Jump to content
Tommy

Vart åker ni i framtiden? Vietnam?

Recommended Posts

Wuttan
35 minuter sedan, skrev Tommy:

Har en massa gäster på lunchhaket som tillbringat flera års semestrar i Thailand.

Men nu börjar de tröttna, jobbiga Visumregler plus att det börjar bli för dyrt och "turistigt".

Så vart kommer vi att resa i framtiden?

Flera gäster överger Thailand för Vietnam och Filippinerna, en del reser hellre till Malaysia eller tom Indien...

Jag har vänner som bott länge i Thailand, Phuket, Pattaya och Bangkok men som nyligen flyttat till Framför allt Filippinerna men även några som valt Vietnam.

Så vart styr ni kosan i framtiden?

Jag är rätt mätt på Thailand, bodde där ett tag och får jag välja fritt nästa resa så blir det Australien, har kusiner där (Svensk farsa och Thai morsa) och flera goda vänner utspridda över landet.

MVH

Det jag vet och har sett och hört om Filippinerna, är att det är ett riktigt skitland förutom öarna och stränderna. Ett rent u-land och sexturismens mecka... långt värre än Thailand. Vietnam, alla dagar i veckan!  

• Ge karma 3

Wuttan

Oj, missade topicen! Jag åker till Thailand så länge frugan vill av ren respekt och förståelse. Men den dagen hon vill nån annanstans, då bestämmer kingen vart vi ska! ;) 

• Ge karma 2
  • Ojojoj 1
  • Fint 1
  • Haha 2

audirs2

Burma verkar fint tycker jag och frugan och hon har alltid rätt! Finns tydligen Thai där som jobbar åxå!

• Ge karma 2

leifen
3 minuter sedan, skrev Benriach:

Flappelinerna består bara utav öar...   😉

Det är nog inte lätt för stenbordsexperter och Pattayarävar att känna till.

Dom känner väl bara till Angles,  horkvarteren i Manila och Mango Square i Cebu City via hörsägen och egna erfarenheter :D 

• Ge karma 1
  • Fint 1
  • Haha 2

Sakhon
27 minuter sedan, skrev Kingen:

Det jag vet och har sett och hört om Filippinerna, är att det är ett riktigt skitland förutom öarna och stränderna. Ett rent u-land och sexturismens mecka... långt värre än Thailand. Vietnam, alla dagar i veckan!  

Har du ens varit där?

• Ge karma 2

spooncreek
1 hour ago, Tommy said:

Har en massa gäster på lunchhaket som tillbringat flera års semestrar i Thailand.

Men nu börjar de tröttna, jobbiga Visumregler plus att det börjar bli för dyrt och "turistigt".

Så vart kommer vi att resa i framtiden?

Flera gäster överger Thailand för Vietnam och Filippinerna, en del reser hellre till Malaysia eller tom Indien...

Jag har vänner som bott länge i Thailand, Phuket, Pattaya och Bangkok men som nyligen flyttat till Framför allt Filippinerna men även några som valt Vietnam.

Så vart styr ni kosan i framtiden?

Jag är rätt mätt på Thailand, bodde där ett tag och får jag välja fritt nästa resa så blir det Australien, har kusiner där (Svensk farsa och Thai morsa) och flera goda vänner utspridda över landet.

MVH

Jobbiga visumregler kan ju knappast vara ett problem för turister? För de som vill stanna 3-6 månader, ja då får man nog skylla på annat. 

Vietnam är däremot rätt schysst tycker jag. Bättre visumregler för turister? Tveksamt.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 1

leifen
2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jobbiga visumregler kan ju knappast vara ett problem för turister? För de som vill stanna 3-6 månader, ja då får man nog skylla på annat. 

Vietnam är däremot rätt schysst tycker jag. Bättre visumregler för turister? Tveksamt.

Det är väl 14 dagar visumfritt om man har utresebiljett i Vietnam.

Malaysia är generöst med sina 90 dagar utan frågor direkt på flygplatsen.

Filippinerna 30 dagar visumfritt som går att förlänga med 29 dagar direkt på flygplatsen innan passkontrollen mot avgift eller vid något IM kontor. Ingen inresa utan utresebiljett eller visum. Eller rättare sagt man nekas checka in från avreseflygplatsen.

• Ge karma 4

spooncreek
3 minutes ago, leifen said:

Det är väl 14 dagar visumfritt om man har utresebiljett i Vietnam.

Malaysia är generöst med sina 90 dagar utan frågor direkt på flygplatsen.

Filippinerna 30 dagar visumfritt som går att förlänga med 29 dagar direkt på flygplatsen innan passkontrollen mot avgift eller vid något IM kontor. Ingen inresa utan utresebiljett eller visum. Eller rättare sagt man nekas checka in från avreseflygplatsen.

Vietnam har skärpt reglerna så tillvida att du numera inte kan resa in efter en 15 dagars, förrän det gått en månad från tidigare inresa.

• Ge karma 2

B747
1 timme sedan, skrev Kingen:

Oj, missade topicen! Jag åker till Thailand så länge frugan vill av ren respekt och förståelse. Men den dagen hon vill nån annanstans, då bestämmer kingen vart vi ska! ;) 

Och då blir det flappeland....

• Haha 3

Tommy
1 timme sedan, skrev Kingen:

Lite som Thailand var för 20-30 år sedan alltså?

Vackra öar och stränder, sexturism (om det nu finns nån som gillar sådant) och billigare än vad Thailand är numer, OK det går bort...

Och JA, jag har varit där, på Sabang Beach på Mindoro, jäkligt vackert, det var en dykresa men det fanns tid för annat ock!

Var väl 7-8 år innan jag reste till Thailand första gången, uppskattade bland annat att många pratade bra engelska

MVH

Edited by Tommy