Jump to content
IGNORERAD

Är spöken så stort i thailand?


honken

Recommended Posts

Alltid undrat om det är såpass stort med spöken.

Första gången jag fick höra om spöken i Thailand, var när jag och en polare satt och käkade i kungshallen vid hötorget för kanske 8-10 år sedan.

Och en Thaiare satt med oss och berättade om nån strand med en tillhörade skogsdunge.

Och att spökena kom ut på natten och vandrade på stranden, och var man ute då och kom ivägen för ett av dessa spöken blev man dragen in i skogsdungen och förvandlades till ett spöke också.

Samtidigt hade det vissa personer jagat dessa spöken i grupper om 5-10 personer per spöke, för då blev man inte tagen.

Sen om detta är en skröna eller inte har jag ingen aning om, för har aldrig hittat en skriven berättelse om detta fenomen någonsin.

Men dagen var tråkig, så har suttit och tittat på youtube, och kollat på en del saker och ting.

Dessa program fick mig att fundera mer.

http://www.youtube.c...h?v=01Gnu7cLXbo - Destination Truth - Ghosts in Thailand HQ - Part 1

http://www.youtube.c...h?v=3B2H5HdbqaI - Destination Truth - Ghosts in Thailand HQ - Part 2

http://www.youtube.c...h?v=hf4UBEDZHaQ - Destination Truth - Ghosts in Thailand HQ - Part 3

http://www.youtube.c...h?v=8upRqCPv2qI - Destination Truth - Ghosts in Thailand HQ - Part 4

Tex. Tolken de använder som när stanken kommer lägger benen på ryggen och drar iväg direkt.

Nu kritiserar jag inte folk för att de möjligen tror på spöken, men fråga är om det verkligen är såpass stort med spöken och andar som det påstås?

Vet att när min ex-TGF var här, så glodde vi på Paranormal Activity, och hon sket typ på sig, jag fick inte gå på muggen utan att hon skulle vara med för hon vart skrämd från vettet.

Och det var inte bara just den dagen, utan alla kommande dagar också.

Okej, finns vissa i sverige som påstår sig ha spöken och sånt i sina hus och lägenheter, men det nämns inte lika mycket som i Thailand.

Men det verkar lite som i serien länkad ovan att när folk fått för sig nått om vad det är så är det så och inget annat.

Kanske någon har en bättre förklaring åt mig?

Och kanske om någon känner till stranden och skogsdungen historien i sin helhet, minns den inte till 100%.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • honken

    4

  • BanFang

    3

  • Posten Berit

    3

  • Khun Karla

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det är bara kolla på alla filmer som produceras i Thailand. Det finns knappt nån rulle utan ett spöke. Utan att veta något om ämnet gissar jag att det har att göra med Buddhismen och en stark tro på själen.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, tycker inte att spökerna är större, snarare lite mindre än de man ser på stadshotellet en lördag kväll.

Utspökade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändaren lever med tron att det är spöken som styr över människans vardag.

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

När tjejens bror hängde sig så fick de riva huset för att slippa spöken.

Mycket buddha blev det under begravningen.

Under en ceremoni så fick de hämta ett lass till med munkar för att ett hus hade för mycket dåligt karma.

Påstår att spöken är stort i Thailand.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väldigt viktigt för Thailändaren, alla har ju ett andehus utanför sitt hus

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, inte för att jag är helt hundra nu, men jag antar att spökandet inte började med buddismen.

Kan vara kul att spåra detta tillbaka i tiden när denna spöktron började.

Och sen frågan hur den kan ha hållit i sig såpass hårt och länge.

PS: Galten: Tråkigt att höra om din tjejs bror.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asiens kulturer tillhör ju dom älsta som finns, så deras myter och traditioner har ju en enormt stark förankring hos folken i dessa länder. Thailändarna verkar känna av sånt som spöken eller olyckliga andar på ett annat sätt än vi nordbor. Kanske för att vi är mer låsta i våra känslor för sånt. Min tjejs kompis flytta in i ett större boende senast jag var där men kunde inte bo kvar på grund av spöke i huset så hon flytta tillbaks igen. Jag märkte inget när vi var där men andra verkade oroliga. Så nog är det stort i Thailand. Kanske vi skulle öppna våra sinnen lite mer så vi kan börja förså hur de är för dom. Om de går. Man ska inte kalla de för hokuspokus så dom hör , för då får man de onda ögat i retur. Jag respekterar det precis som deras buddism, och är nyfiken på båda.

Och som sagt titta bara hur många andehus det finns. De visar ju att de inte är nån liten sak för dom.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Min spökskräck kommer nog från min uppväxt.

Vuxna var för lata att resonera med barn så det använde spöke som verktyg.

Gå inte ut när det är mörk. Spöke kan ta dig.

Lek inte kurragömma när det är mörk för då kan spöken gömma dig och du kommer aldrig tillbaks... detta istället för att förklara att man kanske kan bli biten av olika sorters djur, eller trampar på vassa skräp och gör sig illa.

Gå inte mot räcket för där finns det spöken istället för att förklara att man kunde trilla ned och göra sig illa.

---

Kan inte heller skylla på dem fullt ut eftersom de i sin tur förmodligen uppfostrades med spökvarningar också.

---

Jag har märkt att många barn i Sverige pratar om spöken också men inte på samma sätt som thailändska barn.

I Sverige verkar man i alla fall se sig om överlägsna spöken. Att spöken inte är något märkvärdigt. Att man inte behöver vara rädd för dem.

Men i Thailand är vi underlägsna spöken. Vi är rädda för dem.

Jag har hört att spöken är själar som saknar alla delar för att bli en människa. De kan bara uppenbara sig via vissa sinnen, men inte alla, t.ex. genom lukt, syn, ljud eller som vind som blåser bara.

---

När jag bodde på universitetets studentlägenhet så upplevde jag något mycket märkligt.

Har ni hört ordet Phii amm - att man blir besatt av spöken i sömnen så att man inte kan röra på sig. Man är halvmedveten men kan inte röra på sig.

Det hände mig ganska ofta runt de åren.

Jag sov och sen blev jag halv medveten och kände att någon satt på mina ben så att jag inte kunde röra på dem. Jag försökte och försökte, men det gick inte.

Ibland drömde/upplevde jag att någon stod vid min säng och lekte med mitt byxben. Jag kunde inte heller röra på mig.

Det hände alltför ofta så till slut slutade jag att bli rädd för det. Jag blev bara arg och tänkte "Gör vad fan du vill. Jag orkar inte längre. Jag vill sova"...

---

Jag har försökt att hitta någon förklaring till det.

Det kanske var miniralbrist eller stress.

Men jag har inget minne om att det har hänt i mig i Sverige.

Kanske någon enstaka gång, men inte så att det stör mig.

---

Jag är fortfarande rädd för spöken och undviker att läsa eller titta på spökfilm. Tycker inte det är värt det.

---

Konstigt nog så är thailändare rädda för spöken, men vill göra höra eller titta på spökhistorier.

---

Förresten så heter spöken Phii eller Pee som engelska kiss.

Det finns många olika spöken i Thailand. Phii baan phitt ruean ผีบ้านผีเรือน - hemspöke, Phii pop ผีปอบ - de gillar att äta kycklingsinälvor, Phii krasue ผีกระสือ - de har bara huvudet och tarmar som hänger ned ...

Kvinnor är dock inte rädda för Phii djabb hua ผีจับหัว ... :bag:

Aj - nu är det barnförbjudet! :mdr:

---

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har totalt resignerat och argumenterar inte ens emot längre. Klart det finns spöken, men dom gör sin grej, jag gör min och alla är glada och nöjda :)

-Forza Gnaget-
   Östra Övre

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så heter spöken Phii eller Pee som engelska kiss.

Mvh

Magrood

Jag har hört att man säger Pi (också som engelska kiss) till någon som är äldre för att visa respekt.

Att kalla någon för spöke är väl inte det bästa sättet att bedyra sin respekt för någon så jag misstänker att det finns en annan betydelse. :)

Kan du reda ut det för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att man säger Pi (också som engelska kiss) till någon som är äldre för att visa respekt.

Att kalla någon för spöke är väl inte det bästa sättet att bedyra sin respekt för någon så jag misstänker att det finns en annan betydelse. :)

Kan du reda ut det för mig?

hmm.. Har också hört det. Det ska betyda syster men man brukar kalla nån som är yngre för det. Blir som en titel framför namnet.

Det uttalas givetvis annorlunda (även om jag inte hör skillnad).

Ändrades av Mr Lao Kao

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. Har också hört det. Det ska betyda syster men man brukar kalla nån som är yngre för det. Blir som en titel framför namnet.

Det uttalas givetvis annorlunda (även om jag inte hör skillnad).

Ja men du menar säkert tvärtom. Dvs till en som är äldre. Sen tycker jag mig höra skillnad i uttalet.

Phi/namn=kort uttal, phii/spöke=långt uttal.

Det är som jag uppfattar det.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör henne säga det när hon vill beställa något när vi är ute och äter eller när det är dags att fråga om notan. Men även de gånger hon bett städerskan om extra handdukar, mer papper eller något annat. Hon sa till mig att det var för att visa någon som är äldre respekt men hon kunde inte översätta ordet rakt av utan bara förklara innebörden av det.

Hon har även en äldre bekant hemifrån som hon bott hos av och till som hon kallar sin syster, också det av respekt. Om hon säger Pi till henne när hon vill något vet jag inte.

Det är ju ganska vanligt att de kallar varandra för systrar fastän de inte är det. Jag vet inte om det är något som faller bort i översättningen som får dem att kalla sig för systrar på engelska. Kanske har det en annan betydelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att många i Thailand har respekt/är rädda för spöken har jag upplevt många gånger.

Vidskepelse är starkt förankrat i vad jag upplevt på landsbygden. I storstäderna vet jag inte riktigt.

Men mitt ex och nuvarande säger att i Sverige finns det inte så mycket spöken :whistle:

Ingen av dom har sett någon här men massor i Thailand

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Att många i Thailand har respekt/är rädda för spöken har jag upplevt många gånger.

Vidskepelse är starkt förankrat i vad jag upplevt på landsbygden. I storstäderna vet jag inte riktigt.

Men mitt ex och nuvarande säger att i Sverige finns det inte så mycket spöken :whistle:

Ingen av dom har sett någon här men massor i Thailand

MVH BanFang

Undra hur det kommer sig att de inte ser några här men ser massor (eller iaf några) i Thailand?

Har det med klimatet att göra?

drar sig spöken till att stanna kvar bland folket i varmare länder, precis som svensson drar till värmen på vintern?

Kanske finns fler länder i närheten av Thailand som har lika god spökkultur?

Om inte så kanske Thailand är ett land fyllt med många spöken, sen är frågan vad är ett spöke?

Är de onda eller är dom goda, söker de rättvisa, eller vill de varna.

Eller är de bara vilsna själar som inte vet vart de ska ta vägen och hänger därmed kvar runt den plats där de bodde när de var vid livet?

Frågorna är många och kommer säkert gå oförklarade länge, eller vad tror ni?

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undra hur det kommer sig att de inte ser några här men ser massor (eller iaf några) i Thailand?

Har det med klimatet att göra?

drar sig spöken till att stanna kvar bland folket i varmare länder, precis som svensson drar till värmen på vintern?

Kanske finns fler länder i närheten av Thailand som har lika god spökkultur?

Om inte så kanske Thailand är ett land fyllt med många spöken, sen är frågan vad är ett spöke?

Är de onda eller är dom goda, söker de rättvisa, eller vill de varna.

Eller är de bara vilsna själar som inte vet vart de ska ta vägen och hänger därmed kvar runt den plats där de bodde när de var vid livet?

Frågorna är många och kommer säkert gå oförklarade länge, eller vad tror ni?

Nej du kommer att få många svar om någon engagerar sig till att svara.

Det finns trådar sen tidigare på detta ämne.

MVVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett andehus som jag fick av en munk i Thailand inne i mitt hus i Svedala.- Litta mylla från en thailändsk kyrkogård e där i det åsså.- Synd att ställa ut det i trädgårn nu i vinter.kanske till våren...får ha him en munk som kan ritualerna.fast jag har ju redan Phii ton mai därute :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland ser man tända ljus och blommor där det hänt nån trafikolycka i Svedala..brukar alltid tuta eller korsa fingrarna när jau passerar :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Talade just om spöken med 2 thailändska tjejer under lunchen, en av dem var väldigt säker på att det vimlar av spöken i Khao Lak sedan Tsunamin.

Man kan se dem om nätterna, och om kör igenom Khao Lak på natten kan man känna hur bilen blir tyngre, då är det helt enkelt nåt spöke som hoppat in i bilen för att försöka ta sig hem.

De Indonesier vi har här är nu oroliga, för de skall passera Khao Lak för en visarun, om en vecka :o

Så det e inte bara Thai som är vidskepliga.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...