Jump to content
IGNORERAD

Räkmacka eller gemensamt ansvar ?


dandy

Delat eller ej ?  

123 röster

  1. 1. Hur delas ekonomin upp hemma hos er ?

    • Vi delar alla kostnader efter (intjänings)förmåga.
      76
    • Hon lägger några tusen varje månad, resten spenderar hon på egen hand.
      7
    • Jag står för allt utom hennes kläder.
      19
    • Jag har inget förhållande med thailändska.
      21


Recommended Posts

Tack. smile.gif

Jag tror att det är ganska individuellt. Mitt ex fordrade en hel del (ekonomiskt) och var/är rent ruggigt egoistisk, medans hon var betydligt sämre på att vara en god fru. Hon sa t o m till sina thailändska vänner att hon inte var snäll mot mig. Hon smysslade och ljög...ja *suck*. Var alldeles till sig av att skaffa sig status på orten bland thailändskorna och ville så gärna vara "hi-so". Är ganska glad att ha kommit ut ur det äktenskapet...

Jag tror att en del thailändskor har fått en lite snedvriden bild av att vara gift med farang. Det är prestige mellan thailändskorna.

De granskar varandra från topp till tå-vem som står högst i rang! (i många fall dock ej alla)

Ändrades av conservator
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 261
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    27

  • Sabura

    18

  • dandy

    18

  • Baa

    16

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tur man inte håller till i de fattiga delarna där många är lågutbildade!

För att understryka det som jag berättat så är min ex välutbildad och var egen företagare när vi träffades. Kanske var det "fel kategori" då hon redan hade ett ganska bra liv i Thailand..vilket gjorde att det jag gav inte ansågs vara ett såpass stort snäpp bättre i livskvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur man inte håller till i de fattiga delarna där många är lågutbildade!

Bäste Fru Barbro, bildningsnivån sjunker ju avsevärt på di platser som frun vistas på.

Inbildade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

För att understryka det som jag berättat så är min ex välutbildad och var egen företagare när vi träffades. Kanske var det "fel kategori" då hon redan hade ett ganska bra liv i Thailand..vilket gjorde att det jag gav inte ansågs vara ett såpass stort snäpp bättre i livskvalitet.

Det var nog mer upp till person.

Var hon inte affärsinnehavare på ngn nightmarket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka ett PM till mig Baboo med tele nr till din son så skall jag kontakta en ”kompis” som har en ”städfirma”.

Han har några polacker dom åker runt i södra Sverige och gör rent grislatriner hos bönderna, skitigt jobb men ett jobb….

Link to comment
Dela på andra sajter

För att understryka det som jag berättat så är min ex välutbildad och var egen företagare när vi träffades. Kanske var det "fel kategori" då hon redan hade ett ganska bra liv i Thailand..vilket gjorde att det jag gav inte ansågs vara ett såpass stort snäpp bättre i livskvalitet.

Jag tror inte att det var "fel kategori" på ditt ex. Rik eller fattig bakgrund spelar nog inte så stor roll. Du hade helt enkelt otur i ditt val.

Jag tror mer att i ditt fall så saknades rätt kärlek till dej utav ditt ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det var "fel kategori" på ditt ex. Rik eller fattig bakgrund spelar nog inte så stor roll. Du hade helt enkelt otur i ditt val.

Jag tror mer att i ditt fall så saknades rätt kärlek till dej utav ditt ex.

Troligen...

Conservator: Jo hon hade en butik/stånd på Nightmarket. Före det hade hon butik, men flyttade ut på Nightmarket efter att hennes butik fått alldeles för många inbrott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka ett PM till mig Baboo med tele nr till din son så skall jag kontakta en ”kompis” som har en ”städfirma”.

Han har några polacker dom åker runt i södra Sverige och gör rent grislatriner hos bönderna, skitigt jobb men ett jobb….

Har själv i min ungdom sandblästrat pissetunnor som innehållit gris piss o skit o de luktade inte speciellt gott!

Men vill inte ge ut min sons nummer till en okänd person men du får gärna PMa mig arbetsgivarens nummer så kan min son ringa honom!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att understryka det som jag berättat så är min ex välutbildad och var egen företagare när vi träffades. Kanske var det "fel kategori" då hon redan hade ett ganska bra liv i Thailand..vilket gjorde att det jag gav inte ansågs vara ett såpass stort snäpp bättre i livskvalitet.

Min fru har ingenjörsexamen men har haft flera städjobb!

Välkommen till Sverige där helst invandrare skall jobba inom städ oavsett utbildning!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här eldas det på minsann..

Ids inte scrolla tillbaka och kommentera inlägg som gjorts, eller snarare så har jag inte kunskapen att lägga in meningar från olika inlägg och kommentera dessa.

Någon påstod att han "valt" en välutbildad rik thailändsk kvinna.

Det gäller inte mig utan jag föll bara "pladask" för den kvinna som jag lever tillsammans med sen snart 2 år.

Samma person påstod att 65.000 SEK är småpengar för honom.

Det är mycket pengar för oss men jag klagar inte eftersom den kvinnan som jag lever med har gett mig dom lyckligaste två åren i mitt liv, och nu är jag 57.

God Jul på er önskar fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här eldas det på minsann..

Ids inte scrolla tillbaka och kommentera inlägg som gjorts, eller snarare så har jag inte kunskapen att lägga in meningar från olika inlägg och kommentera dessa.

Någon påstod att han "valt" en välutbildad rik thailändsk kvinna.

Det gäller inte mig utan jag föll bara "pladask" för den kvinna som jag lever tillsammans med sen snart 2 år.

Samma person påstod att 65.000 SEK är småpengar för honom.

Det är mycket pengar för oss men jag klagar inte eftersom den kvinnan som jag lever med har gett mig dom lyckligaste två åren i mitt liv, och nu är jag 57.

God Jul på er önskar fritz..

Jadu :)

Min dam valde mig och inte tvärtom!

Forden tyckte det var coolt att spendera mycket pengar i Thailand, han spenderade 78K förra gången och tänker spendera 65K nästa gång och detta skrev han med ett gäng "Hahahaha" efter och ändå hade han inte råd att ta sig hem från Arlanda och då skrev jag att 65K är inte mycket pengar :) Inte konstigt att 65K inte är mycket om man är ekonomisk!

Tex om jag klarar mig på 15K i mån och tex får in 25K en månad måste jag då bränna de extra 10 tusen?

Nej då sparar jag de 10 locken och om jag en annan månad bara får in 5000 så har jag ändå 15K den månaden, enkel matematik men tydligen mycket svårt att förstå för många!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru har ingenjörsexamen men har haft flera städjobb!

Välkommen till Sverige där helst invandrare skall jobba inom städ oavsett utbildning!

Just detta gör mig faktiskt ledsen å thailändskornas vägnar (även andra invandrargrupper). Sverige är smått "rasistiskt" när det gäller arbetsmarknaden. Thaitjejer får slita livet ur sig och ha oerhört mycket tur (eller starta eget) för att slippa städjobb. Många tjejer är riktigt duktiga, men får inget annat än städjobb erbjudet. Det blir deras "kall" oavsett utbildning eller språkkunskaper i svenska.

Städjobb är deras inkörsport i arbetslivet, men längre än så är det få förunnat att komma. Man kan förstå att de blir nedstämda och saknar Thailand emellan varven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta gör mig faktiskt ledsen å thailändskornas vägnar (även andra invandrargrupper). Sverige är smått "rasistiskt" när det gäller arbetsmarknaden. Thaitjejer får slita livet ur sig och ha oerhört mycket tur (eller starta eget) för att slippa städjobb. Många tjejer är riktigt duktiga, men får inget annat än städjobb erbjudet. Det blir deras "kall" oavsett utbildning eller språkkunskaper i svenska.

Städjobb är deras inkörsport i arbetslivet, men längre än så är det få förunnat att komma. Man kan förstå att de blir nedstämda och saknar Thailand emellan varven.

Håller med dig 100% :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta gör mig faktiskt ledsen å thailändskornas vägnar (även andra invandrargrupper). Sverige är smått "rasistiskt" när det gäller arbetsmarknaden. Thaitjejer får slita livet ur sig och ha oerhört mycket tur (eller starta eget) för att slippa städjobb. Många tjejer är riktigt duktiga, men får inget annat än städjobb erbjudet. Det blir deras "kall" oavsett utbildning eller språkkunskaper i svenska.

Städjobb är deras inkörsport i arbetslivet, men längre än så är det få förunnat att komma. Man kan förstå att de blir nedstämda och saknar Thailand emellan varven.

Som jag ser det är det väl inget fel på städjobb. Många pratar om städjobb som om pengarna man tjänar på det är mindre värda än om man sitter på ett kontor.

Det är ett hederligt arbete som många andra. Det är inte heller ett särskilt lätt jobb utan ganska tungt.

Som anställd vet jag inte vad lönen kan vara men startar man upp ett eget företag så finns det en hel del pengar att tjäna.

Som vanligt kan det vara svårt att komma in på marknaden men har man väl kommit in så går det snart bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta gör mig faktiskt ledsen å thailändskornas vägnar (även andra invandrargrupper). Sverige är smått "rasistiskt" när det gäller arbetsmarknaden.

Jag håller med. Sverige är dåliga på att nyttja den gigantiska resurs som olika invandrare besitter. Då är det betydligt bättre i UK där jag vanligtvis bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det är det väl inget fel på städjobb. Många pratar om städjobb som om pengarna man tjänar på det är mindre värda än om man sitter på ett kontor.

Det är ett hederligt arbete som många andra. Det är inte heller ett särskilt lätt jobb utan ganska tungt.

Som anställd vet jag inte vad lönen kan vara men startar man upp ett eget företag så finns det en hel del pengar att tjäna.

Som vanligt kan det vara svårt att komma in på marknaden men har man väl kommit in så går det snart bättre.

Det är inget fel på själva jobbet. Däremot är det väl inget vidare om man har hög utbildning och enbart erbjuds städjobb. Som student arbetade jag en sommarmånad som städare på ett hotell i Norge. Det betalade en biljett till Thailand plus fickpengar för en månad :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det är det väl inget fel på städjobb. Många pratar om städjobb som om pengarna man tjänar på det är mindre värda än om man sitter på ett kontor.

Förstår inte heller denna inställning, att städjobb är det värsta man kan råka ut för. De kvinnor som städar på min arbetsplats verkar inte direkt slita ut sig. Jämfört med att bygga bilar på Volvobandet så verkar de ha ett betydligt friare arbete. Självklart är det otaksamt så tillvida, att när du lämnar toaletten ren och fin så är den smutsig igen nästa dag. Men på Volvo så rullas det också fram en ny bil så fort du är färdig med den du nu håller på med - samma princip, en ändlös monotomi!

Självklart finns det olika varianter på städjobb, bättre och sämre, men man skall nog inte generellt anse att det är ett hemskt arbete.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Just detta gör mig faktiskt ledsen å thailändskornas vägnar (även andra invandrargrupper). Sverige är smått "rasistiskt" när det gäller arbetsmarknaden. Thaitjejer får slita livet ur sig och ha oerhört mycket tur (eller starta eget) för att slippa städjobb. Många tjejer är riktigt duktiga, men får inget annat än städjobb erbjudet. Det blir deras "kall" oavsett utbildning eller språkkunskaper i svenska.

Städjobb är deras inkörsport i arbetslivet, men längre än så är det få förunnat att komma. Man kan förstå att de blir nedstämda och saknar Thailand emellan varven.

Svensk utbildning är nyckeln! då får du jobb var du än kommer ifrån!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Svensk utbildning är nyckeln! då får du jobb var du än kommer ifrån!

Tja.

Och varför skulle inte en norsk elller australiensisk eller thailändsk utbildning funka?

Jag kan ju ta jobb i Norge, australien eller Thailand med min svenska utbildning?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det är det väl inget fel på städjobb. Många pratar om städjobb som om pengarna man tjänar på det är mindre värda än om man sitter på ett kontor.

Det är ett hederligt arbete som många andra. Det är inte heller ett särskilt lätt jobb utan ganska tungt.

Som anställd vet jag inte vad lönen kan vara men startar man upp ett eget företag så finns det en hel del pengar att tjäna.

Som vanligt kan det vara svårt att komma in på marknaden men har man väl kommit in så går det snart bättre.

Ett jobb är visserligen ett jobb, och man får ju ganska ok betalt för städjobb. Det är inte alls så att jag menar städjobb är skit överlag, men om man ser i stort till samhällets rangordning (vilket thailändskorna också är medvetna om) så får de bara ta "de lägsta jobben" som svenskarna inte vill ha.

En del thailändskor tycker riktigt illa om sina jobb som städerskor. Det var nog inte det de drömde om när de följde farangen till Sverige. En del har svårt att ta till sig det. Besvikelsen kan lätt gå över mot "gubben"...

Sedan har thailändskor överlag svårt att förstå tryggheten med Sverige. Det finns oerhört många fördelar med Sverige, saker som de inte ser eller vet..saker som gubben kanske inte hjälper tjejen med osv. Jag hjälpte mitt ex in i samhället och skapade goda förutsättningar snabbt för henne. Det kändes viktigt både för mig och för henne att hon skulle ha tryggheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk utbildning är nyckeln! då får du jobb var du än kommer ifrån!

Tyvärr...den tror jag inte på. Men däremot så är det svenska språket viktigare än man tror...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Och varför skulle inte en norsk elller australiensisk eller thailändsk utbildning funka?

Jag kan ju ta jobb i Norge, australien eller Thailand med min svenska utbildning?

/mvh

Det beror givetvis på vad det är för utbildning men en svensk utbildning i Sverige ökar nog chanserna till att få ett jobb än om du kommer med din thailänska utbildning

inom samma område!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Det beror givetvis på vad det är för utbildning men en svensk utbildning i Sverige ökar nog chanserna till att få ett jobb än om du kommer med din thailänska utbildning

inom samma område!

Jo det är nog tyvärr sant. Trots att högskoleverket bedömer utländska utbildningar så verkar svenska arbetsgivare värdera en svensk utbildning högre. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...