Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?


dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

  1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

    • Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21


Recommended Posts

Frugan städar på Länsstyrelsen statligt anställd med fast månadslön heltid, lägger upp arbetstider själv och trivs med jobbet

Fixade jobbet åt henne via kontakter, då var hon ensam men nu har hon fixat jobb till 3 kompisar men då även på livsmedelsverket

Har hört samma sak att de tycker det är kul med folk som skrattar och ler, och är det nått min fru har så är det ett glatt humöryes.gif

Vi delar på det mesta o resten spar vi på ett gemensamt konto.

Trodde du bodde permanent i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    27

  • Sabura

    18

  • dandy

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag kommer inte ihåg om frugan och jag diskuterade ekonomin innan hon flyttade till Sverige för en massa år sedan.

Men att göra på något annat sätt än att dela på inkomster och utgifter har aldrig ens varit uppe på agendan.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan66!

Önskar jag gorde det, fast sommrarna skulle jag nog vilja vara i Svedala för då är det varmt här.

Men jag planerar för framtiden att kunna bo här större delen av året, det blir liksom lite enklare om man

har boende med mera som är betalt å klart samt en peng på banken

Då jag bara är 56 år ung så får man nog gneta några år till om inte storvinsten slår incool.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan66!

Önskar jag gorde det, fast sommrarna skulle jag nog vilja vara i Svedala för då är det varmt här.

Men jag planerar för framtiden att kunna bo här större delen av året, det blir liksom lite enklare om man

har boende med mera som är betalt å klart samt en peng på banken

Då jag bara är 56 år ung så får man nog gneta några år till om inte storvinsten slår incool.gif

Jo så är det ju för de flesta. Gillar verkligen ditt husbygge! Planerar att göra liknande som du och din fru gör. Förhoppningsvis kan jag och min tjej starta drömmen om ett par år. Själv är jag 43 år så jag har en del tid på mig, hoppas jag. Travet gick inget vidare så storvinsten får vänta... :D

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Glädjande att en klar majoritet gör gemensam sak och delar ekonomin. rolleyes.gif

Måste kännas ännu surare för dom stackare som månad efter månad får slanta upp för sina köpta förhållanden. Vare sig dom är medvetna om det eller det handlar om kvalificerat själbedrägeri typ - min hyra var ju samma innan.

Handen på hjärtat, är det någon skillnad på ett sånt förhållande och en "long time" i Pattaya ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dandy,

Förstår inte varför du retar dig så mycket på inställningen "min hyra var ju samma innan"? Fru Chang och jag har kommit överens om att jag betalar boende i Sverige och hon betalar framtida boende i Thailand. Dvs, hon kommer att bekosta husbygge med egna intjänade pengar och mitt bidrag där blir mycket blygsamt. Om det verkligen blir så återstår ju att se, men det är i varje fall planen.

I övrigt har vi helt separata ekonomier, jag ger inte pengar till henne och hon ger inget till mig. Vilket passar oss båda bra.

Vad gäller omröstningen ser jag inget alternativ som passar vår situation, så jag avstår från att rösta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dandy,

Förstår inte varför du retar dig så mycket på inställningen "min hyra var ju samma innan"? Fru Chang och jag har kommit överens om att jag betalar boende i Sverige och hon betalar framtida boende i Thailand. Dvs, hon kommer att bekosta husbygge med egna intjänade pengar och mitt bidrag där blir mycket blygsamt. Om det verkligen blir så återstår ju att se, men det är i varje fall planen.

I övrigt har vi helt separata ekonomier, jag ger inte pengar till henne och hon ger inget till mig. Vilket passar oss båda bra.

Vad gäller omröstningen ser jag inget alternativ som passar vår situation, så jag avstår från att rösta.

Herr Chang har talat.

Hur ser du på eran "deal" om hon skulle tröttna på dig eller träffa någon annan?

Ändrades av Nobody
Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Chang och jag har kommit överens om att jag betalar boende i Sverige och hon betalar framtida boende i Thailand. Dvs, hon kommer att bekosta husbygge med egna intjänade pengar och mitt bidrag där blir mycket blygsamt.

Självbedrägeri i dess ädlaste form suicide.gif

Det handlar lindrigt sagt om osäkra framtida fodringar. Hade du som egen företagare gjort en liknande affär ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Dandy,

Förstår inte varför du retar dig så mycket på inställningen "min hyra var ju samma innan"? Fru Chang och jag har kommit överens om att jag betalar boende i Sverige och hon betalar framtida boende i Thailand. Dvs, hon kommer att bekosta husbygge med egna intjänade pengar och mitt bidrag där blir mycket blygsamt. Om det verkligen blir så återstår ju att se, men det är i varje fall planen.

I övrigt har vi helt separata ekonomier, jag ger inte pengar till henne och hon ger inget till mig. Vilket passar oss båda bra.

Vad gäller omröstningen ser jag inget alternativ som passar vår situation, så jag avstår från att rösta.

Herr Chang har talat.

Tja Herr Chang, men skulle ni gå skilda vägar får du inte ett korvöre av det ni har skaffat er i Thailand.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Herr Chang, men skulle ni gå skilda vägar får du inte ett korvöre av det ni har skaffat er i Thailand.

Rock on!

Och hon får inte ett korvöre av det som skaffats i Svea om (rätt)äktenskapsförord finns.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hon får inte ett korvöre av det som skaffats i Svea om (rätt)äktenskapsförord finns.

Det stämmer, men tjejrna har då i allafall kommit undan med diverse räkningar, så dom kan lägga pengar på husbyggen i Thailand.

God jul!

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,

Jodå, som jag antydde i mitt inlägg finns det inga garantier för att fru Chang verkligen bygger ett hus i Thailand som jag får bo i gratis.

Men jag slipper åtminstone tjatet om att jag ska bekosta hus åt henne och hela släkten i Thailand... och det är värt en hel del ;)

Dandy tycker det är löjligt att säga att man har samma utgifter som innan man träffade thaidamen... jag tycker det känns ganska skönt att det inte blivit dyrare. Jag är minst sagt förbluffad över att så många hyllar principen att dela helt på inkomster och utgifter. Det kan ju möjligen vara gynnsamt om damen har högre inkomst och/eller mindre personliga utgifter än en själv. I själva verket är det väl oftast så att damen har lägre inkomst och spenderar mer än mannen på personliga utgifter. Att då dela 50/50 är vad jag kallar ett dåligt deal.

Dessutom slipper man gräl om att den ena parten spenderar för mycket. Jag köper vad jag har råd med med egna pengar, och samma gäller för fru Chang. Jag kan roat iaktta fru Chang skicka sina pengar till Thailand och köpa en massa i min mening onödiga kläder, skor, smink etc utan att bekymra mig om att det är mina pengar som slösas bort. Likaväl som fru Chang på sin höjd rynkar lite på näsan när jag investerar i datorer, cigarretter, öl med mera ;)

Vi gör vad vi vill med våra respektive pengar! Och det känns bra...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,

Jodå, som jag antydde i mitt inlägg finns det inga garantier för att fru Chang verkligen bygger ett hus i Thailand som jag får bo i gratis.

Men jag slipper åtminstone tjatet om att jag ska bekosta hus åt henne och hela släkten i Thailand... och det är värt en hel del ;)

Dandy tycker det är löjligt att säga att man har samma utgifter som innan man träffade thaidamen... jag tycker det känns ganska skönt att det inte blivit dyrare. Jag är minst sagt förbluffad över att så många hyllar principen att dela helt på inkomster och utgifter. Det kan ju möjligen vara gynnsamt om damen har högre inkomst och/eller mindre personliga utgifter än en själv. I själva verket är det väl oftast så att damen har lägre inkomst och spenderar mer än mannen på personliga utgifter. Att då dela 50/50 är vad jag kallar ett dåligt deal.

Dessutom slipper man gräl om att den ena parten spenderar för mycket. Jag köper vad jag har råd med med egna pengar, och samma gäller för fru Chang. Jag kan roat iaktta fru Chang skicka pengar till Thailand och köpa en massa i min mening onödiga kläder, skor, smink etc utan att bekymra mig om att det är mina pengar som slösas bort. Likaväl som fru Chang på sin höjd rynkar lite på näsan när jag investerar i datorer, cigarretter, öl med mera ;)

Vi gör vad vi vill med våra respektive pengar! Och det känns bra...

Herr Chang har talat.

Jag hoppas du tog mitt inlägg för vad det är, för alla familjer gör precis vad vill med sin ekonomi.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag investerar i datorer, cigarretter, öl med mera

Bra H.C. Det där är vad jag kallar stabila investeringar, och byt ut ciggen mot snus sä är dom helt i min smak... God fortsättning Herrn.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är minst sagt förbluffad över att så många hyllar principen att dela helt på inkomster och utgifter.

Klart du är, vem vill känna sig ensam när man är lurad.

Det kan ju möjligen vara gynnsamt om damen har högre inkomst och/eller mindre personliga utgifter än en själv. I själva verket är det väl oftast så att damen har lägre inkomst och spenderar mer än mannen på personliga utgifter. Att då dela 50/50 är vad jag kallar ett dåligt deal.

Förhållande tror jag det kallas, dela vad man har i vått och torrt.

Jag kan roat iaktta fru Chang skicka sina pengar till Thailand och köpa en massa i min mening onödiga kläder, skor, smink etc utan att bekymra mig om att det är mina pengar som slösas bort

Tror att hon roat iaktar dig också när du betalar alla era fasta räkningar varje månad. dance1.gif

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe,

Jodå, som jag antydde i mitt inlägg finns det inga garantier för att fru Chang verkligen bygger ett hus i Thailand som jag får bo i gratis.

Men jag slipper åtminstone tjatet om att jag ska bekosta hus åt henne och hela släkten i Thailand... och det är värt en hel del ;)

Dandy tycker det är löjligt att säga att man har samma utgifter som innan man träffade thaidamen... jag tycker det känns ganska skönt att det inte blivit dyrare. Jag är minst sagt förbluffad över att så många hyllar principen att dela helt på inkomster och utgifter. Det kan ju möjligen vara gynnsamt om damen har högre inkomst och/eller mindre personliga utgifter än en själv. I själva verket är det väl oftast så att damen har lägre inkomst och spenderar mer än mannen på personliga utgifter. Att då dela 50/50 är vad jag kallar ett dåligt deal.

Dessutom slipper man gräl om att den ena parten spenderar för mycket. Jag köper vad jag har råd med med egna pengar, och samma gäller för fru Chang. Jag kan roat iaktta fru Chang skicka sina pengar till Thailand och köpa en massa i min mening onödiga kläder, skor, smink etc utan att bekymra mig om att det är mina pengar som slösas bort. Likaväl som fru Chang på sin höjd rynkar lite på näsan när jag investerar i datorer, cigarretter, öl med mera ;)

Vi gör vad vi vill med våra respektive pengar! Och det känns bra...

Herr Chang har talat.

Det där är en modifierad version av "Jag betalar räkningar själv"... ;)

Det där med att dela ekonomin med 50/50 har jag alltid sett som att man delar rättvist beroende på respektive lön. Har man en hyra på 4000kr så vore det ju fel att dela till 2000kr var om ena parten tjänar 10 000kr och den andre parten 5 000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru jobbar och jag är pensionär,vi sätter vardera in en summa i månaden till ett hushållskonto som täcker utgifter för mat och räkningar.Vad hon gör för sina resterande pengar är upp till henne men ska hon åka till Thailand varje år så blir det till att spara(vilket hon gör)hon står numera även för underhållet av sin mor + vi delar alla utgifter för huset i Thailand lika.Denna deal funkar för oss(efter många års gnäll)och har gjort att tillvaron flyter på underbart(slut på ekonomiskt tjafs)Så ja,jag trivs utmärkt med min "köpta"fru.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Glädjande att en klar majoritet gör gemensam sak och delar ekonomin. rolleyes.gif

Måste kännas ännu surare för dom stackare som månad efter månad får slanta upp för sina köpta förhållanden. Vare sig dom är medvetna om det eller det handlar om kvalificerat själbedrägeri typ - min hyra var ju samma innan.

Handen på hjärtat, är det någon skillnad på ett sånt förhållande och en "long time" i Pattaya ?

dandy

Ja, det är en jäkla skillnad, man väljer liv utefter eget önskemål och kapacitet.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

"delar inkomster och utgifter", skriver Dandy när han beskriver sin ekonomiska uppgörelse med sin fru.

Hur gör man då? -när man delar alltså?

Sitter man varje månad och lägger ens löner i en pott, drar av för boendekostnader och andra gemensamma kostnader, och delar det som blir över 50/50?

Och hur gör man då när man går och handlar? Han betalar kaviaren som han vill äta, och hon betalar nudlarna? Och det båda äter betalar han mer av eftersom han äter mer, eller?

Och han som står och pissar betalar en större del av rengöringsmedlet eftersom han skvätter ner mer än sin fru?

Kör Dandy och fru med millimeterrättvisa eller har vi en glidare på räkmacka i deras förhållande med?

Hos oss är det mycket enklare. Eftersom frugan inte drar in några pengar behöver vi inte fundera på fördelning. Hon köper och äter vad hon vill, och jag med.

Och gud vad skönt det är att inte behöva fundera över om mitt förhållande är rättvist eller inte. Fru är nöjd och glad och jag är nöjd och glad.

Tycker mest synd om dem som inte lever i glädje och spenderar tid till att fundera över sådana saker som millimeterrättvisa.

Tror inte de någonsin känner sig lyckliga, jämlika, rättvist fördelade eller fria. Jagar man dessa saker är man redan fånge tror jag. Och lurad.

Tycker naturligtvis synd om alla som är lurade. Oavsett om det är snäll-Berra som slår knut på sig själv när han jobbar dubbelt för att försörja 20-åriga Nois ha-begär,

eller snål-Jocke som tror att han gör rätt i jakten på millimeterrättvisa men upptäcker sitt misstag när hans olyckliga fru lämnar honom.

De som inte är lurade, och vinnare i längden, är nämligen inte de som delar ekonomier och vardagsliv, tror jag. Det är istället de som delar drömmar.

Drömmar om en tillvaro tillsammans.

Så länge båda anstränger sig och strävar för det gemensamt bästa spelar det ingen roll hur den tillvaron ser ut fördelningsekonomiskt.

Har inte röstat eftersom jag saknade alternativet "jag står för allt". Å andra sidan är inte det sant eftersom hon lägger ner minst 8 timmar per dag på hushållssysslor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker mest synd om dem som inte lever i glädje och spenderar tid till att fundera över sådana saker som millimeterrättvisa.

Tror inte de någonsin känner sig lyckliga, jämlika, rättvist fördelade eller fria. Jagar man dessa saker är man redan fånge tror jag. Och lurad.

De som inte är lurade, och vinnare i längden, är nämligen inte de som delar ekonomier och vardagsliv, tror jag. Det är istället de som delar drömmar.

Drömmar om en tillvaro tillsammans.

Den tycker jag är fin.

---

---

Det snackas mycket om att thailänskor är värsta sorten av skitsnack-kärringar.

Så det är roligt att läsa Dandys inlägg faktiskt.

För det här är värre...

Först gömmer man sig bakom ett nytt nick.

Sen ljuger man en massa. En som ljuger från starten har jag svårt att ta på allvar.

Sen kommer man med skvaller.

Sen häller man på med Dandys guru-aktiga sanningar.

Det här är toppklass!

---

---

Det var någon som undrar vilka andra jobb det är som thailändskor har.

Det finns en aktuell tråd om det på Banthai.

Vi skriver mest om vad vi har valt att gå tillväga med med vår thailändska utbildning.

En del väljer att ta det första jobbet man får. Spelar ingen roll vad det är bara det är jobb.

En del (det börjar bli fler och fler) som satsar några år på att komplettera sin thailändska utbildning för att t.ex. bli sjuksköteska, receptarie, it-konsult osv.

En del passar på att byta linje när Sverige är typ ett paradis för de som vill studera. (En del hade inte lika bra möjlighet att studera i Thailand som här.)

En del får hjälp med olika insatser från Arbetsförmedlingen både när det gäller instegsjobb, nystartsjobb och utbildning.

En del startar eget. En del säljer thaiprodukter till thailändska tjejer här.

Det är uppmuntrande att läsa att det faktiskt finns de som lyckas - de som orkar vänta och satsa först på ordentlig utbildning här.

När man ser att det är möjligt har man själv större Kam Lang Jai att fixa det också.

---

Nu vaknar familjen...

God jul till er alla!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss är det mycket enklare. Eftersom frugan inte drar in några pengar behöver vi inte fundera på fördelning. Hon köper och äter vad hon vill, och jag med.

Och gud vad skönt det är att inte behöva fundera över om mitt förhållande är rättvist eller inte. Fru är nöjd och glad och jag är nöjd och glad.

Tycker mest synd om dem som inte lever i glädje och spenderar tid till att fundera över sådana saker som millimeterrättvisa.

Tror inte de någonsin känner sig lyckliga, jämlika, rättvist fördelade eller fria. Jagar man dessa saker är man redan fånge tror jag. Och lurad.

Tycker naturligtvis synd om alla som är lurade. Oavsett om det är snäll-Berra som slår knut på sig själv när han jobbar dubbelt för att försörja 20-åriga Nois ha-begär,

eller snål-Jocke som tror att han gör rätt i jakten på millimeterrättvisa men upptäcker sitt misstag när hans olyckliga fru lämnar honom.

Är man fullsketen i pengar eller har en del avsatt genom sparande så kan man säkert lattja runt som du och din fruga. Klart att alla skulle vara nöjda och glada om man kunde lyfta någon annans lön och shoppa för..herregud..jag skulle vara i paradiset!

Det handlar inte om annat än att man använder vanligt bondförnuft...på båda sidor. För mig handlar det absolut inte om millimeterrättvisa utan mer om att man ger båda två till det gemensamma efter förmåga. Gör man det så är det aldrig problem, men om man talar om för mig att "har du betalat räkningar själv förut så kan du göra det nu också" så blir jag lack för det är både otacksamt och girigt. Jag tappade successivt känslan för min tjej efter att hon påvisat vart hon stod i sina ekonomiska tankar och hur hon behandlade mig under en längre tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Forden tyckte det var coolt att spendera mycket pengar i Thailand, han spenderade 78K förra gången och tänker spendera 65K nästa gång och detta skrev han med ett gäng "Hahahaha" efter och ändå hade han inte råd att ta sig hem från Arlanda och då skrev jag att 65K är inte mycket pengar smile.gif Inte konstigt att 65K inte är mycket om man är ekonomisk!

Jasså du är här å och kastar skit om mig.

jag sa att jag hade gjort av med 78k på en månad, men räkna ut då hur mycket du har gjort av med på alla resor du gjort sen 1993, jag sa att jag inte hade haft semester sen -93 å kunde unna mig en rejäl dos av semesterlyx, för mig blir det då 4900skr per år som jag gjort av med kan man säga på semester på 16 år.

65k var menat som ett skämt då jag brände lite väl mycket på förstaresan, men inte gråter jag för det, jag hade en underbar tid i LOS

Nu till ämnet.

Jag betalar allt just nu då hon inte har nått jobb, har även sagt till damen att hon inte behöver jobba om hon inte vill, men hon vill säger hon så hon letar jobb nu där hon bor.

Kan säga att jag sätter in ca 4000skr i månaden åt hon

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu till ämnet.

Jag betalar allt just nu då hon inte har nått jobb, har även sagt till damen att hon inte behöver jobba om hon inte vill, men hon vill säger hon så hon letar jobb nu där hon bor.

Kan säga att jag sätter in ca 4000skr i månaden åt hon

Nu blandar du äpplen med päron. Jag tror knappast att du sitter och får 15 000kr netto i månaden i lön och delar ut 4000kr varje månad till din tjej. Vad jag har förstått så har du eget företag och därmed högst troligen en bättre lön/avkastning än gemene "svensson". Kanske har du ytterliggare ett jobb och har ett service företag på sidan om?

Det är som sagt inte svårt att vara givmild och gentleman att stå för allt om man har utrymme för det. Hade jag summor som en del ser ut att ha i denna diskussion så skulle inte heller jag be om pengar från damen. Allt handlar ju om att man ska ha ett drägligt liv vardagsmässigt för att familjen ska leva gott och att det ska vara någorlunda fördelat. Det behövs ju knappast om gubben har gott om pengar...så för mig är detta att jämföra äpplen med päron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Nu blandar du äpplen med päron. Jag tror knappast att du sitter och får 15 000kr netto i månaden i lön och delar ut 4000kr varje månad till din tjej. Vad jag har förstått så har du eget företag och därmed högst troligen en bättre lön/avkastning än gemene "svensson". Kanske har du ytterliggare ett jobb och har ett service företag på sidan om?

Det är som sagt inte svårt att vara givmild och gentleman att stå för allt om man har utrymme för det. Hade jag summor som en del ser ut att ha i denna diskussion så skulle inte heller jag be om pengar från damen. Allt handlar ju om att man ska ha ett drägligt liv vardagsmässigt för att familjen ska leva gott och att det ska vara någorlunda fördelat. Det behövs ju knappast om gubben har gott om pengar...så för mig är detta att jämföra äpplen med päron.

Du har rätt i en del du säger,hon försörjde sin farmor, pappa,syster å lillasyster när jag träffade hon så jag har ett visst ansvar och jag vill att hon ska leva bra när hon är hemma, jag har råd att pröjsa dom summorna som det ser ut nu så det är inga problem, kan väl säga så här att kag lyfter bra lön just nu med 3 jobb,

Vi lär efter vad vi har i plonboken, det har jag fått gjort tidigare med en månadslön på 12000skr för några år sen, jag har fått jobba arslet av mig för att få ett namn

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt i en del du säger,hon försörjde sin farmor, pappa,syster å lillasyster när jag träffade hon så jag har ett visst ansvar och jag vill att hon ska leva bra när hon är hemma, jag har råd att pröjsa dom summorna som det ser ut nu så det är inga problem, kan väl säga så här att kag lyfter bra lön just nu med 3 jobb,

Vi lär efter vad vi har i plonboken, det har jag fått gjort tidigare med en månadslön på 12000skr för några år sen, jag har fått jobba arslet av mig för att få ett namn

Det förstår jag att du behövt göra. Att vara egen företagare är ingen dans på rosor förrän man jobbat in sig. Man riskar stort och en del faller..andra står sig stärkta ur det. Bra jobbat!

3 jobb? Wow...knappt hemma med andra ord. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...