Jump to content
IGNORERAD

Budget per månad i Thailand


Mr Ning Ning

Recommended Posts

Så såna jäkla fattiglappar som jag har inget utomlands att göra? Förtjänar inte att få åka på semester för du tycker inte det är lönt?

Även om jag inte iofs förstår varför du måste äta ostron och ha lyxhoror på lyxhotel för att kunna uppskatta din semester så skulle jag normalt sett inte vara så jäkla korkad så jag yttrade det högt. Kan dock inte låta bli nu när du på det här uppblåsta sättet ifrågasätter vad en sån som jag överhuvuttaget skulle ha någon semester för.

Är det så jäkla svårt att begripa att du kanske sitter på lite andra ekonomiska förutsättningar än vad svensson gör?

Skulle jag ha 20 000 med mig på min semester skulle jag ha en förbannat trevlig semester. Var på filipinerna i somras och hade då bara med mig 12 000. Visserligen stannade jag bara drygt 2 veckor men det var dom 2 bästa veckorna jag haft på många år.

Jag skiter fullständigt i din ekonomi och hur mycket du kan ta med dig på semestern. Jag missunnar dig inget.

Men någon jäkla respekt för dom som inte har det lika bra ställt kan man ju förvänta sig.

För många av oss är det semester nog att bara komma hemifrån, slippa hemmet, arbetsgivaren (kanske dig). Bo på hotel även om det inte är lyx.. Palmer sol billig öl..

Bara komma ifrån vardags-slitet som för många av oss inte ger lika bra inkomster som ditt slit tycks göra.

Men jag beklagar mig absolut inte över mitt liv. Däremot tar det illa när någon jäkla höginkomsttagare ifrågasätter varför jag överhuvudtaget har semester för att jag inte kan hålla hans höga standard.

Nu läser du mitt inlägg som fan läser bibeln.

Har jag sagt att någon inte förtjänar att åka utomlands? Nej men jag menar att dom som åker utomlands och bara sitter på hotellet och på närmsta bar lika gärna kan stanna hemma.

Jag anser att om du inte söker dej ut från turistfällorna, så har du inte sett landet du befinner dej i.

I mina ögon så känns det helt förkastligt att åka över halva jordklotet, för att sedan inte intressera dej det minsta för landet du är i.

Det är respektlöst i mina ögon Och det har tamef-n inte ngt. med ekonomi att göra.

Jag förstår överhuvudtaget inte varför du anklagar mej för att umgås med prostituerade (jag har aldrig köpt sex i hela mitt liv).

Men jag har haft ynnesten att ha förhållanden med ett fåtal väldigt vackra (och dyra) kvinnor (mina barns mödrar)bla.

Jag fattar inte heller varför du har åsikter över att jag jobbar och sliter ihop stålar så att jag kan åka till Thailand och leva i 200km/h.

Jag älskar god mat och lyxiga hotel mm. Jag förstår inte varför mina vanor irriterar dej. Det är väl för f-n mitt liv och det är inte pengar som jag på något sätt tar från dej.

Jag har inget intresse av din ekonomi, och jag lägger mej inte i hur du förvaltar ditt kapital jag tror att du säkerligen är kapabel att göra vad som är bäst utifrån dina förutsättningar.

Jag har nog inte någon avsevärt större inkomst än dej Henrik men däremot så har vi helt olika prioriteringar.

Men nu kommer jag till pudelns kärna, va faan har gjot dej för att förtjäna detta påhopp??

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    35

  • broder tuk tuk

    16

  • Odin

    15

  • Mr Ning Ning

    15

Mest aktiva i denna tråd

Jag anser att om du inte söker dej ut från turistfällorna, så har du inte sett landet du befinner dej i.

I mina ögon så känns det helt förkastligt att åka över halva jordklotet, för att sedan inte intressera dej det minsta för landet du är i.

Det är respektlöst i mina ögon

Men det finns ju turistorter pga att en majoritet tydligen gillar detta, många vill bara resa i väg och sola, bada, supa & ragga, det är väl semester för dessa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju turistorter pga att en majoritet tydligen gillar detta, många vill bara resa i väg och sola, bada, supa & ragga, det är väl semester för dessa!

Ja jo du kanske har rätt, men det känns lite ``fattigt´´ i mina ögon, då har man ju bara sett en turistversion av landet/kontinenten du befinner dej i.

Men kanske det är så att man är ointresserad av landet i sej, och bara vill ha sol, sex och sprit.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Hett ämne det här med ekonomi. Tur att man själv kan välja hur och när och var man bränner sina pengar.

Personligen tycker jag inte att hur mycket man bränner har något rakt samband med hur kul man har eller hur mycket man ser av landet.

En 800 bahts Bungalow vid stranden kan ibland vara lika mycket livskvalitet som ngt mycket dyrare. En bussresa i landsbygden kostar inte mycket pengar men ger mycket insikt om landet man besöker och dess kultur.

Den enkla maten i dom små resturangerna och dom små gatustånden är för mig och mina smaklökar njutning och livskvalitet.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan att lägga någon aspekt överhuvudtaget på summan kan man väl konstatera att vi alla har olika semestersyn.

För ganska många år sedan under företagets uppbyggnad var det knappt en ledig stund, weekends eller helger inräknade, när julledigheten så småningom nalkade gav jag min kära hustru förtroendet att inhandla en rekreationsresa nånstan där man kan varva ner rejält.

Hon valde Thailand, var inte många meter från stranden eller poolen men kom hem med fulladdade batterier och drog igång igen.

I efterhand tror jag det räddade både mig och firman, tyvärr fick man smak på värmen, både i luften och från människorna så nu är kvinnan som räddade mig XX fru Baa.

Efter detta har jag sett det mesta, dock långt ifrån allt i Thailand och blir aldrig mätt på landet.

Vad menar jag nu, Jo alla utgår vi från egna värderingar och skall då tycka det är bra för envar och inte lägga två strån i kors för att ens försöka tala en annan människa till "rätta", utan att vänta på dennes fråga och i bästa förmåga svara med egna erfarenheter.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad folk oroar sig så mycket över hur mycket andra spenderar på sina semestrar! Jag har nu bott i Thailand i 3 år som studerande på CSN pengar (ca 35000 baht i månaden) och även om jag inte lever i någon som helst lyx så kan jag lätt säga att det går att leva ett bra liv på dessa pengar.

Snälla människor sluta bry er om vad andra spenderar på deras semestrar, om Odin vill blåsa 80000 kronor på en månad så låt honom göra det, om han har kul så är det väl jätte bra för honom! Om någon annan kan ha kul för 30000 baht per månad så är väl det lika bra för honom.

Allt har ju inte med pengar att göra. Nu bor jag iof i Bangkok och reser inte speciellt mycket då jag har skola varenda vecka men jag tycker likt förbannat att Thailand är helt fantastiskt och jag skulle aldrig få för mig att spendera 100 kronor på en "västerländsk middag" då jag kan få riktigt bra thaikäk för 20-30 kronor, detta pga av att jag älskar thaimat. Alla tycker inte som mig och det är helt okej.

Ist för att klaga på varandra eller vara avundsjuka på varandra så försök att komma fram till varför ni trivs här. Jag antar att ni redan vet att alla ni lever på pengar som de flesta thaiare bara kan drömma om, jag har folk i min klass som är glada för att få äta en grillbuffé för 20 kronor! Det är alltså deras höjdpunkt på veckan, men ist för att uppskatta vad ni har så tjatar vissa om att andra spenderar för mycket/litet.

Livet är fantastiskt bara om man själv upplever det som så!

Se till att njuta av eran semester/leverne och om ni gör det så är ni lyckliga oavsett summa!

God Jul på er alla!

MVH Bobbo

Ändrades av bobbo
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är vid huset klarar jag mig gott och väl med 1000 Baht om dagen.

Säger då som så 1 baht är som 1 skr. i Sverige

30000:- skr är en skaplig summa i Sverige.

Men när jag turistar kan det bli mellan 1000-7000 baht om dagen som dunstar iväg (Nöjen ibland) :whistle:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad folk oroar sig så mycket över hur mycket andra spenderar på sina semestrar! Jag har nu bott i Thailand i 3 år som studerande på CSN pengar (ca 35000 baht i månaden) och även om jag inte lever i någon som helst lyx så kan jag lätt säga att det går att leva ett bra liv på dessa pengar.

Snälla människor sluta bry er om vad andra spenderar på deras semestrar, om Odin vill blåsa 80000 kronor på en månad så låt honom göra det, om han har kul så är det väl jätte bra för honom! Om någon annan kan ha kul för 30000 baht per månad så är väl det lika bra för honom.

Allt har ju inte med pengar att göra. Nu bor jag iof i Bangkok och reser inte speciellt mycket då jag har skola varenda vecka men jag tycker likt förbannat att Thailand är helt fantastiskt och jag skulle aldrig få för mig att spendera 100 kronor på en "västerländsk middag" då jag kan få riktigt bra thaikäk för 20-30 kronor, detta pga av att jag älskar thaimat. Alla tycker inte som mig och det är helt okej.

Ist för att klaga på varandra eller vara avundsjuka på varandra så försök att komma fram till varför ni trivs här. Jag antar att ni redan vet att alla ni lever på pengar som de flesta thaiare bara kan drömma om, jag har folk i min klass som är glada för att få äta en grillbuffé för 20 kronor! Det är alltså deras höjdpunkt på veckan, men ist för att uppskatta vad ni har så tjatar vissa om att andra spenderar för mycket/litet.

Livet är fantastiskt bara om man själv upplever det som så!

Se till att njuta av eran semester/leverne och om ni gör det så är ni lyckliga oavsett summa!

God Jul på er alla!

MVH Bobbo

Instämmer great.gif

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag är vid huset klarar jag mig gott och väl med 1000 Baht om dagen.

Säger då som så 1 baht är som 1 skr. i Sverige

30000:- skr är en skaplig summa i Sverige.

Men när jag turistar kan det bli mellan 1000-7000 baht om dagen som dunstar iväg (Nöjen ibland) :whistle:

Mvh.Plätt

1000 Baht om dagen när du gör ingenting :unsure:

Det kostar mig 0:- att göra ingenting :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir så jävla trött på vissa inlägg! Men faktum är ju att vi alla gillar ju olika typer av semestrar och vi har alla olika ekonomiska förutsättningar så är det ju . och vi gör ju det vi vill och har möjlighet till , därmed basta!!!!

Snucke

jag blir så trött ibland inse detta!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv bränner jag alltid mer än jag vill ändå hur fan jag än planerat. och detta efter nästan 40 thailandsresor. jag är väl jävligt dåligt på att planera helt enkelt.

det är lätt att bränna pengar!!!!

snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Håller man sig borta från billig sprit så kan man hålla en hyfsad budget även i Thailand. Mycket handlar om att skaffa sig fasta rutiner som man trivs med.

Tristess är definitivt en faktor som lätt kan leda till flaskan och till barerna, oavsett om man är singel eller inte.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad folk oroar sig så mycket över hur mycket andra spenderar på sina semestrar! Jag har nu bott i Thailand i 3 år som studerande på CSN pengar (ca 35000 baht i månaden) och även om jag inte lever i någon som helst lyx så kan jag lätt säga att det går att leva ett bra liv på dessa pengar.

Snälla människor sluta bry er om vad andra spenderar på deras semestrar, om Odin vill blåsa 80000 kronor på en månad så låt honom göra det, om han har kul så är det väl jätte bra för honom! Om någon annan kan ha kul för 30000 baht per månad så är väl det lika bra för honom.

Allt har ju inte med pengar att göra. Nu bor jag iof i Bangkok och reser inte speciellt mycket då jag har skola varenda vecka men jag tycker likt förbannat att Thailand är helt fantastiskt och jag skulle aldrig få för mig att spendera 100 kronor på en "västerländsk middag" då jag kan få riktigt bra thaikäk för 20-30 kronor, detta pga av att jag älskar thaimat. Alla tycker inte som mig och det är helt okej.

Ist för att klaga på varandra eller vara avundsjuka på varandra så försök att komma fram till varför ni trivs här. Jag antar att ni redan vet att alla ni lever på pengar som de flesta thaiare bara kan drömma om, jag har folk i min klass som är glada för att få äta en grillbuffé för 20 kronor! Det är alltså deras höjdpunkt på veckan, men ist för att uppskatta vad ni har så tjatar vissa om att andra spenderar för mycket/litet.

Livet är fantastiskt bara om man själv upplever det som så!

Se till att njuta av eran semester/leverne och om ni gör det så är ni lyckliga oavsett summa!

God Jul på er alla!

MVH Bobbo

Vad finns det för studier man kan pyssla med i Thailand? Har ingen aning så därför frågar jag.

Sedan, om man ska vara rent krass, så lever du inte enbart på 35 000 baht i månaden. Ett studielån ska ju betalas tillbaka..det är ju iallafall grundtanken med studielånet, och det åläggs ränta på lånade pengar, vilket troligen gör att dina 35 000 baht i själva verket hamnar bra mycket högre än så.

Sedan är det som att jämföra äpplen med päron om man lever på lånade pengar i Thailand eller spenderar sina egna intjänade. Det är iallafall min syn på det hela..men som du skriver...se till att njuta. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare! Jo jag är väl medveten om att jag måste betala tillbaka lånet till CSN men det jag menade var att det går att leva ett bra liv för den summan i Bangkok. Att studera utomlands utan studielån är dock ganska omöjligt om man inte får arbeta eller om man inte har rika föräldrar eller ett tjockt bankkonto. Jag ångrar i alla fall inte mitt val =)!

Jag pluggar för en bachelor degree i business administration på IIS. Det finns faktiskt ganska många universitet att välja på här i Bangkok så om man vill spendera ett par år i Thailand så är det både ett roligt samt nyttigt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en aning, frugan sköter pengarna i Thailand

Khun Lasse

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte en aning, frugan sköter pengarna i Thailand

Khun Lasse

Stackars sate! :whistle::rolleyes::mdr:

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stackars sate! :whistle::rolleyes::mdr:

MVH Svampen :wai:

Vadå det är väl inget fel med det? Eller har du järnkoll på din fru och ger henne veckopeng?

Själv låter jag oxå frugan sköta pengarna i Thailand. Det har alltid gått bra hitills.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå det är väl inget fel med det? Eller har du järnkoll på din fru och ger henne veckopeng?

Själv låter jag oxå frugan sköta pengarna i Thailand. Det har alltid gått bra hitills.

Nä ingen veckopeng men du kanske såg några smileys = ta det med en nypa salt!!! :whistle:

Vi har tex gemensamnt bankonto i Thailand och sköter utgifter å inkomster tillsammans

och det fungrar ypperligt.

Jag tycker att detta är ganska naturligt i ett förhållande med förtroende samt respekt

för varandra "ialla fall i min värld & frugans"

MVH SVAMPEN :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv låter jag oxå frugan sköta pengarna i Thailand. Det har alltid gått bra hitills.

Ja det är ju ofta dom som gör av med dom, enklast om hon också har dom då :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju ofta dom som gör av med dom, enklast om hon också har dom då :crazy:

Jisses vad du buntar ihop alla thailänskor. När vi är i Thailand är det nog faktist jag som gör av med mest bahtingar.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara väldigt tufft att inte kunna lita på sin Thaikvinna. Jag litar 100% på min La-iat

Khun Lasse

Ändrades av Khun Karla

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses vad du buntar ihop alla thailänskor. När vi är i Thailand är det nog faktist jag som gör av med mest bahtingar.

Jag buntar inte ihop thaikvinnor.jag buntar ihop _kvinnor_ :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...