Jump to content
IGNORERAD

Flytta till Thailand - behålla bidragen ?


dandy

emigrera och behålla bidragen  

132 röster

  1. 1. är det Ok att behålla bidrag när man emigrerat

    • JA - det är ok
      50
    • NEJ - det är oacceptabelt
      82


Recommended Posts

Är Baa en bortskämd fjant??Tycker jag absolut INTE,han har betalt skatt i sverige ett helt yrkesliv och nu så unnar han sig att ta det lugnt med sin fru.Jag tycker han gör så rätt så :great: Längtar själv till stunden när jag får bosätta mig merparten av året i Thailand även om jag inte får några barnbidrag så ska nog min pension räcka till att unna mig några öl när jag vill :na: Ta en öl åt mig oxå Baa :drinks: Mvh Måne

Självklart har han rätt att unna sig det!

Att han var en bortskämd fjant var pga att han klagade på de som sparar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 434
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    62

  • mamma bäng fan pappa käng

    33

  • svarten

    25

  • Stickan

    22

Mest aktiva i denna tråd

Upprepar frågan Varför tycker du att det är NI andra som står för notan om Surin P3 betalar sskatt i Sverige??

Skall de som inte har barn då ha reduktion på skatten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall de som inte har barn då ha reduktion på skatten?

Nej!

Helst inga bidrag men om det skall finnas skall alla som betalar skatt ha rätt till bidraget, har man barn och betalar skatt i sverige skall man få barnbidrag, alla eller ingen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man t.ex. lever på kapitalavkastning, betalar 30% skatt i Sverige, samt plockar ut sina privata pensionsförsäkringar med början vid 55 års ålder (skattas också i Sverige), har man då inte rätt till barnbidraget, även om man inte bor i Sverige alla årets sex månader!?

Jag har rätt svårt att förstå varför vi inte skulle ha det! suicide.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man t.ex. lever på kapitalavkastning, betalar 30% skatt i Sverige, samt plockar ut sina privata pensionsförsäkringar med början vid 55 års ålder (skattas också i Sverige), har man då inte rätt till barnbidraget, även om man inte bor i Sverige alla årets sex månader!?

Jag har rätt svårt att förstå varför vi inte skulle ha det! suicide.gif

Håller med!

Så om man skriver sig på Svensk adress så får man bidraget?

Så om jag då besöker sverige 3-4 månader om året får jag då barnbidrag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Moral är ju en sak som vi är väldigt bra på. Vi får det i modersmjölken, i vissa fall i vällingen, från födseln. Den inpräntas i oss under vår uppväxt och vi växer snart upp till goda moraliskt ansvarstagande medborgare, redo att försvara den till varje pris.

Vi börjar jobba för att som en god moraliskt ansvarsfull medborgare börja betala skatt och bidra till driften av välfärdssamhället vi fötts in i. Vi har nämligen lärt oss att skatt är viktigt för att samhället ska fungera. Betalar vi inte skatt kan vi heller inte längre räkna med att få ta del av alla de förmåner samhället tillhandahåller.

Det finns till och med de som tycker att det är häftigt att betala skatt.

Vi fortsätter vår resa genom livet och förr eller senare kommer vi i kontakt med människor som inte alls levt i samma skyddade bubbla som vi befinner oss i och då delar vi gärna med oss om hur vi har det och talar om för dem hur de borde göra för att få det lika bra som oss andra, oss svenskar.

Vi kan det där. Vi är bra på det där. Vi är ju svenskar! Skulle alla göra som oss så skulle världen snart bli perfekt att bo i.

Vi får höra talas om att det förekommer korruption i andra länder och vi sätter oss snart på våra höga hästar igen och börjar predika om hur de borde göra för att få det lika bra som oss andra, oss svenskar.

Vi kan det där. Vi är bra på det där. Vi är ju svenskar! Skulle alla ha lika höga moraliska värderingar som oss så skulle världen snart bli perfekt att bo i.

Men sedan går tiden och något som kallas verkligheten börjar obarmhärtigt skrapa på skalet runt bubblan vi lever i och till slut spricker den och vi står där utan bubbla. Det enda vi har kvar är vår höga moral. Vi vet vad som är rätt och fel och skulle vi råka ha fel någon gång så har vi på något vis ändå rätt. Åtminstone är det vad vi intalar oss själva och andra i vår närhet.

För hur skulle det se ut om vi plötsligt var som alla andra? De som inte har fått i sig moral via modersmjölk eller välling?

Vi fortsätter med att jobba och därmed delta till att fylla på samhällskistan med skattepengar, vi betalar tv-licens, fordonsskatt och moms. Fortfarande tycker vi att vi är goda ansvarsfulla människor med höga moraliska värderingar. Det enda kruxet är att bubblan som tidigare omgav oss är borta och vi tycker plötsligt inte att allt är så perfekt i vår värld, den svenska världen, den bra världen.

Några av oss arbetar inte men som tur är så får de i alla fall stämpla så att de kan fortsätta att betala skatt och tv-licens och inte behöver bry sig om det på jakten efter ett nytt arbete. Men de har ju betalt både skatt och a-kassa under alla år så det är inte mer än rätt att de ska få tillbaka lite nu när de så väl behöver det.

Vi ser hur några av oss dricker för mycket, några har börjat med droger, några av dem så mycket att det snart blir ohållbart för dem att behålla sina jobb. De får visserligen stämpla men man kan ju fråga sig om det är rätt och riktigt när de fortsätter med sitt supande och drogande. De vill ju ändå inte jobba. Efter ytterligare ett tag blir de av med stämplingen och de sociala myndigheterna kopplas in. Nu börjar vi tycka att det börjar likna skit. Ska våra pengar gå till dem? De kan väl sluta med sina dumheter och ta ett jobb som alla andra?

Slutligen kommer myndigheterna fram till att de nu inte längre kan räknas som arbetsföra medborgare och blir klassade som sjukpensionärer. Pengarna räcker i många fall inte till för att finansiera deras missbruk och de börjar stjäla för att få ihop till dagens rus. Inbrott och i vissa fall överfall och rån blir snart vardagsmat och vreden inom oss växer. Vi ser dem sittandes på parkbänkar här och där, aldrig tycks de sakna vare sig samtalsämne eller berusningsmedel. Vi vet minsann hur de får tag i sina pengar och skulle vi någon gång möta någon av dem ger vi dem inget annat än en föraktfull blick som gärna fick vara dödande.

Som grädde på moset avslöjas det att några av dem som stämplat och fortsatt göra rätt för sig på ett moraliskt klanderfritt sätt avslöjas som svartarbetare. Det kommer också fram att några varit sjukskrivna men trots det jobbat svart. Efter en snabb huvudräkning kommer du fram till hur mycket de tjänat på det och nu blir du riktigt upprörd. Du funderar en stund över om du ska skriva en insändare i tidningen eller inte. Rubriken är redan klar: ”Nu får det vara nog”. Till slut avstår du eftersom du känner att ilskan inte beror på att de arbetat svart utan på att de tjänat mer pengar än du på att göra samma jobb.

Direktörer stjäl pengar ur den gemensamma kassan men eftersom de kallar det för bonus så är det väl ok. Du fick ju också en tusenlapp i bonus både vid semestern och vid jul. Men sedan kommer summan på deras bonus ut till allmänhetens kännedom och nu knyts näven hårdare än någonsin i byxfickan. Politiker och andra s.k. stöttepelare i samhället skor sig på de vanliga skattebetalarnas bekostnad och fler nävar knyts. Några funderar på om det inte går att införa spöstraff igen.

De flesta fick i sig tillräckligt av moraliska värderingar under sin uppväxt så de nöjer sig med att knyta näven, någon skriver en insändare i lokalpressen men de flesta väljer att fortsätta att leva sitt liv som goda moraliskt ansvarstagande medborgare medan andra tar varje chans de får till att fuska och bedra för att skaffa sig lite mer förmåner än vad de egentligen är berättigade till.

- Det spelar ändå ingen roll eftersom det är pengar från samhällets kassa, resonerar de i ett tafatt försök med att försvara sina handlingar.

- Jag har minsann betalat mer än de flesta andra genom åren så nu är jag värd det här, fortsätter de sina försvarstal och upprepar dem ofta i tron att deras lögner och bedrägliga uppsåt och gärningar till slut ska uppfattas av andra som både sanna och moraliskt riktiga.

De har nu skapat sig en egen bubbla och den försvarar de mot verkligheten som då och då försöker att penetrera även denna bubbla. De har heller inga svårigheter att manövrera sig upp på sina höga hästar och ljudligt predika för andra människor hur de ska leva och verka i livet för att upplevas som goda moraliskt ansvarstagande medborgare som alltid gör rätt för sig.

Det är konstigt hur ett begrepp som moral kan användas så att det hela tiden passar den som tar just det ordet i sin mun. Det finns regler att följa och de reglerna har tillkommit för att se till att samhällsmedborgarna ska veta vad de har för rättigheter och skyldigheter. Det finns som bekant två sidor på ett mynt och ibland får man ta det onda med det goda. Det är ett pris som man får vara beredd att betala för att leva i ett så pass väl fungerande samhälle som vi idag har.

Det finns de som är gifta eller samboende men som gör ett aktivt val att skilja sig eller separera på papperet medan de i själva verket fortfarande bor ihop. Mannen struntar i att betala underhåll och börjar jobba svart. Då kan den deltidsarbetande frun eller sambon börja plocka ut bidrag och stöd i olika former och tjänar snart hon mer än om hon skulle jobba heltid som de flesta andra tvingas göra för att få det att gå ihop. Mannens svarta löner innebär att de har ett ganska bekymmersfritt liv och kan unna sig lite av livets goda utan att behöva spara och snåla som alla andra. De som genom att hålla sig inom ramarna för vad som faktiskt är tillåtet tvingas att göra.

Det finns de som på ålderns höst väljer att flytta till ett behagligare klimat och efter några år utomlands betalar de inte längre lika mycket i skatt på sin inkomst som dem som av olika skäl väljer att bo kvar. När de sedan börjar bli sjuka eller för gamla för att bo kvar är det bara att flytta hem igen för att få ta del av samhällets omvårdnad som de nu under en lång period av livet inte varit särskilt delaktiga i. De har minsann gjort så mycket för samhället tidigare.

Varför ska samhället subventionera de som väljer att flytta från landet? De pengarna är till för att de som bor kvar ska få ta del av det som erbjuds av de skattesubventionerade fördelarna samhället skapat åt dem. De som väljer att stå utanför det ska heller inte tillåtas att plocka ut de russin ur kakan som de själva vill utan får ta med det i sin beräkning innan man flyttar.

En fuskare och bedragare är en fuskare och bedragare även om man råkar vara en fuskare och bedragare som ännu inte blivit påkommen med att fuska och bedra. Så enkelt borde det vara men det är sällan som det är det. Samhället har demoraliserats och då tycker några av medborgarna att de kan ta sig rätten att själva avgöra vad som är att anse som fusk och/ eller moraliskt riktigt. Det innebär inte att det är ok.

Jag skrev det här under dagen men det är bara några personliga reflektioner och tankar. Allt överensstämmer inte med hur jag lever mitt liv och jag dömer heller ingen för deras sätt att leva sitt.

Jag är en enkel man med den enkle mannens värderingar och låter folk sköta sitt och ser helst att jag själv får sköta mitt. Det har fungerat bra hittills.

Visst har även jag gjort en del saker som skulle kunna anses som moraliskt tvivelaktiga men jag kämpar och försöker att göra vad som anses rätt och riktigt.

Ibland faller jag för frestelser och det kan vara underbart.

I osäkra situationer kan jag fortfarande känna smaken av den moralkaka jag matades med som barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Vi har kommit väldigt långt från ämnet rtfm.gif .

Frågan var om det är OK att snylta bidrag som man inte är berättigad till (bedrägeri enligt advokaten).

Ni som svarat JA på det (härunder) verkar tycka det.

irjus , Toprunner , ban_kog_wat , Caddy 59 , dandic , Sakhon , b-tung , ronoh , Odin , måne , CB , Neolea , acarls , Lorentz07 , thongniam , Baa , BaBoo , lankasono , petere , tomurdoc , Red-dog , Peepee , Marsupilami , Wermland , kawasaki , Joints , Vaxet , McTwist , diskus , Surin P3 , wille , Dinkel , arneweisse , Khun Karla , noBuzz , UT006 , pigge01 , Crona , techdiver , AnsPii , PTF2012 , kongo24 , broder tuk tuk , Larka

Visserligen är en klar majoritet emot men det är skrämmande vilken dålig moral en del av er har.

Tycker det bevisar att det verkligen behövs en uppstramning av kontrollen mot bidragssnyltare.

dandy

Vad fan pratar du om? Vaddå moral ? Jag försöker på alla sätt ta tillbaka de pengar staten stjäl av min inkomst för att strö ut åt allehanda åtgärder. Vems moral pratar du om? Jag har lyckats tagga upp min thaifrus bidrag till ca 10000 per månad men går fortfarande back så jag letar efter nya uppslag. Senaste jag sett är att man får 2.50 kr i bidrag per producerad kWh solenergi så nu planerar jag efter det :P

Link to comment
Dela på andra sajter

... Jag försöker på alla sätt ta tillbaka de pengar staten stjäl av min inkomst för att strö ut åt allehanda åtgärder. ...

Ja, någonstans på vägen har man nog gått lite för långt. suicide.gif

Undrar om man inte kan öka den totala nyttan i samhället, om folk i större utsträckning får lägga sina pengar på vad de själva finner viktigt. Många är rätt duktiga på att ta ansvar för sina liv och klarar t.ex. av att planera för sin ålderdom. Själv är jag övertygad om att jag begriper mer om ekonomi än t.ex. Mona Saliv och Lars Ohly tillsammans.

jap.gif

“The only hope for the world is to make sure there is not another USA. We can’t let other countries have the same number of cars, the amount of industrialization, we have in the US. We have to stop these Third World countries right where they are.”

- Michael Oppenheimer, Environmental Defence Fund

Link to comment
Dela på andra sajter

Welder,

Vet inte vad jag ska säga angående ditt väldigt långa inlägg förutom att du belyser väldigt många av de problem som finns i Sverige på ett väldigt bra sätt :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg Welder :)

Welder,

Vet inte vad jag ska säga angående ditt väldigt långa inlägg förutom att du belyser väldigt många av de problem som finns i Sverige på ett väldigt bra sätt :great:

Tack ska ni ha. :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

WELDER De va ett friskt inlägg i den här tråden! Moral och statistik är ju ganska lika. Båda går alltid att vinkla till sitt eget bästa. Och våra bidrag i Sverige är väl kanske ett resultat av att folket inte behöver ta nåt större ansvar för sina liv... De ordnar ju "Samhället". Men dom tiderna börjar ta slut nu å nu står en del med skägget i brevlådan som de så vackert heter.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Welder. det tog ett tag att orka igenom Ditt inlägg, tycker Du har träffat rätt bra men saknar lite av vad Du egentligen tycker om moraliskt oantastliga medborgare som alltid betalat alla skatter och pålagor, kanske gnällt lite ibland men är på det stora hela nöjda med sitt liv och moder/vällingmoralintaget som följt dem genom livet.

Men det spelar ingen roll vad Du eller jag tycker, det är de mjölkfria,(läs skrupelfria) snyltarna i samhällstoppen som bestämt hur vi skall vara och tänka.

Mina reflektioner, i förlängningen av moralmjölken.

Folkpension, det absoluta moralsamhällets belöning till sina skattebetalare. Sagt med ironisk betoning.

Folkpension, det absoluta nederlaget för den som haft ett lågavlönat arbete och inte haft möjlighet eller kunskap om hur man skall ta hand om finansieringen själv eftersom stat och för den skull även den heliga kossan facket bedyrat att den dagen blir Du lycklig och fri att göra vad Du vill, var Du vill. Sagt i viss indignation.

Om man som moraliskt högtstående medborgare ser bubblan spricka och kollar över kanten på det som är kvar ser man sina nära, familj och släkt, hämta ut sin allmosa och sedan raskt sätta sig på kammaren och räkna hur många dagar man skall behöva käka blodpudding den här månaden.

Moralens mjöjk och vällingsmak har vid detta laget fått en mycket sur smak, hoppas det inte förstör julgröten för Er men, SURT SA RÄVEN.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FACKET och FÖRSÄKRINGSBOLAG är 2 maiffiaorg. med samma slogan:::"Betala till oss så ordnar sig allt om de händer något" LÖFTEN LÖFTEN. Dom har blivit enormt rika på att svika dessa löften och får fortsätta detta bedrägeri utan påföljder av något slag.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

FACKET och FÖRSÄKRINGSBOLAG är 2 maiffiaorg. med samma slogan:::"Betala till oss så ordnar sig allt om de händer något" LÖFTEN LÖFTEN. Dom har blivit enormt rika på att svika dessa löften och får fortsätta detta bedrägeri utan påföljder av något slag.

Är maffia inblandat och det är rena bedrägerier så tycker jag absolut att du ska polisanmäla det dom håller på med och det omedelbart !!

Eller är polis- och domstolsväsendet också inblandade i denna maffia ?

Fritz.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till FRITZ.

Med tanke på dom straff som vissa får i Sverige och hur lite man bryr sig om brottsoffren så ligger de nära tillhands att tro att även dessa är inblandade. Har du försökt att hävda din rätt mot någon av dessa så kanske du vet vad som gäller. Jag vet nämligen hur lönlöst de kan vara.

Men du kanske tycker de är helt okey att t.ex en bussschaufför sitter och smsar styrande med armbågarna i 90km/tim med pssagerare ombord? De tyckte ju vissa nämdemän och frikände!!???? För mig är han inte bättre än en självmordsbombare= kan ta livet av många med kort varsel.

Ändrades av Mr Ning Ning

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

WELDER De va ett friskt inlägg i den här tråden! Moral och statistik är ju ganska lika. Båda går alltid att vinkla till sitt eget bästa. Och våra bidrag i Sverige är väl kanske ett resultat av att folket inte behöver ta nåt större ansvar för sina liv... De ordnar ju "Samhället". Men dom tiderna börjar ta slut nu å nu står en del med skägget i brevlådan som de så vackert heter.

Welder. det tog ett tag att orka igenom Ditt inlägg,

Mitt inlägg var väl mer ett kåseri och även om något av det som står i det är mina åsikter så ska man nog hellre se det som ett kåseri.

I övrigt anser jag att åsikter är som arslen.

  • Alla har ett.

  • Några uppskattas, andra inte.

  • Några vädrar dem gärna offentligt, andra behåller dem för sig själva.

  • Det finns de som tycker att just hans eller hennes är mycket finare än andras.

  • Några tar större plats, ofta på någon annans bekostnad.

  • Några stinker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan alla inblandade sluta med dessa rasrelaterade inlägg.

Blir bara en så otrevlig stämning på forumet.:diablo:

Ingen nämnd, ingen glömd.

Hej Surin P3!

Jag förstår att dessa ständigt återkommande absurda påståenden som ska gälla hela folkgrupper eller könsgrupper kan skapa en otrevlig stämning på forumet. Sådant hör man aldrig IRL inte sedan 1940-talet i alla fall. Man tycker att detta forum borde vara det sista ställe där det framställs påståenden att vissa grupper har samma beteende. Vi äro ju alla olika! Konstiga fördomar är dessutom förbjudna enligt paragraf 4 i MPR:s regler.

Det blir lite konstigt för oss som trivs enormt med de underbara människorna i Thailand och Sverige och som läser om en helt annan värld ska i stället vara ”sanningen” – en sanning som vi inte har sett det minsta lilla tecken på.

Jag förstår att en del medlemmar har ett behov av att klaga över lätja, oempati, girighet, osv. Men då kan man lika gärna skriva att ”vissa svenska och thailändska individer är lata, oempatiska, giriga, osv.”

Hälsning

Svarten

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att det var ok att missbruka bidragssystemet!!!

Nolltaxera, bidgragsmygla och flytta till Thailand och lev som en kung.

Det politiska parti som avskaffar bidragssystemet har garanterat min röst.

:rtfm:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att det var ok att missbruka bidragssystemet!!!

Nolltaxera, bidgragsmygla och flytta till Thailand och lev som en kung.

Det politiska parti som avskaffar bidragssystemet har garanterat min röst.

:rtfm:

Jag anser inte att det är moraliskt försvarbart att nolltaxerarnde siffernissar eller svartjobbare som uppbär sjukpenning alternativt arbetslöshetskassa kan fortsätta sitt tveksamma leverne, oberoende om dom tillbringar sin tid i Sverige eller Thailand.

Men jag anser att om du bor i Thailand står kvar som boende i Sverige och fortsatt behåller banbidrag för ditt/dina barn (och skattar i Sverige) inte begår en omoralisk handling.

Men jag beskriver bara vad min moral säger mej, och att jag inte anser att det inte går att sätta likhetstecken mellan nolltaxerare och föräldrar som behåller barnbidraget vid utlandsflytt.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin

Frågan är inte vad som är moraliskt försvarbart eftersom moral är tänjbar beroende på vem man pratar med, vissa saknar helt moral.

Det skulle vara intressant att höra om du tycker det är ok att alla missbrukar bidragssystemet.tror du att statens pengar växer på träd också?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror du att statens pengar växer på träd också?

Tror nog tvärtom att staten tror att svenskars pengar växer på träd iom att vi är nästhögst beskattade i världen (om en månad är vi högst beskattade i världen igen)!

Odin som har eget företag, flera anställda och betalar på så sätt mer skatt än han än han nyttjar skall häcklas av dig tydligen!

Du är förmodligen en bidragstagare !

Link to comment
Dela på andra sajter

Odin

Frågan är inte vad som är moraliskt försvarbart eftersom moral är tänjbar beroende på vem man pratar med, vissa saknar helt moral.

Det skulle vara intressant att höra om du tycker det är ok att alla missbrukar bidragssystemet.tror du att statens pengar växer på träd också?

Nej min vän jag tror inte att statens pengar växer på träd, jag är en av dom som verkligen betalar skatt, dels jag som person men i synnerhet mitt företag.

Och visst moral är en personlig reflektion, och det var det jag skrev eller hur?

Jag tror nog att vi står moraliskt närmare varandra än du tror.

I min syn så är barnbidradsmissbrukaren ett 40-60 årigt par som har 3-5 år kvar på b.b. och flyttar till Los utan att skriva ut sej från Sves rike.

Men va f-n dom har väl under sitt yrkesverksamma liv betalt in till staten så det räcker att ge deras barn fortsatt b.b., det är ju bidrag till barnen och dom fortsätter ju att leva även om föräldrarne väljer att flytta ut.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...