Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?


dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

  1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

    • Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21


Recommended Posts

Ett jobb är visserligen ett jobb, och man får ju ganska ok betalt för städjobb. Det är inte alls så att jag menar städjobb är skit överlag, men om man ser i stort till samhällets rangordning (vilket thailändskorna också är medvetna om) så får de bara ta "de lägsta jobben" som svenskarna inte vill ha.

En del thailändskor tycker riktigt illa om sina jobb som städerskor. Det var nog inte det de drömde om när de följde farangen till Sverige. En del har svårt att ta till sig det. Besvikelsen kan lätt gå över mot "gubben"...

Sedan har thailändskor överlag svårt att förstå tryggheten med Sverige. Det finns oerhört många fördelar med Sverige, saker som de inte ser eller vet..saker som gubben kanske inte hjälper tjejen med osv. Jag hjälpte mitt ex in i samhället och skapade goda förutsättningar snabbt för henne. Det kändes viktigt både för mig och för henne att hon skulle ha tryggheten.

Thailändskor hit och thailändskor dit. Det är människor precis som alla andra. Alla har inte ett städjobb.

Förstår inte varför generaliseringen om "thailändskor" används så ofta här, precis som om att de skulle vara annorlunda mot andra nationaliteter. :blink:

Inte riktat just mot dig Stefan66, utan mer ren allmänt här på forumet så är det ofta i nedlåtande syfte som ordet thailändska/thailändskor används.

Ändrades av keptang
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    27

  • Sabura

    18

  • dandy

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jo det är nog tyvärr sant. Trots att högskoleverket bedömer utländska utbildningar så verkar svenska arbetsgivare värdera en svensk utbildning högre. /mvh

Vilket leder till att även en välutbildad människa som har haft en viss ställning i hemlandet startar på i pricip noll, vilket säkert kan påverka självkänslan en hel del!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändskor hit och thailändskor dit. Det är människor precis som alla andra. Alla har inte ett städjobb.

Förstår inte varför generaliseringen om "thailändskor" används så ofta här, precis som om att de skulle vara annorlunda mot andra nationaliteter. :blink:

Inte riktat just mot dig Stefan66, utan mer ren allmänt här på forumet så är det ofta i nedlåtande syfte som ordet thailändska/thailändskor används.

En ledtråd kan vara att det är ett forum om Thailand och att många av skribenterna har eller har haft fruar eller sambos från Thailand. Beteckningen på Thailands kvinnliga befolkning är thailändskor medan den manliga delen kallas för thailändare.

Men ok, visst används det lite slarvigt då och då. Nästan som om de vore en eget släkte.

Fast med min begränsade erfarenhet i ämnet så tror jag ibland att det finns en möjlighet till att det faktiskt är så. :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag städar hemma :bag: gratis Mvh Måne

Kom hem från Borås på hala Vintervägar!

Tanten har Julstädat!

God Jul Måne!!! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte heller denna inställning, att städjobb är det värsta man kan råka ut för. De kvinnor som städar på min arbetsplats verkar inte direkt slita ut sig. Jämfört med att bygga bilar på Volvobandet så verkar de ha ett betydligt friare arbete. Självklart är det otaksamt så tillvida, att när du lämnar toaletten ren och fin så är den smutsig igen nästa dag. Men på Volvo så rullas det också fram en ny bil så fort du är färdig med den du nu håller på med - samma princip, en ändlös monotomi!

Självklart finns det olika varianter på städjobb, bättre och sämre, men man skall nog inte generellt anse att det är ett hemskt arbete.

jap.gif

Vad för utbildning har du för att få förmånen att bygga bilar på det löpande bandet?

Nu har Kineserna köpt er så nu blir det nog att få lön till prestation :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är det naturligtvis inte MEN man lägget väl inte massor av pengar och massor av år till att utbilda sig till ingenjör om man tänkt arbeta som städerska?

Nej det tror jag inte heller. Har man en bra utbildning som grund så räcker det oftast med att man lär sig språket och sedan kompletterar utbildningen man redan har med de kurser som ibland krävs.

Min svåger gifte sig med en polsk läkare och hon gjorde så. Det tog lite drygt två år och sedan fick hon börja jobba som läkare även här.

Men kommer man hit som lågutbildad så kan ett städjobb vara ett sätt att dels tjäna egna pengar och dels komma ut och få lite arbetskamrater. Om inte annat så kan man ha det som extrajobb under tiden man läser om man inte läser på heltid.

Har man väl lärt sig språket finns det en hel del yrkesutbildningar men personligen vet jag inte om det är ett bättre jobb att stå i en verkstad och stansa plåt än att jobba i städyrket? Jag har själv gjort båda sakerna och tyckte nog att städjobbet var mer varierande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thailändskor hit och thailändskor dit. Det är människor precis som alla andra. Alla har inte ett städjobb.

Förstår inte varför generaliseringen om "thailändskor" används så ofta här, precis som om att de skulle vara annorlunda mot andra nationaliteter. :blink:

Inte riktat just mot dig Stefan66, utan mer ren allmänt här på forumet så är det ofta i nedlåtande syfte som ordet thailändska/thailändskor används.

Hänger inte riktigt med här. En kvinna från Thailand benämns väl som thailändska/-or precis som en tjej från Sverige får epitetet svenska/-or?

Jag älskar Thailand och tycker mycket om landets kultur och traditioner. Jag kommer med största sannolikhet att bosätta mig i Thailand så fort jag har en stabil grund att stå på ekonomiskt och familjemässigt för att ta det steget fullt ut.

Jag förstår dock vad du menar till viss del, för jag har sett en del inlägg här som har en nedsättande ton i meddelandet och det är bara att beklaga. Jag tar illa vid mig av att se utnyttjande av tjejerna även om jag också veta att det i vissa fall är ett utnyttjande från båda håll, fast på olika sätt.

Ändrades av Stefan66
Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte riktigt med här. En kvinna från Thailand benämns väl som thailändska/-or precis som en tjej från Sverige får epitetet svenska/-or?

Jag älskar Thailand och tycker mycket om landets kultur och traditioner. Jag kommer med största sannolikhet att bosätta mig i Thailand så fort jag har en stabil grund att stå på ekonomiskt och familjemässigt för att ta det steget fullt ut.

Jag förstår dock vad du menar till viss del, för jag har sett en del inlägg här som har en nedsättande ton i meddelandet och det är bara att beklaga. Jag tar illa vid mig av att se utnyttjande av tjejerna även om jag också veta att det i vissa fall är ett utnyttjande från båda håll, fast på olika sätt.

Som jag skrev i min sista mening, var inte riktat mot dig.

Ofta på detta forum så nämns thailändska/thäiländskor som en grupp människor (i negativ mening)som inte är som alla andra. Och till viss del så stämmer det ju, de är underbara. :)

Ändrades av keptang
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i min sista mening, var inte riktat mot dig.

Ofta på detta forum så nämns thailändska/thäiländskor som en grupp människor (i negativ mening)som inte är som alla andra. Och till viss del så stämmer det ju, de är underbara. :)

Jag tog det inte som om det var mot mig så ingen fara alls. Håller med dig.

Men thäiländskor var något nytt... :bag::P

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog det inte som om det var mot mig så ingen fara alls. Håller med dig.

Men thäiländskor var något nytt... :bag::P

För snabbt tangentbord :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet väl att Sverige har världens mest välutbildade buss/taxichaufförer?? <_<

Som utlänning får de nog vara glada om de ens får ett städjobb. Integrationspolitiken har ju FULLSTÄNDIGT misslyckats här i landet, utlänningar och i synnerhet zigenare och araber har inte en CHANS att få nåt jobb! Thailändskor har däremot bra rykte och kan få städjobb... En arbetsledare på ett väldigt stort städföretag här i Malmö sa det till mig; ja hon är ju thai så det borde gå att fixa nåt jobb, tur att hon inte bär slöja eller är svart, då är det helt kört sa hon... Tjejen som sa detta till mig var själv utlänning, detta var vad de svenska uppdragsgivarna sa till henne!

Så att tro att thai-tjejerna skall komma hit och fixa nåt hyfsat jobb är nog väldigt naivt oavsett utbildningsvivå!! Thaimassage, restaurang eller städjobb är väl det enda som gäller...

Väldigt många här i Malmö fortsätter på sin gamla bana och jobbar på massageinstitut i Köpenhamn... :whistle:

Ovanstående är inte alls mina egna värderingar utan jag bara återger vad jag sett och hört här vid Möllan som ju kanske är det mest invandrartäta området i Sverige?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många här i Malmö fortsätter på sin gamla bana och jobbar på massageinstitut i Köpenhamn... :whistle:

/ Joe

Jo då. Det var väl en notis om det i tidningen angående spelberoende hos thailändskorna och att det skuldsätter sig. Får sedan "arbeta av skulden" i Köpenhamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr...den tror jag inte på. Men däremot så är det svenska språket viktigare än man tror...

Där måste jag hålla med. Det räcker inte med avklarad SFI för mer kvalificerade jobb. Vi har arbetsgivare som tycker det är jobbigt att behöva vara extra tydliga vad gäller instruktioner till den anställde, och vi har kanske kunder som tycker det är irriterande när säljaren inte förstår vad som menas. Nu menar jag inte enbart formella kunskaper i svenska språket, utan även subtila nyanser i svenskan som det tar sin tid att lära sig. Lätt för oss som är uppväxta med det, inte så lätt för invandrare.

Vet inte om detta är unikt för Sverige, men jag tror inte det. Joints påstår ju dock att det är mycket enklare i England. Kanske det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om detta är unikt för Sverige, men jag tror inte det. Joints påstår ju dock att det är mycket enklare i England. Kanske det.

Herr Chang har talat.

Jag tror inte heller att Sverige är unikt snarare att England är unikt i Europa. Samtidigt så är det givetvis så att utlänningar tar de flesta skitjobb i England också. Men ironiskt nog så är mitt intryck att det inte ställs lika höga krav på språket som i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte heller att Sverige är unikt snarare att England är unikt i Europa. Samtidigt så är det givetvis så att utlänningar tar de flesta skitjobb i England också. Men ironiskt nog så är mitt intryck att det inte ställs lika höga krav på språket som i Sverige.

Kan det inte vara så att en stor del världens befolkning ändå besitter någon form av engelska språkets kunskaper till skillnad mot svenskan som nog måste läras på plats..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dryga 25 000 invandrade Thailändskor skulle alltså majoriteten vara sysselsatta inom lokalvården, sedan kommer vad jag förstått restaurangbranchen, massage och skönhetsvård, samt i Flen raketforskare.

Skulle vara intrsssant att få höra om ytterligare brancher som är tillgängliga/tillsatta av Thailändskor.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Av dryga 25 000 invandrade Thailändskor skulle alltså majoriteten vara sysselsatta inom lokalvården, sedan kommer vad jag förstått restaurangbranchen, massage och skönhetsvård, samt i Flen raketforskare.

Skulle vara intrsssant att få höra om ytterligare brancher som är tillgängliga/tillsatta av Thailändskor.

Baa

Tja, vi har ju i varje fall på detta forum Magrood som beundransvärt nog kvalificerat sig som tolk.

Sen har jag hört att thailändskor är uppskattade inom äldrevården, i övrigt är det kanske mest egna verksamheter typ import och försäljning. Men jag har förstås ingen total överblick över detta, andra får gärna fylla på.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

lärare på sfi :rtfm::blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har själv jobbat och har bekanta som jobbar inom städbranschen och vad är det för fel med det.. I de fall jag nu pratar om så är det skiftarbete som gäller och det genererar i fler lediga dagar och i vissa fall bättre betalt än vad en del verkstadsarbetare, butiksanställda och kommunalarbetare har. Men det kanske är "finare" att sitta och vända papper på något kontor 5 dar i veckan än att jobba 16-17 dagar i månaden för i princip samma pengar.. Vad vet jag, jag värdesätter ledighet högt och har inget emot att jobba lite ob-tider för att få den..

Ändrades av Knasen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har själv jobbat och har bekanta som jobbar inom städbranschen och vad är det för fel med det.. I de fall jag nu pratar om så är det skiftarbete som gäller och det genererar i fler lediga dagar och i vissa fall bättre betalt än vad en del verkstadsarbetare, butiksanställda och kommunalarbetare har. Men det kanske är "finare" att sitta och vända papper på något kontor 5 dar i veckan än att jobba 16-17 dagar i månaden för i princip samma pengar.. Vad vet jag, jag värdesätter ledighet högt och har inget emot att jobba lite ob-tider för att få den..

Helt rätt, allt jobb skall göras och den som gör det bra belönas därefter, har en god vän som har städfirma och eftersom han har Thailänds fru (träffat i Sverige) så gick hon in i företaget och då blir det som vanligt rätt många Thai som blir anställda, sedan dom införde lön efter prestation/kvalitet har företaget blomstrat, alla kunder är nöjda och efter vad jag förstått är tjejerna väldigt omtyckta. Tacka f-n för det, om man får besök av lokalvårdare som ler istället för att se ut som om dom sålt smöret och tappat pengarna så är det lättare att le själv.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvätteribranschen är livligt frekventerad av thaländskor och andra nationaliteter,tjänar skapligt men tufft jobb.Plikttrogna arbetare och sällan någon "som är hemma".Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan städar på Länsstyrelsen statligt anställd med fast månadslön heltid, lägger upp arbetstider själv och trivs med jobbet

Fixade jobbet åt henne via kontakter, då var hon ensam men nu har hon fixat jobb till 3 kompisar men då även på livsmedelsverket

Har hört samma sak att de tycker det är kul med folk som skrattar och ler, och är det nått min fru har så är det ett glatt humöryes.gif

Vi delar på det mesta o resten spar vi på ett gemensamt konto.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...