Jump to content
IGNORERAD

Åka till Thailand med spädbarn?


Gnarparn

Recommended Posts

Vi har en tvåmånaders halvthaipojke och funderar på att någon gång under nästa år åka till Thailand. Funderar på lämplig tidpunkt med tanke på vaccinationer och annat. Har förstått att det är en första vaccinationsrunda efter tre månader och en annan efter sex månader. Kanske är riskabelt av någon anledning? Någon med erfarenhet av att åka till Thailand med spädbarn?

post-3932-126072353739_thumb.jpg

post-3932-126072353739_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en tvåmånaders halvthaipojke och funderar på att någon gång under nästa år åka till Thailand. Funderar på lämplig tidpunkt med tanke på vaccinationer och annat. Har förstått att det är en första vaccinationsrunda efter tre månader och en annan efter sex månader. Kanske är riskabelt av någon anledning? Någon med erfarenhet av att åka till Thailand med spädbarn?

Vår dotter var 6 månader första gången vi åkte och hälsade på mormor, morfar och resten av släkten. Nema problemas .

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en tvåmånaders halvthaipojke och funderar på att någon gång under nästa år åka till Thailand. Funderar på lämplig tidpunkt med tanke på vaccinationer och annat. Har förstått att det är en första vaccinationsrunda efter tre månader och en annan efter sex månader. Kanske är riskabelt av någon anledning? Någon med erfarenhet av att åka till Thailand med spädbarn?

Hej Gnarparn!

Vilken fin pojke ni har! Vår son har varit till Thailand två gånger sedan han föddes. Det första gången var han 4 månader och var på landsbygden i Isaan i 2,5 månader. Det andra gången var han 9 månader gammal och var där en snabbis på två veckor.

Båda gånger gick det väldigt bra. Han fick däremot en hel del myggbett särskild i Laos. Tur att han inte fick samma problem som Vaxet! Fixa barn myggmedel och titta efter sonen ofta!

Vi tåg med oss en uppladdningsbar mixer för att göra mat åt honom. Det passar utmärkt att ha hemma samt att ta med på restaurangen där vi beställda okryddad mat till honom. Det blev mycket rissoppa! Vi tog också med en hel barnmat från Sverige. Barnmaten i Thailand är ofta kraftigt sockrad för att barnen ska äta den istället för föräldrarnas mat. Vi fick en gång köpa gröt i Thailand. Det blev Nestlé gröt med 8% socker. På en paket Nestlé gröt i Sverige står med stora bokstäver däremot "Osockrad".

Lycka till!

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak till!

Magrood berättade för BVC att vi skulle åka till Thailand och sonen fick därför en spruta tidigare. Fråga gärna efter spruta mot svininfluensan. Det känns att det vore bra att få om det passar!

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Vi har varit 2 omgångar med våran dotter till Thailand.

Första gången 5 och en halv månad från 3 månader ålder - 9 månaders ålder. Denna gång var vi bara i Bangkok med undantag av en 2-veckors besök i Krabi. Med ritigt små barn är det nog bäst att vara på en ort. Om man är lite fast är det lättare att hålla fasta rutiner och att hitta ahktiviteter som babysim mm.

Andra gången 5 och en halv månad från 13 månader - 18 månaders ålder. Denna gång var vi även till Sydney och Nya Zealand.

Första gången var vi i Thailand när hon skulle ta sina 6 månadersvaccinationer så på inrådan av BVCvi tog dom helt enkelt på Bangkok Hospital. Mycket bra och proffesionellt sjukhus men vaccinationerna kostar ca 10 000 baht.

Andra gången tidigarelagda vi på inrådan av BVC några av hennes 18-månadersvaccination. Mässling påssjuka röda hund.

Planera tillsammans med BVC hur ni ska göra med eran sons vaccinationer. Om ni ska vaccinera i Thailand be BVC specificera vilka vaccinationer ni ska köpa eftersom det Thailänska vaccinationsprogrammet skiljer sig från det svenska angående ålder och antal vaccinationer. Be dom på sjukhuset i Thailand att föra in vikt och längd och vaccinationer i ert svenska blad så ni får det samlat och översiktligt. Gå gärna på några månaderskontroller i Thailand också. Dom är mycket billiga och mer omfattande än i Sverige. Ni träffar en läkare i stället för sjuksyster i Sverige.

Angående mat. Om pojken ammar så är det ju inga problem efersom förpackning och inehåll föjer med mamman. Våran dotter ammade men behövde förstärkning med bröstmjölksersättning och den valde vi att köpa med från Sverige eftersom vi tycker den är mindre söt, men jag vet att andra valt att köpa i Thailand och det går nog också bra. Under andra resan så åt hon fast mat och då var det ju inga problem att laga själv och att köpa på resturang för henne.

Angående sol. var försiktig med sol och sollotion och köp skyddskläder som solhatt mm. Gärna en hatt som går ner över nacken.

Trafiken: Vi valde att köpa en barnbilstol från Sverige eftersom jag tycktedet var lättare att få råd om vad som är säkrast och bäst.

Barnvagn köpte vi i Thailand.

Ha det bra /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor tack för tipsen! Verkar fullt görligt då, och det borde det vara kan man tycka - bor ju en del småbarn i Thailand redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan gott vänta lite längre innan man flyttar barnen över andra siidan klotet, normalt sätt händer väl inget och det är väl det man vill, men spädbarn bör nog befinna sig på den plats de föddes ett tag i alla fall! kolla med expertis

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan gott vänta lite längre innan man flyttar barnen över andra siidan klotet, normalt sätt händer väl inget och det är väl det man vill, men spädbarn bör nog befinna sig på den plats de föddes ett tag i alla fall! kolla med expertis

Finns vval inget skal att vanta och varfor "bor spadbarn vara pa den plats de foddes"? Vad grundar du det pa? Att resa med en 4-manaders ar betydligt mkt lattare an tex en 8-manaders da en lite aldre bebis kommer vara betydligt mkt kansligare for forandringar i sin omgivning.

Vi gjorde en motsatt resa nar lilltjejen var 3 1/2 manad for att tillbringa min 6-eckors pappaledighet i Sverige. Visst var manga saker jobbiga sasom asaknad av valet parking pa varuhusen. den langsamma och daliga servicen pa BVC, de sura istallet for glada minerna nar man tog med lilltjejen pa resturang osv - men resandet i sig utgjorde inga problem for lilltosen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...Med risk för att bli dömd som barnhatare så önskar jag att det skulle finnas en speciell avdelning på långdistansflygningar för dom som har småbarn med sig.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår son var 4 mån när han reste första ggn till Thailand och vi stannade tills han var 10 mån gammal. Nu är han 3 år och på sin fjärde långresa till landet. 1 år av sina 3 har han varit här totalt.

Vår dotter var 6 månader när hon reste första ggn och hon kommer att vara 11 mån när hon så småningen kommer hem till Sverige igen.

Summa summarum. inga problem att resa med småbarn för våran del. Meddela BVC när ni tänker resa och hur länge ni blir borta så får dom planera vaccinationer etc efter erat schema istället för tvärtom, det går så bra så.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej...Med risk för att bli dömd som barnhatare så önskar jag att det skulle finnas en speciell avdelning på långdistansflygningar för dom som har småbarn med sig.

Mvh Fritz...

Haller med! Den borde vara dar bak tillsammans med en avdelning for inkontinenta och ackelluktande gamla gubbar som utnyttjar gratisspriten till sista centiliter. De i sin tur sitter bakom alla fetton som tar extra mkt plats. Allra langst bak kan vi stoppa alla som kan tankas snarka, pratar skanska eller bara ser lite fula och storande ut!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haller med! Den borde vara dar bak tillsammans med en avdelning for inkontinenta och ackelluktande gamla gubbar som utnyttjar gratisspriten till sista centiliter. De i sin tur sitter bakom alla fetton som tar extra mkt plats. Allra langst bak kan vi stoppa alla som kan tankas snarka, pratar skanska eller bara ser lite fula och storande ut!!!

OK..fattade vinken men den va fin suicide.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har en paradadoxal fråga; här hemma kör jag ogärna omkring småbarn utan bilbarnstol, men nu gruvar jag mig för att släpa runt babyskyddet i två månader. Hur brukar ni göra? Fatalism? /Papa

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en paradadoxal fråga; här hemma kör jag ogärna omkring småbarn utan bilbarnstol, men nu gruvar jag mig för att släpa runt babyskyddet i två månader. Hur brukar ni göra? Fatalism? /Papa

Thailändarna är buddhister så det är inte lika illa att dö då.. med andra ord säkerhetsbälte eller bilbarnstol behövs ej.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Har en paradadoxal fråga; här hemma kör jag ogärna omkring småbarn utan bilbarnstol, men nu gruvar jag mig för att släpa runt babyskyddet i två månader. Hur brukar ni göra? Fatalism? /Papa

Tja.

Släpa runt på det + barnvagn + vattenkokare + välling/modersmjölksersättning + blöjor. smile.gif

Men så mycket släpande blir det väl inte? Det är mest taxi från dörr till dörr?

För er och barnets skull skulle jag råda att försöka stanna på en ort. Det är vettigast.

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Släpa runt på det + barnvagn + vattenkokare + välling/modersmjölksersättning + blöjor. smile.gif

Men så mycket släpande blir det väl inte? Det är mest taxi från dörr till dörr?

För er och barnets skull skulle jag råda att försöka stanna på en ort. Det är vettigast.

/mvh

Jo så får det bli. Tack för rådet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ja inte var det några problem att åka till Thailand med lille Sten Sirawat, 5.5 månader. Han chockerades kanske en aning av uppståndelsen när han träffade släkten för första gången men klarade sig annars bra i värmen och humöret var gott.

Såg att många andra barnfamiljer tog med sig bilbarnstolar på flyget, till den gruppen hörde dock inte vi. Har man en paraplyvagn (en liten barnvagn som fälls ihop som ett paraply, typ) kan man ta den med sig hela vägen till planet - åtminstone på Thai air - ett tips.

post-3932-127040604734_thumb.jpg

post-3932-127040604734_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...