Jump to content
IGNORERAD

Budget per månad i Thailand


Mr Ning Ning

Recommended Posts

Kostnaderna varierar ju så klart kraftigt beroende på hur man bor och vad man gör under en månad. Tror att jag brände runt 12000 SEK i veckan första gångerna jag var i Thailand och innan jag träffade min tjej, men då var det hotell, fest och farangrestauranger varje dag. crazy.gif

Nu är jag hemma i Sverige och jobbar en månad, men om jag tittar tillbaka på de senaste 3 månaderna i Thailand så ligger jag och min tjej till ungefär så här... Lägenhet cirkus 9000 THB/månad inkl ström, H2O, TV och Internet. Snittkostnaden för mat och dagligvaror (exkl alkohol) är ca 8000 THB och då käkar vi ute ca 3 ggr per vecka, plus att jag tillåts köpa lite dyr farangmat, såsom ost och bröd, några gånger i månaden smile.gif Sålunda 17000 THB i månaden och det tycker jag ändå man kan vara ganska nöjd med för 2 pers.

Sedan tillkommer alltså då själva Singhan, Changen, Leon, Hong Tongen, Sang Somen, moppesoppan och mina gröna LM... Vi går iofs sällan ut och partajar men jag räknar lätt med minst 5000 THB per månad för just alkohol, nikotin och bensin. Hälsosamt eller inte, men kul har vi!

Så runt 5000 SEK per månad för 2 pers är fullt möjligt för ett någorlunda behagligt liv i Thailand.

Som sagt detta närmar sig sanningen för oss dödliga, har räknat med ca 30 000 baht i månaden då jag vet många som har den budgeten men då lever dom där samt jobbar på dagarna.

Så vardags kvällar är dom inte ute och festar som dom som kommer ner en månad i taget, har sett många inlägg om just detta ämne och verkar vara en massa låtsas brats här då dom skriver att det går åt en 1000 SEK om dagen.

Där kan ni snacka om kung i baren fast inte en gång månaden utan en gång om året, resten av året ligger dom hemma och jobbar som en tok för att kunna bränna och leka rik en månad.

Jag har själv gjort samma tabbe några gånger, men man lär sig väl med ju fler resor det blir.

Skulle vilja se dom hur dom bränner 1000 SEK om dagen i Svedala, jag har sett många sådana fall i Los och sett hur dom ligger på beachen och hotell rummet och mörkar den sista veckan i Pattaya för att dom har vart kung lite för mycket.

Kan bara säga att man kan ha kul med ca 1500-2000 baht om dagen i Pattaya, fast då föresätter det att ni har tjej.

Men som sagt det beror på vad man menar vad man klarar sig i Los, skall man bo och jobba där så klarar man sig på 30 000 baht är ungefär som att ha samma lön i Svedala.

Sedan beror det vart i Los ni skall bo, bor i BKK,phuket eller nån annan turistort går det åt mera.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    35

  • broder tuk tuk

    16

  • Odin

    15

  • Mr Ning Ning

    15

Mest aktiva i denna tråd

Ja BTT,

Undrar bara hur du står ut med det jämrans plinget från dörren till 7/11? Använder du öronproppar? Antagligen inte om du konverserar med andra faranger...

Själv skulle jag nog få lite fel i huvudet om jag satt där i flera timmar. Mina sympatier till anställda på 7/11!

Herr Chang har talat.

Ja det är lätt att ha sympatier för personalen på 7/11 som ska stå i dessa kalla butiker.

Minns annars med glädje när HC frågade efter kondomer i farangsize åt undertecknad!!! Den tösen såg lätt förfärad ut innan hon vänligt visade var dom fanns.

m.v.h Mr N-N

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja BTT,

Undrar bara hur du står ut med det jämrans plinget från dörren till 7/11? Använder du öronproppar? Antagligen inte om du konverserar med andra faranger...

Själv skulle jag nog få lite fel i huvudet om jag satt där i flera timmar. Mina sympatier till anställda på 7/11!

Herr Chang har talat.

Hej och hå. Mina sympatier går till dom chaufförer i Sverige som åker omkring i Sverige och säljer Hemglass.

Stackars satar som måste höra deras melodisnutt på hög volym hela sitt arbetspass suicide.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemglass är väl tortyr för alla, utom barnen kanske?

Annars har jag med glädje läst alla förslag till budget på tråden, och andra inlägg. Min budget på 10000thb i veckan efter hyra verkar rätt skaplig ändå tycker jag. Med min lilla erfarenhet av Thailand (3resor hitills) så är jag bara nyfiken på hur andra gör och lever när ni är där. Men även jag har sett att de är många som blir kvar vid hotellet sista tiden före hemresan. Priserna på olika ställen i landet varierar ganska mycket har jag förstått när jag jämför med kompisar som åkt till Phuket t.ex. Jag är ju mest i Chiang Mai med omgivning. BKK är uteslutet för mig. Gillar inte storstäder. Pattaya verkar inte så intressant för mig,men ska kolla in de senare när jag besöker bekanta i Rayong. Kungen i baren tycker jag är rolig att titta på när han spänner upp sig så han nästan spricker för tjejerna i baren och äger hela värden. Givetvis kan han allt och vet allt som vanligt! Har man sen turen som jag att få se honom sitta vid poolen dagen efter och titta bekymrat i plånboken och undra: VA FAN HÄNDE??: så är det ganska lätt att gå förbi honom och heja glatt å fråga hur läget är!! Då är det inte samma världmästare längre! Jag har själv gjort samma misstag så jag vet hur de känns, men de var länge sedan nu. Har inget emot att sitta i en bar och prata med folk som dricker. Tvärt om. De kan vara rätt kul, men när bandet gått runt några gånger byter jag sällskap ett tag.

Tack för alla inlägg hittills.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt det beror på vad man menar vad man klarar sig i Los, skall man bo och jobba där så klarar man sig på 30 000 baht är ungefär som att ha samma lön i Svedala.

Sedan beror det vart i Los ni skall bo, bor i BKK,phuket eller nån annan turistort går det åt mera.

Mvh

Nerike

30,000 bath ar langt ifran samma som 30,000 skr i Sverige. ^Ta bara en sa enkel sak som om du valjer att kopa en bil pa avbetalning tex. Du koper en enkel bil for dryga miljon och kor sedan avbetalning pa typ 5 ar och hamnar andock pa kanske 15,000 baht/manad. Dar rok halva din budget. Att kopa motsvarande standard pa bil i Sverige och kora avbetalning hade kanske gett en manadskostnad pa 4,000 eller natt.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Finns en intressant tråd på www.ajarn.com om hur olika faranger lever i Thailand på olika budgetar per månad.

Enligt mångas åsikt är 30.000 baht i månaden tillräckligt för att överleva hyfsat utan att snåla eller lida.

På 40-50000 baht får man ett bra liv i jämförelse med den standard dessa personer hade i ex USA eller England.

Som Nerike skriver så givetvis klarar man sig inte som kung i baren på 30000 baht i månaden.

För att va kung i baren behövs i alla fall minst 3-4000 baht per natt inklusive boendet.

Vill man vara kung även vad gäller boende talar vi om 5-7000 baht per natt.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när jag åker på semester vill jag fan inte snåla med 1000bath om dagen. Det räcker ju knappt till boende. Konstigt att man skall behöva kallas för ”låtsas brats” för att man vill unna sig lite extra när man har semester. Man kan ju undra vad som är ok att göra av med utan att gå under den benämningen. :mellow:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtsas Brat... Man tackar...

Har sagt det förrut och nu tydligen igen, jag tänker tamef-n inte sitta å snåla när jag har semester.

Men yeah jag jobbar och sliter som h-e mellan resorna (2-3 ggr/år). Och jag anser att så länge jag är vid mina sinnens fulla bruk, så tillbringar jag mina semestrar var när och HUR jag vill.

Jag är uppriktigt ledsen om mitt kostsamma leverne i Los väcker anstöt hos vissa, men jag tänker fortsätta ``my way of life´´ så länge jag kan.

Och jag hoppas verkligen att jag nån gäng ska få tillfälle att svinga en Chang med dej Nerike, det skulle nog aldrig bli tråkigt och tyst.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en intressant tråd på www.ajarn.com om hur olika faranger lever i Thailand på olika budgetar per månad.

BTT

Det var bra att du inte länkade till tråden, så folk kan leta istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en intressant tråd på www.ajarn.com om hur olika faranger lever i Thailand på olika budgetar per månad.

Enligt mångas åsikt är 30.000 baht i månaden tillräckligt för att överleva hyfsat utan att snåla eller lida.

På 40-50000 baht får man ett bra liv i jämförelse med den standard dessa personer hade i ex USA eller England.

Som Nerike skriver så givetvis klarar man sig inte som kung i baren på 30000 baht i månaden.

För att va kung i baren behövs i alla fall minst 3-4000 baht per natt inklusive boendet.

Vill man vara kung även vad gäller boende talar vi om 5-7000 baht per natt.

BTT

Har levt på mindre budget än denna och ändock haft kvar min "barkärlek"... Hur det nu kan komma sig enligt vissa världsmästare..

Link to comment
Dela på andra sajter

LUGN LUGN!! Ingen ska väl missunna någon annan att ha trevligt på sitt sätt? Det som är normalt för den ene kan vara helt orimligt för den andre, både uppåt och neråt. Pengarna är ju era så ni gör helt och hållet som ni vill med dom. Å visst kan jag höja ribban om jag vill, men känner inget behov som läget är nu. De får bli när jag börjar resa omkring i landet.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja när jag åker på semester vill jag fan inte snåla med 1000bath om dagen. Det räcker ju knappt till boende. Konstigt att man skall behöva kallas för ”låtsas brats” för att man vill unna sig lite extra när man har semester. Man kan ju undra vad som är ok att göra av med utan att gå under den benämningen. :mellow:

Skillnad på semester och om man skall bo längre tider där!

Link to comment
Dela på andra sajter

LUGN LUGN!! Ingen ska väl missunna någon annan att ha trevligt på sitt sätt? Det som är normalt för den ene kan vara helt orimligt för den andre, både uppåt och neråt. Pengarna är ju era så ni gör helt och hållet som ni vill med dom. Å visst kan jag höja ribban om jag vill, men känner inget behov som läget är nu. De får bli när jag börjar resa omkring i landet.

Exakt!

Många som jag jobbar med och har exakt samma lön som mig har ALDRIG en spänn kvar 1 vecka innan lön medans jag har mycket av lönen kvar. Det konstiga är att dessa personer inte äger något speciellt fint som skulle kunna vara anledningen till deras dåliga ekonomi, istället verkar det som om stålarna rinner genom fingrarna på dem!

Men vill de leva så, så fine..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad på semester och om man skall bo längre tider där!

Absolut, jag talar ju bara i egen sak. jag är ju bara där en månad i stöten, och då får det kosta lite... Hehe

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp!

Hade du bott där året runt hade du förmodligen haft mycket lägre månadskostnader!

Ja då hade jag säkerligen varit en av dom som förfasar sej över dumma farangers vidlyftiga leverne...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, jag talar ju bara i egen sak. jag är ju bara där en månad i stöten, och då får det kosta lite... Hehe

Jag förstår dig! Själv testar jag lite nu på mina resor, för jag tycker det är betydligt enklare att höja ribban senare än att sänka från nåt man vant sig vid. Jag missunnar dig ingenting!

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

Många som jag jobbar med och har exakt samma lön som mig har ALDRIG en spänn kvar 1 vecka innan lön medans jag har mycket av lönen kvar. Det konstiga är att dessa personer inte äger något speciellt fint som skulle kunna vara anledningen till deras dåliga ekonomi, istället verkar det som om stålarna rinner genom fingrarna på dem!

Men vill de leva så, så fine..

Ja är man lite ekonomisk av sig kan man ju unna sig lite extra på semestern utan att för den skull ha dålig ekonomi resten av året.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Jag har då alldrig varit ekonomisk kan jag säga, har man så ska man bränna deg tycker jag, varför ta semester å sitta å snåla å oroa sig över degen, nä fy f-n ös på å ha roligt i morrn kan man va död å kan alldrig åka någonstans, låt oss vara kungar på vårat eget vis när vi åker på semester, roa eller roas på egen eller andras bekostnad, man bestämmer själv hur roligt man vill ha det,, polarna hemma här undrar hur f-n i h-e jag kunde bränna 78 000 skr på en månad å det undrar jag åsså.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Är väl inga problem att smälla 78000 sv kronor på en månad om man nu vill det.

Bara att plocka ut en riktigt garvad guldsniffande darling ur någon bar och sedan go shopping quickly.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då alldrig varit ekonomisk kan jag säga, har man så ska man bränna deg tycker jag, varför ta semester å sitta å snåla å oroa sig över degen, nä fy f-n ös på å ha roligt i morrn kan man va död å kan alldrig åka någonstans, låt oss vara kungar på vårat eget vis när vi åker på semester, roa eller roas på egen eller andras bekostnad, man bestämmer själv hur roligt man vill ha det,, polarna hemma här undrar hur f-n i h-e jag kunde bränna 78 000 skr på en månad å det undrar jag åsså.

Men du Forden, om man tittar i backspegeln visst f-n va det värt det?

Man tänker ojojoj när man precis har kommit hem men efter ett par månader hemma så tänker iaf. jag att nästa gång ska jag öka lite...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

... undrar hur f-n i h-e jag kunde bränna 78 000 skr på en månad å det undrar jag åsså.

Jo, jo, en minneslucka är ju också ett minne, som sagt. yes.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...