Jump to content
IGNORERAD

Ni bestämmer, resa till Thailand alt. köpa bil?

Amigo

Välja på  

38 röster

1. 1. Ska man resa till Thailand eller köpa bil?

• Köpa bil, resa hinner man senare.
      8
    • Resa, bilar finns efter resan.
      24
    • Haa sip haa, både och. Billig bil o flygstol
      6

Recommended Posts

Att det ska vara så svårt att åka en tripp, har stor lust att ge upp vid det här läget redan!  Inga tydliga råd och vägledning hur man fyller ansökan. Min erfarenhet av nya systemet är att det är en katastrof.

Vågar man bara boka biljetter och fixa karantän o Coe mm en vecka innan man åker? Räcker det med elekektronisk Covid vaccin bevis från e-hälsomyndigheten, som nedan visas överdelen?

covid_bevis_del.JPG

Livet är fullt av val, jag valde Ford

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Amigo:

Att det ska vara så svårt att åka en tripp, har stor lust att ge upp vid det här läget redan!  Inga tydliga råd och vägledning hur man fyller ansökan. Min erfarenhet av nya systemet är att det är en katastrof.

Vågar man bara boka biljetter och fixa karantän o Coe mm en vecka innan man åker? Räcker det med elekektronisk Covid vaccin bevis från e-hälsomyndigheten, som nedan visas överdelen?

covid_bevis_del.JPG

Jag tog det säkra för det osäkra och anlitade https://www.allavisum.se/Thailand till hjälp. Visst, det kostar en del pengar men å andra sidan så vet man att allt är ok innan ens ansökan går in till ambassaden, dom sköter om att fylla i E-ansökan. Dessutom får man svar på frågor man vill ha svar på även kvällar och helger (mejl) så jag är nöjd. 

Det är aldrig försent att ge upp.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag tog det säkra för det osäkra och anlitade https://www.allavisum.se/Thailand till hjälp. Visst, det kostar en del pengar men å andra sidan så vet man att allt är ok innan ens ansökan går in till ambassaden, dom sköter om att fylla i E-ansökan. Dessutom får man svar på frågor man vill ha svar på även kvällar och helger (mejl) så jag är nöjd. 

Men var det redan enbart via nätet man kunde ansöka? Hur mycket fick Du pröjsa för tjänsten, utan visumavgift? Vilken typ av visum ansökte Du?

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

Köp en bil till!

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Köp en bil till!

MVH

Har ingen behov, min pärla har nu fått ett nytt kamrem, vattenpump och olja med ny oljefilter. Var endast  15 dagar på verkstan men gör inget , hade en svensk kvalitetsbil som inte tillverkas längre till låns under tiden. Så min pärla har minst 5 000 mil till nästa större service, oljebyte så klart om 6 månader och kanske bromsbelägg runtom, men det kostar inte så mycket, 748 SEK för delar runtom, det kan jag byta själv.

Dela på andra sajter

@Fritz Tack för tipset, där finns ju alla vllkoren för olika visum, hoppas det får vara kvar på sidan.! Dig kan man lita på!!!!!!!!!

Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Amigo:

Men var det redan enbart via nätet man kunde ansöka? Hur mycket fick Du pröjsa för tjänsten, utan visumavgift? Vilken typ av visum ansökte Du?

Jag sökte för pensionärsvisum alltså "O". Skicka dina frågor till kontakt@allavisum.se så får du svar direkt ifrån ägaren till tjänsten.

15 minuter sedan, skrev Amigo:

Ändrades av Fritz

Dela på andra sajter

59 minutes ago, Fritz said:

Jag har dock googlat en del och kommit fram till att det rolba påstår stämmer. 

Tips från coachen, gå på sängen Nicholas.

Var framgår det att det inte går att förlänga i omgångar till minst 90 dagar totalt ? 

Du menar att 2 saker kan inte vara sanna samtidigt? 

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Var framgår det att det inte går att förlänga i omgångar till minst 90 dagar totalt ? 

Du menar att 2 saker kan inte vara sanna samtidigt? 

Nu börjar det vara nivå !!  Är det inte bättre att du visar på bevis att man kan få 90 dagar "on arrival" så kan vi lämna denna diskussion ? Eller menar du på allvar att det är min uppgift att bevisa att det du påstår är falskt ? :ahh:

Dela på andra sajter

1 hour ago, Amigo said:

Gäller det oss som reser in efter att corona bröt ut? Tror att amnesti var bara för "strandsatta"

Tänker du stanna mindre än 90 dagar? 

Visa on arrival / Entry Stamp Extension

It is also possible to extend a 30-day entry stamp/visa on arrival at an immigration office. The fee is 1,900 Baht and it is possible to apply for an extension of another 30 days, though in some cases you may only receive an extension of 7 days; this is at the discrepancy of the immigration official.

Så antingen 90 eller 67 dagar totalt beroende på dagsform. 

A 60-day tourist visa can be extended by 30 days.

Men jag får instämma med Fritz i detta fall. 

Om du inte vet exakt vad som du behöver så rekommenderar jag starkt att kontakta den visumtjänt han har använt. 

Det är du som ska åka så ansvaret för att det blir rätt landar hos dig själv. 

Dela på andra sajter

1 minute ago, Fritz said:

Nu börjar det vara nivå !!  Är det inte bättre att du visar på bevis att man kan få 90 dagar "on arrival" så kan vi lämna denna diskussion ? Eller menar du på allvar att det är min uppgift att bevisa att det du påstår är falskt ? :ahh:

Jag trodde syftet var att hänga i Thailand under en period inte överstigande totalt 90 dagar. 

Men mycket möjligt att målet är något helt annat. 

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

I Boden för snart 70 år sedan hände en världshändelse,Måne såg dagens ljus,en lottovinst för mänskligheten 😇

Grattis på födelsedagen.

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nicholas:

Om du inte vet exakt vad som du behöver så rekommenderar jag starkt att kontakta den visumtjänt han har använt. 

Visst, ansvaret är ju hos mig oavsett hur jag gör. Nu är det bara det att det finns inte tydliga instruktioner nånstans under processen, Du kommer själv märka hur konstig det hela är konstruerat och sammansatt när Du själv eventuellt behöver ansöka. Och jag anser mig vara en erfaren Thailands resenär och har åtminnstone en hum hur man ansökte visum innan detta system. Den är inte användarvänlig och inte genomtänkt heller. Det minsta man kan kräva är tydliga villkor för resp typ av visum, redan innan man börjar ansöka.

Ändrades av Amigo

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
27 minuter sedan, skrev Amigo:

Visst, ansvaret är ju hos mig oavsett hur jag gör. Nu är det bara det att det finns inte tydliga instruktioner nånstans under processen, Du kommer själv märka hur konstig det hela är konstruerat och sammansatt när Du själv eventuellt behöver ansöka. Och jag anser mig vara en erfaren Thailands resenär och har åtminnstone en hum hur man ansökte visum innan detta system. Den är inte användarvänlig och inte genomtänkt heller. Det minsta man kan kräva är tydliga villkor för resp typ av visum, redan innan man börjar ansöka.

För egen del har jag bara sökt turistvisum en gång. 
Annars klarar man sig fint på extension och flygresor. 
Nu när man ska få COE godkänd så är det knepigare. 
Att man kan förlänga sina 30 dagar på plats hjälper inte. Reser man in på en 31 dagars biljett så får man tydligen inte COE godkänd utan visum. 

Visa run har man ingen lust med i dagsläget. 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Ett gigantiskt steg för en människa, fast inte lika stort för mänskligheten!

Tvärtom skulle jag vilja säga

Måne

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Tänker du stanna mindre än 90 dagar? 

Visa on arrival / Entry Stamp Extension

It is also possible to extend a 30-day entry stamp/visa on arrival at an immigration office. The fee is 1,900 Baht and it is possible to apply for an extension of another 30 days, though in some cases you may only receive an extension of 7 days; this is at the discrepancy of the immigration official.

Så antingen 90 eller 67 dagar totalt beroende på dagsform. 

A 60-day tourist visa can be extended by 30 days.

I min värld blir det väl 37 eller 60 dagar.

30 dagar plus 7 eller 30 för 1900 baht

Dela på andra sajter

8 hours ago, rolba said:

I min värld blir det väl 37 eller 60 dagar.

30 dagar plus 7 eller 30 för 1900 baht

'and it is possible to apply for an extension of another 30 days'

Jag har fått för mig att man kan göra 2 extensions. 

Men jag tar inte gift på det.. 

Men special tourist visa ger 90 dagar. 

Ser inte att det skulle vara borttaget. 

Men ser inte heller att det nämns på e-visa sajten.

Dela på andra sajter

• 3 år senare...
On 2021-10-10 at 18:08, skrev Amigo:

Om jag nu skulle åka till Thailand för 2 månader, kan jag då resa utan visum? (det verkar vara så himla komplicerat via nät ansökan, så jag struntar i den) Förr kunde man åka 30 dagar utan visum, sen förlänga 30 dagar på plats. Hur är det med flygbiljetten då när man reser om hemresan är 60 dagar bort?

Vad krävs för resa?

Om du vill åka 60 dagar visumfritt måste du kunna uppvisa en biljett ut ur Thailand inom 60 dagar. 

• Haha 2
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Om du vill åka 60 dagar visumfritt måste du kunna uppvisa en biljett ut ur Thailand inom 60 dagar. 

Det var 2021 Amigi ställde den frågan. Fast eftersom ingen svarat har han nog ställt in resan. Annars skulle han svarat och sagt hur han löste det.

• Ge karma 2
  • Haha 1
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Wangthong:

Det var 2021 Amigi ställde den frågan. Fast eftersom ingen svarat har han nog ställt in resan. Annars skulle han svarat och sagt hur han löste det.

Valet var väl att köpa en bil eller resa. 

Han köpte väl en bil som han nu har skrotat så frågan kanske är aktuell igen?

• Ge karma 5
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev rolba:

Valet var väl att köpa en bil eller resa. 

Han köpte väl en bil som han nu har skrotat så frågan kanske är aktuell igen?

Det blev väl en raceropel?

Har den fått gå till de sälla racerbanorna nu?

• Ge karma 1

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det blev väl en raceropel?

Har den fått gå till de sälla racerbanorna nu?

Vill minnas att det var nåt kamremshaveri som tog den av daga.

• Ge karma 2
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Vill minnas att det var nåt kamremshaveri som tog den av daga.

Han bytte väl kamrem när han köpte bilen, har inte läst hela tråden men läste att han bytte kamrem, oljebyte samt filter
Nu beror det var det var för bil, men än kamrem ska väl hålla 12 000 mil och han skrev nåt om kamremsbyte 2021.
Så remmen borde hålla om han inte har kört mer än 10 mil om dagen

Open same same closed, but different

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...