Jump to content
IGNORERAD

Munkar - hur funkar det?


Abercrombie

Recommended Posts

Nu snackar vi munkar! Och inte munkar som i 'donuts', dem kan jag redan det mesta om, vilket mitt midjemått kan bekräfta.

Anledningen till min fråga är att jag för närvarande läser boken 'Jag kan ha fel' av Björn Natthiko Lindeblad. Björn levde som munk i bland annat Thailand i många år.

 

Frågan lyder: Jag har givetvis sett massor av munkar i kopparfärgade kåpor på gatorna i Thailand, men inte vetat eller vågat fråga om det är okej att prata med dom? Är det okej att fotografera dem? Något annat jag bör känna till?

 

Boken är för övrigt väldigt bra. 

 

Tack på förhand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 110
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    27

  • frogfish

    16

  • Alarik

    10

  • Batting

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

12 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Nu snackar vi munkar! Och inte munkar som i 'donuts', dem kan jag redan det mesta om, vilket mitt midjemått kan bekräfta.

Anledningen till min fråga är att jag för närvarande läser boken 'Jag kan ha fel' av Björn Natthiko Lindeblad. Björn levde som munk i bland annat Thailand i många år.

 

Frågan lyder: Jag har givetvis sett massor av munkar i kopparfärgade kåpor på gatorna i Thailand, men inte vetat eller vågat fråga om det är okej att prata med dom? Är det okej att fotografera dem? Något annat jag bör känna till?

 

Boken är för övrigt väldigt bra. 

 

Tack på förhand. 

Om man få vet jag ej, men munkarna vid "vårat" tempel pratar jag lite med när man ser dom utanför templet och dom tilltalar mig med riktiga namnet med.

Denna munk har jag kört hem till templet

Munk.thumb.jpg.c5a4ab9c2adfad33c902d74106f30e24.jpg

pga. problem med foten när han varit ute på sin morgonrunda för att välsigna folk.

Men nu har han dragit vidare i sin karriär.

 

Mvh. Taxi Dolemon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Abercrombie said:

Nu snackar vi munkar! Och inte munkar som i 'donuts', dem kan jag redan det mesta om, vilket mitt midjemått kan bekräfta.

Anledningen till min fråga är att jag för närvarande läser boken 'Jag kan ha fel' av Björn Natthiko Lindeblad. Björn levde som munk i bland annat Thailand i många år.

 

Frågan lyder: Jag har givetvis sett massor av munkar i kopparfärgade kåpor på gatorna i Thailand, men inte vetat eller vågat fråga om det är okej att prata med dom? Är det okej att fotografera dem? Något annat jag bör känna till?

 

Boken är för övrigt väldigt bra. 

 

Tack på förhand. 

Dom gillar att bli fotograferade. Kan dom lite Engelska så älskar dom att prata med dig. Fördelen som man är att man inte behöver vara nedanför deras ansikte när man pratar med dom. Det måste kvinnor alltid vara!

Men försök aldrig att hälsa på dom som vi gör. Alltid vaila!! Man man får aldrig vidröra en munk.

Det finns massor av munkar som är mycket trevliga och nyfikna på oss!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev thomas001:

Dom gillar att bli fotograferade. Kan dom lite Engelska så älskar dom att prata med dig. Fördelen som man är att man inte behöver vara nedanför deras ansikte när man pratar med dom. Det måste kvinnor alltid vara!

Men försök aldrig att hälsa på dom som vi gör. Alltid vaila!! Man man får aldrig vidröra en munk.

Det finns massor av munkar som är mycket trevliga och nyfikna på oss!

"Man man får aldrig vidröra en munk." ......Gäller om man är kvinna. Därför dom envisas med att man ska sitta bredvid munken när man ska åka Songteaw eller buss för en kvinna kan inte sitta bredvid utan att de råkar vidröra varandra.

 

En munk jag träffade som höll en sermoni för oss påstod att han blir inte med i foton när jag fotade. Men han var väll inte på humör för att göra sig osynlig på bild, för han är med 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bra tankar, säg fina saker, gör bra för andra. 

 

Eller liknande....hade vi inte en munk, halvmunk eller munkaspirant här förut...?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var till Templet i Fredrika, säkert 8-10 år sen en ung munk följde med hem han

skulle resa vidare med buss till Stockholm.Han blev kvar i gäststugan 3 dar. Men han

kastade vatten på den andra gäststugan jag börjat bygga på så den är välsingnad. Han

tyckte det var kul här fick åka skidor och även snöskoter men vi fick lova att inte säga det

till nån. Min fru var inte så glad, han skulle ha dj mycke mat före lunch och hon kunde

inte sitta i soffan där han satt utan gå ned på knä 2 m innan där han satt. Han ringde

säkert 10 ggr sen och ville komma hit, frugan sluta svara. Det roliga var också att jag

fick betala bussbiljetten

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Nu snackar vi munkar! Och inte munkar som i 'donuts', dem kan jag redan det mesta om, vilket mitt midjemått kan bekräfta.

Anledningen till min fråga är att jag för närvarande läser boken 'Jag kan ha fel' av Björn Natthiko Lindeblad. Björn levde som munk i bland annat Thailand i många år.

 

Frågan lyder: Jag har givetvis sett massor av munkar i kopparfärgade kåpor på gatorna i Thailand, men inte vetat eller vågat fråga om det är okej att prata med dom? Är det okej att fotografera dem? Något annat jag bör känna till?

 

Boken är för övrigt väldigt bra. 

 

Tack på förhand. 

Frugan har 2 morbröder som är Buddistmunkar på heltid, och hennes enda bror är numer också munk, på heltid, efter ett liv som "vanlig man"

Det går utmärkt att prata med dem, precis som med vilken annan människa som helst.

Munkarna kan dock inte röra kvinnor, inte ens sina systrar, det känns konstigt för mej, speciellt när min svåger inte kan röra sin mor eller syster...

 

Vad många inte känner till är att många av "Munkarna" de ser på gatan är bara "Tillfälliga munkar" kanske 2 månader som munk för att det är en bra grej att göra, lite som att konfirmeras som kristen...

Och det är ofta de som fotograferas med den senaste mobilen i högsta hugg, shoppandes på "Central"...

 

 

MVH

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

som svar på tråd-rubriken:

 

man ger dom pengar och då har dom ett ekonomiskt incitament att fortsätta vara munkar.

 

jämför tiggare.

 

utan pengar att tjäna ingen religion.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nicholas:

som svar på tråd-rubriken:

 

man ger dom pengar och då har dom ett ekonomiskt incitament att fortsätta vara munkar.

 

jämför tiggare.

 

utan pengar att tjäna ingen religion.

 

Jag noterar att du har fler åsikter än vad du har kunskaper...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Boa52:

Vi var till Templet i Fredrika, säkert 8-10 år sen en ung munk följde med hem han

skulle resa vidare med buss till Stockholm.Han blev kvar i gäststugan 3 dar. Men han

kastade vatten på den andra gäststugan jag börjat bygga på så den är välsingnad. Han

tyckte det var kul här fick åka skidor och även snöskoter men vi fick lova att inte säga det

till nån. Min fru var inte så glad, han skulle ha dj mycke mat före lunch och hon kunde

inte sitta i soffan där han satt utan gå ned på knä 2 m innan där han satt. Han ringde

säkert 10 ggr sen och ville komma hit, frugan sluta svara. Det roliga var också att jag

fick betala bussbiljetten

Du skulle ha visat var toaletten fanns så kunde han ha kastat vatten där.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev GreenValley:

Du skulle ha visat var toaletten fanns så kunde han ha kastat vatten där.

De brukar pissa runt knuten uppe i tassemarken.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har tydligen en tradition (fix ide) om att de ska vara munk en gång i livet.

Känner en kille som först jobbade i en halvhög befattning på ett boende några år.

Plötsligt var han borta.

Något år senare sprang jag på han igen då han körde taxi på Samui.

Vid frågan vart han var i fjol berättade han att han varit munk ett år, varför fick jag inget vettig förklaring till.

Var tydligen något man bara skulle göra??????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Alarik:

De brukar pissa runt knuten uppe i tassemarken.

Du förstår inte eller har inte varit i Thailand och träfatt munkar. Dom går runt i det här fallet gäststugan kastar vatten på det dom vill välsingna, så den är fri från spöken och

sörlänningar

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

kastar vatten på det dom vill välsingna

Hör du hur sjuka de , och du, är?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En son kan bli Munk i en viss tid, men mamma och pappa måste säga Ok.

Då blir mamma och Pappa jätte glad att sonen varit Munk. det har inte nån tid

hur länge har varit munk bara han varit det. Efter han varit munk får han ett annat

namn, Typ min svåger namn Säng ,Sedan tittsäng.olika namn på hur länga man

varit " praktiserat " som munk. Mamma, pappa tror att när sonen har varit munk

så när dom dör kommer dom till Buddahimmlen och när föräldrarna lever mår dom

bra för sonen varit munk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Bibben:

Hör du hur sjuka de , och du, är?

 

 

Skriver vi inte om Thailand nu inte dina fantasier

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Skriver vi inte om Thailand nu inte dina fantasier

Allt du skriver är fantasier, du förstår inget annat än snö och en full dunk. Säg nåt klokt om Thailand?

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Bibben:

Allt du skriver är fantasier, du förstår inget annat än snö och en full dunk. Säg nåt klokt om Thailand?

 

Varför har du bara skit om det du skriver, när var du i Thailand sist och bodde med

thailändare

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Varför har du bara skit om det du skriver, när var du i Thailand sist och bodde med

thailändare

I mars i år, du då?

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Bibben:

I mars i år, du då?

 

 

Ge dej du är inte rolig längre, feb var vi där men det spelar ingen roll var i 

Thailand var du, Pattaya förmodar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Ge dej du är inte rolig längre, feb var vi där men det spelar ingen roll var i 

Thailand var du, Pattaya förmodar jag

Var skrev jag att jag är rolig (fast, jo det är jag ju...5555). Jo, det finns bilder därifrån, med HC bl.a. Duger det? 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Alarik said:

De brukar pissa runt knuten uppe i tassemarken.

Jag brukar flå 3 flugor i en smäll. Samtidigt som jag visar JÖTAPETTER vyerna i tasseträsk så brukar jag också kasta vatten.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag brukar flå 3 flugor i en smäll. Samtidigt som jag visar JÖTAPETTER vyerna i tasseträsk så brukar jag också kasta vatten.

 

 

Fårstår inte hur ni tänker, Tråden Munkar hur  funkar det, Säkert lite olika i

peovincerna i thai men tror att i Norra Thai är det nog ganska lika

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...