Jump to content
IGNORERAD

Vem kan diskriminera?


Magrood

Recommended Posts

Ursäkta...

Det finns en egen tråd om fortlöpande hjälp behov.

Men det här är helt förvirrande och är värt en egen tråd:

Vem kan diskriminera?

En arbetsgivare får inte diskriminera eller trakassera någon på jobbet.

Arbetsgivaren har ansvar för att ingen blir diskriminerad eller trakasserad på arbetsplatsen. Det betyder att arbetsgivarens har ansvar för hur chefer behandlar sina medarbetare.

Arbetsgivaren har också ansvar för att inte anställda trakasserar varandra.

Personal på till exempel en arbetsförmedling, a-kassa, eller fackförbund får inte heller diskriminera.

Det är alltid arbetsförmedlingen, a-kassan, facket eller arbetsgivarorganisationen som har ansvar för företaget. Därför är det dom som kan bli anmälda för diskriminering.

Förbudet mot åldersdiskriminering gäller inte arbetslöshetsförsäkringen.

---

Så mycket jag ser så säger det ju inte "Vem som kan diskriminera" ... snarare vem som inte kan diskriminera.

Kan det finnas alternativ till rubriken så det inte känns helt :suicide: he he he.

t.ex.

Vem riskerar att bryta mot diskrimineringslagen.

Vem kan riskera att diskriminera?

---

Vad har ni för förslag?

Tack på förhand!

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • Welder

    6

  • acarls

    5

  • Sabura

    2

Mest aktiva i denna tråd

Jag tror att alla kan fällas för diskriminering

Lagen gäller nog alla inte bara chefer eller offentlig personal.

Har dock inga belägg för detta påstående, mer en känsla

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med

Det är inte den som säger fel sak vid fel tillfälle (kanske utan minsta mening att vara nedlåtande eller diskriminerande) som avgör vad som diskriminerande eller inte

Det är den som tolkar det som sägs som diskriminerande som har tolkningsrätten och kan anmäla till arbetsgivare eller facket/motsvarande att man blivit diskriminerad

Sedan är det upp till den följande prövningen om klagan anses legitim eller överdriven

prövning tror jag görs i diskrimineringsnämnden eller något liknande men kan också vara normal domstol (osäker där)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att alla kan fällas för diskriminering

Lagen gäller nog alla inte bara chefer eller offentlig personal.

Har dock inga belägg för detta påstående, mer en känsla

Ja, precis.

DO tar dock bara hand om anmälningar när det gäller arbetslivet, utbildning och några andra områden.

Om man blir diskriminerad eller trakasserad av sin granne hänvisas man till polisen.

---

Här om dagen bråkade jag med DHL-kundtjänst.

Jag tycker hon var otrevlig i sitt bemötande och ville få reda på hur jag skulle kunna anmäla detta till DHL.

Hon var så kaxig och sa sarkastiskt att "Vill du göra en anmäla får du vända dig till polisen".

Ja... så kan det går när inte den rätta personen hamnar på rätt jobb.

---

Frågan kvarstår...

Vad finns det för alternativ rubrik för texten?

Tycker inte att rubriken stämmer med texten.

---

Mvh

Magrood

- hungrig som bara det -

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrood frågar vem som kan diskriminera, och det första som faller mig in är att man som kund kan diskriminera. Till exempel om det finns ett antal lediga taxi så väljer man bort de som har invandrare som chaufför... eller på en marknad köper man hellre från en svensk än en invandrare även om det är dyrare. Som kund gör man vad man vill med sina pengar, och jag tvivlar på att det finns någon lag som innebär att man skulle kunna fällas för detta beteende. Det finns förstås regler för offentlig upphandling, men som privatkund kan man nog göra som man vill.

Jag vill också understryka att jag själv inte gör så, men det finns säkert gott om exempel på detta över hela världen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Campingvärden kan neka zigenare att få komma in och bo på campingen.

Finns exempel på detta, där campingvärden blivit straffad för sådan

diskriminering.

Campingvärden kan däremot avhysa gäster som bryter mot gällande

ordningsföreskrifter för campingen.

Det finns ju otal med exempel på personer som kan diskriminera.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju lättast att hitta exempel inom jobb/företag offentlig förvaltning etc.

Men är det inte diskriminering om en farang kallar en invandrare för t.ex. "jävla kolsäck" ? :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är viss skillnad på att diskriminera från fall till fall. De fall som gäller arbetsgivare eller de som jobbar inom den offentliga sektorn och även de som utför tjänster i den privata sektorn kan samtliga anmälas och fällas i domstol för brott mot diskrimineringslagen. Det gäller även olika ideella föreningar och organisationer.

Men i de fall när en privatperson, som i Herr Changs exempel, gör sig skyldig till diskriminering går det nog inte att fälla någon eftersom det är ett individuellt val och som man har sin fulla rätt att göra.

Några exempel på det:

Jag får inte diskriminera någon på grund av deras etnicitet, religion, kön, ålder eller sexuella läggning som bl.a. arbetsgivare eller annat som jag nämnde tidigare.

Men på min fritid står det mig fritt att själv välja vilka jag vill umgås med. Vill jag köpa min frukt av den svenska försäljaren eller av den utländske försäljaren så kan inte någon tvinga mig till det ena eller det andra. Den enskilde försäljaren kan känna sig diskriminerad av mitt val men kan inte driva det vidare om han inte samtidigt skulle bli trakasserad, vilket är något annat.

En anställd i en butik får inte göra skillnad på folk men kan på sin fritid välja vilka han eller hon vill umgås med osv.

Men till din ursprungliga fråga angående rubriksättningen.

Vem kan diskriminera?

En arbetsgivare får inte diskriminera eller trakassera någon på jobbet.

Arbetsgivaren har ansvar för att ingen blir diskriminerad eller trakasserad på arbetsplatsen. Det betyder att arbetsgivarens har ansvar för hur chefer behandlar sina medarbetare.

Arbetsgivaren har också ansvar för att inte anställda trakasserar varandra.

Personal på till exempel en arbetsförmedling, a-kassa, eller fackförbund får inte heller diskriminera.

Det är alltid arbetsförmedlingen, a-kassan, facket eller arbetsgivarorganisationen som har ansvar för företaget. Därför är det dom som kan bli anmälda för diskriminering.

Förbudet mot åldersdiskriminering gäller inte arbetslöshetsförsäkringen.

Jag tycker att "Vilka får inte diskriminera" skulle vara en bättre rubrik på den texten.

Vill man prata om vilka grupper som kan riskera att bli diskriminerade av olika skäl kan man använda sig av "Vem kan bli diskriminerad?" eller " Vilka kan bli diskriminerade". Eventuellt kan man använda "Vem kan diskrimineras"

Mvh

Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju lättast att hitta exempel inom jobb/företag offentlig förvaltning etc.

Men är det inte diskriminering om en farang kallar en invandrare för t.ex. "jävla kolsäck" ? :diablo:

Nej då är det fråga om trakasseri.

Dessutom så är du inte en "farang" om du som svensk befinner dig på hemmaplan.

Är du en "farang" i Thailand, är ju du en invandrare eller åtminstone en utlänning. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket på er hjälp och era synpunkter.

Med hjälp av era förslag testar jag med "Vilka riskerar att bryta mot diskrimineringslagen"...

---

Jag menar... om man behåller den ursprungliga rubriken så är det väl stor risk att folk tolkar det helt fel... som det också bevisas här.

Vill man säga vilka som inte får diskriminera bör man nog sätta rubriken så man inte ger helt fel signal.

---

Mvh

Magrood

- mätt och belåten samt utvilad nu-

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej då är det fråga om trakasseri.

Dessutom så är du inte en "farang" om du som svensk befinner dig på hemmaplan.

Är du en "farang" i Thailand, är ju du en invandrare eller åtminstone en utlänning. :yes:

Trakasseri kan väl vara mot vem som helst

Diskriminering är väl mot en viss grupp t.ex. kvinnor, pensionärer eller invandrare ?

Använde farang fel där, men ibland kallas man ju farang även här hemma...

Link to comment
Dela på andra sajter

Från diskrimineringsombudsmannens hemsida

Diskriminering

Att någon blir sämre behandlad än någon annan och behandlingen har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. Diskrimineringen kan vara direkt, indirekt eller i form av trakasserier.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trakasseri kan väl vara mot vem som helst

Diskriminering är väl mot en viss grupp t.ex. kvinnor, pensionärer eller invandrare ?

Använde farang fel där, men ibland kallas man ju farang även här hemma...

Kul att fler är intresserade av ämnet.

Vad jag har förstått så kan vissa trakasserier räknas som diskriminering enligt diskrimineringslagen om det t.ex. görs på en arbetsplats och arbetsgivaren inte sätter stopp.

Eller om personal på Försäkringskassan eller A-kassan trakasserar en klient - då kan trakasserier räknas som diskriminering.

Jag tror det beror på maktfaktor som gör att en myndighetspersonals trakasseri mot mig räknas som diskriminering medan en grannes trakasseri mot mig förblir bara trakasseri.

---

Angående ordet Farang så använder vi ordet i Sverige också.

Jag vet inte hur det kommer sig att många Farang verkar ta illa upp att bli kallad för farang.

Har haft en lång diskussion om det på Thaitjejer.

Jag kallar mina svenska föräldrar för paa-farang, mää-farang alltså farangpappa och farangmamma.

Det är inget nedvärderande.

I byn pratar de om Svarten som Laan khoei farang - farang svärbrorsson. Det är inget nedvärderande i det.

---

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att fler är intresserade av ämnet.

---

Angående ordet Farang så använder vi ordet i Sverige också.

Jag vet inte hur det kommer sig att många Farang verkar ta illa upp att bli kallad för farang.

Har haft en lång diskussion om det på Thaitjejer.

Jag kallar mina svenska föräldrar för paa-farang, mää-farang alltså farangpappa och farangmamma.

Det är inget nedvärderande.

I byn pratar de om Svarten som Laan khoei farang - farang svärbrorsson. Det är inget nedvärderande i det.

---

Mvh

Magrood

Magrood

Det är juh viss skillnad, att så som du har ett bestämt farangnamn typ "Laan khoei farang"

vad jag absolut inte gillar är man bara säger farangen, nästa gång ni är hemma i byn

säg inte "Laan khoei farang" om svarten utan säg bara farangen gör det, farangen sa det

det är viss skillnad eller hur.

Tänk själv om du ni var på en fest och du var enda utländska

gästen och folk sa att - har ni sett att "ytisen" har med sig egen mat

(alltså man pratar runt personen ifråga)

det är det som känns lite obekvämt iallafall för mig. Jag brukar alltid

presentera mig vid namn (gärna flera gånger ibland)

Men det är klart "Låå farang" eller "farang keng chalard" skulle juh funka :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att fler är intresserade av ämnet.

Vad jag har förstått så kan vissa trakasserier räknas som diskriminering enligt diskrimineringslagen om det t.ex. görs på en arbetsplats och arbetsgivaren inte sätter stopp.

Eller om personal på Försäkringskassan eller A-kassan trakasserar en klient - då kan trakasserier räknas som diskriminering.

Jag tror det beror på maktfaktor som gör att en myndighetspersonals trakasseri mot mig räknas som diskriminering medan en grannes trakasseri mot mig förblir bara trakasseri.

---

Angående ordet Farang så använder vi ordet i Sverige också.

Jag vet inte hur det kommer sig att många Farang verkar ta illa upp att bli kallad för farang.

Har haft en lång diskussion om det på Thaitjejer.

Jag kallar mina svenska föräldrar för paa-farang, mää-farang alltså farangpappa och farangmamma.

Det är inget nedvärderande.

I byn pratar de om Svarten som Laan khoei farang - farang svärbrorsson. Det är inget nedvärderande i det.

---

Mvh

Magrood

Diskriminering handlar om att man blir särbehandlad medan trakasserier handlar om att man upplever sig som kränkt.

Men om man trakasseras enbart på grund av att man tillhör en specifik samhällsgrupp så är det en form av diskriminering.

Angående ordet Farang så använder vi ordet i Sverige också.

Jag antar att med "vi" så avser du andra thailändare när de pratar om "oss andra"?

När jag är i Thailand så har jag inget emot att att man kallas farang när man pratar om västerlänningar i stort, eftersom det faktiskt är det vi är.

Men sitter jag tillsammans med thailändare jag är bekanta med så vill jag inte bli omnämnd som "farangen". Det har jag ännu inte blivit, så vitt jag vet, och jag skulle nog uppfatta det som en något nedsättande term i det sammanhanget.

Är jag ute med tjejen någonstans så kallar jag ju inte henne för "thailändskan" inför mina bekanta utan jag använder mig av hennes namn eller av "hon" och "henne" et.c.

Jag vill ju inte bli diskriminerad av andra för att jag är en farang..

Vänskapliga trakasserier har jag inget emot och kan både ge och ta emot utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag ute med tjejen någonstans så kallar jag ju inte henne för "thailändskan" inför mina bekanta utan jag använder mig av hennes namn eller av "hon" och "henne" et.c.

Welder

Om dom kallade mig "Khon sawiden" så skulle jag köpa det

men "farang" är en odentifierad utlänning.

som dom pratar om i tredje persson för att han är den

enda icke thailändaren i sällskapet

Link to comment
Dela på andra sajter

Welder

Om dom kallade mig "Khon sawiden" så skulle jag köpa det

men "farang" är en odentifierad utlänning.

som dom pratar om i tredje persson för att han är den

enda icke thailändaren i sällskapet

Med mina ytterst begränsade kunskaper i det thailändska språket översätter jag "Khon sawiden" till svensken. Rätt eller fel?

Det är i mina ögon inte särskilt annorlunda att bli kallad för det i stället för farangen.

Känner de inte till mitt namn så skulle jag nog föredra att bli kallad för "din farangvän/ farangbekant" eller "din svenske vän/ bekant".

Ofta får man ju ett smeknamn som de brukar använda och även om det inte alltid är ett så smickrande namn enligt vårt sätt att se det så köper jag det utan vidare eftersom jag känner till att det fungerar på det viset.

Jag fick f.ö. ett nytt, mindre smickrande namn sist och ser fram emot vad jag blir kallad för nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Fråga som ställdes var vem kan Diskriminera det kan alla för vissa är det dock förbjudet att diskriminera någon! Som privatperson får du diskriminera vem du vill så länge du ej trakasserar hotar förtalar eller på annat sätt begår en kriminaliserad handling gentemot den du diskriminerar!

Det är en väsentlig skillnad mellan vad du får göra som privatperson och vad en person får göra som, näringsidkare, arbetsgivare eller i myndighetsutövande etc.

Disskriminering är ju i många fall en aktiv del i vissas religionsutövning, politiska åsikter etc Att förbjuda diskriminering för dig som privatperson skulle således riskera att inkräkta på din religionsfrihet samt din rätt till en egen politiskuppfattning. Utöver att det skulle bli en omöjlig lag att upprätthålla kontrollen över.

Exempelvis skall man tvinga en Muslimsk Imman att viga en Kristen Man med en muslimsk Kvinna i en Moské? Deras vägran att göra det är ju diskriminering!

Vi får ej ignorera att Diskrimminering är mycket vanlig förekommande blad minoritetsgrupper dock utan påföljd även i de fall de befinner sig inom den typen av områden där diskrimineringen är förbjuden!

Sedan har vi klart tillåten diskriminering i de fall då ena könet ges fördelar pågrund av sitt kön. Så viss diskrimminering är enligt nu gällande lag tillåten då den gagnar ett syfte som riksdagen och regeringen anses vara i behov av det.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt det här med ordet "farang".

Tycker det är synd att jag känner mig tvungen att ge mig och svälja det svenska tänkandet att det är nedvärderande trots att det thailändska ordet farang inte är det.

Trots att det är mitt modersmål så orkar jag inte förklara det för svenskar som ser det med svenska ögon och hör det med svenska öron själva ordet inte är nedvärderande i sig.

---

Vi tolkar brukar prata om svenska sjuka alltså att man byter ut ord titt som tätt ut efter hur fort ordet börjar får s.k. "negativt" klang.

I de flesta språk vi känner till gör man inte det.

Nu känns det som en del svenskar tar med sig den här svenska sjukan och smittar av sig det till thailändska språket också.

Även om vi som talar språket säger att det inte är som ni tror, så tror ni inte på oss. (Det är fler thailändskor än jag som har diskuterat det här fenomenet.)

---

Jag tror problemet ligger mer i att ni tar illa upp när ordet farang används som om ni inte finns där. Inte hör till.

I så fall så kan även "hon" eller "han" ge negativ känsla.

Om jag sitter med i en grupp och alla använder "hon" när de menar mig så skulle jag också tar illa upp.

Jag tror inte att själva ordet "farang" är illa i sig.

Det är mer hur det används.

---

När vi var i Thailand frågade många mig om vår son var loog-khrueng. Jag sa ja och frågade de varför de undrade det.

De sa att han såg ut att vara ett loog-farang (farang-barn)

Det var inget illa menat. Och jag tog inte illa upp.

Mvh

Magrood

Glömde säga att om jag vet att någon tar illa upp med ngt ord jag använder så försöker jag förstås undvika det för att inte såra någon i onödan. Hittills har ingen tagit illa upp med mitt användande av ordet farang i mina texter. Så jag antar att det ok.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle de vara svårt att bli kallad farang? Jag tycker de är helt okey när jag är med Kärleken hos familjen och hälsar på. Då vet jag att man menar mig när dom pratar. De är betydligt svårare att få alla att säga mitt namn. Annars blir de Pumpui eller nåt jag inte förstår alls. Och hur ofta hör man inte frågan: Kommer thailändskan med? i sverige. Var är skillnaden? Nej gör de enkelt å haka inte upp er på småsaker! Njut av livet i Thailand istället.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt det här med ordet "farang".

Tycker det är synd att jag känner mig tvungen att ge mig och svälja det svenska tänkandet att det är nedvärderande trots att det thailändska ordet farang inte är det.

Trots att det är mitt modersmål så orkar jag inte förklara det för svenskar som ser det med svenska ögon och hör det med svenska öron själva ordet inte är nedvärderande i sig.

---

Vi tolkar brukar prata om svenska sjuka alltså att man byter ut ord titt som tätt ut efter hur fort ordet börjar får s.k. "negativt" klang.

I de flesta språk vi känner till gör man inte det.

Nu känns det som en del svenskar tar med sig den här svenska sjukan och smittar av sig det till thailändska språket också.

Även om vi som talar språket säger att det inte är som ni tror, så tror ni inte på oss. (Det är fler thailändskor än jag som har diskuterat det här fenomenet.)

---

Jag tror problemet ligger mer i att ni tar illa upp när ordet farang används som om ni inte finns där. Inte hör till.

I så fall så kan även "hon" eller "han" ge negativ känsla.

Om jag sitter med i en grupp och alla använder "hon" när de menar mig så skulle jag också tar illa upp.

Jag tror inte att själva ordet "farang" är illa i sig.

Det är mer hur det används.

---

När vi var i Thailand frågade många mig om vår son var loog-khrueng. Jag sa ja och frågade de varför de undrade det.

De sa att han såg ut att vara ett loog-farang (farang-barn)

Det var inget illa menat. Och jag tog inte illa upp.

Mvh

Magrood

Glömde säga att om jag vet att någon tar illa upp med ngt ord jag använder så försöker jag förstås undvika det för att inte såra någon i onödan. Hittills har ingen tagit illa upp med mitt användande av ordet farang i mina texter. Så jag antar att det ok.

Först vill jag försäkra att jag inte tar illa upp på något vis utan tycker att det är intressant att få olika saker förklarade för mig. Särskilt när det kommer från någon som besitter ett kunnande i ämnet som jag saknar.

Ordet "farang" var ett av de första thailändska orden jag kom i kontakt med och fick då även förklarat för mig att det alls inte var något negativt eller nedsättande ord i sig. Det kan jag köpa och tror nog att det snarare är den personliga tolkningen av ordet i olika sammanhang som då kan få en negativ klang.

Skulle vi exempelvis sitta på en restaurang och beställa något och den som beställer åt mig säger, "Farangen vill ha fisk" eller "Fisk till farangen" så skulle jag tycka att ordet får en negativ klang. Jag skulle föredra "Han vill ha fisk" eller "Fisk till honom". Även om man fortfarande blir omtalad som tredje person så är man inte kategoriserad som en "farang" utan som en manlig deltagare vid bordet.

Men kanske är det den svenska sjukan som ställer till det för oss ibland. Vi har en förmåga att läsa in för mycket i olika saker och analysera sönder det i våra försök att förstå oss på saker vi inte är vana vid.

Som i mitt fall, jag har ännu inte råkat ut för att bli kallad för något som jag skulle kunna ta illa upp för, ändå analyserar jag och förstorar upp det och debatterar om det som om det skulle vara ett problem. Funderar ut olika scenarier som skulle kunna inträffa trots att de med största sannolikhet inte kommer att göra det.

En sak som jag uppskattade och överraskades av vid mina första kontakter med thailändarna var deras rättframma sätt när man pratar med dem. Det är mer rakt på sak och tabu verkar inte vara något de känner till. De verkar sakna det filter som vi föds med och som får oss att tänka efter en extra gång så att vi inte säger något som kan väcka anstöt. De är mer raka i sitt sätt att uttrycka sig men avser inte att väcka anstöt utan de säger bara som det är.

Men det kan ju vara brister i kommunikationen som får mig att uppfatta det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder,

Jag skulle vilja påstå att thailändare har sina tabun angående vad man kan säga eller inte... även om det inte är samma tabun som svenskar har.

Till exempel fenomenet tappa ansikte. Det är väl många thailändare som drar sig för att ifrågasätta sin chef på arbetet eller barnens lärare i skolan. Något de flesta i Sverige inte har några större problem med. Om jag däremot skulle säga till min syster "oj, vad fet du blivit!" skulle jag nog få en snyting, medan jag märkt att man inte drar sig för att säga så i Thailand.

Jag tror inte ett ögonblick på att thailändare skulle vara mer rättframma och alltid säger vad de tycker. Det gör för all del inte svenskar heller.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder,

Jag skulle vilja påstå att thailändare har sina tabun angående vad man kan säga eller inte... även om det inte är samma tabun som svenskar har.

Till exempel fenomenet tappa ansikte. Det är väl många thailändare som drar sig för att ifrågasätta sin chef på arbetet eller barnens lärare i skolan. Något de flesta i Sverige inte har några större problem med. Om jag däremot skulle säga till min syster "oj, vad fet du blivit!" skulle jag nog få en snyting, medan jag märkt att man inte drar sig för att säga så i Thailand.

Jag tror inte ett ögonblick på att thailändare skulle vara mer rättframma och alltid säger vad de tycker. Det gör för all del inte svenskar heller.

Herr Chang har talat.

Jag får nog hålla med dig i en del av vad du säger.

Det är nog säkert så att det vi själva anser vara tabubelagda ämnen upplever de som något helt naturligt och tvärtom. Att jag inte känner till vad de anser vara tabubelagt beror nog på att det inte har kommit upp eller att de undvikit den frågan.

Just exemplet med vikt är mycket bra. Vid den senast turen ner hade jag lagt på mig lite och fick därför ett nytt smeknamn. Jag vågar påstå att ingen hade kallat mig för det inför mig här hemma men där var det bara ett konstaterande och inte mer med det.

Jag är själv relativt rättfram tycker jag men blev ändå lite tagen på sängen av deras sätt. Jag tycker om det men det finns säkert saker som de inte talar om av olika skäl. Det kan hända att jag ändrar min uppfattning efter att ha spenderat mer tid där. Man lär sig ju saker hela tiden och tur är väl det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett kort svar i all enkelhet.

För att kunna diskriminera bör man befinna i någon slags maktposition. Skit rinner som alla vet neråt även om det inte alltid är helt lodrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...