Jump to content
IGNORERAD

Non imm O visum från ambassaden i Stockholm


nbg

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev biker:

Jag har haft O-A visum tidigare. Men kunde inte fixa 1-års förlängningen, pga. pandemin.

O-A har absolut ingenting med pension att göra. För vem som helst över 50 år, som även

uppfyller övriga krav, ekonomi, läkarintyg, ej i straffregister osv.

 

mvh

biker

 

Så kan det säkert var. ”Non – Immigrant Visa (O – A)  Long Stay retirement  (up to 1 year)” Läser att det ibland benämns som ”retirement” därav min association till pension. Men jag har som sagt inte kolla på dess non immigrant visum.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    11

  • biker

    7

  • Fritz

    5

  • Amigo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Mankan:

Så kan det säkert var. ”Non – Immigrant Visa (O – A)  Long Stay retirement  (up to 1 year)” Läser att det ibland benämns som ”retirement” därav min association till pension. Men jag har som sagt inte kolla på dess non immigrant visum.

Det är ju naturligt att man inte lusläser villkor för visum som man inte tänker söka.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är Non-Immigrant Visa "O" och inte "OA" som kallas retirement eller pensionärsvisum på svenska.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Fritz:

Det är Non-Immigrant Visa "O" och inte "OA" som kallas retirement eller pensionärsvisum på svenska.

Nja... Nu blandar du nog ihop sakerna lite pastorn.
Man måste ju ha fyllt 50 för att få ett OA och det måste ju vara tidigast då som man räknas som "pensionär" och inte innan. ;)

Non O har ju alla vi ungtuppar/förtidspensionerade samhallsknegare som är gifta mm och vi får ju då ofta ett så kallat  "spouse visa" eller "visa based on marriage".

 

 

image.png.8c479d9cd18ad51ffd504a2b10d14dd2.png

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Nja... Nu blandar du nog ihop sakerna lite pastorn.
Man måste ju ha fyllt 50 för att få ett OA och det måste ju vara tidigast då som man räknas som "pensionär" och inte innan. ;)

Non O har ju alla vi ungtuppar/förtidspensionerade samhallsknegare som är gifta mm och vi får ju då ofta ett så kallat  "spouse visa" eller "visa based on marriage".

 

 

image.png.8c479d9cd18ad51ffd504a2b10d14dd2.png

Jo, jag har haft O visum sen jag var 29 år.

Helt utan att vara pensionär. 

 

Statler And Waldorf Internet GIF

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Surin P3:

Jo, jag har haft O visum sen jag var 29 år.

Helt utan att vara pensionär. 

 

Statler And Waldorf Internet GIF

Men du lever ju som en pensionär

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Nja... Nu blandar du nog ihop sakerna lite pastorn.
Man måste ju ha fyllt 50 för att få ett OA och det måste ju vara tidigast då som man räknas som "pensionär" och inte innan. ;)

Non O har ju alla vi ungtuppar/förtidspensionerade samhallsknegare som är gifta mm och vi får ju då ofta ett så kallat  "spouse visa" eller "visa based on marriage".

 

 

image.png.8c479d9cd18ad51ffd504a2b10d14dd2.png

O-A visum har som sagts tidigare inget alls att göra med pension. Jag har haft O-A visum

under flera år, men varit heltidsarbetande i Sverige. Sedan tillbringat längre semester/tjänstledigheter i Thailand.

De ekonomiska kraven uppfylls med lön/bankmedel eller annat.

Väldigt enkelt att använda ett "Letter of income" från svenska ambassaden i Bangkok vid 1-års extension.

Visumet är alltså, precis som ambassaden skriver, för personer som fyllt 50 och vill tillbringa längre tid

i Thailand.

mvh

biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite med pensionstatus har det att göra eftersom det inte går att få ett arbetstillstånd i Thailand när du har ett sånt.

 

Non O däremot går alldeles utmärkt att få arbetstillstånd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fantomen:

Nja... Nu blandar du nog ihop sakerna lite pastorn.
Man måste ju ha fyllt 50 för att få ett OA och det måste ju vara tidigast då som man räknas som "pensionär" och inte innan. ;)

Non O har ju alla vi ungtuppar/förtidspensionerade samhallsknegare som är gifta mm och vi får ju då ofta ett så kallat  "spouse visa" eller "visa based on marriage".

Några exempel på vilket visum som av proffsen kallas för pensionärsvisum

 

Om du är pensionär kan du ansöka om pensionärsvisum Non-Immigrant Visa "O".

https://www.allavisum.se/Thailand

 

Pensionärs- visum ”O”

https://www.thaivisa.se/produkt/pensionarsvisa-non-immigrant-o-visum/

 

PENSIONÄRSVISUM "O" TILL Thailand

https://www.visumpartner.se/visum/Thailand/Pensionärsvisum ?v=42

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Pensionärsvisum

 

Om du är pensionär kan du ansöka om pensionärsvisum Non-Immigrant Visa "O".

https://www.allavisum.se/Thailand

 

Pensionärs- visum ”O”

https://www.thaivisa.se/produkt/pensionarsvisa-non-immigrant-o-visum/

 

PENSIONÄRSVISUM "O" TILL Thailand

https://www.visumpartner.se/visum/Thailand/Pensionärsvisum ?v=42

Ja, du kan få ett O visum baserat på ålder.

Men också bla. på giftemål eller barn under 20 år.

 

Åldersvarianten kan självklart kallas för pensionärsvisum, men man kan inte säga rent generellt att O visumet är ett pensionärsvisum.

Eller du kan ju göra det, men det är fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Surin P3:

Lite med pensionstatus har det att göra eftersom det inte går att få ett arbetstillstånd i Thailand när du har ett sånt.

 

Non O däremot går alldeles utmärkt att få arbetstillstånd med.

Riktigt, söker man ett O-A visum och har för avsikt att arbeta i Thailand, då funkar det inte.

Och det är ju inte alls tanken med denna visumtyp.

Bäst är ju att avhålla sig helt från allt arbete 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev rolba:

Vad jag förstått är det non OA

Det står i texten också. Såg det på ett annat ställe också där dom skrev Non-O vilket fick mig att undra eftersom det är det jag har. Verkar ha varit en felskrivning och det är endast en höjning av beloppet för dom som söker O-A visum. Men vår tid kommer nog, vi som har Non-O.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Surin P3:

Ja, du kan få ett O visum baserat på ålder.

Men också bla. på giftemål eller barn under 20 år.

 

Åldersvarianten kan självklart kallas för pensionärsvisum, men man kan inte säga rent generellt att O visumet är ett pensionärsvisum.

Eller du kan ju göra det, men det är fel.

Anlitar du någon av visumkonsulterna jag refererade till ovan och säger att du vill ha ett pensionärsvisum så får du ett "O". Om sen du och Fantomen anser att det är felaktigt så är det bara att beklaga.

 

Edit: Söker man för att man har familjeanknytning rekommenderar jag ett så kallat Familjevisum, Non-Immigrant Visa "Spouse"

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fritz:

Anlitar du någon av visumkonsulterna jag refererade till ovan och säger att du vill ha ett pensionärsvisum så får du ett "O". Om sen du och Fantomen anser att det är felaktigt så är det bara att beklaga.

Nej, det får jag inte.

Eftersom jag inte uppfyller ålderskravet.

 

Men skämt åsido, så om jag anlitar någon av de företag du nämner och vill ha ett visum som gift, så får jag också ett O visum. Oavsett ålder.

 

Samma visum - olika krav beroende på situation.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

Nej, det får jag inte.

Eftersom jag inte uppfyller ålderskravet.

 

Men skämt åsido, så om jag anlitar någon av de företag du nämner och vill ha ett visum som gift, så får jag också ett O visum. Oavsett ålder.

 

Samma visum - olika krav beroende på situation.

Finns säkert 20 olika O visum.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Surin P3:

Samma visum - olika krav beroende på situation.

Nej det är inte samma visum, finns massor av olika non immigrant O visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Fritz:

Edit: Söker man för att man har familjeanknytning rekommenderar jag ett så kallat Familjevisum, Non-Immigrant Visa "Spouse"

Precis. Ett Non O visum.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

Precis. Ett Non O visum.

Jag har väl aldrig påstått nåt annat !!  Det jag sagt är att det är "O" och inte "OA", (som någon påstod) som kallas för pensionärsvisum. Om det sen finns andra än pensionärer som kan få ett "O" förändrar inte den saken. Det är inte jag som hittat på att kalla det för pensionärsvisum. Nu ger jag upp, hoppas jag.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Amigo:

Nej det är inte samma visum, finns massor av olika non immigrant O visum.

Samma kategori, alltså O.

Samma regler när du kommit hit.

 

Olika underkategorier beroende på din situation vid ansökan. Ålder, giftemål, barn, volontärarbete, sjukvård etc etc...

 

De visumen som har ålderskrav i grunden är OA och OX. 

Skiljer sig åt från O på flera punkter när du väl kommit hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag har väl aldrig påstått nåt annat !!  Det jag sagt är att det är "O" och inte "OA", (som någon påstod) som kallas för pensionärsvisum. Om det sen finns andra än pensionärer som kan få ett "O" förändrar inte den saken. Det är inte jag som hittat på att kalla det för pensionärsvisum. Nu ger jag upp, hoppas jag.

Du kan väl inte ge upp nu...?

Vi har ju precis kommit igång.

 

Party Dancing GIF by Florida Georgia Line

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Surin P3:

Samma regler när du kommit hit.

Det stämmer ju inte alls, OA du gör anmälan var 90 dag, O retirement, Du reser ut var 90 dag, O spouse, du får vistas 90 dagar sen ansöka om förlängning + 60. jag kallar de inte för samma regler.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Amigo:

Det stämmer ju inte alls, OA du gör anmälan var 90 dag, O retirement, Du reser ut var 90 dag, O spouse, du får vistas 90 dagar sen ansöka om förlängning + 60. jag kallar de inte för samma regler.

Jag skriver ju det.

Oavsett hur du skaffar O, så är reglerna samma när du väl kommit hit.

 

Och sen har du som du skriver singel inresa eller multipla inresor när det gäller O.

Två olika varianter på samma visum igen.

Men samma regler oavsett.

 

OA nämner jag helt separat i mitt inlägg, så försök inte snurra till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för min okunnighet vad det gäller visum av denna typ. Känns dock som om det livade upp stämningen lite. :)

 

Ser dock som jag sa att (O-A) i bland kallas för "retirement" och kräver att man fyllt 50 år. Tänkte därmed att detta var ett visum anpassat för de som har dragits sig tillbaka d.v.s. slutat arbeta. 

 

 

Non – Immigrant Visa (O – A)  Long Stay retirement  (up to 1 year)  
———————————–

Purpose of visit :  This type of visa may be issued to applicants aged 50 years or over who wish to stay in Thailand for a period NOT exceeding 1 year without the intention of working. Holder of this type of visa is allowed to stay in Thailand for 1 year. Employment of any kind is strictly prohibited.

https://thaiconsulatela.org/en/visa/visa-type/non-immigration-category-o-a/

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

Ber om ursäkt för min okunnighet vad det gäller visum av denna typ. Känns dock som om det livade upp stämningen lite. :)

 

Ser dock som jag sa att (O-A) i bland kallas för "retirement" och kräver att man fyllt 50 år. Tänkte därmed att detta var ett visum anpassat för de som har dragits sig tillbaka d.v.s. slutat arbeta. 

 

 

Non – Immigrant Visa (O – A)  Long Stay retirement  (up to 1 year)  
———————————–

Purpose of visit :  This type of visa may be issued to applicants aged 50 years or over who wish to stay in Thailand for a period NOT exceeding 1 year without the intention of working. Holder of this type of visa is allowed to stay in Thailand for 1 year. Employment of any kind is strictly prohibited.

https://thaiconsulatela.org/en/visa/visa-type/non-immigration-category-o-a/

 

Det som bidrar till förvirringen är ju att O-A felaktigt benäms "Long stay/retirement".

En person som inte arbetar blir väl inte per automatik pensionär?

Som jag skrivit tidigare har jag tillbringat min tid i Thailand som heltidsarbetande svensk.

Dvs. under perioder av semester/kompledighet/tjänstledighet osv.

 

"Ordet pensionär betyder enligt Svenska Akademiens ordlista en person som har avslutat sin anställning på grund av ålder och numer mottar pension."

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...