Jump to content
IGNORERAD

En fråga om svenskt pass


Odin

Recommended Posts

Tjejen har permanent uppehållstillstånd i Sverige, men har bara Thaipass. Jag hoppas och tror att hon är berättigad tilll att ha Svenskt pass också, men vet inte säkert.

Hur är det? är det bara att göra en passansökan som vanligt eller???

Och om det är så att hon får Svenskt pass, kan hon då även behålla sitt Thaipass?

Inte en fråga men två.

Tackar på förhand

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

frugan fick sitt pass strax innan semestern nu.al info står på migverkets hemsida olika om ni är sambo eller gifta barn

hon kan ha dubbelt lycka till med snösvängen :angry:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill bli svensk medborgare måste du ha ett permanent uppehållstillstånd (PUT) eller permanent uppehållsrätt i Sverige. Är du gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare sedan minst två år tillbaka kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.

Här på Migrationsverkets hemsida kan du läsa om medbogarskap: http://www.migrationsverket.se/info/medborgare.html

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Odin,

Först söker damen svenskt medborgarskap, ansökan skickas tillsammans med thaipasset till Migrationsverket i Norrköping (lämpligen i rekommenderat brev). Det kostar 1500 kronor som ska betalas innan ansökan skickas. Sen när besked om medborgarskap plus thaipass kommer tillbaka (tog för fru Chang drygt tre veckor) kan man gå till polisen och ansöka om svenskt pass.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack mina herrar.

Varför måste allt sånt här vara så krångligt, vi gick igenom papper häromdan och då fick jag syn på stämpeln för put i hennes pass.

Ja då trodde jag i min enfald att det var klart, men så var tydligen inte fallet.

Sverige Sverige fosterland...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Ok tack mina herrar.

Varför måste allt sånt här vara så krångligt, vi gick igenom papper häromdan och då fick jag syn på stämpeln för put i hennes pass.

Ja då trodde jag i min enfald att det var klart, men så var tydligen inte fallet.

Sverige Sverige fosterland...

Vad är det som är krångligt? Att bli svensk medborgare? Måste väl finnas några regler?

Jag tycker det är ganska liberala krav.

Du ska:

  • kunna styrka din identitet
  • ha fyllt 18 år
  • ha permanent uppehållstillstånd
  • ha varit en viss tid i Sverige
  • ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

    /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Förrut fick vi svaret av migrationverket att bäst för frugan var att ha dubbla pass. Ett Thai och ett Svensk. Jag undrar varför ?

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det du uträttar i dag, det får du tillbaks i din framtid

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Förrut fick vi svaret av migrationverket att bäst för frugan var att ha dubbla pass. Ett Thai och ett Svensk. Jag undrar varför ?

jap.gif Khun Lasse jap.gif

Det Thailänska är väl bäst när man åker till Thailand > 30 dagar, samt till angränsande länder typ Vietnam.

Det Svenska är väl bäst när man åker inom Schengen och länder typ UK, US mm.

Förutom det ser jag ingen praktisk anledning, men det kanske räcker. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är krångligt? Att bli svensk medborgare? Måste väl finnas några regler?

Jag tycker det är ganska liberala krav.

Du ska:

  • kunna styrka din identitet
  • ha fyllt 18 år
  • ha permanent uppehållstillstånd
  • ha varit en viss tid i Sverige
  • ha levt ett skötsamt liv i Sverige.

    /mvh

Just det, jag tycker också det var en ganska smidig procedur med några få men rimliga krav. I andra länder lär det vara betydligt krångligare, med språktest och krav på kännedom om landets historia, lagstiftning etc. Thailand kan man ju bara glömma om man inte har thailändsk förälder...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

idag lade vi ansökan om Svenskt medborgarskap för min fru och hennes son på den gula lådan,så nu är det bara en tidsfråga innan vi får två nya svenskar.

Samtliga kriterier är uppfyllda så det går förhoppningsvis fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Hej,

idag lade vi ansökan om Svenskt medborgarskap för min fru och hennes son på den gula lådan,så nu är det bara en tidsfråga innan vi får två nya svenskar.

Samtliga kriterier är uppfyllda så det går förhoppningsvis fort.

Vi gjorde detsamma i Oktober 2009, jag ringde förra veckan och funderade på när det skulle vara klart. De svarade att väntetiden är f.n 7 månader (Norrköping) och de hade inte tittat på vår ansökan än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi gjorde detsamma i Oktober 2009, jag ringde förra veckan och funderade på när det skulle vara klart. De svarade att väntetiden är f.n 7 månader (Norrköping) och de hade inte tittat på vår ansökan än.

Vanudå?

Fru Chang fick sitt från Norrköping på tre veckor september 2009. Hur kan det ändra sig så fort?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vanudå?

Fru Chang fick sitt från Norrköping på tre veckor september 2009. Hur kan det ändra sig så fort?

Herr Chang har talat.

Jag noterade det då vi sökte.. men jag tror det tar mer tid då det är barn med i bilden. Jag vet inte om ni hade det också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterade det då vi sökte.. men jag tror det tar mer tid då det är barn med i bilden. Jag vet inte om ni hade det också?

Aha, det kan ju vara en förklaring... nej, inga barn, endast fru Chang som sökte.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickade in ansökan den 5 januari och idag den 14 var det klart, alltså tog det nio dagar inklusive den tid postgången tar, så snabba trodde jag aldrig MIG kunde vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

Hej,

idag lade vi ansökan om Svenskt medborgarskap för min fru och hennes son på den gula lådan,så nu är det bara en tidsfråga innan vi får två nya svenskar.

Samtliga kriterier är uppfyllda så det går förhoppningsvis fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

sunshine11281

:dance1: Hej vi ansökte om svenskt medborgarskap 7/1 ankom migv. norrköping 11/1 beviljades 14/1 fick

tillbaka idag 19/1 så nu har vi 2st nya svenska medborgare som är mycket nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

:dance1: Hej vi ansökte om svenskt medborgarskap 7/1 ankom migv. norrköping 11/1 beviljades 14/1 fick

tillbaka idag 19/1 så nu har vi 2st nya svenska medborgare som är mycket nöjda.

Det gäller tydligen att ha tur i migrationsverkets tombola. Vi väntar än :bore: och det är tur det inte är bråttom. :sleep:

Link to comment
Dela på andra sajter

:dance1: Hej vi ansökte om svenskt medborgarskap 7/1 ankom migv. norrköping 11/1 beviljades 14/1 fick

tillbaka idag 19/1 så nu har vi 2st nya svenska medborgare som är mycket nöjda.

Då skall väl vårat komma runt den 25:te om allt flyter på

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

ringde MIG nyss och fick besked om att min fru blev svensk medborgare i tisdags,det tog alltså 6 dagar för beslut.Skall återkomma MIG i eftermiddag för besked om hennes son,tydligen inte samma handläggare trots gemensam ansökan.Sonen fyllde 18 igår och de fick PUT samtidigt 2003.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...