Jump to content
IGNORERAD

Bilbälte i Thailand


Surin P3

Bilbältesanvändning  

42 röster

  1. 1. Använder ni bälte vid bilkörning i Thailand?

    • Ja, det är mitt eget ansvar
      13
    • Ja, och ser till att de andra gör det också
      22
    • Nej, det behövs inte
      1
    • Sitter oftast på flaket
      2
    • Använder det ibland
      4


Recommended Posts

Ja, hur är det nu...

Läste en artikel om antalet döda i svensk trafik, så har nästan hälften inte bilbälte.

En undersökning gjord mellan 1998 och 2007.

Men hur är det då i Thailand?

Använder ni bilbälte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska köra över 500 m, javisst, känner mig naken utan. Och bilbarnstolar är fixade för barnen, däremot har frun inget bälte när vi är ute och åker eftersom det aldrig fanns monterat från början i baksätet på vår gamla bil.

Vi har dock på verkstad monterat ett midjebilbälte på ena sidan bak för att få fast bilbarnstol.

Om frugan är intresserad av att sitta säkert får hon väl åka till verkstad och få ett monterat på sin sida bak, eller? ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thai verkar inte ha nån vana att använda bälte, Första gången jag sa till tjejen att sätta på bältet titta hon på mig som jag vart en idi*t. Tog nog 17 turer där man fick påminna henne innan det satt i huvet på henne att bältet skulle på annars rullar inte bilen.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både jag och tjejen använder alltid bälte och jag ser även till att "Elefanterna" i baksätet har det, både av omtanke om dom och för att säkra min egen hälsa.

En gång på den lokala marknaden 500 m bort glömde/brydde sig inte tjejen att ta på bältet för det var "så nära" hem

Gissa vilka som stog och kontrollerade 100 m bort runt hörnet med en stor trafikkontroll just den dagen och gissa om det vart en massa förhandlingar, körkortskontroller, visa internationellt körkort etc etc etc etc !!!

Slutade med att tjejen fick böta 100 baht och på kvittot vi fick (chefen satt ju vid bordet så den lokala polismannen kunde inte stoppa något i egen ficka) stog det på raden för förare "Mr Körkort" :-)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerhetsbälte bör alltid användas, tyvärr så finns det ju inte alltid i baksätet i bilarna.. :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid en olycka så är det väl jag som åker på att betala.

Hur känns det efter åt när någon eventuellt har en bestående skada eller ärr.

Hur är det med försäkringen gäller den om man kör utan bälte.

Har mött många förvånade miner när jag kräver att de skall ha säkerhetsbälte på vad pratar du om vill du dra otur över vår resa.

Kör aldrig med någon i bilen utan säkerhetsbälte i Thailand säger bara att det är min försäkring som kommer att betala eventuella skador.

Hur är det när man åker med andra som inte har full god försäkring i Thailand ex Taxi buss vem betalar?

Jag tror nog att det är bäst att köra själv och aldrig åka med någon annan.

Men skulle gärna vilja veta vad som gäller för fyllekörning.

Hur många dagar måste man i värsta fall sitta inne och hur höga är de officiella böterna.

Vet nu genom nyheter att man åker i finkan om man kör ihjäl någon vid fylla oavsett vems felet är skall visst inte gå att muta sig ur.

Moo

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid en olycka så är det väl jag som åker på att betala.

Hur känns det efter åt när någon eventuellt har en bestående skada eller ärr.

Hur är det med försäkringen gäller den om man kör utan bälte.

Har mött många förvånade miner när jag kräver att de skall ha säkerhetsbälte på vad pratar du om vill du dra otur över vår resa.

Kör aldrig med någon i bilen utan säkerhetsbälte i Thailand säger bara att det är min försäkring som kommer att betala eventuella skador.

Hur är det när man åker med andra som inte har full god försäkring i Thailand ex Taxi buss vem betalar?

Jag tror nog att det är bäst att köra själv och aldrig åka med någon annan.

Men skulle gärna vilja veta vad som gäller för fyllekörning.

Hur många dagar måste man i värsta fall sitta inne och hur höga är de officiella böterna.

Vet nu genom nyheter att man åker i finkan om man kör ihjäl någon vid fylla oavsett vems felet är skall visst inte gå att muta sig ur.

Moo

Hur man känner sig om man är skyldig vid en trafikolycka är nog mycket individuellt, de flesta får nog en schock när dom upptäcker att dom är inblandade i det bara händer andra.

Fyllekörning?

Vet inte vad regelverket säger, om det finns nåt enhälligt eller om det är individuellt beroende på region/distrikt.

I Udon har man numer ganska ofta promillekoll, exakt hur många som torskar vet jag inte men det gick inte att muta sig ur situatinen ens för en mkt känd farang som dessutom var laddad med cash. Han fick stanna över natten i en cell med 8-9 Thai i mer eller mindre bedrövligt skick, böta 2000 bath samt blev sedemera dömd till samhällstjänst. Till saken hör att det var poliser hitkommenderade från BKK så kanske var det av den anledningen börsen inte gick att använda, vem vet?

Det lär enligt uppgift finnas två gränser för hur mycket det kostar, gränsen tror jag är 0,5-1,5 som den lägre graden.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...