Jump to content
IGNORERAD

Bolt i Pattaya?

Guest Fredman

Recommended Posts

• Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna trÄd

• Atom

5

• Soengsang

4

• HighWai

4

• thomas001

3

Mest aktiva i denna trÄd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Fredman:

LÀste pÄ fb att Bolt ska finnas i Pattaya. Hittar inget pÄ deras hemsida om det. https://bolt.eu/en/cities/Bangkok/

NÄgon som vet om de finns och i sÄ fall om det funkar bra? 

Det finns,funkar bra och mkt billigt 

Dela pÄ andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev berlitz:

Det finns,funkar bra och mkt billigt 

Kanon, dÄ blir det att utforska Pratumnak hill och Dark side som jag knappt satt min fot i p.g.a. grisbilarnas turer om jag nu kommer ivÀg i december som bokat. 

Dela pÄ andra sajter

Guest Fredman
28 minuter sedan, skrev born41:

Vad Àr Bolt?

Typ en taxitjÀnst.

Dela pÄ andra sajter

Grab a Bolt mÄste ju vara optimalt

Vinter och snö gör sig bÀst pÄ vykort.

Nackdelen med alkohol Àr att det fÄr mÀnniskan att förvÀxla ord med tankar!

Dela pÄ andra sajter

Bolt i Thailand Àr det samma app som sverige? Jag har ju betalkort kopplat hÀr man jag antar att det Àr cash som gÀller i Thailand pÄ samma sÀtt som med Grab?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela pÄ andra sajter

On 7/2/2021 at 9:11 PM, Mankan said:

Bolt i Thailand Àr det samma app som sverige? Jag har ju betalkort kopplat hÀr man jag antar att det Àr cash som gÀller i Thailand pÄ samma sÀtt som med Grab?

Jag har aldrig betalat cash med Grab, vare sig som taxi eller delivery. Trodde inte ens det var möjligt.

Död Ät Putin och hans croonies

Dela pÄ andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig betalat cash med Grab, vare sig som taxi eller delivery. Trodde inte ens det var möjligt.

Nu Àr det visseligen över 2 Är sedan jag var i Thailand tack vara pandemihelvetet men nog har jag för mig att jag anvÀnde Grab men cash sist jag var nere och har för mig att det dÄ inte gick att koppla ett kort. Jag har ju ocksÄ förestÀllingen att Thailand till mÄngt och mycket Àr ett cashland, i alla fall utanför Bangkoks finare kvarter dÀr jag oftast hÄller till. :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Dela pÄ andra sajter

1 minute ago, Mankan said:

Nu Àr det visseligen över 2 Är sedan jag var i Thailand tack vara pandemihelvetet men nog har jag för mig att jag anvÀnde Grab men cash sist jag var nere och har för mig att det dÄ inte gick att koppla ett kort. Jag har ju ocksÄ förestÀllingen att Thailand till mÄngt och mycket Àr ett cashland, i alla fall utanför Bangkoks finare kvarter dÀr jag oftast hÄller till. :)

Bangkoks finare kvarter har jag vĂ€ldigt liten erfarenhet av men ute i förorten och Ă€ven hĂ€r i byn sĂ„ Ă€r cash nĂ„got jag knappt öht anvĂ€nt sedan Covid och inte sĂ€rskilt ofta under 2019 heller. Är vi i Bangkok sĂ„ bestĂ€ller vi nog mat frĂ„n Grab nĂ€rmare en gĂ„ng om dagen och som sagt, jag tror inte ens det gĂ„r att betala kontant. Det har inte blivit sĂ„ mycket taxiĂ„kande senaste 15 mĂ„naderna men igen, har aldrig hört att man kan betala Grab med cash, men det kanske man kan.

Jag frÄgade frugan nu och hon pÄstÄr att hon tagit ute cash tvÄ gÄnger i Är, och jag inte alls, sÄ nog funkar Thailand numera vÀldigt bra utan cash; förutsatt att man inte Àr vÀldigt lÄngt ute i spenaten.

Dela pÄ andra sajter

Vill ocksÄ tillÀgga att bytet frÄn cash till kort och appar har gÄtt ruggigt fort hÀr, mycket snabbare Àn i Europa. Det var en thailÀndsk bekant som berÀttade för ett Är sedan om hur han nÀrmast blev utskrattad pÄ Starbucks nÀr han skulle betala kontant, trots att det var helt sjÀlvklart för tre Är sedan.

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att anvÀnda cash, hÀr ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid sÄ blir kort och appar den naturliga betalningsformen Àven i mindre stÀder som hÀr. Alla Covid-bidrag och rabatter krÀver ocksÄ app-betalning sÄ Àven Àldre risbönder har fÄtt lÀra sig framtiden.

Dela pÄ andra sajter

10 minutes ago, Atom said:

Vill ocksÄ tillÀgga att bytet frÄn cash till kort och appar har gÄtt ruggigt fort hÀr, mycket snabbare Àn i Europa. Det var en thailÀndsk bekant som berÀttade för ett Är sedan om hur han nÀrmast blev utskrattad pÄ Starbucks nÀr han skulle betala kontant, trots att det var helt sjÀlvklart för tre Är sedan.

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att anvÀnda cash, hÀr ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid sÄ blir kort och appar den naturliga betalningsformen Àven i mindre stÀder som hÀr. Alla Covid-bidrag och rabatter krÀver ocksÄ app-betalning sÄ Àven Àldre risbönder har fÄtt lÀra sig framtiden.

Cash is King! Iallafall hÀr uppe dÀr vi bor. Man kan betala med kort/app hos 7/11, Lotus och hos vÄr stora TV,data-butik. Men alla föredrar kontanta pengar.

Även vid bil-köp,hus-köp byggvaruhus m.m. NĂ€r vi gjorde vĂ„ran senaste stora affĂ€r sĂ„ erbjöd jag mig att betala via min internet-bank och printa ut betalningen!

Det var inte ok. SÄ jag fick Äka till min bank och ta ut cash och överlÀmna till sÀljaren.

Men vi bor ju pĂ„ landsbygden!đŸ€Ł

Dela pÄ andra sajter

1 minute ago, thomas001 said:

Cash is King! Iallafall hÀr uppe dÀr vi bor. Man kan betala med kort/app hos 7/11, Lotus och hos vÄr stora TV,data-butik. Men alla föredrar kontanta pengar.

Även vid bil-köp,hus-köp byggvaruhus m.m. NĂ€r vi gjorde vĂ„ran senaste stora affĂ€r sĂ„ erbjöd jag mig att betala via min internet-bank och printa ut betalningen!

Det var inte ok. SÄ jag fick Äka till min bank och ta ut cash och överlÀmna till sÀljaren.

Men vi bor ju pĂ„ landsbygden!đŸ€Ł

Det kommer, var sÄ sÀker. HÀr i byn sÄg det ut precis som du beskriver för tvÄ Är sedan. Jag tror att Covid med alla nya Shoppe, Rabbit och allt vad de heter samt regeringens stödprogram har gjort att bÄde privatpersoner och smÄföretag mycket snabbare anpassat sig till kort och appar. SvÀrmor som Àr 65 bast köper Khao man gai pÄ marknaden och betalar med en app; vem hade tror det för ett drygt Är sedan?

Dela pÄ andra sajter

spooncreek
Inlagd (Ă€ndrad)
29 minutes ago, Atom said:

Jag hör i viss mÄn till de konservativa som kan gilla att betala med kontanter. PÄ Bolt tror jag dessutom inte det finns nÄgot kortalternativ Àn, sÄ dÄ gÀller cash.  

Med det sagt sÄ Àr det som du sÀger, utvecklingen mot att betala via Promptay, direktöverföring till bank eller vad det nu mÄnne vara har gÄtt fort. SÄ betalar jag t.ex numera hantverkarna som springer i mitt hem i tid och otid, bestÀllningarna pÄ Lazada etc. etc. Sen tror jag ocksÄ som du Àr inne pÄ att alla covidapparna fÄtt alltfler thailÀndare att acceptera betalning via mobilen,  50/50-appen t.ex som Àven mÄnga smÄ  mat-och fruktvagnar Àr registrerade pÄ och som funkar pÄ marknader.

Ändrades av spooncreek
Dela pÄ andra sajter

2 minutes ago, Atom said:

Det kommer, var sÄ sÀker. HÀr i byn sÄg det ut precis som du beskriver för tvÄ Är sedan. Jag tror att Covid med alla nya Shoppe, Rabbit och allt vad de heter samt regeringens stödprogram har gjort att bÄde privatpersoner och smÄföretag mycket snabbare anpassat sig till kort och appar. SvÀrmor som Àr 65 bast köper Khao man gai pÄ marknaden och betalar med en app; vem hade tror det för ett drygt Är sedan?

Hade du försökt att betala med en app pĂ„ marknaden hĂ€ruppe sĂ„ hade du fĂ„tt gĂ„ hem utan varor!!😂

Dela pÄ andra sajter

2 minutes ago, thomas001 said:

Hade du försökt att betala med en app pĂ„ marknaden hĂ€ruppe sĂ„ hade du fĂ„tt gĂ„ hem utan varor!!😂

Samma hÀr, för ett Är sedan.

Jag pratar ocksÄ om landsbygden, men en landsbygd nÀrmare Bangkok och dÀr de flesta har en fast lön som gÄr in pÄ ett konto, sÄ steget till att betala med kort och appar Àr förmodligen kortare Àn dÀr lön fortfarande betalas i handen.

Jag gillar ocksÄ cash men sÄg redan för tvÄ Är sedan samma trend svepa in i Kina; i storstÀder som Shanghai började det till och med bli svÄrt att betala med kort, allt skulle betalas via kinesiska appar vilket gjorde att ta en bÀrs till ett helt jÀvla IT-uppdrag.

Givetvis kan du fortfarande betala med cash pÄ marknaden i byn men det finns inte mÄnga handlare kvar som inte accepterar appar; utan den möjligheten missade de hela bonanzan med 50/50 betalningarna som till stor del hÄllet dem vid liv senaste 15 mÄnaderna. 

Dela pÄ andra sajter

Min spenat ligger mellan Khon Kaen, Nong Bua Laphu och Udon, ytterst fÄ betalningar utan cash, det Àr förvisso bekvÀmt med qr code men anvÀndandet Àr svagt, trots farangernas betydligt glesare förekomst ser det ut att vara dessa som Àr i majoritet vid anvÀndandet.

Vinter och snö gör sig bÀst pÄ vykort.

Nackdelen med alkohol Àr att det fÄr mÀnniskan att förvÀxla ord med tankar!

Dela pÄ andra sajter

16 minutes ago, apknug said:

Fast den dÀr appen dÀr ThailÀndare fÄr in sina stödpengar fÄn staten i, och betalar i restaurang och mindre affÀrer med att scanna QR kod? 

Den borde ha boomat Àven uppe hos er?

Den funkar hÀr uppe! Men bara i större mat-butiker. Och max-grÀnsen för att betala 50% Àr inköp pÄ max 300 Baht. Îverstiger inhandladet över 300 baht sÄ gÀller fullpris pÄ övrigt. 

Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Har bara betalat cash till grab delivery, enda gÄngerna jag betalar med kort eller skannar Àr pÄ Global House och Homepro nÀr jag köpt för lite större belopp. Barer, restauranger, 7/11 mm Àr det cash som gÀller fast 7/11 tar kort men ser aldrig nÄn pröjsa med det. Typ ingen av butikerna hÀr som inte tillhör en stor kedja Àr kortanpassade, dom fÄ som ÀndÄ tar kort vill ha 3% extra i avgift. 

Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Har bara betalat cash till grab delivery, enda gÄngerna jag betalar med kort eller skannar Àr pÄ Global House och Homepro nÀr jag köpt för lite större belopp. Barer, restauranger, 7/11 mm Àr det cash som gÀller fast 7/11 tar kort men ser aldrig nÄn pröjsa med det. Typ ingen av butikerna hÀr som inte tillhör en stor kedja Àr kortanpassade, dom fÄ som ÀndÄ tar kort vill ha 3% extra i avgift. 

NÀr jag köpte moppen för 2 Är sedan sÄ kostade det 5% I kortavgift dvs 5000 bht,vart att gÄ över gatan Ä ta ut cash istÀllet Ä alla nöjda.

Dela pÄ andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Jag köpte durian hos en trottoarförsÀljare i förorten idag och betalade med mobilen med QR-kod.

Dela pÄ andra sajter

Jag brukar besöka en större Makro i Klong Luang för de har en del farangvaror. Brukar bli kanske 2000 baht men de tar inte kort som betalning. FÄr gÄ till atm och ta ut kontanter. Det gör mig förvÄnad.

Dela pÄ andra sajter

• 1 Ă„r senare...

JĂ€kla coolt.

HÀr i Tallinn har de Bolt bilar, du betalar med appen per km o tid du kör.

Finns massor i hela staden, du kan köra vart du vill i landet.

Bara o ta en bil och köra, vi körde ca 7,5 km kostade under 5eur.

Ligger ett kort i bilen man tankar med om behövs.

RÀtt gott om bilar som syns pÄ bilden nedan.

D78198BA-CF8B-4D76-8327-72EB0B327D46.thumb.jpeg.3d6e8d100b3f4e9e24b666aad630a722.jpeg

Det Àr helt ok att ha en annan Äsikt Àn mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rÀtt!

Dela pÄ andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna pÄ riktigt.

Du mÄste vara medlem för att kommentera pÄ forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. LĂ€tt gjort...!

Registrera dig pÄ forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in hÀr.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...