Jump to content
IGNORERAD

Ni bestämmer, resa till Thailand alt. köpa bil?

Amigo

Välja på  

38 röster

1. 1. Ska man resa till Thailand eller köpa bil?

• Köpa bil, resa hinner man senare.
      8
    • Resa, bilar finns efter resan.
      24
    • Haa sip haa, både och. Billig bil o flygstol
      6

Recommended Posts

I Kiruna finnes en Opel Astra kombi diesel till salu för under 20 000. Årsmodell 2007.

Samma ägare i 13 år, välskött. Den 20 Oktober kan du få fri skutts till Kiruna, då ägaren hämtar sin nya bil i södra Sverige.

Born41

Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Alarik:

Du menar krypare?

Kryparn skare va! All rikti palt ä gjord på kryparn.

Annars finns det bara två varianter på palt. Oppstekt och icke oppstekt. 

Dessutom skiljer en del på flatpalten och den sörländska pitepalten. 

Sör om västerbotten börjar kamslanne som sedan övergår i kroppkakeland.

Dela på andra sajter

Har en kompis från Morjärv som kört eget i 33 år ca här nere i Stockholm! Nu sålde han sin lastbil (Scania) och flyttade upp för gott! Han även ett ställe på den finska sidan och han vill att jag tar flyget upp så att vi får basta rökbastu och äta just palt! Det låter spännande!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev audirs2:

Har en kompis från Morjärv som kört eget i 33 år ca här nere i Stockholm! Nu sålde han sin lastbil (Scania) och flyttade upp för gott! Han även ett ställe på den finska sidan och han vill att jag tar flyget upp så att vi får basta rökbastu och äta just palt! Det låter spännande!

Morjärv...
Ett väldigt speciellt ställe idag

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev born41:

I Kiruna finnes en Opel Astra kombi diesel till salu för under 20 000. Årsmodell 2007.

Samma ägare i 13 år, välskött. Den 20 Oktober kan du få fri skutts till Kiruna, då ägaren hämtar sin nya bil i södra Sverige.

Born41

Nåt sånt är jag ute efter, Ford Focus, Toyota Yaris, Corolla, Opel Astra mm, Mazda 3-5, i värsta fall Peugeot 308 eller sånt Citroen c3 c5, KIA eller Hyundai i20, i30. Finns mycket att välja på. Har en Focus diesel 2011 i sikte, 35 papp men på den sitter dåliga däck både s o v s¨det blir ytterligare 10 lapp, men den är full servat o kamrem bytt nyligen och varit i daglig bruk med samma ägare sen 2014. Få se hur det blir, när man tittar ut, vill man lämna landet. Inte verkar det bli bättre heller.

vy_ut_2021_08_25.jpg.7fc10fc83a0dd417375683651d016455.jpg

weather_202108_25.JPG.06a60a36ce2eb4e469cd52469287abb5.JPG

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Krille:

Thailand alla gånger - så länge du köper bilen när sambon kommer till Sverige 🙂

Piteå utan bil är nog ingen höjdare som hon ska trivas.

/Krille

Vad jag upptäckt orten, klarar man sig utan bil också, bor rätt centralt, allt finns inom radie av 1 km från bostaden, stora Coop under 1 km, ICA Kvantum 1,0 km, Rådmanstorget (mitt i smeten) ca 1,0 km Lasarett ca 1,8 km Bussar går vardagar, vet inte hur ofta men i allafall. Till bussstation ca 300 m

Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Amigo:

Nåt sånt är jag ute efter, Ford Focus, Toyota Yaris, Corolla, Opel Astra mm, Mazda 3-5, i värsta fall Peugeot 308 eller sånt Citroen c3 c5, KIA eller Hyundai i20, i30. Finns mycket att välja på. Har en Focus diesel 2011 i sikte, 35 papp men på den sitter dåliga däck både s o v s¨det blir ytterligare 10 lapp, men den är full servat o kamrem bytt nyligen och varit i daglig bruk med samma ägare sen 2014. Få se hur det blir, när man tittar ut, vill man lämna landet. Inte verkar det bli bättre heller.

vy_ut_2021_08_25.jpg.7fc10fc83a0dd417375683651d016455.jpg

weather_202108_25.JPG.06a60a36ce2eb4e469cd52469287abb5.JPG

Diesel är väl inte bra om du inte åker en jäkla massa mil per år.

Dessutom behöver du nog tillgång till motorvärmare 9 månader per år.

Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Amigo:

Vad jag upptäckt orten, klarar man sig utan bil också, bor rätt centralt, allt finns inom radie av 1 km från bostaden, stora Coop under 1 km, ICA Kvantum 1,0 km, Rådmanstorget (mitt i smeten) ca 1,0 km Lasarett ca 1,8 km Bussar går vardagar, vet inte hur ofta men i allafall. Till bussstation ca 300 m

Det går säkert jättebra att klara sig utan bil om man bor rätt centralt. Risken är bara att det blir ganska tråkigt i längden då Piteå centrum inte är så "jättespännande". Speciellt den mörka vintern när det är rätt "öde" utomhus kan vara rätt tuff om man kommer från Thailand. Har ni bil och kan åka på utflykter, besöka vänner o s v kommer ni säkert båda att trivas mycket bättre. 🙂

Bland det bästa vi gjort är att min fru tog körkortet och att vi köpte en till bil. En enorm frihet för henne (och för mig) att hon kan åka precis som hon vill utan att behöva vara beroende av mig.  

/Krille

Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev rolba:

Diesel är väl inte bra om du inte åker en jäkla massa mil per år.

Dessutom behöver du nog tillgång till motorvärmare 9 månader per år.

Och Ford Focus är ingen höjdare! Japan eller koreaner skall det va!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Amigo:

Du får bli miljötaliban och köra häst å kärra! På sommaren kan du "tanka" var som helst men på vintern får du ha "macken" hemma!:lipa:

Ändrades av audirs2

Dela på andra sajter

Köper du bil finns ju även risken att du får sitta och häcka i svamp och bärskogen större delen av sommaren. :rotfl:

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev rolba:

Köper du bil finns ju även risken att du får sitta och häcka i svamp och bärskogen större delen av sommaren. :rotfl:

Just därför bör man satsa på körkort (och gärna egen bil) för henne i god tid innan bärsäsongen 😉

/Krille 

Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev audirs2:

Söp Vård, pra bil!:lipa:

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev audirs2:

Köpte en 245 90- för 8-9 år sedan. Gav 7000 kr. Har använt den till fiske- svamp och bärplockarbil sedan dess. Står på vintern skattebefriad besiktas vart 2 år. Enda problemet för miljötalibaner är att den drar runt litern. Står på vintern tar fram den på vårn sätter in batteriet bromsar rent skivorna och besiktar. De år vi haft den har vi bytt generatorn, byt olja och några glödlampor. Nu börjar batteriet bli dåligt. Går kamremmen får man bogsera hem den och byta rem. Köp material och så byter en bekant för 2 plattor öl i arbetskostnad. Lite orolig nu för den ska besiktas befarar lite rost under. Kanske behöver lite hjälp med rostsvetsningen! Räcker det med 2 plattor öl?

Problemet med gamla Volvo är väl att priset är på väg upp.

Ändrades av Wangthong
Dela på andra sajter

On 8/24/2021 at 10:15 PM, Alarik said:

Du menar krypare?

Vet inte vad ni pratar om men kanske dryparn?

Dela på andra sajter

Guest Fredman

Fick just meddelande om tillägg till servicen som bilen är inne på. Detta plus serviceavgifter så är man snart uppe i vad en begagnad bil kostar…

Rånare i kostym har man hört talats om men det finns de i blåställ också!

CD353454-A1B3-4690-8AE0-CD88FFADCF3D.thumb.png.3e6917b790eebbcd760b9d9cf6d6d1ec.png

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Fredman:

Fick just meddelande om tillägg till servicen som bilen är inne på. Detta plus serviceavgifter så är man snart uppe i vad en begagnad bil kostar…

CD353454-A1B3-4690-8AE0-CD88FFADCF3D.thumb.png.3e6917b790eebbcd760b9d9cf6d6d1ec.png

Sök alternativa verkstäder på AutoButler till nästa service

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Det blev en Opel Meriva 2003 årsmodell, gått 22 000 mil, bes till maj 2022 o skattat till nov 2021. En verklig pärla med många sköna mil framför Oss i våran gemensamma resa. Sommar o vinterdäck, motor-, och kupevärmare.  Kommer inte förlora särskild mycket ifall den rasar imorgon.  Enl försäljaren som är en sann Thailands vän med thai fru, har den kört bara på söndagar av pastorns blinda fru till gudstjänst o tillbaka. dessutom går den lika tyst som gumman i ullestrumpor på måndag morgon när hon ska göra frukost och är rädd att väcka mig. Annars har den varit avställt för det mesta. Fan jag är så stolt och nöjd. En klapp på axeln på mig,

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Sök alternativa verkstäder på AutoButler till nästa service

Tack för tipset. Märkesverkstaden hade inte ens delarna på lager så jag ska kolla runt lite.

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Det blev en Opel Meriva 2003 årsmodell, gått 22 000 mil, bes till maj 2022 o skattat till nov 2021. En verklig pärla med många sköna mil framför Oss i våran gemensamma resa. Sommar o vinterdäck, motor-, och kupevärmare.  Kommer inte förlora särskild mycket ifall den rasar imorgon.  Enl försäljaren som är en sann Thailands vän med thai fru, har den kört bara på söndagar av pastorns blinda fru till gudstjänst o tillbaka. dessutom går den lika tyst som gumman i ullestrumpor på måndag morgon när hon ska göra frukost och är rädd att väcka mig. Annars har den varit avställt för det mesta. Fan jag är så stolt och nöjd. En klapp på axeln på mig,

Måste ha varit långt till kyrkan om bilen gått 22 000 mil

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fredman:

Jag var på resa så frun åkte in på den auktoriserade VW-verkstaden när Golfen började vibrera oroväckande. En hjulbult hade lossnat och en var lös - det kostade drygt 1 200 kr i arbete och material (1 hjulbult)..... låt oss säga att vi aldrig besöker den handlaren/verkstaden igen.

/Krille

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Fredman:

Tyckte det va dyrt med nya torkare när jag servade på Chevrolet nyss, jvla märkesverkstäder att ockra, 730 baht för båda fram, totalt inkl 7L olja å filter blev det 2400 baht. 

Det kostar på å ligga på topp 👍

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev conservator:

Måste ha varit långt till kyrkan om bilen gått 22 000 mil

De många milen beror ju på att hon som körde va blind å inte hitta vägen

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tror jag får ta mig en sväng förbi Piteå och se om jag ser någon Meriva snurrandes runt på stan’

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...