Jump to content
IGNORERAD

Klapp på huvudet


Khun Karla

Recommended Posts

Så som jag har uppfattat så är strängt förbjudet att klappa någon Thailändare på huvudet. Och sedan att peka med foten åt nåt håll. Man kan inte ge någonting med foten åt någon. Är det någon som vet varför ?

Du Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    2

  • Sabura

    2

  • born41

    2

  • Khun Karla

    2

Mest aktiva i denna tråd

Så som jag har uppfattat så är strängt förbjudet att klappa någon Thailändare på huvudet. Och sedan att peka med foten åt nåt håll. Man kan inte ge någonting med foten åt någon. Är det någon som vet varför ?

Du Lasse

Foten är längst ned på kroppen och även smutsigast. Att peka med foten eller att sparka till något anses vara en ful sak att göra.

Huvudet är kroppens intelligenta del. Enligt Thai den vackraste delen och även den del av kroppen som är högst upp. Att klappa på huvudet ses som en förolämpning.

Utdrag från Wiki:

A notable social norm holds that touching someone on the head may be considered rude. It is also considered rude to place one's feet at a level above someone else's head, especially if that person is of higher social standing. This is because the Thai people consider the foot to be the dirtiest and fattest part of the body, and the head the most respected and highest part of the body. This also influences how Thais sit when on the ground—their feet always pointing away from others, tucked to the side or behind them. Pointing at or touching something with the feet is also considered rude.

It is also considered extremely rude to step on a Thai coin, because the king's head appears on the coin. When sitting in a temple, one is expected to point one's feet away from images of the Buddha. Shrines inside Thai residences are arranged so as to ensure that the feet are not pointed towards the religious icons—such as placing the shrine on the same wall as the head of a bed, if a house is too small to remove the shrine from the bedroom entirely.

It is also customary to remove one's footwear before entering a home or a temple, and not to step on the threshold.

There are a number of Thai customs relating to the special status of monks in Thai society. Due to religious discipline, Thai monks are forbidden physical contact with women. Women are therefore expected to make way for passing monks to ensure that accidental contact does not occur. A variety of methods are employed to ensure that no incidental contact (or the appearance of such contact) between women and monks occurs. Women making offerings to monks place their donation at the feet of the monk, or on a cloth laid on the ground or a table. Powders or unguents intended to carry a blessing are applied to Thai women by monks using the end of a candle or stick. Lay people are expected to sit or stand with their heads at a lower level than that of a monk. Within a temple, monks may sit on a raised platform during ceremonies to make this easier to achieve.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Foten är längst ned på kroppen och även smutsigast. Att peka med foten eller att sparka till något anses vara en ful sak att göra.

Huvudet är kroppens intelligenta del. Enligt Thai den vackraste delen och även den del av kroppen som är högst upp. Att klappa på huvudet ses som en förolämpning.

Utdrag från Wiki:

Sunt fornuft!

NVH

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Så som jag har uppfattat så är strängt förbjudet att klappa någon Thailändare på huvudet. Och sedan att peka med foten åt nåt håll. Man kan inte ge någonting med foten åt någon. Är det någon som vet varför ?

Du Lasse

Jag är ju iofs. bara en enkel värmlandspôjk som kommer från en arbetarfamilj men jag gillar att se på fotboll och hockey. Med fotboll och hockey menar jag Degerfors och Färjestad. De brukar ha ganska mycket publik.

Jag har jobbat en del runt om i både Sverige och Norge under ett antal år, ofta på relativt stora arbetsplatser.

På den lilla fritid jag haft har jag varit tillsammans med en hel del människor från olika kulturer och samhällsklasser.

Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon av alla dessa människor klappa någon annan på huvudet. Jag har heller aldrig klappat någon annan på huvudet.

Så jag undrar helt enkelt:

  • Är huvudklappning något som är vanligt förekommande på de ställen ni bor eller vistas på?

  • Är det ett storstadsfenomen eller är det något som tilldrar sig även på mindre orter utanför Värmland?

  • Är det en företeelse som kan komma att sprida sig även till oss värmlänningar?

  • Om man har huvudbonad på sig ska man sluta med det för att underlätta för eventuella huvudklappare när de kommer fram för att utdela sina klappar?

  • Vad kommer då att hända med den regionala keps-försäljningen?

Som ni ser så är det många frågor och jag skulle uppskatta om någon eller några kunde hjälpa mig genom att räta ut några av frågetecknen.

Mvh

Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Klappa en vuxen på huvudet är befängt!

Man bryter kontakten med buddha.. Hmm har googlat lite men hittar inget om det, har alltid trott det iallafall.

Nåväl som tidigare skribenter, varför peka med foten eller klappa någon på huvudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Småbarn går det bra att ta på huvudet men inte vuxen, men sen beror det på vilken det är, jag menar om man känner varandra, jag frågade tjejen så man inte gör nått misstag då jag hört å läst om det

Link to comment
Dela på andra sajter

Småbarn går det bra att ta på huvudet men inte vuxen, men sen beror det på vilken det är, jag menar om man känner varandra, jag frågade tjejen så man inte gör nått misstag då jag hört å läst om det

?? Varför skulle det vara ok att ta ett barn på huvudet men inte äldre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

troligtvis för att det är barn, vet ej men det var det jag fick förklarat för mig av tjejen+att jag läst det åsså

Ska försöka leta reda på var jag läst det

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Den lägsta punkten på kroppen är fotsulorna, rikta inte dem mot någon. Använd inte heller fötterna för att peka ut någonting. Man skall vara försiktig med att hålla upp dörrar med fötterna och stoppa mynt som fallit till marken med hjälp av sin fot (Kungens huvud finns ju på myntet).

Klappa inte heller folk som du inte känner på huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Foten är längst ned på kroppen och även smutsigast. Att peka med foten eller att sparka till något anses vara en ful sak att göra.

Huvudet är kroppens intelligenta del. Enligt Thai den vackraste delen och även den del av kroppen som är högst upp. Att klappa på huvudet ses som en förolämpning.

Utdrag från Wiki:

Är det då fult att spela fotboll i Thailand?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gav min fru en vänskaplig spark i häcken, något som hon inte fäste den minsta vikt vid.

Dessvärre iaktog hennes dotter "fadäsen" med påföljd av att hon ville absolut åka hem till mormor och att bo där emedan farangen var en ond person, det har gått över nu, men lite misstänksamma blickat riktas då o då mot farangfoten, möjligen en smula rädd att utsätta för samma nedsättande behandling.

Man kan aldrig vara nog försiktig när barn är inblandade.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

troligtvis för att det är barn, vet ej men det var det jag fick förklarat för mig av tjejen+att jag läst det åsså

Ska försöka leta reda på var jag läst det

Hej Forden34,

Fru Chang anser det tydligen helt OK att klappa barn på huvudet. Jag blev lite förskräckt när jag såg henne på BigC i Chiang Mai klappandes okända barn på huvudet på väg i rullbanorna in i varuhuset. Jag frågade om inte detta var lite tabu, men hon tyckte inte det var några problem med det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon av alla dessa människor klappa någon annan på huvudet. Jag har heller aldrig klappat någon annan på huvudet.

Det är väldigt vanligt med huvudklappningar i fotboll. Speciellt när ett lag gjort mål och målgöraren är ung. Då ruskas det vilt i huvudet. Men som sagt, det krävs oftast att ens lag gör mål för att man ska märka det.

Här kommer en instruktionsvideo i hur man gör mål samt klappar vuxna män på huvudet.

Ändrades av Surin P3
Youtube kod
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att denna regel inte tillämpas i tex head massage och den där biten med foot massage då riktar man ju foten direkt mot någon. Det har lite att göra med vem man riktar foten till och vem man klappar på huvudet och varför, ännu en gång använd sunt förnuft. Tänk på att inte klappa tex en munk på huvudet eller peta med en fot mot en buddha. Sen tror jag nog att man lär sig mycket av att se hur thailändarna gör själva och inte lyssnar så mycket på vad vi naiva falanger säger på en tråd i cybernet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns nyttig lärdom om Thailand för Faranger

http://en.wikipedia.ure_of_Thailand

Customs

One of the most distinctive Thai customs is the wai, which is similar to the Indian namaste gesture. Showing greeting, farewell, or acknowledgment, it comes in several forms reflecting the relative status of those involved, but generally it involves a prayer-like gesture with the hands and a bow of the head.

Physical demonstrations of affection in public are common between friends, but less so between lovers. It is thus common to see friends walking together holding hands, but couples rarely do so except in westernized areas.

A notable social norm holds that touching someone on the head may be considered rude. It is also considered rude to place one's feet at a level above someone else's head, especially if that person is of higher social standing. This is because the Thai people consider the foot to be the dirtiest and fattest part of the body, and the head the most respected and highest part of the body. This also influences how Thais sit when on the ground—their feet always pointing away from others, tucked to the side or behind them. Pointing at or touching something with the feet is also considered rude.

It is also considered extremely rude to step on a Thai coin, because the king's head appears on the coin. When sitting in a temple, one is expected to point one's feet away from images of the Buddha. Shrines inside Thai residences are arranged so as to ensure that the feet are not pointed towards the religious icons—such as placing the shrine on the same wall as the head of a bed, if a house is too small to remove the shrine from the bedroom entirely.

It is also customary to remove one's footwear before entering a home or a temple, and not to step on the threshold.

There are a number of Thai customs relating to the special status of monks in Thai society. Due to religious discipline, Thai monks are forbidden physical contact with women. Women are therefore expected to make way for passing monks to ensure that accidental contact does not occur. A variety of methods are employed to ensure that no incidental contact (or the appearance of such contact) between women and monks occurs. Women making offerings to monks place their donation at the feet of the monk, or on a cloth laid on the ground or a table. Powders or unguents intended to carry a blessing are applied to Thai women by monks using the end of a candle or stick. Lay people are expected to sit or stand with their heads at a lower level than that of a monk. Within a temple, monks may sit on a raised platform during ceremonies to make this easier to achieve.

Google översäter det så här:

Tull (Traditioner :-))

En av de mest utmärkande thailändska tullen är wai, som liknar den indiska Namaste gest. Visar hälsning, avsked, eller erkännande, den kommer i olika former som återger den relativa ställningen för de inblandade, men oftast innebär en bön-liknande gest med händerna och en rosett på huvudet.

Fysisk demonstrationer av tillgivenhet offentligt är vanligt mellan vänner, men i mindre utsträckning mellan älskande. Det är därför vanligt att vänner gående tillsammans håller hand, men par sällan gör det utom i Västerländsk områden.

En anmärkningsvärd social norm anser att vidröra någon på huvudet kan anses vara ohövlig. Dessutom anses oartigt att placera fötterna på en nivå över någon annans huvud, speciellt om personen är av högre social ställning. Detta beror på att thailändska människor anser foten vara det smutsigaste och fetaste del av kroppen, och huvudet den mest respekterade och högsta delen av kroppen. Detta påverkar också hur thailändare sitta när på marken, fötterna alltid pekar bort från andra, stoppade på sidan eller bakom dem. Peka på eller röra vid något med fötterna också anses vara oartig.

Det anses också mycket oartigt att trampa på en thailändsk mynt, eftersom konungens huvud visas på myntet. När du sitter i ett tempel, är ett förväntas punkt fötterna borta från bilder av Buddha. Helgedomar inne Thai Bostäderna är utformad så att fötterna inte är riktad mot religiösa symboler, såsom att placera helgedomen på samma vägg som chef för en säng, om ett hus är för litet för att ta bort skrinet från sovrummet helt.

Det är också vanligt att ta bort sina skor innan ett hem eller ett tempel, och inte trampa på tröskeln.

Det finns ett antal thailändska tullen om särställning munkar i det thailändska samhället. På grund av religiös disciplin, är thailändska munkar förbjudet fysisk kontakt med kvinnor. Kvinnor förväntas därför ge plats åt passerar munkar att säkerställa att oavsiktlig kontakt inte förekommer. En rad olika metoder används för att säkerställa att ingen oavsiktlig kontakt (eller uppkomsten av sådan kontakt) mellan kvinnor och munkar sker. Kvinnor gör erbjudanden till munkar placera sin donation vid foten av munken, eller på en duk som på marken eller ett bord. Pulver eller unguents syfte att genomföra en välsignelse tillämpas på thailändska kvinnor av munkar med i slutet av ett ljus eller stick. Lekmännen förväntas sitta eller stå med huvudet på en lägre nivå än en munk. Inom ett tempel, kanske munkar sitta på en upphöjd plattform under ceremonier för att göra det lättare att uppnå.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min uppfattning är det helt ok för thailändare att klappa barn på huvudet - även okända barn. Som farang går det också bra, så länge du är bland vänner och familj, men gäller det okända barn är det inte så säkert att det uppskattas.

Men jag tycker det blivit lite överdrivet från en del faranger som läst alltför mycket i "guideböcker" osv om hur man ska bete sig... Aldrig peka på någon, absolut inte röra vid någon, tala alltid med låg röst, ge/ta alltid med höger hand osv osv. Det är minsann inte många thailändare som beter sig på det viset i vardagliga livet.

Det här med fötterna tex... Att rikta foten mot någon som du inte känner eller mot någon som du har eller bör ha stor respekt för är klart inte alltid så lyckat. Men bland familj och vänner lär ingen bry sig.

Och att peka... Min tjej är nog världsmästare på att peka, hon pekar minsann på allt och alla, undantaget buddha.

Sedan tycker jag det är ganska sjävlklart att man använder sunt förnuft och anpassar sig lite efter situationen. Skulle man råka göra något fel är det faktiskt inte hela världen, i 99% av fallen lär du bli förlåten direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog inte köra Benny Hills stilen i Thailand, så mycket vet jag

Lasse

Ändrades av Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är peka med foten man inte skall göra. Tjejen blir skitstressad och irriterad när jag gör det så det ligger definitivt något i det

Sen är det naturligtvis väldigt olika hur thailändare är känsliga för sådant. Tror det är värre ju äldre dom är

Om dom äldre är det viktigare att visa respekt för ju ! Till och med i Farang-länder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Just hemkommen från ett restaurangbesök där alla 4 thailändare i personalen klappade "våran" lille 1,5 år blonde o lockige kille på huvudet.

Vi är ju på en turistort så det kanske gör skillnad.

Born 41"

Link to comment
Dela på andra sajter

Posten Berit

Jag är ju iofs. bara en enkel värmlandspôjk som kommer från en arbetarfamilj men jag gillar att se på fotboll och hockey. Med fotboll och hockey menar jag Degerfors och Färjestad. De brukar ha ganska mycket publik.

Jag har jobbat en del runt om i både Sverige och Norge under ett antal år, ofta på relativt stora arbetsplatser.

På den lilla fritid jag haft har jag varit tillsammans med en hel del människor från olika kulturer och samhällsklasser.

Men jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon av alla dessa människor klappa någon annan på huvudet. Jag har heller aldrig klappat någon annan på huvudet.

Så jag undrar helt enkelt:

  • Är huvudklappning något som är vanligt förekommande på de ställen ni bor eller vistas på?
  • Är det ett storstadsfenomen eller är det något som tilldrar sig även på mindre orter utanför Värmland?
  • Är det en företeelse som kan komma att sprida sig även till oss värmlänningar?
  • Om man har huvudbonad på sig ska man sluta med det för att underlätta för eventuella huvudklappare när de kommer fram för att utdela sina klappar?
  • Vad kommer då att hända med den regionala keps-försäljningen?

Som ni ser så är det många frågor och jag skulle uppskatta om någon eller några kunde hjälpa mig genom att räta ut några av frågetecknen.

Mvh

Welder

hehehe

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda vuxna människa jag någonsin har klappat på huvudet skulle möjligen vara min hustru, och det tror jag är ett ganska normalt beteende, så varför skulle jag gå omkring och klappa thailändare på huvudet ?

Barn (ungt) kan man möjligen klappa på huvudet som svar på en wai, eftersom att man inte får ge ett barn en wai som hälsning.

Men visst kan man ibland göra bort sig här i Thailand. Jag har vid något tillfälle överlämnat en gåva till en munk och bara använt en hand. Allvarligt etikettsbrott. Man måste använda två händer. Dessutom ska man waia och buga djupt tre gånger efteråt. Även det har jag visst till min dams stora förtrytelse missat på.

Men klappa folk på huvudet? :mellow: .

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Man springer väl inte runt och klappar folk på huvudet, varken thái eller någon för den delen..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...