Jump to content
IGNORERAD

Budget per månad i Thailand


Mr Ning Ning

Recommended Posts

broder tuk tuk

Det kan vara ganska påfrestande att i längden leva på ris och nudlar.

Det som jag i alla fall krävde ibland var kokt potatis med rejäl brunsås, en och annan scnitzel, korv, pasta och ostfrallor.

Ibland blev suget efter ost så stort att man kastade sig på songtawen och snabbt begav sig till ostavdelningen på Tops supermarket.

Aldig har en ostfralla smakat godare.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 196
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    35

  • broder tuk tuk

    16

  • Odin

    15

  • Mr Ning Ning

    15

Mest aktiva i denna tråd

Guest Forden34

Jag vet inte vad det är med folk egentligen, sarkasmer ,ironi å påhopp angående tjejen som jag träffade, hon var med mig för pengarna???????????????????

Nej det var hon inte kan jag säga direkt, när jag ville köpa nått sa hon att det är för dyrt, nej jag vill inte att du ska slösa pengar spara dom och kom tillbaka igen sa hon, jag är en snäll å trevlig kille tycker alla i min omgivning, dom talar om för min morsa hur trevlig å tillmötesgående jag är, känner mig tillfredställd då jag vet att folk trivs i min närvaro, jag var snäll mot tjejen å det var det hon föll för talade hon om för Nadja som jobbade i baren på hotellet, Nadja skvallrade det för mig när jag var själv med hon, jag respekterar tjejen och hon respekterar mig. hon har talat om att hon bryr sig inte i pengarna att hon bara vill ha ett bra förhållande med en snäll kille som kan ge henne ett bra liv, som livet är nu efter resan ekonomiskt sett så är det piss å det har jag sagt till henne å det bryr hon sig inte i sa hon, hon vill att jag ska överleva först sa hon, jag överlever sa hon, det blir bättre snart sa jag så då skickar jag lite pengar, du gör det när du har råd sa hon.

Hon har allt som jag vill att hon ska ha som flickvän. hon tycker att jag går för fort fram

1,58 lång

44 kg

Gyllenbrun

Temprament

Ärlighet

Kärleksfull

Icke pengatokig

Säger vad hon tycker

Söt

Sexig

Gillar bilar

Mc

Fiske

Natur

Mm mm mm mm

Hon är som jag

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

En thailändska som har lite vett i skallen och inte är för ekonomiskt pressad av famljen eller av skulder inser givetvis att är killen snäll så spelar ju ekonomin ingen avgörande roll utan det handlar om tålamod för att få det bättre i framtiden.

Tyvärr så är inte alla thaitjejer så vettiga eller tålmodiga.

Får de 5000 baht i handen så handlas det friskt utan att tänka på morgondagen eller delas stålarna ut till diverse släktingar.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Conservator!

Att överleva på 50 baht om dagen är fullt möjligt.

Jag överlevde en hel månad i apburen på två portioner ris och vattensjuk kål per dag plus en flaska vatten.

Sammanlagt kostade väl dessa måltider ca 15-20 baht.

Men i normala fall så är nog snålaste budgeten om man vill fortsätta vara psykiskt frisk:

frukost: ca 30 baht. Nescafe plus bröd och smör och pålägg från seven eleven.

Lunch: ca 35 baht En tallrik ris och kyckling eller nudelsoppa plus vatten.

Middag: ca 50-100 baht: Ris plus tilltug, ex kyckling, fläsk eller nötkött.

Frukt: ca 10-20 baht.

Har man möjlighet att själv laga sin mat i 2500 baht per månadrummet så blir det väl några 10 bahtare billigare per dag.

Faktiskt en engelsk kille som prövade att leva så snålt han kunde under en månad utan att knäckas.

Hans dagliga budget finns på www.ajarn.com

Men enligt hans uträkning handlade det ju om att stå ut under en månad på en budget på ca 30000 baht inklusive månadshyran för rummet.

Han unnade sig i och för sig ganska mycket sprit och festande på helgerna men hans mathållning höll väl ungefär ca 100 baht per dag budgeten.

Väldigt mycket nudelsoppor från seven som han värmde i en microvågsugn på rummet.

Absolut inget att rekommendera.

BTT

Brorsan, du som är gammal barräv borde väl känna till att man äter ihop med bartjejerna när det kommer tanter som bär delikatesser över axeln som dom säljer för 5-10 bath per påse.. Är du dessutom stammis på stället så behöver du inte ens köpa någon påse själv för att bli mätt, utan du blir matad med dessa delikatesser av barnoierna ihop med riset som står och puttrar på riskokaren... Så som snålvarg kan du ju i princip räkna bort en del av matkostnader... Som kan läggas på Sang Som kontot istället :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara ganska påfrestande att i längden leva på ris och nudlar.

Det som jag i alla fall krävde ibland var kokt potatis med rejäl brunsås, en och annan scnitzel, korv, pasta och ostfrallor.

Ibland blev suget efter ost så stort att man kastade sig på songtawen och snabbt begav sig till ostavdelningen på Tops supermarket.

Aldig har en ostfralla smakat godare.

BTT

Hmm, hur var det nu med pyttipanna och värmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara ganska påfrestande att i längden leva på ris och nudlar.

Det som jag i alla fall krävde ibland var kokt potatis med rejäl brunsås, en och annan scnitzel, korv, pasta och ostfrallor.

Ibland blev suget efter ost så stort att man kastade sig på songtawen och snabbt begav sig till ostavdelningen på Tops supermarket.

Aldig har en ostfralla smakat godare.

BTT

Jag har inga större problem med det. Även om det blir mycket ris så finns det ju olika variationer som man kan äta till riset. Skulle man bara ha några få rätter som man alternera med så kan man ju tröttna efter ett tag.

Enda gångerna jag äter något annat är när magen säger till att det är dags att få i sig något annat för att stabiliseras eller när jag får sug efter kokt potatis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vad det är med folk egentligen, sarkasmer ,ironi å påhopp angående tjejen som jag träffade, hon var med mig för pengarna???????????????????

Nej det var hon inte kan jag säga direkt, när jag ville köpa nått sa hon att det är för dyrt, nej jag vill inte att du ska slösa pengar spara dom och kom tillbaka igen sa hon, jag är en snäll å trevlig kille tycker alla i min omgivning, dom talar om för min morsa hur trevlig å tillmötesgående jag är, känner mig tillfredställd då jag vet att folk trivs i min närvaro, jag var snäll mot tjejen å det var det hon föll för talade hon om för Nadja som jobbade i baren på hotellet, Nadja skvallrade det för mig när jag var själv med hon, jag respekterar tjejen och hon respekterar mig. hon har talat om att hon bryr sig inte i pengarna att hon bara vill ha ett bra förhållande med en snäll kille som kan ge henne ett bra liv, som livet är nu efter resan ekonomiskt sett så är det piss å det har jag sagt till henne å det bryr hon sig inte i sa hon, hon vill att jag ska överleva först sa hon, jag överlever sa hon, det blir bättre snart sa jag så då skickar jag lite pengar, du gör det när du har råd sa hon.

Hon har allt som jag vill att hon ska ha som flickvän. hon tycker att jag går för fort fram

1,58 lång

44 kg

Gyllenbrun

Temprament

Ärlighet

Kärleksfull

Icke pengatokig

Säger vad hon tycker

Söt

Sexig

Gillar bilar

Mc

Fiske

Natur

Mm mm mm mm

Hon är som jag

Tråkigt om du tog illa upp även om jag redan förklarat att det inte var menat som något påhopp. Har inte sett något som givit mig någon anledning att göra det.

Försökte mig på lite ironi men det var tydligen inte så lyckat. Jag önskar att jag kunde lova att aldrig mer vara ironisk men det kan jag inte göra. Det sitter så djupt i mig och har efter många långa år blivit en del av mig.

Jag tycker du verkar vara en skön kille med en skön inställning till det mesta.

Något stingslig kanske?

Kan inte göra annat än att önska dig lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Knasen!!

Just stekt potatis har jag svårt för att få ner under dagtid i det thailändska klimatet. Då säger magen ifrån.

Kokt potatis är ok åtminstone efter mörkrets inbrott.

Sedan vad gäller att köpa billig mat från de kringvandrande thaikärringarna bland barerna så brukar jag inte blanda mig i köpen.

Jag kan sticka till någon darling 20 baht ifall hon nu vill köpa nåt ätbart men jag äter inte gärna det krafs som kärringarna bär omkring på.

Äter jag något under natten så blir det en dansk pölse eller en hamburgare, möjligen något ur kebabståndet.

Annars brukar jag gå rill Kiss och käka en sandwich innan jag går till rummet.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Tråkigt om du tog illa upp även om jag redan förklarat att det inte var menat som något påhopp. Har inte sett något som givit mig någon anledning att göra det.

Försökte mig på lite ironi men det var tydligen inte så lyckat. Jag önskar att jag kunde lova att aldrig mer vara ironisk men det kan jag inte göra. Det sitter så djupt i mig och har efter många långa år blivit en del av mig.

Jag tycker du verkar vara en skön kille med en skön inställning till det mesta.

Något stingslig kanske?

Kan inte göra annat än att önska dig lycka till.

Tråkigt om du tog åt dig, jag menar bara över lag

Link to comment
Dela på andra sajter

1,58 lång

Söt

Hon är som jag

Är du verkligen 1,58 och söt?

:mdr:

sorry, läste inte willes snarlika inlägg innan för jag knäppte på citera-knappen direkt :crazy:

Ändrades av lamai64

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Da tillhor inte du de storre killarna pa forumet med andra ord tongue.gif

JODÅ 115 kg å söt hahaha

Ändrades av Forden34
Link to comment
Dela på andra sajter

Aj, aj!

60 000 per månad utöver grundkostnaderna (är det även mat, tele, försäkringar)! Nu gör du mig nervös. Jag hade fått information av svågern bl a, att vi skulle kunna ha ett bra liv för 50 000, ink. grundkostnaderna, i Udon.

Nu spelar jag inte golf, så då kanske det går att hanka sig fram. rolleyes.gif

jap.gif

HeHe, tror nog det går åt lite mer krut innan Du blir nervös. :yes:

Grundkostnad är för mig hyra, el, vatten, IT o kabel TV.

2000 bath per dag för två personer inkl vissa nöjen och golf tycker jag är en vettig summa, självklart klarar man det på mycket mindre men eftersom jag i den summan räknar in större utgifter typ semesterresa till Phuket en gg per säsong så (hör och häpna BaBoo SPARAR ihop) räknar jag även in detta i dagsbudgeten som utslaget på min säsong c:a 8-9 månader om året hamnar på runt 12-13 000 SEK i månaden.

PS. En parentes till BaBoo, lev på det i sverige med samma livskvalitet, lite överoptimistiskt kan tänkas? Och Du,,,betr.alkoholintagen så är dom oerhört begränsade så om Du läser suddigt är det nog Din sprittarm som skriker.DS

Sov lugnt UT

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hur lite pengar kan man klara sig å i TL på en månad!

Hur mkt finns det ju inga gänser på!

På diverse backpackerforum skryts det över hur man kan leva på så där 2.000-3.000 sek i månaden. Hur det stämmer med verkligheten vet jag ej men själv så har lyckats klara mig på cirka 1000 baht per dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag kommenterat något du sagt eller gjort eller på något vis brytt mig om vad du gör eller inte gör?

Förklara gärna så ska jag göra mitt yttersta för att komma med någon sorts förklaring till mitt handlande.

Sorry svetsar´n

Jag menade inte att hoppa på dej. Men nu när jag läser igenom inlägget ser jag att det lätt kan uppfattas så.

Men jag har tidigare blivit kritiserad i ämnet, så fingrarna gick väl fortare än hjärnan... Igen

Klockan är 06.45 här och nu ska jag ut i julkortet och jaga igen.

Ha en trevlig dag mina herrar i almänhet och Mr. Welder i synnerhet

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Brukar inte göra ngn budget utan räkna ihop i efterhand. Men gjorde en grov denna gång för att ha ngt att lägga i denna tråd. Summan borde ligga såhär ungefär så här för oss, 2 vuxna och ett barn 21/12 2009 - 16/1 2010, Överkommligt smile.gif . Men vi får väl se när vi kommer hem och har facit i hand. :)

/ mvh

Flyg ARN-BKK-ARN 16.000 kr

Flyg BKK-Samui-BKK 3.800 kr

Hotel, Samui Reef view Hotel, 8 dagar 1.600 kr

Hotel Samui Centara Grand Beach Resort 3 dagar 0 kr (Bonusnätter Thai Air)

Boende BKK/Hua Hin 17 dagar 0 kr (Hos släkt och vänner)

Bensinpengar Resa BKK-Hua Hin 400 kr

Presenter från Sverige 2.000 kr

Fickpengar ca THB 1500 * 28 = 42.000 8.400 kr

Shopping 2.000 kr

=========

34.200 kr

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste BTT. Det var ett tråkigt exempel du tog upp, med en alkoholiserad tysk. Har du sett eller talat med någon svensk i samma situation?? De finns säkert, de betvivlar jag inte alls. men dessa människor väljer ju själva hur deras liv ser ut. Eller hur?? Jag tror inte att en pensionär som t.ex får ut 12000netto lever ett dåligt liv i Thailand på något sätt, och isynnerhet inte om ska jämföra med vad han får för samma pengar i Sverige.

Till Mamma bäng...

Trevligt att se en budget uppställd på de viset. Jag lägger heller inte någon spikad budget innan jag åker. Allt kan ju hända! Anser att det viktigaste är att man trivs själv å har kul. Har även turen att ha en som inte vill ha pengar hela tiden.utan är nöjd med att jag kommer dit. Ingen självklarhet tydligen om man läser inläggen i MPR.!!!

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller mig till öl :)

Duktig Gosse, men har inte fått svar på om Du tror på ett kvalitativt liv i Sverige för 12-13 00 i månaden utgående från de av mig framlagda kriterierna.

sen kanske Du kan sluta med dina insinuationer om mitt alkoholintag också.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktig Gosse, men har inte fått svar på om Du tror på ett kvalitativt liv i Sverige för 12-13 00 i månaden utgående från de av mig framlagda kriterierna.

Om du får 12000-13000:- i månaden OCH har sparat/investerat pengar under ditt yrkesverksamma liv (som jag förmodar att du då hade högre lön än pensionen)så har du ju mer än 12000-13000:- i månaden eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

... Grundkostnad är för mig hyra, el, vatten, IT o kabel TV. ...

Hej!

Tycker att du verkar ha ganska modesta krav, lite skall man ju kunna unna sig och en semestertripp under semestern är ju trevligt.

Kabel-TV har jag inte ens tänkt på, men det kanske är ett måste för att man inte skall bli galen/helt off från verkligheten? Internet är för mig ett måste och tänkt som min livlina. Sedan är väl diverse försäkringar en rätt tung, men viktig post? En mobiltelefon till frugan är antagligen nödvändigt; själv blir det väl MSN till Sverige och kontakterna där.

Vidare måste det sparas till biljetter för tre personer, till Sverige över sommarhalvåret. April till september är väl lågsäsong, men en 24 000 SEK (9000 THB/månad) måste ändå tas med i planeringen.

Med sverigeresorna så kanske det ändå landar på 60 000 THB/månad, ink. fasta kostnader. Det betyder att det krävs runt 130 000 SEK efter skatt, för att en flytt skall vara möjlig. Hoppas inte verkligheten krossar mina rosa drömmar. unsure.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du får 12000-13000:- i månaden OCH har sparat/investerat pengar under ditt yrkesverksamma liv (som jag förmodar att du då hade högre lön än pensionen)så har du ju mer än 12000-13000:- i månaden eller?

Du fattar fortfarande inte, DET ÄR INTE MIN INKOMST VI DISKUTERAR; DET ÄR OM DET ÄR MÖJLIGT ATT FÅ SAMMA LIVSKVALITET I SVERIGE SOM I Thailand med en normal pension som Du inte vill kännas vid att Du sagt Dig tycka, om man inte sparat 200 000 tusen. För då har man inte i Thailand att göra, läs Dina egna inlägg.

Och ja, jag hade högre lön och ja, jag har högre pension, nöjd?

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

... om man inte sparat 200 000 tusen. För då har man inte i Thailand att göra, ...

Nu verkar det helt plötsligt omöjligt att flytta!? huh.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...