Jump to content
IGNORERAD

Go fund me Cancerpatient Nutcha. Är detta seriöst eller inte?


Tommy

Recommended Posts

55 minuter sedan, skrev SatanG:

Det är nog bara migranter och papperslösa som får gratis vård i Sverige, resten har skyldigheter.

 

/ SatanG

Så är det, för de har ett tillfälligt samordningsnummer som kan användas. Det har inte turister.

 

När SamboSamet var i Sverige de första gångerna fick jag glatt betala läkarbesöket, i förskott i receptionen, till fullt pris. Fick ett tydligt kvitto som jag skulle redovisa till försäkringsbolaget. 

 

Inget konstigt i något av detta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 102
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Swippe

    27

  • apknug

    10

  • UglyFarang

    9

  • samet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev samet:

Så är det, för de har ett tillfälligt samordningsnummer som kan användas. Det har inte turister.

 

När SamboSamet var i Sverige de första gångerna fick jag glatt betala läkarbesöket, i förskott i receptionen, till fullt pris. Fick ett tydligt kvitto som jag skulle redovisa till försäkringsbolaget. 

 

Inget konstigt i något av detta.

 

Dum du var då, Apknug säger ju att du inte har några juridiska skyldigheter att betala sjukvård för nån du är referensperson åt 😉 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swippe:

Herregud, du är ju ute på en så lång cykeltur så Greta skulle bli grön av avund! 😛 

 

För att överhuvudtaget kunna åberopa Fore Majeure så krävs det ju att två parter har tecknat ett avtal. Har Jörgen och hans fru tecknat någon form av avtal med Svensk sjukvård? Nej givetvis inte! Möjligtvis så skulle försäkringsbolaget kunna hävda Force Majeure eftersom det uppstått en situation de kan anse sig inte kunnat förutse, men de är ju trots allt ett försäkringsbolag så att försäkringstagaren ska kunna drabbas av Cancer eller ha svårt att kunna resa hem pga av t ex en pandemi går knappast att friskriva sig ifrån.

 

Oavsett så är det ju inget som Svensk sjukvård har att göra med, fattar du verkligen inte det? De vill ha betalt, de bryr sig inte det minsta vem det är som betalar bara de får betalt.

 

Det enda Jörgen och hans fru eller vem som helst som är missnöjd med ett Försäkringsbolags beslut är att betala för sjukvården och sen kräva Försäkringsbolaget på dessa pengar.

 

Force Majeure, dagens roligaste skämt. Man skulle nästan kunna tro att du jobbar som juridiskt ombud åt Trump 😉 

 

 

Oj, oj, oj!

Lille vän är du juridiskt sakkunnig??

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

Oj, oj, oj!

Lille vän är du juridiskt sakkunnig??

Uppenbarligen betydligt mer än dig som på fullaste allvar tror att man kan åberopa Force Majeure när man inte vill betala för sjukvård i Sverige 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Swippe:

Uppenbarligen betydligt mer än dig som på fullaste allvar tror att man kan åberopa Force Majeure när man inte vill betala för sjukvård i Sverige 

Enligt tillfrågad jurist så kan man det........

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Enligt tillfrågad jurist så kan man det........

Ha ha ha, ja eller hur! Som sagt, tipsa Jörgen och hans fru om detta då så behöver de ju inte bry sig om att försöka samla ihop en halvmille överhuvudtaget. 😮 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Swippe:

 

 

Tipsa Jörgen och hans fru om detta då! Du som är så smart :-) 

Det är ju precis det jag har gjort ovan. Hon kan inte betala och kommer att dö, försäkring finns inte så den betalar inte men det är irellevant i samanhanget, han har ingen skyldighet att betala hennes skulder. Det behövs ingen insamling om de är nöjda med den vård hon får utan att slanta upp innan. 

 

Att man "får" betala för något är en sak klart som fan man kan och ska göra men man måste inte. Vill man inte att frun flickvännen ska ha skulder för vård resten av livet är det en bra idée. I detta exempel är livet snart slut dock, tyvärr.

 

Men som sagt så talar vi förbi varandra så jag tror inte vi kommer längre. Försäkring eller inte för sjukvård och visum har inget med att den som bjuder in garanterar att betalar för resa och uppehälle att göra, det stannar vid resa och uppehälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev apknug:

Det är ju precis det jag har gjort ovan. Hon kan inte betala och kommer att dö, försäkring finns inte så den betalar inte men det är irellevant i samanhanget, han har ingen skyldighet att betala hennes skulder. Det behövs ingen insamling om de är nöjda med den vård hon får utan att slanta upp innan. 

 

Att man "får" betala för något är en sak klart som fan man kan och ska göra men man måste inte. Vill man inte att frun flickvännen ska ha skulder för vård resten av livet är det en bra idée. I detta exempel är livet snart slut dock, tyvärr.

 

Men som sagt så talar vi förbi varandra så jag tror inte vi kommer längre. Försäkring eller inte för sjukvård och visum har inget med att den som bjuder in garanterar att betalar för resa och uppehälle att göra, det stannar vid resa och uppehälle.

Du läser alltså inte vad folk skriver både i denna tråden och andra trådar? Alltså att man många gånger måste betala i förskott, hur kan man strunta i att betala då menar du? Du läser inte att folk har fått betala ur egen ficka först och sen fått kräva Försäkringsbolaget på pengar? Så tyvärr så går det inte att vägra att betala då, du kan åberopa Force Majoure eller vad du vill, nån måste ändå betala sjukhuset. Nu snackar vi inte livsuppehållande vård givetvis, kommer nån in med hjärtattack så krävs det knappast att du fixat betalningen först innan man räddar livet på personen men de flesta Thaitjejer som är här på besök behöver nog sällan livsuppehållande vård när de uppsöker sjukhus. Men i de fall man betalar för vård i efterhand så är det ju inte flickvännen som får skulder för resten av livet, det är ju flickvännens partner! Hon är ju bara här på besök, vem ska de skicka räkningen till då om inte hennes parter som är hennes referensperson. Och referenspersonen har det ekonomiska ansvaret för henne, inte bara resa och uppehälle. Finns ju flera personer under årens lopp här på forumet som fått betala för sin flickväns förlossning här i Sverige när tjejen varit här på besök och det saknats försäkring. Om de inte betalat den så skulle de hamnat hos kronofogden. Så enkelt är det. 

 

Nu är det ju et speciellt fall med henne eftersom hon tyvärr ska dö och jag har svårt att se sjukvården tjafsa om pengar för att sätta in smärtstillande behandling. Men det vet ju bara Jörgen och hans fru. Fortfarande så verkar det lite oklart exakt vad det är som ska kosta dessa 500 000 kr som de har som mål med insamlingen. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, ja eller hur! Som sagt, tipsa Jörgen och hans fru om detta då så behöver de ju inte bry sig om att försöka samla ihop en halvmille överhuvudtaget. 😮 

Under förutsättning att kvinnan har stannat kvar i Sverige pga flygbolagen har ställt in flygen pga Covid så kan man, citat från mail: "Man bör med framgång kunna hävda Force Majeure vid en juridisk tvist".

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar om jag har tid kolla på morgonprogrammen både på Tv4 och SVT och härom morgonen så  påstods det att palliativ vård inte enbart gavs i livets slutskede utan även vid mycket smärtor under behandling.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Under förutsättning att kvinnan har stannat kvar i Sverige pga flygbolagen har ställt in flygen pga Covid så kan man, citat från mail: "Man bör med framgång kunna hävda Force Majeure vid en juridisk tvist".

Nej nej, man kan ju bara åberopa det om man har ett avtal med någon. Det är ju grundförutsättningen att två parter kommit överens om ett avtal, i detta fallet kvinnan med cancer och försäkringsbolaget. Om det är tjaffs om vem som ska betala så är det ju något mellan dessa två parter. Inget som Svensk sjukvård har med att göra. Den Svenska sjukvården har ju inte ingått något avtal med kvinnan eller hennes man överhuvudtaget.

 

Flybolagen har ju dessutom INTE ställt in alla flyg till Thailand pga Covid-19, så det är ju INTE därför hon inte kan flyga hem. Hon anses vara i för dåligt skick för att kunna flyga helt enkelt om man ska gå efter det som kvinnans man skrivit.

 

När det gäller vilka som ges palliativ vård så har jag ingen aning, men vi kan nog båda utgå ifrån att oavsett om du är i livets slutskede med svåra smärtor i Sverige eller i Thailand eller någon annanstans i världen så kommer ingen sjukvård vägra att ge dig smärtstillande behandling även om du inte kan betala för det. 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev UglyFarang:

Under förutsättning att kvinnan har stannat kvar i Sverige pga flygbolagen har ställt in flygen pga Covid så kan man, citat från mail: "Man bör med framgång kunna hävda Force Majeure vid en juridisk tvist".

Jag skulle kunna tänka mig att svaret du fått är att juristen menar att kvinnan har ett avtal med flygbolaget om att resa till Sverige ifrån Thailand och från Sverige tillbaka till Thailand. Om flygbolaget inte kan uppfylla sin del av avtalet= ställer in flyg pga Covid-19 så är det flygbolagets ansvar att stå för kvinnans oförutsedda utgifter i Sverige eftersom hon inte kan ta sig tillbaka till Thailand och t ex få gratis sjukvård. Flygbolagen har givetvis en försäkring som täcker detta.

 

Men nu har man inte ställt in alla flyg som sagt, en Thailändsk medborgare är fri att resa hem till Thailand och så har det varit hela tiden.

 

Oavsett så det inte kvinnan som kan åberopa "Force Majeure" mot Svensk sjukvård. Möjligtvis att flygbolaget skulle kunna ha åberopat detta om det blev en tvist mellan dom och kvinnan.

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, UglyFarang said:

Under förutsättning att kvinnan har stannat kvar i Sverige pga flygbolagen har ställt in flygen pga Covid så kan man, citat från mail: "Man bör med framgång kunna hävda Force Majeure vid en juridisk tvist".

Nu vet jag inget om förutsättningarna här men borde man inte kunnat betala försäkringen oavsett om planen flyger eller inte? Tragisk hur som helst.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev SatanG:

Nu vet jag inget om förutsättningarna här men borde man inte kunnat betala försäkringen oavsett om planen flyger eller inte? Tragisk hur som helst.

 

/ SatanG

Om jag tar en svensk försäkring och åker iväg på semester till Thailand så ska jag kunna förlänga den före sista giltighetsdagen om detta även gäller i den nuvarande situationen det vet jag ej.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

och ordet "Bör" betyder inte ett skit...

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Om jag tar en svensk försäkring och åker iväg på semester till Thailand så ska jag kunna förlänga den före sista giltighetsdagen om detta även gäller i den nuvarande situationen det vet jag ej.

Frugan samt två av hennes bekanta hade inga problem att förlänga sina thailändska försäkringar när de blev strandsatta här i Sverige i november. 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev rolba:

Frugan samt två av hennes bekanta hade inga problem att förlänga sina thailändska försäkringar när de blev strandsatta här i Sverige i november. 

Inte min heller men försäkringsbolaget kan väl neka förlängning om man ser åt vilket håll det är på väg för försäkringstagaren, tror jag i alla fall.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Swippe:

Du läser alltså inte vad folk skriver både i denna tråden och andra trådar? Alltså att man många gånger måste betala i förskott, hur kan man strunta i att betala då menar du? Du läser inte att folk har fått betala ur egen ficka först och sen fått kräva Försäkringsbolaget på pengar? Så tyvärr så går det inte att vägra att betala då, du kan åberopa Force Majoure eller vad du vill, nån måste ändå betala sjukhuset. Nu snackar vi inte livsuppehållande vård givetvis, kommer nån in med hjärtattack så krävs det knappast att du fixat betalningen först innan man räddar livet på personen men de flesta Thaitjejer som är här på besök behöver nog sällan livsuppehållande vård när de uppsöker sjukhus. Men i de fall man betalar för vård i efterhand så är det ju inte flickvännen som får skulder för resten av livet, det är ju flickvännens partner! Hon är ju bara här på besök, vem ska de skicka räkningen till då om inte hennes parter som är hennes referensperson. Och referenspersonen har det ekonomiska ansvaret för henne, inte bara resa och uppehälle. Finns ju flera personer under årens lopp här på forumet som fått betala för sin flickväns förlossning här i Sverige när tjejen varit här på besök och det saknats försäkring. Om de inte betalat den så skulle de hamnat hos kronofogden. Så enkelt är det. 

 

Nu är det ju et speciellt fall med henne eftersom hon tyvärr ska dö och jag har svårt att se sjukvården tjafsa om pengar för att sätta in smärtstillande behandling. Men det vet ju bara Jörgen och hans fru. Fortfarande så verkar det lite oklart exakt vad det är som ska kosta dessa 500 000 kr som de har som mål med insamlingen. 

Ja det var ju ett långt och rörigt svar. Som vanligt blandar du ihop alla storheter och parametrar och rör ihop det som det skulle vara USA när de rullar ut patienter på gatan om de inte har ett kreditkort.

 

Att man "får" betala eller en faktura betyder inte har juridiskt ansvar att betala detsamma. Den som bjuder in har "ansvar" för resa och uppehälle, sjukvård räknas inte till normala kostnader för uppehälle.

 

Då vi helt klart inte talar om samma sak, det fall tråden handlar om, så ger jag upp. 

 

Sträck i debatten och tjena.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Ja det var ju ett långt och rörigt svar. Som vanligt blandar du ihop alla storheter och parametrar och rör ihop det som det skulle vara USA när de rullar ut patienter på gatan om de inte har ett kreditkort.

 

Att man "får" betala eller en faktura betyder inte har juridiskt ansvar att betala detsamma. Den som bjuder in har "ansvar" för resa och uppehälle, sjukvård räknas inte till normala kostnader för uppehälle.

 

Då vi helt klart inte talar om samma sak, det fall tråden handlar om, så ger jag upp. 

 

Sträck i debatten och tjena.

 

Nä det är bra Apknug, om du hamnar i samma situation som Jörgen och hans fru så kommer det inte vara några problem för er. Du hävdar ju bara Force Majeure och visar upp mailet från din jurist så slipper ni betala en spänn.

 

Men för alla andra så funkar det tyvärr inte så.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

När min svärfar var här för några år sedan ville jag gå med honom till Vårdcentralen för att undersöka hans blodtryck. Dom skulle ha typ 1.750:- för att han var turist! Då gick vi vidare till en liten privat vårdcentral, som skulle ha lika mycket betalt! När jag beklagade mig över att det var så dyrt slutade det med att dom registrerade gubben (svärfar alltså) som papperslös och vips kostade det nästan ingenting.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev lasseiudon:

När min svärfar var här för några år sedan ville jag gå med honom till Vårdcentralen för att undersöka hans blodtryck. Dom skulle ha typ 1.750:- för att han var turist! Då gick vi vidare till en liten privat vårdcentral, som skulle ha lika mycket betalt! När jag beklagade mig över att det var så dyrt slutade det med att dom registrerade gubben (svärfar alltså) som papperslös och vips kostade det nästan ingenting.

 

Jag skulle köpt en mätare för ett par hundralappar och gett den som present till honom att ta med hem.

Har för mig att på Hälsocentralen i Arvidsjaur finns det en "tryckkammare" där man kan knalla in och kolla trycket gratis.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag skulle köpt en mätare för ett par hundralappar och gett den som present till honom att ta med hem.

Har för mig att på Hälsocentralen i Arvidsjaur finns det en "tryckkammare" där man kan knalla in och kolla trycket gratis.

Gubben hade först testats av mig med min billiga mätare för ett par hundralappar och hade då blodtryck som såg helt galet högt ut. På vårdcentralen hade de en lite mer proffsig apparat som visade på mer rimliga värden.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Swippe:

Nä det är bra Apknug, om du hamnar i samma situation som Jörgen och hans fru så kommer det inte vara några problem för er. Du hävdar ju bara Force Majeure och visar upp mailet från din jurist så slipper ni betala en spänn.

 

Men för alla andra så funkar det tyvärr inte så.

Jag har väl för fan aldrig nämnt Force Majeure eller mailat nån jurist!!!

 

Hur jag skulle göra, i det fall tråden handlar om, framgår dock med tydlighet ovan för övriga läskunniga. 

 

Allt övrigt som förlossningar etc har jag inte diskuterat i detalj. Men för tydlighetens skull kan jag förtydliga att man vid  ex förlossningar normalt hamnar i en annan situation.

 

_________________________________________________

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Allt övrigt som förlossningar etc har jag inte diskuterat i detalj. Men för tydlighetens skull kan jag förtydliga att man vid  ex förlossningar normalt hamnar i en annan situation.

Det med förlossningar tycker jag är lite lustigt.

Varför ska utlänningar betala för det, krabaten som kommer ut är ju Svensk, och då ska det ju vara gratis....

En svensk måste ju ha rätt i att bli förlöst tycker man?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

Det med förlossningar tycker jag är lite lustigt.

Varför ska utlänningar betala för det, krabaten som kommer ut är ju Svensk, och då ska det ju vara gratis....

En svensk måste ju ha rätt i att bli förlöst tycker man?

Beror på...

MiniSamet var statslös i en vecka ungefär. Jag å gumman är inte gifta, hon är inte svensk medborgare. 

 

Således blev Mini statslös tills faderskapet var utrett. Först då blev han svensk. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...