Jump to content
IGNORERAD

Frun jobbar eller inte?


Guest Flores

Recommended Posts

Anta detta scenariot. En man har gift sig med en thailändska, de bor nu även permanet i Thailand. Deras ekonomi går jämnt upp, eftersom de endast lever på makens pension.

Men frun jobbar inte, har inte ens erbjudit sig att jobba. Är det vanligt när man gift sig med en thailändska att de blir hemmafruar??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    14

  • måne

    9

  • MIWA

    9

  • Baa

    8

Mest aktiva i denna tråd

Tror jag inte. Min fru kan inte låta bli att jobba när vi är hemma i Thailand. Hon jobbar som fan här i sverige också. När vi är i Thailand så vill hon gärna åka med familjen till marknaden och sälja grönsaker.

/ Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Argumentet "Men man tjänar så lite ändå på att jobba i T-Land" Är man då lat, eller är det sant att det är inte lönt att jobba 10 timmar per dag så man kan lika väl strunta i de pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte riktigt, låt mej säga att frugan min är hemmafru, men att påstå att hon är arbetslös vore väldigt orättvist, 3 barn som skall pysslas om och skjutsas till skolan, en make som är ute och reser drygt halva året...

Ungefär som min kära mor hade det när jag växte upp, hon slutade förvärvsarbeta, strax innan jag föddes (är äldsta barnet).

Att jobba 6 dagar i veckan för 6000-8000bath i månaden kanske kan kännas onödigt om det rullar in Ca 50.000 varje månad i pension? Vad vet jag?

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Argumentet "Men man tjänar så lite ändå på att jobba i T-Land" Är man då lat, eller är det sant att det är inte lönt att jobba 10 timmar per dag så man kan lika väl strunta i de pengarna.

Det beror väl ändå ganska självklart med vad man har för jobb i Thailand om man tjänar lite eller mycket.

Om man är en gift Fru i Thailand och inte jobbar är ju också inviduellt, en del jobbar en del jobbar inte precis som här i Sverige.

Om den här frun du skriver om inte erbjuder sej att jobba så kanske mannen hennes ska säga till sin fru att hon borde börja jobba för att dom behöver pengarna. Om mannen säger det till dej och inte till sin fru så är det ju inte så lätt för frun att veta att hon borde börja jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Argumentet "Men man tjänar så lite ändå på att jobba i T-Land" Är man då lat, eller är det sant att det är inte lönt att jobba 10 timmar per dag så man kan lika väl strunta i de pengarna.

Jag tror det är olika från person till person. Sen beror det på vad familjen jobbar med.

Har familjen någon form av rörelse eller är bönder så är det nog vanligt att jobba där.

jag kan förstå om tjejen var fabriksarbetare eller liknande, det är oftast mycket hårt arbete i högt tempo. Men om tjejen är välutbildad är det också vanligt att hon vill arbeta, samma om hon har ett service jobb. Dvs butiker,optikerbiträden,guldbutik eller liknande. Ett arbete som är socialt är roligt att gå till.

Vad det gäller lön så tror jag att vanligt arbete ger ca 5000 baht mån, och stigande beroende på vad det är.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mannen säger det till dej och inte till sin fru så är det ju inte så lätt för frun att veta att hon borde börja jobba.

Ont om pengar, och man är arbetsför då borde man kunna räkna ut det själv att man borde bidra till försörjningen av det egna barnet och hunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ont om pengar, och man är arbetsför då borde man kunna räkna ut det själv att man borde bidra till försörjningen av det egna barnet och hunden.

Ja så brukar det vara här i Sverige och rimligtvis ska det gälla i Thailand också.

vidare så är det ganska lätt att starta någon form av rörelse i Thailand för en inte alltför stor kostnad. Det kan generera i lite extra pengar och bryta av en ev, tristess.

MVH BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Ont om pengar, och man är arbetsför då borde man kunna räkna ut det själv att man borde bidra till försörjningen av det egna barnet och hunden.

Så lätt kommer du inte undan, Du får ta tjuren vid hornen och sparka ut henne på gatan för att leta jobb, Hon har inställningen att DU ska försörja henne samt familj och hon sköter hemmet, och du har ju tydligen accepterat detta?

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så lätt kommer du inte undan, Du får ta tjuren vid hornen och sparka ut henne på gatan för att leta jobb, Hon har inställningen att DU ska försörja henne samt familj och hon sköter hemmet, och du har ju tydligen accepterat detta?

Serath. Flores hon pratar hypotetiskt. Sätt in dig lite i forumet innan du skriver sådana dumma inlägg.

BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Serath. Flores hon pratar hypotetiskt. Sätt in dig lite i forumet innan du skriver sådana dumma inlägg.

BanFang

Grrrrrrrrrr BanFang :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Och framför allt förklara för sin fru att det finns en morgondag oxå,de brukar ju handla så länge det finns pengar(det kommer alltid nya)Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev ENORMT sårad tidigare ikväll. Pappa sa att han har inte råd att komma till Sverige i vår.Pappa är världens mest undebara person,men stram budget påverkar honom negativt. Han har ju fasta avgifter i Sverige. Ränta och hälften av den värmen som krävs för att hålla huset levande, kanske 500 kr i månaden.

Har otroligt mycket vrede i kroppen ikväll, eftersom att komma hem till de som älskar honom i Sverige verkar ekonomiskt omöjligt. Smakar det så kostar det i Thailand? Be frugan att åtminstone bidra med pengar till sin son, alltså börja jobba!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en biljett åt honom vet ja :great: Hålla huset varmt??är inte han i Thailand??Hyr ut huset så är alla kostnader betalda eller.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har ju fasta avgifter i Sverige. Ränta och hälften av den värmen som krävs för att hålla huset levande, kanske 500 kr i månaden.

Jo men du bor ju i huset!!

Låt han sälja huset så slipper han både ränta och uppvärmningskostnader!

Att ha en fru att försörja i Thailand och en vuxen dotter att delförsörja i Sverige blir nog lite väl tufft på en pension!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej.

Om kvinnan i familjen jobbar eller inte varierar mellan familjer och mellan socialgrupper.

I lite fattigare familjer måste kvinnan jobba för att familjen ska klara sig. Medel eller överklass finns en större möjlighet att välja. Och där väljer en del att jobba eller inte jobba. /mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det möjligt att det finns lite prestige i detta också? Typ tappa ansiktet eller inte vad gäller thaiomgivningen:

"Du som har en rik farang ska väl inte behöva jobba?"

Vad vet jag...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ingen här har väl er ekonomiska situation riktigt klar för sig; men kan det inte vara så att HansG, av kärlek och omtanke subventionerar huset i Sverige, för att hans dotter skall kunna bo bra och samtidigt därigenom nödgas avstå från att besöka sina nära och kära i Sverige, då pengarna inte räcker till både och?

Om så är fallet har vi en riktig vardagshjälte här på forumet. great.gif

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo: Hade jag velat ha sympatier hade jag valt att posta denna tråden på Familjeliv.

Jag är fullt medveten om att våra familje relationer är totally fucked up! Men för att räta ut några frågetecken så... Vi köpte huset gemensamt för något år sedan, med tanke om att vi skulle globetrotta på vintern och måste ha ett boende i Sverige på sommaren. Vi var medvetena om att huset behövde ligga på 6 gradera uppvärminig på vintern, och självklart räntekostnader. I dagsläget så har huset sjunkit i värde och vi skulle förlora på att sälja det. Jag stod när vi köpte huset i valet och kvalet med att säsonga i Spanien, men jag var tvungen att lova pappa att ändå vara med att betala på kostnader i huset. Detsamma gäller ju honom nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo: Hade jag velat ha sympatier hade jag valt att posta denna tråden på Familjeliv.

Jag är fullt medveten om att våra familje relationer är totally fucked up! Men för att räta ut några frågetecken så... Vi köpte huset gemensamt för något år sedan, med tanke om att vi skulle globetrotta på vintern och måste ha ett boende i Sverige på sommaren. Vi var medvetena om att huset behövde ligga på 6 gradera uppvärminig på vintern, och självklart räntekostnader. I dagsläget så har huset sjunkit i värde och vi skulle förlora på att sälja det. Jag stod när vi köpte huset i valet och kvalet med att säsonga i Spanien, men jag var tvungen att lova pappa att ändå vara med att betala på kostnader i huset. Detsamma gäller ju honom nu..

OK :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt tror jag inte det är att Thaidamer arbetar i ett äktenskap med faranger som bosätter sig här, naturligtvis finns det många undantag och det finns de som absolut inte vill släppa en anställning som i vissa fall innebär statlig pension, och det är status i Thailand.

Jag har valt att, som Du skrev i frågan, be min fru vara hemmafru och att vi gemensamt drar ner lite på lyxandet för att ha det gott på mina insläpade pensionspengar.

Sen att planera för morgondagen? HALLÅ :clapping: det är Thailändare vi talar om.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...