Jump to content
IGNORED

Non imm O visum från ambassaden i Stockholm

Recommended Posts

nbg

Hej,

Någon som har sökt non immigrant O baserat på barn (eller gift) senaste tiden? Mina tidigare visum har jag fått från Yangon där de varit smidigt, dock inte möjligt i nuläget.

Börjar bli klar med ett projekt i Europa och kommer söka via Thai ambassaden i Stockholm

Något mer de frågar om en vad som är listat på http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-family-visa/ ?

Har förutom Visa application form samt mitt pass etc

Copy of your Thai Child Birth Certificate

Eftersom vi inte är gifta ett beslut om gemensam vårdnad/ansvar (child legitimation) från Thai child and juvenile court

Ägande bevis (chanote) för min condo samt "hus papper" (blå bok/tabian baan) med barnens och mammans namn

Min sambo/mammans kopia på pass och ID signerade

Barnens Thai ID, pass, svenska pass, skol/student ID

Har beställt Personbevis (familjebevis) identifying the marriage status and relationship to you

Deras websida listar inte upp ngt om bank papper/konto utdrag vilket jag alltid givit i Yanngon, där de har nöjt sig med internet bank utskrift

Mvh

Screen Shot 2021-04-26 at 15.56.55.png

NiceBeaver

Satt och kollade på samma visum häromdagen. Jag är gift utan barn men kraven verkar vara samma. På Non-O finns inget om på att visa sin ekonomi. Fast å andra sidan är för mycket bättre än för lite. Ta med dig ett bankutdrag när du ansöker. Personalen på ambassaden tar bort det som inte behövs när du lämnar in allt.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Amigo

Men jag  följer tråden, aktuellt för mig med senare i sommar!

Edited by Amigo

--- Karma är garanterat---

gst

Söker du non-imm o spouse, behöver ingen ekonomi visas upp.

• Ge karma 2
Jive
3 timmar sedan, skrev gst:

Söker du non-imm o spouse, behöver ingen ekonomi visas upp.

Imm I Jomtien kräver ett "bank statement", som visar att 40 000 baht har satts in på kontot varje månad I ett år tillbaka.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

gst
32 minuter sedan, skrev Jive:

Imm I Jomtien kräver ett "bank statement", som visar att 40 000 baht har satts in på kontot varje månad I ett år tillbaka.

Ja, men det är för extensions of stay. Mitt svar gäller när visum söka i Sverige.

• Ge karma 1
  • Fint 1
Jive
5 minuter sedan, skrev gst:

Ja, men det är för extensions of stay. Mitt svar gäller när visum söka i Sverige.

Ok.

NiceBeaver
8 timmar sedan, skrev Jive:

Vilket typ av O-visum har du? Pensionär eller familj?

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Jive
8 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Vilket typ av O-visum har du? Pensionär eller familj?

I botten OA retirement extension. Har ingen försäkring, så var tvungen att byta till spouse, som inte kräver försäkring.

OA är, som jag har förstått det, en variant av O och sedan finns det undervarianter.

Har aldrig förstått mig på skogen av alla visumtyper med extension. Verkar som ursprungliga typen av visum är överspelad när man väl har fått extension en gång.

Edited by Jive
  • Ge karma 1
  • Fint 1

NiceBeaver

Det är väldigt rörigt. Jag hade OA för två år sedan. Nästa gång blir det O spouse. Det var därför jag undrade, trodde inte man behövde ha pengar för den varianten vid förlängning. 

thomas001
10 minutes ago, NiceBeaver said:

Det är väldigt rörigt. Jag hade OA för två år sedan. Nästa gång blir det O spouse. Det var därför jag undrade, trodde inte man behövde ha pengar för den varianten vid förlängning. 

Jag har O-spouse, visade upp ett låst Thai-conto i mitt namn med 400.000 Baht låsta i minst 2 månader när jag ansökte om förlängning.

Behövs ett godkänt intyg från din bank som inte får vara mer än 2 dygn gammalt.

• Ge karma 2
gst
45 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

När du söker extensions måste du alltid ha pengar, antingen på thaibank, eller income letter from ambassaden.

• Ge karma 3
  • Fint 1
lasseiudon
1 timme sedan, skrev gst:

När du söker extensions måste du alltid ha pengar, antingen på thaibank, eller income letter from ambassaden.

Inkomstintyg ifrån Ambassaden är absolut bäst.

• Ge karma 2
Wanchai
3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Inkomstintyg ifrån Ambassaden är absolut bäst.

Ja, blandar man in frugan så blir det problem med uppehållstillståndet om man separerar. Kan man söka på inkomst så är det tryggare och enklare.

• Fint 1
rolba

40000 beskattade in på kontot varje månad blir ju inte så stor skillnad mot 800000 brutto per år via ett incomeletter

• Ge karma 2
apknug
1 minut sedan, skrev rolba:

40000 beskattade in på kontot varje månad blir ju inte så stor skillnad mot 800000 brutto per år via ett incomeletter

Fast 40 000 in i månaden in går att snurra runt på ett helt annat sätt. Behöver inte vara dina beskattade kulor.

rolba
3 minuter sedan, skrev apknug:

Fast 40 000 in i månaden in går att snurra runt på ett helt annat sätt. Behöver inte vara dina beskattade kulor.

Nä det är ju klart. Man kan ju skicka tillbaka dem nästa dag. Kanske helst via ett annat konto. 

nbg

På ambassaden i Stockholm fråga de inte efter kontoutrag (hade ett par i fall att)

Han sollade bort de mesta dokument och däribland ena födelse attestet vilket oroar mig ngt. Dock har de person/familje beviset med båda ungarnas info.

Får se på onsdag, tar med alla dokument igen samt färskt kontoutrag

Sen dags för CoE för andra gången...

• Ge karma 2
  • Fint 1