Jump to content
IGNORERAD

Flytta till en nära anhörig i Sverige. Guide på MIG.se?


Pontus

Recommended Posts

Är lite konfunderad över guiden på

http://www.migration...tning/index.jsp

Någon som kan förklara detta lite närmare:

"Har den anhörige ett EG-uppehållstillstånd som visar att han/hon är varaktigt bosatt i ett EU-land?"

Ska jag svara Ja på den då frugan har Uppehållstillstånd och bott i Sverige ca 1,5 år?

Anledningen är att vi ska söka UT för hennes två barn som nu är här på TuristVisum 3 månader.

Mvh

Pontus

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klickar du vidare så ser du att du har gjort rätt val:

De här reglerna gäller barn som är medborgare i ett land utanför EU/EES-land och minst en förälder bor i Sverige och:

föräldern bor i eller ska flytta till Sverige och har ett EG-uppehållstillstånd som varaktigt bosatt i något annat EU-land

och

barnet är under 21 år

eller

barnet är äldre än 21 år, men beroende av föräldrarna för sin försörjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du man ska fylla i blanketten som om barnen var i Sverige. Typ på Vistelseort/Land ska man skriva Vällingby/Sverige då? Och på om deras mamma har barn ska jag skriva i Sverige eller annat land?

Tack på förhand.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla under:

7 Föräldrar - personuppgifter

  Barn i Sverige:

och

8 Syskon - personuppgifter

Vistelseort/Land

Mvh

Pontus

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Myndighetssverige har lyckats igen.såååååå mycket enklare det blev att förstå med denna guide  :kort:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok Pontus, i avsnit 7 - Föräldrar hade jag fyllt i den svenska adressen på din flickvän eftersom hon bor i sverige om jag förstått det hela rätt.

i Avsnitt 6, Syskon - Blir ju i detat fall barnens syskon som ju eg bor i Thailand, du har ju fyllt i deras svenska vistelese adress under avsnitt 4, så fyll i deras adress i Thailand.

Under övrigt kan du förklara allt sådan som du varit osäker på när du fyllt i blanketten. DU behöver inet oroa dig för om något skulle vara ifyllt på fel ställe, huvudsaken r att det finns med. Du kan ju desutom fråga om du lämnar in blanketten själv.

Lycka till

BanArne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det!

Vi åker dit imorgon så får vi se vad som händer och sägs.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...