Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?


dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

  1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

    • Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21


Recommended Posts

Efter en uträkning av våra faktiska kostnader per månad kommer vi upp i 91.677 Baht per månad. Inkl. allt.

Det är vad vi gjort av med per månad, de senaste 6 månaderna.

Med andra ord missade jag lite mer än jag trodde, men då har vi spenderat lite i överkant mot vad som behövs för att ha roligt i Surin. :)

PS. noBuzz, yoghurten kostar bara 53 Baht en gång. Sen är det som sagt bara att göra själv. ;)

Är inne på min andra omgång nu och det är ruskigt gott och enkelt. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    27

  • Sabura

    18

  • dandy

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

De siffror ni pratar om är ju för f-n vad det kostar om man vill ha det bra i sverige.Räknar ni in badhusbesök och annat i er budget annars fattar jag inte var ni gör av med pengarna.En thaifamilj med 50-60000/mån lever ju hur jävla bra som helst på de pengarna eller är det så att ni försöker skrämma blivande nerflyttare från att komma ner :crazy: Mvh Måne som kommer att flytta ner iaf

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

De siffror ni pratar om är ju för f-n vad det kostar om man vill ha det bra i sverige.Räknar ni in badhusbesök och annat i er budget annars fattar jag inte var ni gör av med pengarna.En thaifamilj med 50-60000/mån lever ju hur jävla bra som helst på de pengarna eller är det så att ni försöker skrämma blivande nerflyttare från att komma ner :crazy: Mvh Måne som kommer att flytta ner iaf

Jag tycker också att det verkar vara i högsta laget.

Det är ju nästan lika mycket som jag spenderar när jag är på semester på Phuket som inte är så billigt i jämförelse med andra ställen i Thailand.

Ca 100000 baht per månad om jag är där en längre tid.

Då bor jag på hotell och betalar för två. De gånger jag inte betalar för två har oftast blivit dyrare i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

I månes fall kan jag garantera att 100000 inte ens räcker under första veckan.

Vad har du köpt för bil P3, blev det en Fortuner?

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är dyrt för mig är utländsk mat,ost,lax,oliver,parmaskinka,korvar,leverpastej,vin,utländsk sprit & öl som man efter några månader har svårt att leva utan.

Jag kan inte vara hungrig när jag handlar då går det åt pipan.

Exempel i dag gick det på 8000 Bath att handla in för nyår mat & dryck och det är värt varenda Bath. Denna summan klarade vi lätt i början att leva 2 veckor på men när suget efter utländsk mat kommer då är det som hunger har aldrig upplevt hunger men misstänker att det känns så här.

Drift kostnader här är svårt att säga man har ju liksom inte hamnat på plats än. Men har en känsla av att vi kommer att hamna på ca 1500-2000 B om dagen hit hör el,vatten,diesel,mat,dryck,nöjen.

Till kommer gör försäkringar,värdeminskning bilen och oförutsedda ut gifter.

Det gäller att sköta om hälsan när man bor här även om det är billigt så är det inte gratis.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en uträkning av våra faktiska kostnader per månad kommer vi upp i 91.677 Baht per månad. Inkl. allt.

Det är vad vi gjort av med per månad, de senaste 6 månaderna.

Med andra ord missade jag lite mer än jag trodde, men då har vi spenderat lite i överkant mot vad som behövs för att ha roligt i Surin. smile.gif

PS. noBuzz, yoghurten kostar bara 53 Baht en gång. Sen är det som sagt bara att göra själv. wink.gif

Är inne på min andra omgång nu och det är ruskigt gott och enkelt. Tack för tipset.

Där ser man! :) Ändå imponerande lite med tanke på att ni köpt bilen och betalar 25k på den. Önskar jag hade samma kostnadskostym som er.

Jasså du köpte yogurten? Kul! :) Tycker du den blir lika god när du odlar själv som orginalvarianten? Orkar själv inte odla. Köper ny varje gång av ren lättja istället. suicide.gif

De siffror ni pratar om är ju för f-n vad det kostar om man vill ha det bra i sverige.

Var hemma i 6 månader förra året. Hyrde lägenhet. Gjorde av med samma pengar varje månad som vi gör av med i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Håller med Måne Var tvungen å fråga svärmor vad hon betalar i månaden för el + vatten el 600bath med 1ac kanske 1000bath

vattnet 300bath. :dance1: men sen kommer ju försäkring skolgång mat mm mm.men dom summorna som näms är ju skrämmande

clirre som köper sig en begagnad bil :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Jive,

Att ange sina månatliga utgifter med 4 värdesiffror måste tyda på ett tidigare liv som revisor great.gif .

He he.

Ja, det blev kanske lite löjligt med en blandning av ca-poster och lättkollade, faktiska poster, men jag har i stort bra koll på in- och utflöde.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De siffror ni pratar om är ju för f-n vad det kostar om man vill ha det bra i sverige.Räknar ni in badhusbesök och annat i er budget annars fattar jag inte var ni gör av med pengarna.En thaifamilj med 50-60000/mån lever ju hur jävla bra som helst på de pengarna eller är det så att ni försöker skrämma blivande nerflyttare från att komma ner crazy.gif Mvh Måne som kommer att flytta ner iaf

Jag tror att det är nåt helt annat än skrämseltaktik som ligger bakom en del inlägg om hur mycket man spenderar för att leva här i Thailand. whistle.gif

Mvh Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

De siffror ni pratar om är ju för f-n vad det kostar om man vill ha det bra i sverige.Räknar ni in badhusbesök och annat i er budget annars fattar jag inte var ni gör av med pengarna.En thaifamilj med 50-60000/mån lever ju hur jävla bra som helst på de pengarna eller är det så att ni försöker skrämma blivande nerflyttare från att komma ner crazy.gif Mvh Måne som kommer att flytta ner iaf

Måne,

Varfor skulle vi som valt att bo i Thailand spendera mindre än ni som bor i Sverige, är att bo i Thailand ett straff for låginkomsttagare? Ett par med fixad bostad som håller sig borta från Bkk och turistområdena lever bra på 1,000 Baht om dagen och mycket bra på 2,000 Baht om dagen så du behover inte oroa dig, du kommer klara dig bra. En bra skola kostar dock 50,000 Baht per månad och barn och som sagt, finns väl ingen anledning att man ska spendera mindre än i Sverige om man har råd med det? Mycket är billigare i Thailand men en hel del är också betydligt dyrare. Att anpassa sin kostym efter sin plånbok gäller alltid, var man än hänger sin hatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måne,

for

r skulle vi sVaom valt att bo i Thailand spendera mindre än ni som bor i Sverige, är att bo i Thailand ett straff for låginkomsttagare? Ett par med fixad bostad som håller sig borta från Bkk och turistområdena lever bra på 1,000 Baht om dagen och mycket bra på 2,000 Baht om dagen så du behover inte oroa dig, du kommer klara dig bra. En bra skola kostar dock 50,000 Baht per månad och barn och som sagt, finns väl ingen anledning att man ska spendera mindre än i Sverige om man har råd med det? Mycket är billigare i Thailand men en hel del är också betydligt dyrare. Att anpassa sin kostym efter sin plånbok gäller alltid, var man än hänger sin hatt.

Det gnälls hur jag skriver från vissa, men.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Stefan,

Jag läser mitt inlägg men ser inget uppenbart fel men i ditt citat ser det onekligen fel ut.

Jag har forstått att du tog illa upp att jag angav dig som ett exempel på skribenter man kunde läsa om man var ointresserad av thailändsk politik men jag ber om ursäkt om du tog det så allvarligt. Jag må framstå som en besserwisser men jag är trots allt en arbetargrabb från Tibro och i allmänhet så foredrar jag kvantitet framfor kvalitet så det var inte min avsikt att såra dig, dvs jag ser hellre att du skriver strunt än inget alls. Jag har hållt mig borta ett tag från MPR då jag såg hur ledsen du blev och jag kan gärna helt avstå om det gor dig lycklig. Om du skickar mig ett PM där du ber mig att avregistrera så lovar jag att uppfylla dina onskningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är nåt helt annat än skrämseltaktik som ligger bakom en del inlägg om hur mycket man spenderar för att leva här i Thailand. whistle.gif

Mvh Fritz..

Vilket otroligt mesigt inlägg. Vågar du inte uttryckligen skriva vad du tycker? Varför inte det? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mvh Måne som kommer att flytta ner iaf

Hej Måne!

Hur ser planen ut, långt kvar och vart?

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förhållande där 2 stycken bor och lever tillsammans, båda har en inkomst men bara den ena parten får stå för alla gemensamma utgifter.

"köpt" är min definition,"snett" kanske passar bättre.

Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga = gemensam ekonomi.

Hur gör ni ?

dandy

Ojdå, här finns det verkligen risk för att ena parten drar nytta av den andra när man lever ihop på så lösa boliner.

Ni bör verkligen föra bok över utgifterna så att inte denna ekonomiska obalans består!

Lämpligen avslutas dagen till sängs med att föra in i boken alla di under dagen förkommande transaktioner.

Revisorn Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena lamai64,min plan är att inte mer än 6 år till i denna förjävliga kyla.Grabben har då förhoppningsvis gått ut skolan och om han inte vill flytta till eget så får han bo i vår lya(som ska minskas ner till sommarboende)Och min bas kommer jag att lägga i diket(Ban Dan utanför Surin ca.6 mil)Frusna hälsningar Måne PS glöm inte tvättstugan 18.30 DS

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma planer som måne. I mitt fall så blir det vinterhalvåret i Thailand.Men det är en 5 - 10 årsplan. Frugan säger att hon vill jobba ett tag till i Sverige, för min del spelar det ingen roll, jag är sjukpensionär

Khun Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena lamai64,min plan är att inte mer än 6 år till i denna förjävliga kyla.Grabben har då förhoppningsvis gått ut skolan och om han inte vill flytta till eget så får han bo i vår lya(som ska minskas ner till sommarboende)Och min bas kommer jag att lägga i diket(Ban Dan utanför Surin ca.6 mil)Frusna hälsningar Måne PS glöm inte tvättstugan 18.30 DS

Ok måne... tack för tidsplanen! glöm inte o skicka flyttkort ifall man har vägarna förbi nån gång och behöver vätskestopp :crazy: sen kanske jag skall skämmas men jag vet inte/minns inte var du bor nu :bag:

Tvättmaskinen är under kontroll, kom igång lite tidigare än beräknat så jag skall nog hinna med att göra nåt roligare idag B)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är nåt helt annat än skrämseltaktik som ligger bakom en del inlägg om hur mycket man spenderar för att leva här i Thailand. :whistle:

Mvh Fritz..

En trött korsordsnisse spekulerar.:whistle:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

En trött korsordsnisse spekulerar.whistle.gif

Hehe, på pricken Jive.

Jag såg att Wet&Wild utannonseras till salu/ uthyrning.

Kanske man skulle slå till så fick man annat att göra än att bara ägna sig åt tröttsamma spekulationer på kvällskvisten.dance1.gifcool.gif

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

I månes fall kan jag garantera att 100000 inte ens räcker under första veckan.

Vad har du köpt för bil P3, blev det en Fortuner?

Puss

Erkki

Ingen Fortuner.

Jag härmade dig istället och är riktigt nöjd. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Budget i Thailand per månad?

Nja, har aldrig någon budget när vi är här lika lite som jag har det i Sverige, men sist vi var här 6 mån i sträck så hade jag när jag kollade efteråt tagit ut dryga 180 000 kr från kontot på dessa månader. Fast då köpte vi ju en gammal bil, ett par mobiltelefoner, betalde lite på frugans gamla studielån osv. Frågan är ju var man ska räkna in i budgeten?

Den här femmånaders resan kommer inte heller att bli särskilt billig men då har jag ju när vi åker hem inhandlat kameraprylar för kanske 35 000 kr, en klocka för 2000 kr, eventuellt en markplätt för 30 000 - 50 000 kr med mera, med mera.

Fast dom första åren i Thailand, själv utan fru och barn, så brukade jag klara mig på runt 1500-1600 baht om dagen när jag räknade efter efteråt. Nu går det betydligt mer per dag.

Ironiskt nog så hade jag på den tiden betydligt mer på kontona än vad jag har idag. Och förmögenheten jag hade/sparade investerade jag i aktier. och förlorade i princip allt. Så jag hade inget för att jag sprättade mindre pengar i Thailand. tyvärr.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Nog finns det mål och mening i vår färd,men det är vägen som är mödan värd!

Bryt upp,bryt upp!Det nya året gryr. Oändligt är vårt stora äventyr :wai:

God fortsättning på det nya året!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog finns det mål och mening i vår färd,men det är vägen som är mödan värd!

Bryt upp,bryt upp!Det nya året gryr. Oändligt är vårt stora äventyr jap.gif

God fortsättning på det nya året!

så sant Karin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den förtjänar att återges i sin "helhet". Kanske kan passa bra på detta forum med resenärer?

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...