Jump to content
IGNORERAD

Grilltråden


Dalton

Recommended Posts

andrejsdenruskige
18 timmar sedan, skrev Tommy:

Briljera Kockkniv?

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/

 

Ser bra ut och har fått fina recensioner, lite sugen, men eftersom Thai personalen kommer att hitta den och misshandla den i diskmaskinen så har jag inte slått till ännu...

 

Denna verkar också trevlig, Briljera grönsakskniv, gillar utformningen  på bladet och det skall vara likadant stål.

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-groensakskniv-50257578/

 

Annars har IKEAs andra knivar också bra kvalité, kanske inte de billigaste förstås.

 

 

 

MVH


Jag kör nog billigare variant. Gillar inte ”klack”

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
9 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Jag har en T1:a. Fungerar fint så länge man inte ska lägga en helt ny egg från 20 grader till 10 grader. 

 

 

Då är det av underordnad betydelse för dej om det är knivar av kolstål eller rostfritt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Då är det av underordnad betydelse för dej om det är knivar av kolstål eller rostfritt.


En kniv på 67hrc som är ordentligt slö hade jag nog inte börjat anstränga mig att få vass. 
En ”skitkniv” är däremot inga problem att få till oavsett hur trubbig den är. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


En kniv på 67hrc som är ordentligt slö hade jag nog inte börjat anstränga mig att få vass. 
En ”skitkniv” är däremot inga problem att få till oavsett hur trubbig den är. 

67 rockwell nu överdriver du, hårda knivar brukar ligga på 52 till 64 hrc...sen finns det nått som heter CBN slipning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
9 timmar sedan, skrev Elmeri:

67 rockwell nu överdriver du, hårda knivar brukar ligga på 52 till 64 hrc...sen finns det nått som heter CBN slipning.....


Jag överdriver inte alls

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-08 at 11:22, skrev Soengsang:

Maten blir liksom inte godare för att ha grillar för 20k och knivar för 5k.

Tacka vetja grillar från Biltema/Jula.

För en skull eller kanske flera ggr håller jag med dej. Tomtenissar som bet 20 -30 tusen

för en grill som används 5 - 6 ggr per år

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_2347.jpeg.d6e5ce5f4609f9560c0ab288fda9f98d.jpeg

 

Såklart man har elgrill

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att man inte grillar rövhål. 

 

Jag har hört att det fortfarande finns dårar som lägger en tändvätskmarrinerad sk.  "flintastek" på grillen......

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

Det viktiga är att man inte grillar rövhål. 

 

Jag har hört att det fortfarande finns dårar som lägger en tändvätskmarrinerad sk.  "flintastek" på grillen......

Tändvätskemarinerar man en flintastek före man grillar. Du är försten som jag hört det ifrån

Link to comment
Dela på andra sajter

Några bärs såhär på förmiddan innan pizzatime

 

IMG_4201.thumb.jpeg.07934799d7adeab9dc1038395c43b52e.jpeg

 

efter att degen fått jäsa 48h var det dags att knåda lite pizzahelvete!! Det slutade med kebabpizza för mig och nåt annat för kärringen… men in i helvete gott blev de! Perfekt pizzabotten även om kanterna ser lite bleka ut… men dom var perfekt krispiga och supergoda!! 
 

IMG_4203.thumb.jpeg.1b1d1e84e3745329867874d19231fc1c.jpeg

 

IMG_4204.thumb.jpeg.df40564b34ea978eba3f27edfbcac48c.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
10 timmar sedan, skrev Boa52:

För en skull eller kanske flera ggr håller jag med dej. Tomtenissar som bet 20 -30 tusen

för en grill som används 5 - 6 ggr per år

 

Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå.
Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa.

Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta.

 

Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Boa52:

Tändvätskemarinerar man en flintastek före man grillar. Du är försten som jag hört det ifrån

Japp rövhålet är marinerat i tändvätska redan från fabriken, marinaden kan ha olika namn som Grillmarinad Original BBQ, Flintastek Vitlök/Örter eller Flintastek Humle Årets Smak. De är alltid baserade på Tändvätska dock. 

 

Efter det dränker de grillen , gallret och kolen i Tändvätska för att ytterligare förhöja smaken av Tändvätskemarrinad. På med det premarrinerade rövålet på grillen och eftersom det är dålig glöd/eld så sprutas det på mera tändvätska för att får fart på grillen och extra smak av tändvätska. 

 

Detta grillade tändvätskemarrinerade rövhål, aka flintastek, är enligt grillexperter på forumet höjden av gourmetmat.

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Mina två grillidoler...

 

 

 

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå.
Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa.

Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta.

 

Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten.

Man kan grilla ilen årstid det än gäller, behöver ingen kok platta eller två grillar. Bara att

göra upp eld med ved så har man grillkol. Det gör man alltid när man jagar,Inga problem

Behöver inte en gasgrill för 20 tusen sen mycke godare att grilla i skogen

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 minuter sedan, skrev Boa52:

Man kan grilla ilen årstid det än gäller, behöver ingen kok platta eller två grillar. Bara att

göra upp eld med ved så har man grillkol. Det gör man alltid när man jagar,Inga problem

Behöver inte en gasgrill för 20 tusen sen mycke godare att grilla i skogen


Jaha, så en bra grill gör inte maten godare, men en skog gör maten godare?

Hur är det med simhall och idrottsarena. Var blir grillningen godast mellan dessa två?

 

Man får inte grillkol bara av att göra upp en eld. 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

 

Jävligt kul text: :-) 

 

"Grillandet har blivit så komplicerat. Nördiga moderna grillare har utvecklat både säkerhetstänk och impulskontroll. De grottar ner sig i grilltekniker, inspireras av andra grillkulturer och de ratar miljöfarliga alternativ som gasol och tändvätska för att i stället tända sin grill med krångliga skorstenständare och högteknologiska looftlighters.

 

De använder inte ens engångsgrillar längre, då de läst en artikel i lokaltidningen om alla fotsuleskador som varje år sker på grund av kvarlämnade grillar i skog och mark. I stället tar de med sin specialimporterade japanska keramikgrill till parken där de varken grillar korv eller flinta utan ”spetskål med skirat smör och rostade hasselnötter”. Herregud. 

 

Sedan sitter de där, sippande alkoholfri hantverkspilsner med en liten bärbar brandsläckare mellan benen. Om någon börjar brinna, har de naturligtvis med sig en handsvirkad brandfilt. Och konceptet ”lokalt producerad, ekologiskt hantverksgrillkol”, som bara för några år sedan var ämnet för en sketch i ”Grotesco”, hittar man i dag stora påsar av i nästan vartenda villagarage. Unga entreprenörer designar flashiga grillkolsetiketter och går ner sig i kolmilor. Är det utveckling det? "

 

Påföljande beskrivning av hur man grillade sin flintastek nästan ännu roligare :-) 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

en skog gör maten godare?

Det gör den faktiskt, sen vet jag inte om det beror på andra saker än utrustning man lagat den i. Kaffe, korv, smörgås jävligt gott vid lägereld, även fisk halstrat vid glöden, mums.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Amigo:

Det gör den faktiskt, sen vet jag inte om det beror på andra saker än utrustning man lagat den i. Kaffe, korv, smörgås jävligt gott vid lägereld, även fisk halstrat vid glöden, mums.

Helt rätt det är läget som gör om det är extra gott eller inte. Sitta ute i skogen, snö eller

inte så är vilken korv som helst gott. Men har man inte provat vet man inte utan bara

grillat på baksidan huset med en grill för 20000 tusen

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt rätt det är läget som gör om det är extra gott eller inte. Sitta ute i skogen, snö eller

inte så är vilken korv som helst gott. Men har man inte provat vet man inte utan bara

grillat på baksidan huset med en grill för 20000 tusen


Visst fan har jag eldar både korv och fisk i skogen. 
Något som är gott är att röka både fisk och kött även om det är hemma på bak-, eller framsidan av huset. 
 

Du själv lagade ju otroliga kulinariska måltider i ditt kokskåp, så du känner nog till det mesta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Visst fan har jag eldar både korv och fisk i skogen. 
Något som är gott är att röka både fisk och kött även om det är hemma på bak-, eller framsidan av huset. 
 

Du själv lagade ju otroliga kulinariska måltider i ditt kokskåp, så du känner nog till det mesta. 

Du eldar både korv och fisk i skogen????? Och jag lagar kulinariska måltider i mitt kokskåp

Var får du allt ifrån, Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 minuter sedan, skrev Boa52:

Du eldar både korv och fisk i skogen????? Och jag lagar kulinariska måltider i mitt kokskåp

Var får du allt ifrån, Huva


Du kan knappast ha haft något mer avancerat än ett primuskök de få gånger du inte värmt en burk med ärtsoppa över grenröret på någon risig Ford. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-05-11 at 03:23, skrev andrejsdenruskige:

 

Med en bra grill så kan man grilla på nyårsafton även i Umeå.
Behändigare, bekvämare och enklare att lyckas. Det går ju att grilla korv över majbrasan också men det blir knepigare att grilla lammracks vid samma majbrasa.

Sedan så har man inte en grill, man har åtminstone två grillar, på lik linje som att man inte bara har en 3 liters kastrull i köket och en kokplatta.

 

Det är för så vitt inte grillen som ger smaken till maten, precis som att en 3 liters kastrull inte heller ger någon smak till maten.

Vi pratar om kolgrill antar jag, för annars duger väl den vanliga ugnen likaväl. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Nicholas:

Vi pratar om kolgrill antar jag, för annars duger väl den vanliga ugnen likaväl. 

 


Vi pratar kol, gasol, pellets, el eller vad du nu vill. 
Om du tror att kolen ger någon smak så misstar du nog dig. Vill du ha smak från någon rök som uppstår så får du nog köra med träflisor och mer eller mindre röka det du grillar. 
Men visst duger det med ugn också. Det är bara det att det att en grill är enklare att hantera om man vill laga många olika saker samtidigt och normalt sett så är en grill större än en ugn. 
Vissa grejer kör jag först i gasolgrill för att kunna styra temperaturen bättre och således även tillagningstiden, för att sedan bränna av fettkappa över en kolgrill. 
Ibland kör jag med searing på 800 grader med gasolgrillens ”sear station” för att sedan grilla inne i grillen. 
 

Det finns många sätt att grilla på. Även en engångsgrill från Circle K fungerar, men kanske lite knepigt att fixa en pizza på den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Körde igång min Z3 för 26'300 idag och brände på lite strömming.

Hoppade över tändvätskan 😉😉

20230512_124146.thumb.jpg.af410f32dd95bd6234e05e319dd51640.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...