Jump to content
IGNORERAD

Grilltråden


Dalton

Recommended Posts

On 2023-05-04 at 17:38, skrev Dalton:

Slutade med en Napoleon 365 vad den nu hette… Lagom balkonggrill helt enkelt…. 
 

Packa upp! 
IMG_4166.thumb.jpeg.619bfef3c842cd4b688f0376d6fb5d5b.jpeg

 

Provgrillning!

IMG_4172.thumb.jpeg.5474212ae2ada33832924ff88fdb8810.jpeg

IMG_4174.thumb.jpeg.e28f68ac113e1a8927f38d2db9350217.jpeg

IMG_4175.thumb.jpeg.7a69af114c1d49823ee263e7c31528f7.jpeg

Kniv från Japan? Vi har en liknande från just Toyota guggarna.

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kniven är mest troligt en ”skräpkniv”… Är dock nöjd med den so far…. Haft den ett år ungefär och välanvänd… Tror jag gav 300:- på Amazon

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang

Maten blir liksom inte godare för att ha grillar för 20k och knivar för 5k.

Tacka vetja grillar från Biltema/Jula.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
46 minuter sedan, skrev Dalton:

Kniven är mest troligt en ”skräpkniv”… Är dock nöjd med den so far…. Haft den ett år ungefär och välanvänd… Tror jag gav 300:- på Amazon

 

Normalt sett så är det enkelt att få knivarna vassa även om man får underhålla knivarna lite extra.

Själv kör jag lite blandat och en favorit börjar bli en IKEA kniv.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
21 minuter sedan, skrev Soengsang:

Maten blir liksom inte godare för att ha grillar för 20k och knivar för 5k.

Tacka vetja grillar från Biltema/Jula.

 

Förutsättningarna för att lyckas blir bättre med dyra grillar. Fast det är helt klart beroende på vad man grillar.

Thaistyle grill är riktigt jävla bra, men low and slow utan att kunna reglera temperaturen på ett enkelt sätt blir svårt.

 

Gällandes knivar så är mjukt stål enkla att få vassa som satan, men tappar skärpan fort.
Hårt stål håller skärpan längre men blir knepigare att få tillbaka skärpan.

En del Kom-Kom knivar finns självklart i hushållet. En Cleaver har jag hemma. Den är grymt fin att jobba med, i alla fall så länge man inte står och jobbar 8t/dag 5 dagar i veckan.

Slöa knivar är ett otyg oavsett om det är japanska, finska, svenska, tyska eller grekiska knivar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
41 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Förutsättningarna för att lyckas blir bättre med dyra grillar.

Håller inte riktigt med om det, såvida det inte sitter i psyket.

SBG och det blir inget vidare oavsett.

 

Slö kniv är naturligtvis otyg….men när man grillar är det ju yxa som gäller, gärna en Hultafors 😉

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
32 minuter sedan, skrev Soengsang:

Håller inte riktigt med om det, såvida det inte sitter i psyket.

SBG och det blir inget vidare oavsett.

 

Slö kniv är naturligtvis otyg….men när man grillar är det ju yxa som gäller, gärna en Hultafors 😉


SBG kan man aldrig undgå, men en bra grill minskar effekten av ”S:et” och man slipper vakta grillen vid någon 8t grillning. 
 

Ev bra termometer med Wi-Fi är dock guldvärd så man kan lägga sig och sova en stund utan att få grejerna well done. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Maten blir liksom inte godare för att ha grillar för 20k och knivar för 5k.

Tacka vetja grillar från Biltema/Jula.

Inte svära i Andrejs-kyrkan. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Man får inte lämna något åt slumpen! Jag kör med dyr grill och för att vara på den helt säkra sidan enbart oxfile wagyu!

:rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
33 minuter sedan, skrev Nicholas:

Inte svära i Andrejs-kyrkan. 

 

 

I den kyrkan får man svära hur mycket man vill.

Är man en riktig grillfanatiker så kör man en massa olika grillar på samma linje som att man inte enbart kör med 10l kastrull i köket och en kokplatta.

Knivar är kul, men alla knivar har sina ändamål. Ska man jobba som kock så ser man nog helst efter en kniv som är ergonomisk riktig. Själv terapislipar jag allt som kommer i min väg

Link to comment
Dela på andra sajter

Min "dyra" grill gav upp för ett par år sedan. Den hade då ca 15 år på nacken. Hade säkert klarat sig ett par år till om den inte stått ute året runt de första 5-7 åren.

Numera tjänstgör den enbart som dörrstopp.

20230508_140407.thumb.jpg.8726010dbc1a68328011c7935b437c03.jpg

 

Blev ett panikköp för några hundringar på Rusta för några år sedan och den fungerar förvånansvärt bra och är lättare att göra ren än gammeln.

20230508_140423.thumb.jpg.90485b5662e6009048dd7ec62612bd2d.jpg

Bra med en billig skitgrill så att man har något att skylla på om man misslyckas med grillningen. 

Ändrades av rolba
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev tyvärr ingen bild från själva grillningen…. Men körde en kopia på Bigmac… Gjorde egen bigmac dressing och körde wagyu puckar! Blev gött som fan de

 

IMG_4192.thumb.jpeg.3f7d4c5661add8801774ac4f10946c4b.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Normalt sett så är det enkelt att få knivarna vassa även om man får underhålla knivarna lite extra.

Själv kör jag lite blandat och en favorit börjar bli en IKEA kniv.

Briljera Kockkniv?

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/

 

Ser bra ut och har fått fina recensioner, lite sugen, men eftersom Thai personalen kommer att hitta den och misshandla den i diskmaskinen så har jag inte slått till ännu...

 

Denna verkar också trevlig, Briljera grönsakskniv, gillar utformningen  på bladet och det skall vara likadant stål.

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-groensakskniv-50257578/

 

Annars har IKEAs andra knivar också bra kvalité, kanske inte de billigaste förstås.

 

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Briljera Kockkniv?

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/

 

Ser bra ut och har fått fina recensioner, lite sugen, men eftersom Thai personalen kommer att hitta den och misshandla den i diskmaskinen så har jag inte slått till ännu...

 

Denna verkar också trevlig, Briljera grönsakskniv, gillar utformningen  på bladet och det skall vara likadant stål.

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-groensakskniv-50257578/

 

Annars har IKEAs andra knivar också bra kvalité, kanske inte de billigaste förstås.

 

 

 

MVH

Ikeas knivar är slöslipade efter att Abraham Ukbagabir av en olyckshändelse, som han själv uttrycker det, högg ihjäl en Mor och hennes son på Ikea Västerås.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev Tommy:

Briljera Kockkniv?

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-kockkniv-90257576/

 

Ser bra ut och har fått fina recensioner, lite sugen, men eftersom Thai personalen kommer att hitta den och misshandla den i diskmaskinen så har jag inte slått till ännu...

 

Denna verkar också trevlig, Briljera grönsakskniv, gillar utformningen  på bladet och det skall vara likadant stål.

https://www.ikea.com/se/sv/p/briljera-groensakskniv-50257578/

 

Annars har IKEAs andra knivar också bra kvalité, kanske inte de billigaste förstås.

 

 

 

MVH

Vad är grunden till att tro att knivar blir slöa i diskmaskinen? 

 

Inte lär vattnet slöa ner dom. 

 

Möjligen om dom står och gnider sig emot andra bestick, men det gäller ju även i bestickslådan. 

 

Mja, jag tror tillsvidare att diskmaskinen inte är av ondo, men kommer det bevis så ska jag ändra mig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev apknug:

Ikeas knivar är slöslipade efter att Abraham Ukbagabir av en olyckshändelse, som han själv uttrycker det, högg ihjäl en Mor och hennes son på Ikea Västerås.

Nej, det är dom inte, däremot är dom inplastade, men det var dom kanske även innan den religiösa tom-hylsan slog till. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Nicholas:

Vad är grunden till att tro att knivar blir slöa i diskmaskinen? 

 

Inte lär vattnet slöa ner dom. 

 

Möjligen om dom står och gnider sig emot andra bestick, men det gäller ju även i bestickslådan. 

 

Mja, jag tror tillsvidare att diskmaskinen inte är av ondo, men kommer det bevis så ska jag ändra mig. 

 

1.  Jo de slänger knivar i diskmaskinen tillsammans med tex bestick...

2.  Kvalitets knivar skall diskas med kallt vatten, och som det står på IKEAs skötselråd "Handdiskas"!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört med dessa länge. Är mycket bättre än man kan tro.20230508_194414.thumb.jpg.cb7bee3b487fc6538c075814a0891676.jpg

Kostar nästan inget, så det spelar inte så stor roll om frugan använder dem som burköppnare. Tror de billigaste köpte frugan på extrapris för 25;- för samma som på bilden

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Nej, det är dom inte, däremot är dom inplastade, men det var dom kanske även innan den religiösa tom-hylsan slog till. 

 

Nähä, det menar du inte? Så de säljer fungerande knivar då.... 

 

Demohyllan däremot är en sorglig syn med fastskjedjade knivskaft med ner kapade blad som slipats ner så man kan leka med dem i bollhavet. Men det var dom kanske även innan den religiösa tom-hylsan slog till. Det finns rätt mycket sketungar på IKEA.

 

Tragisk historia vilket som, hoppas han fick avtjäna sitt straff i hemlandet som han önskade trots att han var tvungen att hugga ihjäl två oskyldiga för att inte bli hemskickad. 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Slöa knivar är ett otyg oavsett om det är japanska, finska, svenska, tyska eller grekiska knivar.

 

Köp en Tormek så fixar du det snabbt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Japanska knivar, fan trot.

Duger för thai att kapa ryggen på fisk i alla fall. 20230508_204617.thumb.jpg.a06e30f1e079d0ae75c7f234a0536b57.jpg

 

Min favorit som överlevt både diskmaskin och när exet fick för sig att kapa buskarna utanför köksfönstret.

20230508_204635.thumb.jpg.2ea6ab4f5a1decef2fa37036a4ad81ac.jpg20230508_204703.thumb.jpg.9eabc95d82e2604a71fb803d25617afa.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Köp en Tormek så fixar du det snabbt.

 

Jag har en T1:a. Fungerar fint så länge man inte ska lägga en helt ny egg från 20 grader till 10 grader. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...