Jump to content
IGNORERAD

Väntetid visum


turbo054

Recommended Posts

Hej

Min tjej fick vänta i 5mån för att komma till ambasaden i Bangkok

om de var de du menade

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar nog ingen roll vilket förhållande man har med den sökande?!

Vi fick vänta 2 månader den 21 Maj för frugans två barn. Hörde för någon vecka sedan här på forumet att det nu var 2,5 månad?! Kan det bero på alla bärplockare?

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väntetiden för besöksvisum 2,5 månads väntan,för att lämna in papprerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Papprena lämnas i samband med tiden som du får när du ringer till ambassaden och bokar tid. Så svaret är ja men jag vet inte om 2,5 månader gäller längre. Be din flickvän ringa till ambassaden och kontrollera. Dom pratar både thai och engelska. Telefonnummret står på http://www.swedenabroad.se

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Reglerna är ju ändrade numera så att tjejen måste boka tid för att söka besöksvisumet.

Detta behövdes ju inte förr.

Därför kan man ju i princip lika gärna söka UT direkt känns det som...

Så slipper man ju göra om proceduren om allt funkar bra...

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Är det samma sak som gäller för både ut och besöksvisum  . Ska man ringa till call centret för att boka tid även för

UT ansökan . Läste på en annan tråd att man inte skulle ringa dit och boka om man sökte UT . Nån som vet vad

som gäller ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vem som helst kan boka tid åt någon annan. Problemet är bara att det måste göras ifrån Thailand   :kort:

Min svägerska ringde och bokade tid till mina frus barn. "Kunde lika gärna varit jag"

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Är det samma sak som gäller för både ut och besöksvisum  . Ska man ringa till call centret för att boka tid även för

UT ansökan . Läste på en annan tråd att man inte skulle ringa dit och boka om man sökte UT . Nån som vet vad

som gäller ?

Man kan ju besöka ambassaden för tidsbokning också, men man får ingen bättre tid för det utlovas det på ambassadens hemsida.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Quote

Är det samma sak som gäller för både ut och besöksvisum  . Ska man ringa till call centret för att boka tid även för

UT ansökan . Läste på en annan tråd att man inte skulle ringa dit och boka om man sökte UT . Nån som vet vad

som gäller ?

det var det här jag frågade om . Nån som vet vad som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Callcentret bokar bara tid för inlämnande av visumumansökan. När man sedan lämnat ansökan brukar det ta ca en vecka. 

Skall man söka UT, UT för besök osv lämnar man bara in ansökan och betalar. Då får man en tid för intervjun. Här behövs ingen tidbokning först.

Vad gäller UT så lär det dock ta längre tid totalt då dessa papper skall till migrationsverket för godkännande.

En variant kan dock vara att söka UT för besök (6 månader) för även denna kan lämnas in utan tidbokning. Och trots att den skall till Sverige för godkännande går den nog relativt snabbt. Och då har man 6 månader direkt och slipper förlänga.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest paw-76

Ok . Det var det jag också hört . Att man inte behöver boka tid för Ut ansökan på call centret .

Blir lite förvirrande när folk skriver olika svar på samma fråga .  :rolleyes3:

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Som jag tolkar det på ambassadens hemsida ska man boka tid för inlämnandet av visumansökan,

oavsett vilken typ av visum man söker faktiskt...

Det som sen skiljer är bara vilka typ av handlingar man ska lämna in vid den tidpunkten man fått tid

av ambassaden för inlämnandet av ansökningshandlingarna.

Så tolkar iaf JAG det...  :rolleyes3:

// - Utdrag från ambassadens hemsida:

Nya rutiner för ansökan om visum

Som tidigare meddelat införde ambassaden 1 maj 2008 ett nytt bokningssystem för ansökan om visum till Sverige. Följande rutiner gäller numer: Bokning

Bokning för en tid att ansöka om visering görs genom ett Call-Center på telefonnummer  1900 222 202 (endast samtal inom Thailand). Samtalet kostar 9 baht per minut.

Tidsbokning sker genom en telefonist som talar engelska eller thai. Telefonisten kan även svara på frågor om vilka handlingar som krävs, samt ge kontaktinformation till ambassaden.

Call-Centret är bemannat mellan kl. 08.00 – 19.00 måndag till fredag under högsäsong, från mars till oktober. Under resten av året är Call-Centret bemannat måndag till fredag mellan kl. 08.00 – 17.00.

Den information om visum som du hittar här på ambassadens hemsida går även att få muntligt via Call-Centret på engelska, thai eller svenska. Det sker genom talslingor och går att nå dygnet runt alla dagar i veckan. Kostnaden för dessa samtal är likaledes 9 bath per minut.

Tidsbokning kan även ske genom ett personligt besök på ambassaden måndag, tisdag och torsdag mellan kl. 14.00 – 15.00. Bokning kan emellertid inte ske direkt till ambassaden via telefon, e-mail eller sms. Bokningar genom ett personligt besök på ambassaden ger heller ingen förtur i förhållande till de som bokar via Call-Center.   

Ansökningsavgift

Ansökningsavgiften är knuten till Euro och ändras vid större kursändringar. Call-Centret informerar om gällande avgift vid tidsbokningen. Gällande avgift finns även att tillgå under rubriken ”Innehållsförteckning” i högermarginalen. Avgiften ska vara betald och kvitto ska lämnas i samband med ansökan på ambassaden. Avgiften kan betalas på valfri UOB-bank i Bangkok. Betalningen ska ske till kontonummer 095-2-05431-0 och tillställas kontoinnehavaren ”Embassy of Sweden”.

För närvarande går det inte att betala avgiften på någon annan ort än Bangkok. Det finns en UOB-bank alldeles i närheten av ambassaden, belägen på entréplan av Two Pacific Place.

När ansökan lämnas in på ambassaden

Endast de som har bokade tider ges tillgång till ansökningshallen för viseringar. Där registreras ärendet och kontroll görs att samtliga handlingar som krävs finns med i ansökan. Därefter lämnas ärendet till en beslutsfattare. I normalfallet fattas beslut i viseringsärendet inom 7 dagar.

//

Enligt deras hemsida finns dessa typer av Visum att ansöka om:

Visum för att besöka pojkvän/flickvän eller andra vänner

Visum för turistbesök

Visum för affärsbesök eller deltagande i en konferens

Visum för släktbesök

Läs på sidan om vilka handlingar som krävs, men som jag tolkar det behövs det tidbokning

för att lämna in visumansökan, OAVSETT vilken typ man söker...

Är inte den första visumtypen den man i folkmun kallar för UT-ansökan Hasse  ???   ???

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hasse, UT = uppehållstillstånd som även innehåller arbetstillstånd, besöksvisa får man för besök med obligatorisk återresa, därför försäkring och returbiljettskrav vid ansökan, UT=planera att STANNA i sverige och då kan man ansöka om personnummer, sjukkassa e.t.c. DETTA GÅR INTE PÅ BESÖKSVISA.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej, nej...

Uppehållstillstånd är inget visum. Det är något helt annat. Man får personnummer, sociala förmåner och tillstånd att arbeta i Sverige. Finns inget visum som ger det.

Jag är benägen att hålla med hf i denna fråga, även om jag i och för sig inte känner till något exempel i praktiken på att man inte behöver boka tid för att lämna in ansökan.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man vara riktigt nogrann så finns det ju UT och UT. Det som flertalet kallar "förlängning av visa 3 månader" är ett "UT - för besök" som inte ger någon rätt att arbeta eller sociala förmåner.

MesserBesserSchmitten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant Arne,

Uppehållstillstånd är inte ekvivalent med arbetstillstånd. Men arbetstillstånd får man i regel också när UT beviljas på ett eller två år.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grevenigrevie

Quote

Callcentret bokar bara tid för inlämnande av visumumansökan. När man sedan lämnat ansökan brukar det ta ca en vecka. 

Skall man söka UT, UT för besök osv lämnar man bara in ansökan och betalar. Då får man en tid för intervjun. Här behövs ingen tidbokning först.

Vad gäller UT så lär det dock ta längre tid totalt då dessa papper skall till migrationsverket för godkännande.

En variant kan dock vara att söka UT för besök (6 månader) för även denna kan lämnas in utan tidbokning. Och trots att den skall till Sverige för godkännande går den nog relativt snabbt. Och då har man 6 månader direkt och slipper förlänga.

hf

Har nu efter att ha läst på konstaterat att jag rört ihop det lite, men e de konstigt med alla dessa olika jäkla regler...  :D

Precis det som Hasse skriver här ovan är det som gäller.

Problemet som jag ser det till att man lätt rör ihop det är att det bl.a finns

två typer av VISUM (plus en hel hög andra) enligt följande:

- Visum för turistbesök

- Visum för att besöka pojkvän/flickvän eller andra vänner

Det senare av dessa två blandade iaf jag ihop med UT.

Känns ju faktiskt som dessa tar ut varandra egentligen.

Sorry !!!  :icon_redface: :wai:

Mvh Greven

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...