Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?


dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

  1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

    • Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21


Recommended Posts

Vid en första anblick finns det många lyckliga thai-farangpar här i Södertälje men vartefter tiden går visar sig det tyvärr ofta finnas krackelringar i förhållandet. Inte sällan är det ekonomin det spricker på.

Några av deras sambo/fruar lägger nån tusenlapp eller 2 vilket inte ens är i närheten av dom faktiska utgifterna.

Andra tjejer seglar lätt omkring på en räkmacka och spar alla sina egna pengar medans farangen får stå för allt.

Andra korkade kommentarer från farangerna kan vara " låt det lilla livet leka med sina pengar" eller " jag betalade ju samma hyra innan vi flyttade ihop"

Resultatet blir ganska snart att paret lever 2 olika liv där du sliter ihop pengar för ert gemensamma liv i Sverige medans tjejen har en helt annan agenda och lägger "sina" pengar på sparande/hus i Thailand eller något annat som du aldrig kommer att se röken av.

Efter några bärs innanför västen kryper sanningen fram och farangen förbannar sin dumhet för att inte begärt en gemensam ekonomi redan från början av deras förhållande - för nu är det kört.

Det är förvånsvärt hur många "köpta" förhållanden som finns under den polerade ytan.

Handen på hjärtat - hur är det egentligen ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    27

  • Sabura

    18

  • dandy

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Valet gemensam ekonomi finns inte, så jag valde det som passade bäst (Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Gnälla hjälper föga. De får väl göra och utveckla sitt samliv hur de själva vill och efter bästa förmåga, även om detta kan sticka i ögonen på den övriga omgivningen.

Så länge inte dessa karlar inte är omyndigförklarade så får de väl bita ifrån och försöka ta tag i tömmarna som fladdrar efter den skenande lilla thaihästen.

Men om de tyckte att det var bekvämt och trevligt att hyra en tjejkompis under semestern i Thailand så är det väl inte så konstigt om de fortsätter med att hyra hennes gunst även i Sverige.

Många karlar stannar dock kvar i dessa parasitförhållanden allt för länge därför att de inte anser sig ha råd att avveckla sin lilla älskling. Det beror på att de redan under de första åren tillsammans översköljde henne med gåvor, mark och hus i Thailand, och när hon nu har fått allt vad hon ville ha så finns det ju liksom inte så stor anledning att vara lika ”gosig” och omtänksam längre.

Helt förståeligt och begripligt i mina ögon.

Golddigers och parasiter är dock inte knutet till någon speciell nationalitet, och de finns av båda könen och man kan hitta dem både lite här och där - även bland svenskarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I början när hon kom hit så stod jag naturligtvis för allt,efter avslutad skola och div.vikariat så fick hon fast jobb vilket naturligtvis innebär att hon får vara med och betala omkostnaderna både här och i Thailand fattas bara annat.Den situation du nämner vet jag förekommer men det skulle aldrig fungera för mig/oss.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sparar och frugan slösar.. så det jämnar ut sig i det långa loppet :crazy:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu är det jag som står för allt. Till 100%.

Dvs. när vi inte skördar ris. Då är det hon som gör 100% av det jobbet. I ca 2 månader om året.

Nu går hon iofs. i skolan här i Surin, så det är ju svårt för henne att överhuvudtaget tjäna pengar.

Så jag röstade på: Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den situation du nämner vet jag förekommer men det skulle aldrig fungera för mig/oss.Mvh Måne

Då är det inte bara i min omgivning som mannen ägnar sig åt ett stort mått av självbedrägeri. whistle.gif

För övrigt tror jag inte dessa herrar vågar skriva något om eländet här, dom bara läser och knyter näven i fickan. För pinsamt helt enkelt.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det inte bara i min omgivning som mannen ägnar sig åt ett stort mått av självbedrägeri. whistle.gif

För övrigt tror jag inte dessa herrar vågar skriva något om eländet här, dom bara läser och knyter näven i fickan. För pinsamt helt enkelt.

dandy

Ja, det må jag säga. Du är iallafall modig nog att påpeka att eländet förekommer. :great:

Fast å andra sidan, så kommer jag också ifrån Södertälje och har lite andra erfarenheter... Men det är ju klart, vi har säkert helt olika thai-bekanta.

Av de par jag (och min fru) känner, tror jag bara kan minnas en liknande händelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Från början var det nog många som hade tänkt sig att åka på räkmackan, men verkligheten hemma i sverige om man vill komma iväg på

lite resor mm så krävs det nog i de flesta fallen att båda bidrar till kassan!

Undantag finns där det räcker med en inkomst!

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det inte bara i min omgivning som mannen ägnar sig åt ett stort mått av självbedrägeri. whistle.gif

För övrigt tror jag inte dessa herrar vågar skriva något om eländet här, dom bara läser och knyter näven i fickan. För pinsamt helt enkelt.

dandy

Och du funkerar som deras språkrör. Vilken tur att de har dig som så snabbt förvanlades från en som skiter brunt i Thailand och dess folk till en som verkar har stenkoll på hur det förhåller sig med thai-svenska förhållanden.

Välkommen till forumet föresten!

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står för 100%.

Vi spendera lika mycket av mina pengar varje månad.

Tar gemensam beslut om vad vi skall köpa.

Vi har levt på detta sätte i alla år.

Visst har hon jobbat några år och då vill hon att de pengarna skulle spenderas gemensamt så som vi spenderar mina pengar.

Men lyckades övertala henne att spara dessa så nu har även hon ett konto med en hel del pengar på detta känns skönt för mig då vi har äktenskapsförord vilket göra att skulle vi gå i sär har hon ju alltid något att börja med.

Pengar är ofta en orsak till glådje,tråkigheter,bråk och kan göra en orolig därför tycker jag att det är viktigt att man talar om pengar det är ju en stor del av livet.

Har aldrig känt att det varit någon ekonomisk belastning på detta visset utan en trygghet för att vårat förhålland skall fungera på ett bra sätt.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är en tvetydig fråga. Jag står för allt just nu. Jag gör det med glädje. Vi har också en gemensam plan hur vi vill ha det tillsammans. Visst allt kan gå åt helvete.Men man ska vara uppriktig och diskutera innan inte efter. Jag hoppas våra planer går i lås och att vi får njuta av varandra en lång tid framåt. Vilken passar detta på . Jag vet inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Båda ska väl hjälpa till efter bästa förmåga, mer kan man inte kräva..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick stå för i stort sett allt i vårt äktenskap och en av de kommentarer som var början till slutet för oss var "Har du betalat hyran förut, så klarar du det nu med".

Då hade vi precis flyttat till större lägenhet och skaffat nyare, större bil. Vi hade även en liten på väg och hennes ovilja att hjälpa till gjorde att jag blev ganska trött på att betala allehanda räkningar och knappt se röken av lönen. Anledningen till att hon inte betalat tidigare var att hon studerade och jobbade sporadiskt vilket inte gav någon större inkomst. Hon hade dock fått ett heltidsjobb innan vi köpte lägenheten och bilen så då trodde jag i min enfald att det skulle bli bättre ekonomiskt på alla plan.

Hon köpte enbart thai mat för sina pengar och jag fick köpa min egen mat om jag ville ha annat. Sedermera spenderade hon stor tid att shoppa på Tradera/Blocket samt senare även börja spela thai-poker.

Det tåls att poängtera att min ex fru inte var bartjej eller prostituerad i Thailand utan egen företagare som hade butik på "Nightmarket".

Jag har lärt mig en läxa, men även sett att det är långt ifrån alla som är som hon...vilket känns glädjande.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kryssade i "Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga." vilket idagsläget innebär 110% för mig (förutom alla räkningar, mat, lån och bil så får ju hon egna pengar så hon inte ska behöva fråga mig så fort hon vill göra något själv). Dock blev hon ju precis klar med SFI C och har börjat med D-boken så hennes intjäningsförmåga är låg. Vi är överens om att lära sig svenska är prioritet nr 1 så det är inget jag lider av. Räknar med att hon kommer att kunna hjälpa till rätt bra när hon kan få ett mer kvalificierat jobb om något/några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

60/40

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, det är mycket viktigt att man upprättar skuldbrev på alla utgifter som man tar på sig i ett förhållande.

Även när man äter är det av stor vikt att potatisen fördelas jämt.

Skuldsaneraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Även när man äter är det av stor vikt att potatisen fördelas jämt.

Skuldsaneraren Arne

Och för di som inte har alla pliggarna kvar, rekommenderas att göra mos av potäterna före intagandet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Eftersom våra fasta kostnader understiger understiger våran löneskillnad så betalar jag 100%, men har således ändå mer fickpengar och mer sparutrymme. Så ngn riktig gentleman är jag inte. /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har stått för allting i tre års tid inklusive pengar till mamma som blivet en del. Hon har jobbat extra men har nog kommit upp i ca 50% i tid så hon har tjänat en del. Dessa pengar har hon renoverat mammas hus mm. för och i bästa fall lite kläder till sig själv. Nu har hon flyttat hem till en kompis för ett gräl om en banal sak men vill komma tillbaka när hon upptäckt hur tufft livet kan vara. Själv funderar jag just nu på hur mycket looser man vill vara..och kanske mer på om hon saknar mig eller plånboken.

Vill poängtera att jag inte tror att detta har med hennes ursprung att göra och när jag tycker att det blir dags för att se sig om efter ny kärlek så hoppas jag att jag fastnar för en Thailändska igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknade 100% rutan så jag skrev allt utom hennes kläder som hon i och för sig köper själv men för mina stålar, Pusst, men så är det.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.

Att dela upp utgifterna med millimeterrättvisa är väl omöjligt, att bidra efter förmåga är det väsentliga.

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, just millimeterrättvisa är ju själva grundstenen för den äkta kärleken och får inte nonchaleras så lättvindigt.

Rättvisaren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick stå för i stort sett allt i vårt äktenskap och en av de kommentarer som var början till slutet för oss var "Har du betalat hyran förut, så klarar du det nu med".

Mycket bra inlägg Stefan. great.gif

Jag förstår helt ärligt inte vad en del tjejer (som ditt x) hade tänkt sig innan dom flyttade till Sverige. Att glida runt på en räkmacka är väl knappast något som är legio i förhållanden i Thailand.

Ger vi dom fel signaler och falska förhoppningar eller tar dom helt enkelt en chansning och hoppas att vi går på det ?

dandy

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...