Jump to content
IGNORED

Life in space?

Naam kaeng

Recommended Posts

• Replies 25
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Naam kaeng

5

• Swift 4X4

4

• audirs2

3

• Kötthandlarn

2

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I mitten av förra året skickades en farkost upp från jorden. Tanken är att denna skall till planeten Mars ( Mars är den fjärde planeten från solen. Mars är mindre än jorden och Venus. ) Denn

Tycker personligen att detta är väldigt intressant men första mötet med utomjordiskt liv är varken första eller sista gången jag kommer att uppleva........ Finns många "UFO:n " på MPR...........

Angående rymden, avstånd o storlek.         så kan man ju känna sig rätt liten ibland.     C;D    

Posted Images

Swift 4X4

Det har landat sonder på Mars tidigare med bättre eller sämre resultat. Den första Odyssey redan 2001.

Kineser och Saudiarabien har sonder farande runt Mars.

Att det uppmärksammas så mycket denna gång beror på teknik och att svensk teknik finns med samt att många svenska forskare är inblandade. 

• Ge karma 5
UglyFarang
6 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

I mitten av förra året skickades en farkost upp från jorden.

Tanken är att denna skall till planeten Mars ( Mars är den fjärde planeten från solen. Mars är mindre än jorden och Venus. )

Denna farkost har färdats med en hastighet av hisnande ca 50 000 km/t. Avståndet är 480 miljoner kilometer.

Den skall landa idag.

Den är speciell såtillvida att den är full av vår senaste teknologi.

Ombord finns the Mars Perserverance rover. Detta är en "bil" som fara omkring och ta en massa prover.

Och som om inte detta var nog har man under denna "bil" monterat en drönare Ingenuity. Den första i sitt slag som skall kunna flyga omkring på planeten.

State of the art technology - är en lätt underdrift.

Prylarna räknar man med skall fungera i två år.

Om du är nyfiken kan du ta del av detta äventyr på NASAs hemsida;

https://mars.nasa.gov/mars2020/

I skrivande stund är det 10 timmar kvar till landning.

Så inom ett dygn från nu kan vi ha haft vårt första möte med utomjordiskt liv. För det blir väl första gången?

B2.thumb.jpg.492e32ced09b7b06ccfeb78a8fc9c35f.jpg

B1.thumb.png.4330984cfee8f4a4abda934659caa2f5.png

👾

De brukar ha ett filmteam på plats för att filma landningen, vet du när de ska landa?

• Ojojoj 1
  • Haha 2

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

audirs2
6 timmar sedan, skrev Swift 4X4:

Det har landat sonder på Mars tidigare med bättre eller sämre resultat. Den första Odyssey redan 2001.

Kineser och Saudiarabien har sonder farande runt Mars.

Att det uppmärksammas så mycket denna gång beror på teknik och att svensk teknik finns med samt att många svenska forskare är inblandade. 

Host host, och finsk teknik!:buba:

• Ge karma 1
  • Haha 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Naam kaeng
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

De brukar ha ett filmteam på plats för att filma landningen, vet du när de ska landa?

Om två timmar någonting. Så känner du någon fotograf får han skynda sig dit innan dess.....   :-)     

• Haha 3
Swift 4X4
1 timme sedan, skrev audirs2:

Host host, och finsk teknik!:buba:

Tror inte de tar Koskenkorva på rymdfärder.

• Haha 3
audirs2
41 minuter sedan, skrev Swift 4X4:

Tror inte de tar Koskenkorva på rymdfärder.

Jävla skit dricka! Tacka vet jag Jeltsin Vodka!:buba:

• Ge karma 1
  • Haha 1

Sju år i folkskola, det du! Helvete, nu har adhdn tagit slut, vad skall man skylla på nu då?

Batting
10 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

I mitten av förra året skickades en farkost upp från jorden.

Tanken är att denna skall till planeten Mars ( Mars är den fjärde planeten från solen. Mars är mindre än jorden och Venus. )

Denna farkost har färdats med en hastighet av hisnande ca 50 000 km/t. Avståndet är 480 miljoner kilometer.

Den skall landa idag.

Den är speciell såtillvida att den är full av vår senaste teknologi.

Ombord finns the Mars Perserverance rover. Detta är en "bil" som fara omkring och ta en massa prover.

Och som om inte detta var nog har man under denna "bil" monterat en drönare Ingenuity. Den första i sitt slag som skall kunna flyga omkring på planeten.

State of the art technology - är en lätt underdrift.

Prylarna räknar man med skall fungera i två år.

Om du är nyfiken kan du ta del av detta äventyr på NASAs hemsida;

https://mars.nasa.gov/mars2020/

I skrivande stund är det 10 timmar kvar till landning.

Så inom ett dygn från nu kan vi ha haft vårt första möte med utomjordiskt liv. För det blir väl första gången?

B2.thumb.jpg.492e32ced09b7b06ccfeb78a8fc9c35f.jpg

B1.thumb.png.4330984cfee8f4a4abda934659caa2f5.png

👾

Så Mars har alltså en atmosfär?

Tommy

Jag är helt övertygad om att det finns liv i Universum, jag sätter 1000kronor på att jag kan bevisa detta, utom allt tvivel!

Vi kan väl köra swish som betalning, om någon känner sej manad?

MVH

• Ge karma 1
  • Haha 1

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

audirs2
21 timmar sedan, skrev C-dude:

Angående rymden, avstånd o storlek.

EFD1994A-9698-454E-B209-E8344F4EBF2B.thumb.jpeg.d4d6a742ae5b4258e4b5497581c11225.jpeg

B292B7B4-5CE6-447D-A447-2F28368EB189.thumb.jpeg.5b1efe8ce2c64ff4206984f7712fb363.jpeg

ADD54359-FAEA-414C-83D3-951DDBB0F4E7.thumb.jpeg.fcfabdc49ef39378a32e9c9e2160bb6e.jpeg

EC5DF819-29C7-4077-AF49-2B152F330516.thumb.jpeg.d7924034b3b5b0001142aae5497cac61.jpeg

så kan man ju känna sig rätt liten ibland.

C;D

Tänk om man ägde nått av dom kloten? Undrar hur mycket skatt man fick pröjsa då?

Edited by audirs2

HighWai
23 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Precis som vid "månlandningen", antar jag att du menar. 

• Pannslag 1
  • Snurrigt 1
  • Haha 1
UglyFarang
17 timmar sedan, skrev HighWai:

Precis som vid "månlandningen", antar jag att du menar. 

Det fanns det säkert också, men jag har kollat en hel del på program om rymden i vinter och när både Spirit och Opportunity landade på Mars så filmades landningarna på plats.

Nu gissar jag att någon ärthjärna inte begriper att jag skojar när jag inte sätter en korkad smiley sist i inlägget men det får jag väl bjuda på.......

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

HighWai
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det fanns det säkert också, men jag har kollat en hel del på program om rymden i vinter och när både Spirit och Opportunity landade på Mars så filmades landningarna på plats.

Nu gissar jag att någon ärthjärna inte begriper att jag skojar när jag inte sätter en korkad smiley sist i inlägget men det får jag väl bjuda på.......

Jo, det här med eventuella smiley blev uppenbart för mignär @Kötthandlarninte lyckades tänka till en andra gång. 

• Fint 1
  • Haha 1
Kötthandlarn
4 minuter sedan, skrev HighWai:

Jo, det här med eventuella smiley blev uppenbart för mignär @Kötthandlarninte lyckades tänka till en andra gång. 

Tja, man kanske är vis av vanan p.g.a. en del konstiga inlägg under årens lopp......:giggle:

Samtidigt var jag oerhört trött efter mer än mycket jobb, så man var kanske inte helt klartänkt......:thumbsup:

• Fint 1

Det finns ingen dag som är så dålig att den inte kan bli sämre!

Livet är bara ett väntrum på döden!

Det är aldrig försent att ge upp!

Ett försök är det första steget till ett misslyckande!

spooncreek
28 minutes ago, Swift 4X4 said:

EuvQ6OsXYAAtl4R.png.05af2a22d15b5bdf87140f86e60ea5ae.png

Du är nått på spåren där JJC. Antagligen är det då, 3000 BC, som ödlorna som just nu styr USA kom till jorden.  Personligen tycker jag raketen ser ut som en korsning av Barack Obama och Joe Biden.

• Haha 1
Naam kaeng

Videon i några inlägg ovan är från Curiosity, som sköts upp för ett antal år sedan.

Är man nyfiken på helt färskt ljud inspelat från Perseverance, så finns det här:

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-s-mars-perseverance-rover-provides-front-row-seat-to-landing-first-audio

Rekommenderar också videon på sidan, som visar landningen.

• Ge karma 2
  • Fint 1