Jump to content
IGNORERAD

Betalat med fel Visa-kort!


Woodywoman

Recommended Posts

Hej!

Jag har några viktiga frågor, har försökt att komma fram på telefon till Thai airways på 08-59883600 men det går ej (var god försök senare).

Min fru och min son (4 år) ska åka till Thailand 24/1-23/3-09, jag har betalat resan med mitt Visa2 - betalkort.

1. På sidan http://www.thaiair.com/plan-your-trip/before-you-fly/en/travel-terms-and-conditions.htm på Thai airways, 3:e och 4:e punkten, står det att om passageraren är en annan än innehavaren av betalkortet måste jag faxa en blankett för medgivande + vidimerade och signerade kopior av mitt pass och betalkort till +6623562222, och sedan får min fru en ny resplan och e-ticket. Kan detta verkligen stämma????

2. Eller räcker det med att jag visar mitt pass/körkort och betalkort vid incheckningen? (jag följer med dem till incheckningen)

Dessutom undrar jag om bagaget: Är det 56x45x25 cm som gäller på handbagaget? Kan de checka in 2 resväskor + 1 ihopfällbar paraplyvagn? Är det maxmått på 158 cm per bagage?

MVH Tommy :o

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • challenger98

    14

  • Mankan

    7

  • biker

    6

  • Woodywoman

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det beror nog på var du köpt er resa, har du köpt den på Thaiairways websida så har dom "lagt" e-biljetten på ditt visa kort.

När jag har köpt via dras sida så har dom frågat efter kortet vid incheckning.

Att du visa upp kortet vid utresa från sverige funka väl, men vad händer vid hemresan?

Det är nog bäst att följa dom regler som står på deras websida.

Fager

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har några viktiga frågor, har försökt att komma fram på telefon till Thai airways på 08-59883600 men det går ej (var god försök senare).

Min fru och min son (4 år) ska åka till Thailand 24/1-23/3-09, jag har betalat resan med mitt Visa2 - betalkort.

1. På sidan http://www.thaiair.com/plan-your-trip/before-you-fly/en/travel-terms-and-conditions.htm på Thai airways, 3:e och 4:e punkten, står det att om passageraren är en annan än innehavaren av betalkortet måste jag faxa en blankett för medgivande + vidimerade och signerade kopior av mitt pass och betalkort till +6623562222, och sedan får min fru en ny resplan och e-ticket. Kan detta verkligen stämma????

2. Eller räcker det med att jag visar mitt pass/körkort och betalkort vid incheckningen? (jag följer med dem till incheckningen)

Dessutom undrar jag om bagaget: Är det 56x45x25 cm som gäller på handbagaget? Kan de checka in 2 resväskor + 1 ihopfällbar paraplyvagn? Är det maxmått på 158 cm per bagage?

Ja det kan bli lite Bökigt ibland!

Jag betalade inte med Visa men vä med Master för 2 år sen & vips även fast rätt bokat namn för min Fru över

nätet!!!!

Vart biljetten utställd i mitt Namn!!!

Så checka både 1-2 ggr med din kontakt på biljettbokning eller resebyrå!!

MVH Svampen :wai: "Upptäckte i tiiiidddd!!!!"

MVH Tommy :o

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv gjort samma sak som du och incheckningen här är inga problem om du följer med dit och visar kortet du betalat resan med, men problemet är hemresan då kommer flygbolaget kräva att de köper ny biljett om de ska med planet.

Men jag blir lite mer orolig för datumet du bokat resan "Min fru och min son (4 år) ska åka till Thailand 24/1-23/3-09" jag hoppas det står 2010 på biljetten och inte 2009.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Kan bara bekräfta att det har hänt, senast i förrgår, att Thai efterfrågar kortet som biljetten är betald med, vid incheckning. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag kan inte svara för Thais rutiner vid resa, såld av dem. Men däremot vid resa såld av min resebyrå, med Thai Airways. Det spelar ingen roll hur biljetten betalats. Den kan vara betald kontant eller med kort, innehavaren vem som helst.

När man checkar in efterfrågar de ingeting annat än passet.

En gång har jag flugit med biljett, köpt av Thai. Det handlade om en speciellt agentbiljett, utfärdad av Thai. men även i detta fallet så frågades det inte alls om betalningssättet.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du!

Det finnes ett par anledningar till

Att använda resebyrå!!

Jag använder Nonkis i Lund och Olavi Tours i BKK

Dom är alltid billigare än Thais hemsida!!

Länk:

nonkistravel@hotmail.com

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag köpte biljetten på reseguiden.se, de verkar vara billigast, när jag jämförde slumpvisa datum mellan olika resebyråer/multisökbyråer så var de billigast varje gång, 16.700:- totalt t.o.r. för fru o son med direktflyg.

På Thai´s hemsida skulle det kosta ca 20.000:-.

Det låter ju logiskt att de bara skulle efterfråga visakortet om man bokat genom deras hemsida, när jag bokat genom reseguiden så är det ju en affär mellan mig o reseguiden, de skickar väl bara en bekräftelse till Thaiair att biljetten är betald, inte skickar de väl mina visahandlingar fram o tillbaks över nätet? På E-biljetten o bokningsbekräftelsen står det inget om hur man betalat, bara "form of payment: check".

Eller har Thaiair mer uppgifter i sitt datasystem som visar sig vid incheckningen?

Är detta något nytt fenomen, se reste själva -07, samma sak, jag betalade med mitt kort, inga problem, hade de bara tur tro?

Undrar om någon åker fast på detta: man köper en biljett som present med sitt kort till någon annan, sen är det kört?

Om man inte läser villkoren noga eller ej behärskar Engelska borde det annars vara stor risk att man missar detta.

Svampen: Bokade du på Thai´s hemsida eller på resebyrå?

Mekong: Jag skrev fel i tråden, 2010 ska det vara!

Mamma bäng: När det hände, var det bokat på Thai´s hemsida?

Nonki: Det låter ju betryggande!

Jag har mailat Thaiair om dessa frågor, kan inte ringa från skogen, jag måste vara helt säker på vad som gäller så det inte går fel.

MVH Tommy :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

Reseguiden är en jämförelsesajt där olika resebyråer lägger ut sina resor.

Så du har nog inte köpt resa av Reseguiden utan av en resebyrå som du hittat där.

Då är det den resebyråns regler du måste kontrollera inte vad Thaiair säger på sin websida för det gäller vid köp hos dom.

Kolla t.ex FAQ hos resebyrån du köp resan av.

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Ta det lugnt! Det har hänt även Mona Sahlin m.fl. Det kan bli lite svettigt ett tag, men du är nog tillbaka till ditt vanliga liv om 5-10år.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara som en lite kommentar i frågan: det låter ju märkligt om man bara kan boka biljett till sog själv? Man måste väl i alla fall kunna använda sitt kort till att boka biljetter till hela familjen, och då är det ju inte säkert att namnet alltid stämmer.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte biljett till min blivande fru från Thailand med mitt kort i Sverige, ingen frågade efter kortet, endast om passet stämde med namnet på bijetten.

Christer/Arunee/Tawan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte biljett till min blivande fru från Thailand med mitt kort i Sverige, ingen frågade efter kortet, endast om passet stämde med namnet på bijetten.

Kan ju inte vara på annat sätt. Har dock kastat iväg frågan till Thai så får vi se om de svarar. Brukar vara duktiga på att svara på epost hos Thai.

/GSt

Link to comment
Dela på andra sajter

juni 2008 bokade polarn inrikes på Thais hemsida från Sverige, av någon anledning bytte banken ut det kort han betalat med

När han skulle checka in blev det nobben, bara att köpa ny biljett, vet inte om han fick tillbaka pengarna senare

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

juni 2008 bokade polarn inrikes på Thais hemsida från Sverige, av någon anledning bytte banken ut det kort han betalat med

När han skulle checka in blev det nobben, bara att köpa ny biljett, vet inte om han fick tillbaka pengarna senare

Stämmer, Thai har en regel som säger att om man köper sin biljett via internet måste betalkortet visas upp i incheckningen..

Har i o för sig bara handlat inrikes i Thailand så jag vet inte om det är olika regler för internationell flygning

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig blivit frågad att visa upp kortet jag betalat med, förutom senast med Qatar Air, men då bockade jag i att e-biljetten skulle vara kopplat till betalkortet när jag bokade via deras hemsida, men man kunde också välja bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fått visa upp något bankkort när jag rest från arlanda ej heller när mina kompisar rest så har de fått visa upp några kort trots att de köpt biljett genom min hjälp men man upphör aldrig att förvånas men jag får hoppas att det har med betalsäkerheten att göra,för att undvika de alltmer sotistikierade bedragarnas uppfinningsrikedom.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Hej!

Jag har några viktiga frågor, har försökt att komma fram på telefon till Thai airways på 08-59883600 men det går ej (var god försök senare).

Min fru och min son (4 år) ska åka till Thailand 24/1-23/3-09, jag har betalat resan med mitt Visa2 - betalkort.

1. På sidan http://www.thaiair.c...-conditions.htm på Thai airways, 3:e och 4:e punkten, står det att om passageraren är en annan än innehavaren av betalkortet måste jag faxa en blankett för medgivande + vidimerade och signerade kopior av mitt pass och betalkort till +6623562222, och sedan får min fru en ny resplan och e-ticket. Kan detta verkligen stämma?huh.gif

2. Eller räcker det med att jag visar mitt pass/körkort och betalkort vid incheckningen? (jag följer med dem till incheckningen)

Dessutom undrar jag om bagaget: Är det 56x45x25 cm som gäller på handbagaget? Kan de checka in 2 resväskor + 1 ihopfällbar paraplyvagn? Är det maxmått på 158 cm per bagage?

MVH Tommy ohmy.gif

Hej,

Det är inchecknings personalen på flygplatsen som ansvarar för att alla handlingar är ok, det beror egentligen på vem man hamnar hos som kan vara slarvig fast de ska följa uppföljda regler som ställs av flygbolaen om det är ett annat handlings bolag som sköter incheckningen.

Tror dock att det fortfarand är SAS Ground Service som sköter incheckningen för TG Thai och de är duktiga.

De kan se vilket kort och även kortnummer på respektive persons elektronisk biljett.

Gör så att du tar en kopia på dina kreditkort fram och baksida och kopia tillsammans med passet, be gärna personalen även att vid incheckningen

auktorisera eran hemresa och att den är ok med dessa bevis.

Ta annars kontakt med Thai i Köpenhamn om du inte kommer fram på telefon i Stockholm och så kan de auktorisera eran bokning så att det inte

blir problem med hemresan.

Hver passager må medbringe 1 stk. håndbagage, som skal kunne placeres enten under sædet eller i bagageboksen over sædet. Maksimale mål på håndbagagen: længde 56cm, bredde: 45cm, dybde 25 cm. Dog må håndbagage ikke på noget tidspunkt overstige 115cm. Den maksimale vægt for håndbagage er 7kg.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det verkar bara vara dom Thailänska flygbolagen som vill se kortet.när vi åkte till udon med one to ?( clirren) så fick jag visa kortet.likadant föra turen till Lamai med air asia.men från sverige har det aldrig efterfrågats men då har jag ju inte åkt med thai utn finair klm lufthansa

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Det verkar bara vara dom Thailänska flygbolagen som vill se kortet.när vi åkte till udon med one to ?( clirren) så fick jag visa kortet.likadant föra turen till Lamai med air asia.men från sverige har det aldrig efterfrågats men då har jag ju inte åkt med thai utn finair klm lufthansa

Jag fick visa mitt kort vid incheckning i Köpenhamn för resa med Lufthansa, likadant i Singapore de ville se kortet där också.

Även med Thai från Bangkok till Singapore, de ville se där också.

Det är helt riktigt att de duktiga sköter sitt jobb för att skydda resenären, om man inte gör denna koll så kan vem

som helst ut och resa på andra personers bekostnad och det är inte rätt.

som tidigare flygbolags anställd med arbetsområde biljetter så är kontrollen idag väldigt stor med också extrakoll och

I.D koll vid gaten så att rätt person checkat in, tidigare förr i tiden kan vem som helst blivit utbytt och kunnat åka iväg.

Jag saknar mina personal biljett som kostar SEK 900 t.o.r mellan STO/CPH - BKK med alla flygbolag.även med TG.

mvh challenger98wink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Jag undrar om det inte är olika om man bokar via resebyrå eller direkt med flygbolaget som Nonki sa.

Har också blivit ombedd att visa kontokort både med Thai (och senasst i förrgår) och med olika lågprisbolag, men jag tror att gemensamma nämnaren har varit att det har varit direktbokning på flygbolagets site i alla dessa fall /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Hej.

Jag undrar om det inte är olika om man bokar via resebyrå eller direkt med flygbolaget som Nonki sa.

Har också blivit ombedd att visa kontokort både med Thai (och senasst i förrgår) och med olika lågprisbolag, men jag tror att gemensamma nämnaren har varit att det har varit direktbokning på flygbolagets site i alla dessa fall /mvh

Det har ingen som helst betydelse vart man köper och betalar sin biljett, det är ju flygbolagen som flyger

en Resebyrå är en agent för flygbolaget och säljer biljetter för dem.

En resebyrå säljer i procent 80 procent av alla biljetter medan flygbolaget själv säljer cirka 20 procent

själva, dessa siffror gäller vanligt reguljära bolag, inte lågprisflyg de har ju i princip internet till 100 procent.

En Resebyrå skriver avtal med ett flygbolag och får bättre avtal och priser om de säljer mycket

därför har en Resebyrå bättre tillgång till lågprisbiljetter är flygbolagen själva, det blr så att säga

allotment på ett visst antal platser på många flighter därför blir det dyrare biljetter kvar tex med Thai.

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Beställningen var genom reseguiden.se, arrangören var resecentrumgruppen.se

Challenger98: enligt http://www.thaiair.com/booking/non_pax_traveler.html så räcker det med framsidan på visa-kortet. Man vill ju helst inte lämna ut CVV-koden i onödan också.

Ska försöka hitta en stenålders-fax här i stan, bibblan har en men de faxar inte utanför Europa enligt hemsidan.

Hade ju varit lättare att scanna o maila.

"Certified copys" står det, undrar om någon myndighetsperson måste vidimera allt?

Bäst att göra rubbet för säkerhets skull

Tompa :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

challenger98

Beställningen var genom reseguiden.se, arrangören var resecentrumgruppen.se

Challenger98: enligt http://www.thaiair.c...x_traveler.html så räcker det med framsidan på visa-kortet. Man vill ju helst inte lämna ut CVV-koden i onödan också.

Ska försöka hitta en stenålders-fax här i stan, bibblan har en men de faxar inte utanför Europa enligt hemsidan.

Hade ju varit lättare att scanna o maila.

"Certified copys" står det, undrar om någon myndighetsperson måste vidimera allt?

Bäst att göra rubbet för säkerhets skull

Tompa dance1.gif

bra,

det är viktigt att göra det som Thai vill att man ska göra. Spara kopia på fax och kvitton.

Kanske du hittar någon tobak affär eller dyligt som kan skicka fax eller någon

jour butik i närheten. Biblioteken kan givetvis faxa iväg utomlands men vill inte tillåta

det p.g.a ekonomin.lycka till

mvh challenger98smile.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ingen som helst betydelse vart man köper och betalar sin biljett, det är ju flygbolagen som flyger

en Resebyrå är en agent för flygbolaget och säljer biljetter för dem.

En resebyrå säljer i procent 80 procent av alla biljetter medan flygbolaget själv säljer cirka 20 procent

själva, dessa siffror gäller vanligt reguljära bolag, inte lågprisflyg de har ju i princip internet till 100 procent.

En Resebyrå skriver avtal med ett flygbolag och får bättre avtal och priser om de säljer mycket

därför har en Resebyrå bättre tillgång till lågprisbiljetter är flygbolagen själva, det blr så att säga

allotment på ett visst antal platser på många flighter därför blir det dyrare biljetter kvar tex med Thai.

mvh challenger98smile.gif

Jag tycker det råder en viss förvirring bland svaren i tråden.

Om jag förstår rätt, så har Woodywoman köpt sin biljett av www.resecentrumgruppen.se

Det är vid köp av biljett direkt av thaiair och betalning med kreditkort

som kravet att uppvisa samma kreditkort vid incheckning finns.

Detta påpekas för övrigt helt riktigt av vissa skribenter, bl.a Nonki.

När man köper en biljett av en resebyrå, så sker ju affären mellan dig och resebyrån.

Hur skulle det annars t.ex fungera när du köper en biljett BKK-STO-BKK åt flickvännen

som ska hit på besök? (Med Thai airways). Man bokar och betalar via resebyrå.

När thai-air fått betalt av resebyrån ställs en e-ticket ut.

Inte så smidigt, om du själv måste åka till Bangkok och närvara vid hennes incheckning, eller hur?

/biker

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...