Jump to content
IGNORERAD

Betalat med fel Visa-kort!


Woodywoman

Recommended Posts

Jag tycker det råder en viss förvirring bland svaren i tråden.

Om jag förstår rätt, så har Woodywoman köpt sin biljett av www.resecentrumgruppen.se

Det är vid köp av biljett direkt av thaiair och betalning med kreditkort

som kravet att uppvisa samma kreditkort vid incheckning finns.

Detta påpekas för övrigt helt riktigt av vissa skribenter, bl.a Nonki.

När man köper en biljett av en resebyrå, så sker ju affären mellan dig och resebyrån.

Hur skulle det annars t.ex fungera när du köper en biljett BKK-STO-BKK åt flickvännen

som ska hit på besök? (Med Thai airways). Man bokar och betalar via resebyrå.

När thai-air fått betalt av resebyrån ställs en e-ticket ut.

Inte så smidigt, om du själv måste åka till Bangkok och närvara vid hennes incheckning, eller hur?

/biker

Så här har jag också förstått det.

ResecentrumGruppen skriv så här på sin sida:

04. I de flesta fall reser man nu förtiden biljettlöst (elektronisk biljett) Du skriver bara ut den färdhandling som du fått via e-mail från oss och tar med dig till incheckningen. Där finns all viktig info: biljettnummer, bokningsnummer, flightnummer, restider med mera.

Uthämtning av biljett-/boardingkort sker direkt på flygplatsen med hjälp av ditt pass.

Till de fåtal destinationer där det endast går att resa med pappersbiljetter utfärdas dessa här och postas till den postadress Ni uppgett vid bokning.

Lycka till.

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • challenger98

    14

  • Mankan

    7

  • biker

    6

  • Woodywoman

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Så här svarar Thai (gäller alltså biljetter köpta direkt av Thai):

Hej,

För att minimera risk för kreditkortsbedrägerier måste antingen den person som betalat biljett med sitt kreditkort

Legitimera sig och uppvisa sitt kreditkort vid incheckningen vid avresan, eller sända in s.k. Credit card payment consent form till oss.

Denna consent form finns att ladda ner från vår hemsida.

Med vänliga hälsningar

Reservations

Thai Airways International PCL

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här svarar Thai (gäller alltså biljetter köpta direkt av Thai):

Hej,

För att minimera risk för kreditkortsbedrägerier måste antingen den person som betalat biljett med sitt kreditkort

Legitimera sig och uppvisa sitt kreditkort vid incheckningen vid avresan, eller sända in s.k. Credit card payment consent form till oss.

Denna consent form finns att ladda ner från vår hemsida.

Med vänliga hälsningar

Reservations

Thai Airways International PCL

Ja det var väl redan ganska klart att dom krävde det när man köper direkt av dem.

Som många redan skrivit lär det inte krävas då man köpt biljetten genom resebyrå. Då har thai väl ingen koll på vilket kort som används vid betalningen.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Ja det var väl redan ganska klart att dom krävde det när man köper direkt av dem.

Som många redan skrivit lär det inte krävas då man köpt biljetten genom resebyrå. Då har thai väl ingen koll på vilket kort som används vid betalningen.

Att köpa en biljett av en resebyrå är lätt och inga problem om allt är som det ska med godkänt kreditkort och att man i övrigt har sina handlingar i ordning.

Precis som tidigare sagts så har höjt säkerheten och kolla passagerarens handlingar vid check in så att det är rätt person i bokningen och gör en koll i

systemet där man kan se allt oavsett om kunden har betalat sin biljett via resebyrå eller direkt av flygbolaget.

Och precis som i detta fall så vill THAI att man har faxat in sin kopia på betalningssätt och då kan TG göra en notering i bokningen så kallad auktorisering

så att personal kan se denna notering i en bokning heter detta även OPTION (OP)eller REMARKS (RM).

mvh challenger98smile.gif

tidigare

tariff & reservations agent

SAS-Scanndinavian Airlines

reservation & booking agent

KLM-Royal Dutch Airlines

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det har ingen som helst betydelse vart man köper och betalar sin biljett, det är ju flygbolagen som flyger

en Resebyrå är en agent för flygbolaget och säljer biljetter för dem.

En resebyrå säljer i procent 80 procent av alla biljetter medan flygbolaget själv säljer cirka 20 procent

själva, dessa siffror gäller vanligt reguljära bolag, inte lågprisflyg de har ju i princip internet till 100 procent.

En Resebyrå skriver avtal med ett flygbolag och får bättre avtal och priser om de säljer mycket

därför har en Resebyrå bättre tillgång till lågprisbiljetter är flygbolagen själva, det blr så att säga

allotment på ett visst antal platser på många flighter därför blir det dyrare biljetter kvar tex med Thai.

mvh challenger98smile.gif

Nja skillnaden blir ju att i fallet när man köper av flygbolaget är det ju flygbolaget som är betalningsmottagare. I fallet när man köper hos en resebyrå är det resebyrån som är betalningsmottagare. Olika betalningsmottagar, olika regler. Vilket ju verkar stämma med övriga inlägg. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Nja skillnaden blir ju att i fallet när man köper av flygbolaget är det ju flygbolaget som är betalningsmottagare. I fallet när man köper hos en resebyrå är det resebyrån som är betalningsmottagare. Olika betalningsmottagar, olika regler. Vilket ju verkar stämma med övriga inlägg. /mvh

Betalningsmottagare är flygbolaget, en registrerad resebyrå som innehar IATA rättigheter redovisar två gånger per månad till IATA

BSP Bank Settlement system och därifrån får alla flygbolag sin utbetaling. Om en IATA resebyrå slarvar med sin redovining

ryker deras kreditering hos IATA direkt och får inte längre ställa ut flygbiljetter.

Alla de globala bokningssystem som resebyråerna använder är uppbyggda av flygbolagen själva från början.

När det gäller betalningssätt som resebyråerna använder så är det via de etablerade kontokortbolagen som

t.e.x visa, mastercard, diners club, american express etc...det är egentligen inte mycket en resebyrå

gör längre utan det externa aktörer genom hela processen alltifrån bokningsverktyg, hotell, hyrbilar, visum...

i slutändan är det alltid resenären som är skyldig att ha alla handlingar och ha giltiga visum, pass ..etc

det kan ju inte en resebyrå vara ansvarig för, de är bara en länk i hela kedjan.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja skillnaden blir ju att i fallet när man köper av flygbolaget är det ju flygbolaget som är betalningsmottagare. I fallet när man köper hos en resebyrå är det resebyrån som är betalningsmottagare. Olika betalningsmottagar, olika regler. Vilket ju verkar stämma med övriga inlägg. /mvh

Naturligtvis är det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

"i slutändan är det alltid resenären som är skyldig att ha alla handlingar och ha giltiga visum, pass ..etc

det kan ju inte en resebyrå vara ansvarig för, de är bara en länk i hela kedjan."

Det är väl självklart att resenären är ansvarig för pass, visum etc. Vem har påstått något annat?

Jag trodde tråden handlade om betalning av biljett? Jag måste missförstått...

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker i alla fall att det är märkligt. Ställde en följdfråga till Thai:

" Vad hade hänt om jag köpt och betalt biljetten? Hade min fru kommit till flygplatsen i Bangkok och blivit vägrad att komma på planet trots betald biljett? "

och fick då svaret:

" Din fru skulle inte ha kunnat resa på den biljetten.

Man måste vara väldigt uppmärksam vid bokning på nätet.

Med vänliga hälsningar,"

Betald biljett och inte ombordsläppt på flyget? :diablo:

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

"i slutändan är det alltid resenären som är skyldig att ha alla handlingar och ha giltiga visum, pass ..etc

det kan ju inte en resebyrå vara ansvarig för, de är bara en länk i hela kedjan."

Det är väl självklart att resenären är ansvarig för pass, visum etc. Vem har påstått något annat?

Jag trodde tråden handlade om betalning av biljett? Jag måste missförstått...

/biker

för att återgå till ursprungs frågan så måste man förstå hur det hela fungerar, ibland kanske man inte

förstår varför utan betalningar mellan mellanhänder som får ge pengar vidare i kedjan som i detta

fall hamnar hos flygbiljett minus resebyråns provision...flygbolagen följer regelverk och det kan

ibland bli märkliga svar till en kund som inte förstår sammanhanget.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

för att återgå till ursprungs frågan så måste man förstå hur det hela fungerar, ibland kanske man inte

förstår varför utan betalningar mellan mellanhänder som får ge pengar vidare i kedjan som i detta

fall hamnar hos flygbiljett minus resebyråns provision...flygbolagen följer regelverk och det kan

ibland bli märkliga svar till en kund som inte förstår sammanhanget.

mvh challenger98smile.gif

Det är så sant.mycket märkliga svar blir det

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Thai air:

"Endast på de biljetter som är bokade via Thai Airways hemsida måste kortet visas upp vid check-in.

Ni har bokat via en resebyrå, detta gäller inte er.

Med vänliga hälsningar,

Ticketing & Reservation

Thai Airways International PCL"

Hoppas att det är färdigt med detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Thai air:

"Endast på de biljetter som är bokade via Thai Airways hemsida måste kortet visas upp vid check-in.

Ni har bokat via en resebyrå, detta gäller inte er.

Med vänliga hälsningar,

Ticketing & Reservation

Thai Airways International PCL"

Hoppas att det är färdigt med detta...

Skönt att du fick det bekräftat av Thai Airways.

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar från Thai air:

"Endast på de biljetter som är bokade via Thai Airways hemsida måste kortet visas upp vid check-in.

Ni har bokat via en resebyrå, detta gäller inte er.

Med vänliga hälsningar,

Ticketing & Reservation

Thai Airways International PCL"

Hoppas att det är färdigt med detta...

Det skulle vara intressant att höra vad challenger98 har för kommentar till vad thai har svarat. Det lät ju trots allt som om du var säker på din sak.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Det skulle vara intressant att höra vad challenger98 har för kommentar till vad thai har svarat. Det lät ju trots allt som om du var säker på din sak.

Man får ju hundra olika svar beroende hos vem som man frågar och precis som hos t.e.x arbetsförmedlingen ställer man hundra frågor

får man olika svar.

I detta fall så kommer passageraren till flygplatsen och incheckningen börjar...i detta fall så är det inte Thai egen handling som

ansvarar för den och beroende på vem man hamnat hos så kanske inte den personen är så nitisk, men de kanske hamnar hos någon

som ställer till det ordentligt och inte annat så kanske det går bra att åka iväg på utresan men problemen kommer istället på

hemresan, vem vet.

reglerna som flygbolagen följer kan vara lite olika tolkningar, bl.a hade Woodman fått besked från Thai att faxa in kopia

på befintliga biljetter och i detta fall hade jag följt det rådet.

Jag har kollegor vid TG city ticket office som jag känner och kan kolla med dom återkommer vad TG äger från CPH Köpenhamn.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Challenger98:

Jag fick inte besked från Thai att faxa in kopior mm, det sökte jag reda på hos deras villkor, vilket jag i efterhand antar bara gäller de som bokar via deras hemsida.

Frågan är ju hur Thai air ska kunna få reda på hur jag betalt resan, det finns ingen info om det någonstans på e-biljetter eller bokningsbekräftelse...

Ser fram emot resultatet från CPH!

MVH Tom :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Challenger98:

Jag fick inte besked från Thai att faxa in kopior mm, det sökte jag reda på hos deras villkor, vilket jag i efterhand antar bara gäller de som bokar via deras hemsida.

Frågan är ju hur Thai air ska kunna få reda på hur jag betalt resan, det finns ingen info om det någonstans på e-biljetter eller bokningsbekräftelse...

Ser fram emot resultatet från CPH!

MVH Tom great.gif

har du fått biljett nummer på biljetterna som brjar med 217. så är biljetterna betalda, informationen finns också i er bokning

och den har de framme när ni checkar in på flygplatsen alla detaljer finns där.

hittade också denna info från TG..mvh challenger98smile.gif

Regulations for passengers who are not Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners:

1. Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners must download and fill in the Form of Consent (available for download at http://www.thaiair.com/booking/travelform.doc).

2. Credit Card or Visa/MasterCard debit card owners may contact any THAI ticketing office in person or by facsimile +66 2 356 2222 to present/send the following documents;

a. Completed and signed Form of Consent

b. Signed and certified photocopy of Credit Card or debit card owner’s passport or identification card*

c. Signed and certified front photocopy of the Credit Card or debit card used in the purchase*

3. After the documents have been verified and approved, THAI will send a new itinerary with new electronic ticket number back to the email address as entered at the time of booking on our website, at no additional cost.

4. THAI reserves the right to deny boarding to the travelling passengers, if the above mentioned regulations are not fulfilled.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns verkligen som om du försöker krångla till det challenger. Kontentan av det hela som ju de flesta i tråden redan påpekat är ju följande. Har man köpt biljetten via en resebyrå behöver man inte visa upp något betalkort det gäller bara de som köpt biljetten direkt på Thaiair hemsida.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Challenger98:

Jag fick inte besked från Thai att faxa in kopior mm, det sökte jag reda på hos deras villkor, vilket jag i efterhand antar bara gäller de som bokar via deras hemsida.

Frågan är ju hur Thai air ska kunna få reda på hur jag betalt resan, det finns ingen info om det någonstans på e-biljetter eller bokningsbekräftelse...

Ser fram emot resultatet från CPH!

MVH Tom great.gif

Hej Tommy,

Här kommer svaret från TG i Köpenhamn som jag lovade dig, det är ok om du är med vid incheckningen och visar upp kreditkort och handlingar för dem där så är hemresan ok. Trevlig resa mvh challenger98smile.gif

Hi

Its only when they start the trip the credit card must be shown. They don’t have to show it on the return

Med venlig hilsen / Best regards

THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

Mie Jørgensen

Helpdesk/Reservation & Ticketing/

Royal Orchid Holidays

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tommy,

Här kommer svaret från TG i Köpenhamn som jag lovade dig, det är ok om du är med vid incheckningen och visar upp kreditkort och handlingar för dem där så är hemresan ok. Trevlig resa mvh challenger98smile.gif

Hi

Its only when they start the trip the credit card must be shown. They don’t have to show it on the return

Med venlig hilsen / Best regards

THAI AIRWAYS INTERNATIONAL PCL

Mie Jørgensen

Helpdesk/Reservation & Ticketing/

Royal Orchid Holidays

Dock helt onödigt eftersom han nu inte behöver visa något kort i huvudtaget. Eller hur challenger?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Dock helt onödigt eftersom han nu inte behöver visa något kort i huvudtaget. Eller hur challenger?

jag vet om inte om man är dryg, trög eller kanske har vaknat fel sida, not your business anymore, dont mind, detta gäller woodywomenrtfm.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet om inte om man är dryg, trög eller kanske har vaknat fel sida, not your business anymore, dont mind, detta gäller woodywomenrtfm.gif

Nja jag ville ju bara ha klarhet vad som gäller. Jag trodde det var som jag skrev men jag kanske har fel :huh:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Nja jag ville ju bara ha klarhet vad som gäller. Jag trodde det var som jag skrev men jag kanske har fel huh.gif

klarhet från klarhet så klart..hehehefriends.gif ..den som lever får se, vi försöker att alla att finna svar till woodywomen och det har han fått.

det blir säkert bra och familjen får en fin resa med eminenta Thai..

detta gebit är ändå mitt yrke med 20 års erfarenhet och vill bidra med min kunskap och kompetens.biggrin.gif

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

klarhet från klarhet så klart..hehehefriends.gif ..den som lever får se, vi försöker att alla att finna svar till woodywomen och det har han fått.

det blir säkert bra och familjen får en fin resa med eminenta Thai..

detta gebit är ändå mitt yrke med 20 års erfarenhet och vill bidra med min kunskap och kompetens.biggrin.gif

mvh challenger98smile.gif

Ja det är inte dåligt det. Du besitter tydligen en helt annan kunskap än vad de besitter på Thai Airways. Man borde ju ändå kunna tycka att de borde veta vad de talar om men tydligen inte då.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

klarhet från klarhet så klart..hehehefriends.gif ..den som lever får se, vi försöker att alla att finna svar till woodywomen och det har han fått.

det blir säkert bra och familjen får en fin resa med eminenta Thai..

detta gebit är ändå mitt yrke med 20 års erfarenhet och vill bidra med min kunskap och kompetens.biggrin.gif

mvh challenger98smile.gif

Kan man verkligen lita på att du har slutat i branschen?

/biker

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...