Jump to content
IGNORERAD

Bolt i Pattaya?


Guest Fredman

Recommended Posts

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    5

  • Soengsang

    4

  • apknug

    4

  • HighWai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Fredman:

Läste på fb att Bolt ska finnas i Pattaya. Hittar inget på deras hemsida om det. https://bolt.eu/en/cities/Bangkok/

Någon som vet om de finns och i så fall om det funkar bra? 

Det finns,funkar bra och mkt billigt 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
2 minuter sedan, skrev berlitz:

Det finns,funkar bra och mkt billigt 

Kanon, då blir det att utforska Pratumnak hill och Dark side som jag knappt satt min fot i p.g.a. grisbilarnas turer om jag nu kommer iväg i december som bokat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
28 minuter sedan, skrev born41:

Vad är Bolt?

Typ en taxitjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar perfekt och det är mycket prisvärt! Billigare än båge taxi, ofta.

 

Central festival till jomtien boat House 67 baht! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Grab a Bolt måste ju vara optimalt

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bolt i Thailand är det samma app som sverige? Jag har ju betalkort kopplat här man jag antar att det är cash som gäller i Thailand på samma sätt som med Grab?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/2/2021 at 9:11 PM, Mankan said:

Bolt i Thailand är det samma app som sverige? Jag har ju betalkort kopplat här man jag antar att det är cash som gäller i Thailand på samma sätt som med Grab?

Jag har aldrig betalat cash med Grab, vare sig som taxi eller delivery. Trodde inte ens det var möjligt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Jag har aldrig betalat cash med Grab, vare sig som taxi eller delivery. Trodde inte ens det var möjligt.

Nu är det visseligen över 2 år sedan jag var i Thailand tack vara pandemihelvetet men nog har jag för mig att jag använde Grab men cash sist jag var nere och har för mig att det då inte gick att koppla ett kort. Jag har ju också föreställingen att Thailand till mångt och mycket är ett cashland, i alla fall utanför Bangkoks finare kvarter där jag oftast håller till. :)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Mankan said:

Nu är det visseligen över 2 år sedan jag var i Thailand tack vara pandemihelvetet men nog har jag för mig att jag använde Grab men cash sist jag var nere och har för mig att det då inte gick att koppla ett kort. Jag har ju också föreställingen att Thailand till mångt och mycket är ett cashland, i alla fall utanför Bangkoks finare kvarter där jag oftast håller till. :)

Bangkoks finare kvarter har jag väldigt liten erfarenhet av men ute i förorten och även här i byn så är cash något jag knappt öht använt sedan Covid och inte särskilt ofta under 2019 heller. Är vi i Bangkok så beställer vi nog mat från Grab närmare en gång om dagen och som sagt, jag tror inte ens det går att betala kontant. Det har inte blivit så mycket taxiåkande senaste 15 månaderna men igen, har aldrig hört att man kan betala Grab med cash, men det kanske man kan.

 

Jag frågade frugan nu och hon påstår att hon tagit ute cash två gånger i år, och jag inte alls, så nog funkar Thailand numera väldigt bra utan cash; förutsatt att man inte är väldigt långt ute i spenaten.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill också tillägga att bytet från cash till kort och appar har gått ruggigt fort här, mycket snabbare än i Europa. Det var en thailändsk bekant som berättade för ett år sedan om hur han närmast blev utskrattad på Starbucks när han skulle betala kontant, trots att det var helt självklart för tre år sedan.

 

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att använda cash, här ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid så blir kort och appar den naturliga betalningsformen även i mindre städer som här. Alla Covid-bidrag och rabatter kräver också app-betalning så även äldre risbönder har fått lära sig framtiden.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, Atom said:

Vill också tillägga att bytet från cash till kort och appar har gått ruggigt fort här, mycket snabbare än i Europa. Det var en thailändsk bekant som berättade för ett år sedan om hur han närmast blev utskrattad på Starbucks när han skulle betala kontant, trots att det var helt självklart för tre år sedan.

 

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att använda cash, här ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid så blir kort och appar den naturliga betalningsformen även i mindre städer som här. Alla Covid-bidrag och rabatter kräver också app-betalning så även äldre risbönder har fått lära sig framtiden.

Cash is King! Iallafall här uppe där vi bor. Man kan betala med kort/app hos 7/11, Lotus och hos vår stora TV,data-butik. Men alla föredrar kontanta pengar.

Även vid bil-köp,hus-köp byggvaruhus m.m. När vi gjorde våran senaste stora affär så erbjöd jag mig att betala via min internet-bank och printa ut betalningen!

Det var inte ok. Så jag fick åka till min bank och ta ut cash och överlämna till säljaren.

Men vi bor ju på landsbygden!🤣

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, thomas001 said:

Cash is King! Iallafall här uppe där vi bor. Man kan betala med kort/app hos 7/11, Lotus och hos vår stora TV,data-butik. Men alla föredrar kontanta pengar.

Även vid bil-köp,hus-köp byggvaruhus m.m. När vi gjorde våran senaste stora affär så erbjöd jag mig att betala via min internet-bank och printa ut betalningen!

Det var inte ok. Så jag fick åka till min bank och ta ut cash och överlämna till säljaren.

Men vi bor ju på landsbygden!🤣

 

Det kommer, var så säker. Här i byn såg det ut precis som du beskriver för två år sedan. Jag tror att Covid med alla nya Shoppe, Rabbit och allt vad de heter samt regeringens stödprogram har gjort att både privatpersoner och småföretag mycket snabbare anpassat sig till kort och appar. Svärmor som är 65 bast köper Khao man gai på marknaden och betalar med en app; vem hade tror det för ett drygt år sedan?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
29 minutes ago, Atom said:

Vill också tillägga att bytet från cash till kort och appar har gått ruggigt fort här, mycket snabbare än i Europa. Det var en thailändsk bekant som berättade för ett år sedan om hur han närmast blev utskrattad på Starbucks när han skulle betala kontant, trots att det var helt självklart för tre år sedan.

 

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att använda cash, här ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid så blir kort och appar den naturliga betalningsformen även i mindre städer som här. Alla Covid-bidrag och rabatter kräver också app-betalning så även äldre risbönder har fått lära sig framtiden.

Jag hör i viss mån till de konservativa som kan gilla att betala med kontanter. På Bolt tror jag dessutom inte det finns något kortalternativ än, så då gäller cash.  

 

Med det sagt så är det som du säger, utvecklingen mot att betala via Promptay, direktöverföring till bank eller vad det nu månne vara har gått fort. Så betalar jag t.ex numera hantverkarna som springer i mitt hem i tid och otid, beställningarna på Lazada etc. etc. Sen tror jag också som du är inne på att alla covidapparna fått alltfler thailändare att acceptera betalning via mobilen,  50/50-appen t.ex som även många små  mat-och fruktvagnar är registrerade på och som funkar på marknader.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Atom said:

Det kommer, var så säker. Här i byn såg det ut precis som du beskriver för två år sedan. Jag tror att Covid med alla nya Shoppe, Rabbit och allt vad de heter samt regeringens stödprogram har gjort att både privatpersoner och småföretag mycket snabbare anpassat sig till kort och appar. Svärmor som är 65 bast köper Khao man gai på marknaden och betalar med en app; vem hade tror det för ett drygt år sedan?

Hade du försökt att betala med en app på marknaden häruppe så hade du fått gå hem utan varor!!😂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, thomas001 said:

Hade du försökt att betala med en app på marknaden häruppe så hade du fått gå hem utan varor!!😂

Samma här, för ett år sedan.
 

Jag pratar också om landsbygden, men en landsbygd närmare Bangkok och där de flesta har en fast lön som går in på ett konto, så steget till att betala med kort och appar är förmodligen kortare än där lön fortfarande betalas i handen.

 

Jag gillar också cash men såg redan för två år sedan samma trend svepa in i Kina; i storstäder som Shanghai började det till och med bli svårt att betala med kort, allt skulle betalas via kinesiska appar vilket gjorde att ta en bärs till ett helt jävla IT-uppdrag.

 

Givetvis kan du fortfarande betala med cash på marknaden i byn men det finns inte många handlare kvar som inte accepterar appar; utan den möjligheten missade de hela bonanzan med 50/50 betalningarna som till stor del hållet dem vid liv senaste 15 månaderna. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev thomas001:

Hade du försökt att betala med en app på marknaden häruppe så hade du fått gå hem utan varor!!😂

Fast den där appen där Thailändare får in sina stödpengar fån staten i, och betalar i restaurang och mindre affärer med att scanna QR kod? 

 

Den borde ha boomat även uppe hos er?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spenat ligger mellan Khon Kaen, Nong Bua Laphu och Udon, ytterst få betalningar utan cash, det är förvisso bekvämt med qr code men användandet är svagt, trots farangernas betydligt glesare förekomst ser det ut att vara dessa som är i majoritet vid användandet.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, apknug said:

Fast den där appen där Thailändare får in sina stödpengar fån staten i, och betalar i restaurang och mindre affärer med att scanna QR kod? 

 

Den borde ha boomat även uppe hos er?

Den funkar här uppe! Men bara i större mat-butiker. Och max-gränsen för att betala 50% är inköp på max 300 Baht. ôverstiger inhandladet över 300 baht så gäller fullpris på övrigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Vill också tillägga att bytet från cash till kort och appar har gått ruggigt fort här, mycket snabbare än i Europa. Det var en thailändsk bekant som berättade för ett år sedan om hur han närmast blev utskrattad på Starbucks när han skulle betala kontant, trots att det var helt självklart för tre år sedan.

 

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att använda cash, här ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid så blir kort och appar den naturliga betalningsformen även i mindre städer som här. Alla Covid-bidrag och rabatter kräver också app-betalning så även äldre risbönder har fått lära sig framtiden.

Har bara betalat cash till grab delivery, enda gångerna jag betalar med kort eller skannar är på Global House och Homepro när jag köpt för lite större belopp. Barer, restauranger, 7/11 mm är det cash som gäller fast 7/11 tar kort men ser aldrig nån pröjsa med det. Typ ingen av butikerna här som inte tillhör en stor kedja är kortanpassade, dom få som ändå tar kort vill ha 3% extra i avgift. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev LTD:

Har bara betalat cash till grab delivery, enda gångerna jag betalar med kort eller skannar är på Global House och Homepro när jag köpt för lite större belopp. Barer, restauranger, 7/11 mm är det cash som gäller fast 7/11 tar kort men ser aldrig nån pröjsa med det. Typ ingen av butikerna här som inte tillhör en stor kedja är kortanpassade, dom få som ändå tar kort vill ha 3% extra i avgift. 

När jag köpte moppen för 2 år sedan så kostade det 5% I kortavgift dvs 5000 bht,vart att gå över gatan å ta ut cash istället å alla nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Vill också tillägga att bytet från cash till kort och appar har gått ruggigt fort här, mycket snabbare än i Europa. Det var en thailändsk bekant som berättade för ett år sedan om hur han närmast blev utskrattad på Starbucks när han skulle betala kontant, trots att det var helt självklart för tre år sedan.

 

I Sverige ses det kanske som lite suspekt att använda cash, här ses det mera som gammalmodigt, lite Tidaholm typ. Och med alla dessa leveransföretag som poppat upp som svampar under Covid så blir kort och appar den naturliga betalningsformen även i mindre städer som här. Alla Covid-bidrag och rabatter kräver också app-betalning så även äldre risbönder har fått lära sig framtiden.

Jag köpte durian hos en trottoarförsäljare i förorten idag och betalade med mobilen med QR-kod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...