Jump to content
IGNORERAD

Tuk Tuk.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Första gången jag och mina kompisar kom till Thailand skulle vi naturligtvis åka tuk tuk, så i ett gatuhörn hoppade vi på en och han skulle köra en rundtur med oss. Vi hamnade naturligtvis som alla nybörjare i en riktig turistfälla, som jag tror många känner igen.

Han envisades med att köra till guld och ädelstens butiker, thaisilke och skräddare m.m, det tog inte lång tid innan vi kom på hur det fungerade, först tog han betalt för att köra oss och sedan fick han provision på alla ställe han lämnade av oss på.

Så en annan gång 15 år senare när jag och min vän Jan var ute och gick en morgon fick vi samma fråga igen, men nu svarade vi att vi vet hur det fungerar, han sa då att vi fick åka gratis vart vi ville bara vi gick in i några butiker så han fick sin provision.

Vi sa ja och han körde till närmaste guld butik och sa att vi måste stanna minst 10 minuter, så det gjorde vi och han fick 200 baht.

Vi åkte vidare och fick se en del av stan innan det var dags igen, nu var det ädelstenar och vi skulle vara inne 15 minuter, men här blev säljarna väldigt påstridiga ju längre tiden gick men vi klarade tiden utan att köpa något, den här gången fick han bensin kuponger för 200 baht, så här fortsatte vi. Sightsing varvat med butiks besök, och föraren fick ihop totalt 1500 baht och jag har nästan aldrig sett någon så glad, han undrade förstås om vi inte ville åka med honom imorgon igen. Men vi talade om att vi skulle åka till Udon nästa dag.

Men det var kul att se stan från tuk tuk och vi besökte även några tempel och fotade lite. En rolig dag i Bangkok.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort samma grejj fast med en riktig bil. Skulle få åka nästan gratis om vi gick in hos en skräddare och en guldaffär. Själv tyckte jag det var pinsamt att gå omkring i butiken bara för att förarna skulle få sina bensinkuponger. Efter stoppet hos skräddaren skyllde jag på att barnen var hungriga och att vi måste till en McDonalds. Han tjatade som fan på min minsta grabb "cookie, cookie, cookie" men han var stark nog att stå emot.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Pontus

Ja dom var riktigt påstridiga på en del platser men man får låtsas som att man bara är ute och tittar och ska handla en annan dag.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...