Jump to content
IGNORERAD

Frun jobbar eller inte?


Guest Flores

Recommended Posts

Frågan är om din pappa skulle önska att hans partner var borta från honom 10-12 tim per dag, 6-7 dgr i veckan för den ynka extra svenska tusenlappen detta skulle ge per månad?

Bodde jag i Thailand med min familj och hade en fru utan någon formell utbildning med chanser till ett bättre jobb så skulle nog inte heller jag skicka ut frugan att jobba långa dgr för ca 4 kr tim.

Och frågan är om din pappas partner skulle tycka det vara värt att bo med en 20-30 år äldre utländsk, "rik" man om hon trots detta behövde slita lika mycket som om hon hade en fattig, jämnårig thailändsk partner?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    14

  • måne

    9

  • MIWA

    9

  • Baa

    8

Mest aktiva i denna tråd

Frågan är om din pappa skulle önska att hans partner var borta från honom 10-12 tim per dag, 6-7 dgr i veckan för den ynka extra svenska tusenlappen detta skulle ge per månad?

Bodde jag i Thailand med min familj och hade en fru utan någon formell utbildning med chanser till ett bättre jobb så skulle nog inte heller jag skicka ut frugan att jobba långa dgr för ca 4 kr tim.

Och frågan är om din pappas partner skulle tycka det vara värt att bo med en 20-30 år äldre utländsk, "rik" man om hon trots detta behövde slita lika mycket som om hon hade en fattig, jämnårig thailändsk partner?

Hej där. Jag skickar inte min sambo till sitt lågavlönande arbete som servetris utan hon vill det själv.

Om det beror på att hon vill slippa mig, sociala kontakter eller extra pengar har jag ingen aning om, kanske en kombination dance1.gif

Men vi har ju inga småbarn att ta hand om så vi befinner ju oss i ett annat läge.

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej där. Jag skickar inte min sambo till sitt lågavlönande arbete som servetris utan hon vill det själv.

Om det beror på att hon vill slippa mig, sociala kontakter eller extra pengar har jag ingen aning om, kanske en kombination dance1.gif

Men vi har ju inga småbarn att ta hand om så vi befinner ju oss i ett annat läge.

Mvh Fritz...

Om ni båda trivs med att avstå från den tid tillsammans ett heltidsarbete kräver för en svensk tusenlapp extra i månaden ger så är det ju naturligtvis upp till er. Ingen annans ensak. :)

Men andra kanske det inte finner mödan värt.

Själv har jag, innan jag träffade frugan, testat förhållanden med ett par tjejer som jobbade som servitris. Men jag tyckte det var aningen träligt att behöva vänta till efter midnatt för att få umgås några få natt- och morgontimmar innan det var dags för eftermiddag/kvällsjobbet igen.

Men som sagt, andra kan ju trivas med det?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite svart att se hur du kan kanna dig "enormt sarad" over situationen. Besviken, ledsen, frustrurad osv. sjalvklart, men knappast sarad da det inte ar sa att din pappa valjer bort att resa hem och traffa dig pga att han valjer att spendera pengarna pa nojen osv.

Han sager sig inte ha rad - vilket sakerligen ar ledsamt men knappast nagot som borde sara dig. Om hans fru borjade jobba och far en genomsnittlig thailandsk lon sa maste hon sakert jobba minst 9-10 timmar - 6 dagar/veckan for att tjana 1500-2000 skr/manad. Tycker du att det ar en rimlig prioritering att gora? Tycker du hon ar lat som inte gor det? Skall hon arbeta ar det battre att de bor i Sverige dar hon skulle tjana betydligt mkt mer och behova jobba betydligt mkt mindre.

Av tidigare tradar sa har jag fatt uppfattningen att din pappa har haft diverse skuldkanslor for allt och inget och jag tycker det ar relativt orattvist att du uttrycker dig vara sarad over denna situationen - och darmed skickar din pappa pa annu en guilt trip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni båda trivs med att avstå från den tid tillsammans ett heltidsarbete kräver för en svensk tusenlapp extra i månaden ger så är det ju naturligtvis upp till er. Ingen annans ensak. smile.gif

Men andra kanske det inte finner mödan värt.

Själv har jag, innan jag träffade frugan, testat förhållanden med ett par tjejer som jobbade som servitris. Men jag tyckte det var aningen träligt att behöva vänta till efter midnatt för att få umgås några få natt- och morgontimmar innan det var dags för eftermiddag/kvällsjobbet igen.

Men som sagt, andra kan ju trivas med det?

Hej igen. Hon jobbar 9-17 vid en swimmingpool där jag är stamgäst med mina korsord och sudokon. drinks.gif

Mvh Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste vara otroligt jobbigt för en del när pappas fokus riktas mot en annan kvinna...

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i Thailand under oktober-november när det var dags att skörda riset. Dom som jobbar på fältet får 150 Baht/dag i "min" by eller om ni så vill ca 30 kr för ett dagsverke. Det får man ungefär att par biror för i en bar. Visst är det säkert det mest lågavlönade man kan göra i Thailand, men även om man skulle tjäna dubbelt med något annat jobb är det inte värt att skicka sin fru på arbete. Man kan tänka lite i alternativkostnader. Om jag inte blir omhändertagen av min fru med mat etc, springer jag ut och äter på restaurang för mer än vad hon tjänar på en dag. Med andra ord är det mer lönsamt att hon stannar hemma och lagar mat åt mig än att hon går ut och jobbar.

I och för sig vet jag en farangfru som jobbade med detta även om hennes man försökte övertala henne att låta bli. För henne var det väl mer av en social grej.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vänder lite på pengaräknandet så tycker du alltså att farsans fru skall jobba i ett helt år så dom kan spara ihop pengar för att din pappa skall kunna åka hem till Sverige och hälsa på dig.

Detta resonemang bygger ju förståss på att dom har gemensam ekonomi vilket dom torde ha om dom nu bara lever på hans pension.

Jag tror ärligt att din pappa inte skulle vilja att hon hjorde det och därför har han prioriterat bort onödiga och dyra saker.

Dyrast är nog definitivt en resa till Sverige så jag förstår honom.

För din del däremot så kan du med lätthet jobba lite extra en månad eller två och på så sätt spara ihop pengar till antingen hans biljett eller att du själv åker ner och hälsar på i Thailand.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken att man bidrar måste väll betyda något, jag skulle inte kräva av tiraken att hon skulle slita ont för småpengar.

Jag skulle nog uppmuntra till något lättare, att båda bidrar är väll viktigt i ett förhållande för båda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att farsans fruga bidrar genom att förse honom med god mat, rena kläder, städning av huset osv.

Det går nog ingen större nöd på Hans G i det fallet.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken att man bidrar måste väll betyda något, jag skulle inte kräva av tiraken att hon skulle slita ont för småpengar.

Jag skulle nog uppmuntra till något lättare, att båda bidrar är väll viktigt i ett förhållande för båda.

Nu talar Du om relativt jämnåriga förhållanden i SVerige och då håller jag med, i det aktuella fallet handlar det inte om det utan har man som HansG m.fl. valt att leva sitt pensionärsliv i Thailand med en Thailändska så inte fasiken vill man väl sitta ensam på kammaren vareviga dag, då kunda man ju lika bra stannat hemma.

Vad är "något lättare" och för vilken peng, har Du svaret på det vet jag en mängd faranger som skulle vara oerhört tacksamma, bl.a. jag.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte Baa, bara en tanke.

Kanske någonting man gör tillsammans, odla något och sälja på marknaden(om man har mark) eller matvagn kanske.

Sitta och göra ingenting i byn kan jag inte tänka mig, men "det" kan jag tänka mig, måste finnas något.

Ändrades av woffe2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att sitta som falang på en bymarknad och chata med kunder ock kränga grejer skulle vara kul.

Kul vet jag inte, möjligen initialt för se vilken respons det skulle ge att se den "rike" farangen ta brödet ur munnen på lokalbefolkningen.

Skulle nog sova lite oroligt :suicide:

Att "sitta i en by och göra ingenting" kan nog te sig långtråkigt men jag bor inte i nån by längre, fast det va jäkligt stimulerande mellan varven, utan i utkanterna av en rätt stor stad där det finns allehanda förströelser för såväl gammal (Baa) som ung (fru Baa).

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du det Baa, tänkte inte på det, vad ska man göra då då nåt som inte syns.

Chata med släkten räcker ju inte.

Tjaa, ibland vet jag inte riktigt vart tiden tagit vägen, plötsligt är det kväll igen, idag kom våran mjölkleverans, redan? sa jag, yes sir, friday today, sa han och räckte fram tassen för sin 100 bathing.

Skämt åsida, jag spelar (kallar det så i alla fall) golf ett par dar i veckan, det blir oftast heldagsevenemang med allt tjötande efteråt. Sen blir det ju till att besöka allehande evenamang som dyker upp så de dagar man har "inget att göra" nää, dom finns väldigt sporadiskt.

Och skulle man försöka sig på någon affärsverksamhet så kommer det nog att kosta mer än det smakar om man inte passar den själv och så låst vill i alla fall inte jag bli.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, Hur många klubbor har du slagit sönder, jag tänker på ditt temprament!

Jag trodde du spelade boule eller ngt sådant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, problemet med att thaidamen ska arbeta i Thailand är som sagt att det kan innebära långa arbetsdagar med ynkligt betalt.

Fru Chang jobbade på en thaimassage i Chiang Mai när jag träffade henne. Förväntad närvaro på arbetet var väl typ 10.00 till 00.00 (endast söndag exluderat), även om den största delen av denna tid bestod av att sitta och rulla tummarna i väntan på kunder. Men man måste finnas på plats!

När jag då vill tillbringa kvällarna med fru Chang har thaikärringen som driver stället mage att begära THB 100 för varje timme som fru Chang ej finns där (varav fru Chang får ingenting). Jag ska alltså betala THB 500 för varje kväll vi är tillsammans 19.00 - 00.00... Jaha, THB 15000 varje månad bara för att få träffa fru Chang varje kväll? Eftersom fru Chang typiskt tjänade THB 10000-15000 per månad insåg jag ganska omedelbart att jag lika gärna kunde ge henne dessa pengar direkt istället. Jag försökte förhandla lite med thaikärringen om deltid typ 12.00 - 18.00, men det var förstås omöjligt. Allt eller inget! Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...

Så fru Chang avslutar sitt arbete på detta ställe, och den giriga thaikärringen får stå med lång näsa när en av hennes mest populära massöser lämnar...

Tråkigt att fru Chang därmed förlorade den sociala samvaro det innebar att sitta med sina vänner i väntan på kunder på massagestället, men någon måtta får det vara.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, problemet med att thaidamen ska arbeta i Thailand är som sagt att det kan innebära långa arbetsdagar med ynkligt betalt.

Fru Chang jobbade på en thaimassage i Chiang Mai när jag träffade henne. Förväntad närvaro på arbetet var väl typ 10.00 till 00.00 (endast söndag exluderat), även om den största delen av denna tid bestod av att sitta och rulla tummarna i väntan på kunder. Men man måste finnas på plats!

När jag då vill tillbringa kvällarna med fru Chang har thaikärringen som driver stället mage att begära THB 100 för varje timme som fru Chang ej finns där (varav fru Chang får ingenting). Jag ska alltså betala THB 500 för varje kväll vi är tillsammans 19.00 - 00.00... Jaha, THB 15000 varje månad bara för att få träffa fru Chang varje kväll? Eftersom fru Chang typiskt tjänade THB 10000-15000 per månad insåg jag ganska omedelbart att jag lika gärna kunde ge henne dessa pengar direkt istället. Jag försökte förhandla lite med thaikärringen om deltid typ 12.00 - 18.00, men det var förstås omöjligt. Allt eller inget! Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket...

Så fru Chang avslutar sitt arbete på detta ställe, och den giriga thaikärringen får stå med lång näsa när en av hennes mest populära massöser lämnar...

Tråkigt att fru Chang därmed förlorade den sociala samvaro det innebar att sitta med sina vänner i väntan på kunder på massagestället, men någon måtta får det vara.

Herr Chang har talat.

hahaha.. man hänger ju inte riktigt med i den thailändska affärslogiken alltid.

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

H-C Vi får väl förutsätta att du erbjöd Fru Chang ett minst lika trevligt sällskap som hon hade på jobbet... :drinks:

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Då får du ju behålla den bästa massösen helt för dig själv, måste ju må som en prins!

Nja, till en början kanske... numera har det blivit så att det snarare är jag som ger fru Chang ryggmassage när hon kommer hem efter en hård arbetsdag i sin verksamhet i Göteborg. Den giriga thaidamen skulle dock antagligen göra på sig om hon visste vad fru Chang debiterar per timme i Sverige!

H-C Vi får väl förutsätta att du erbjöd Fru Chang ett minst lika trevligt sällskap som hon hade på jobbet... :drinks:

Hehe, gjorde så gott jag kunde. Men inget kan väl ersätta skvaller med thaiväninnor, lika lite som män kan undvara gagg med andra män ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

så mycket gagg är det väl inte männen i mellan, tycker vi kan sålla ganska bra, men att ta det ifrån kvinnorna är en omöjlig uppgift!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...