Jump to content
IGNORERAD

Bilkörning i Thailand


Kenneth4618

Recommended Posts

När jag var ung en gång så körde jag både turistbuss och långtradare i Sverige och utomlands, så några hundratusen mil har man i kroppen

Har ju kört bil i Thailand några år nu, men här om dan slog det mig att här blir man mycket MPR i trafiken

Det som i Sverige skulle få mig att både tuta och sätta upp det berömda fingret, det skiter jag i här! Varför blir det så?

Åkte från Udon till Wang Sam Mo igår och mötte bilar i motsatt körriktnig, fordon utan lyse, bilar/mc/mm som tränger sig, långtradare

som kör om i uppförsbacke/kurva, tuk tuk utan lyse i 10 km/tim mm, mm men bryr jag mig? Nä MPR regerar

I Sverige går jag i taket för mindre, kan det vara så att jag har semester, nä det tror jag inte för hemma är det ingen skillnad eller är det

för jag förväntar mig detta betende? Vad tror ni eller hur reagerar ni?

I alla fall så fortsätter jag att köra i MPR jap.gif stil å det är ganska härlig att inte vara förbannad diablo.gif i trafiken

Kryssa lungt

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har motsvarande upplevelser

Blir till och med själv lite "thai" i min körstil och anpassar mig till deras betende. Särsklit vanligt är ju t.ex omkörning på fel sida eftersom det ofta är enda sättet att komma framåt eftersom thai-förare kör i den fil dom känner för och flyttar sig inte för något

Man blir nästan aldrig förvånad längre över helt otroliga saker man ser som t.ex senast mötte jag en lastbil med belysning i fronten som bestod av 6 olika färger och ingen av dom var vit

Klassiker på landsbygden är ju en som kör i vägrenen åt fel håll för att det är närmare än att köra bort till närmsta "u-turn"

Dessutom finns det många lite konstiga, obehagliga eller påverkade personer som fullständigt kan flippa ur om man tutar, blinkar eller voísar dom fingret och slita upp ett vapen och hantera svaret med den och enligt tjejen händer det lite då och då

Det minskar rätt kraftigt behovet att att utrycka sig på det sättet

Särskilt vanligt nattetid tydligen dessutom

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min alldeles egen uppfattning om Thailändska bilförare i allmänhet är att :diablo::suicide:

I synnerhet lite äldre förare som kör i 30-40 km i timmen på fel sida bara för att dom inte "hittar" sin byväg på motsatta sidan.Inget ser och hör, bara sin egen person som enda trafikant, livsfarliga vid sina totalt oplanerade svängar åt vilket håll som helst utan att kolla om det är fritt fram.

Nu vet jag att det är stooooor skillnad på storstadstrafikanter och bonnläpparna i Udon, men även här borde väl i alla fall någon form av trafikregler gälla utanför stadsringen, men icke, sämre trafikkultur får man leta efter.

Håller med Kenneth, MPR är det enda sättet att överleva, samt ett jäkla framförhållande och att ALDRIG tro att idio..sorry medtrafikanterna uppfattar situationen lika som Du gör.

Min egen lilla teori, utvecklingen till modernt samhälle har gått på tok för fort, man är fortfarande inne på buffelspeed eller möjligtvis traktor, allt som går snabbare fattar man inte riskerna med.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag har funderat på är att väldigt få Thailändare har glasögon, vilket kanske många bilförare skulle behöva

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Sverige kör jag som Svensk och i Thailand blir det Thai stil,typ köra på fel sida pga. det är närmare.

Körde en gång som Svensk i trafiken i Thailand och åka runt blev typ 400 meter längre blev nästan idi*t förklarad varför åka omväg när det är närmare denna väg.

Sedan des blir det Thai stil enklast ta seden dit man kommer

:wai:

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

I början för några år sedan tyckte jag det var ett enda stort äventyr varje gång jag skulle ut med bilen, nu har jag vant mig att att alltid hålla uppsikt åt alla håll utom nedåt och uppåt och vant mig och tycker det går ganska bra numera.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo nog har man frestats att ta över Thai-stilen i körningen sin, men jag försöker iaf hålla någotsånär vettig inställning trots frågande uttryck i ansiktet hos medpassagerare. Tom damens Uncle (polischefen) har resignerat, förra resan skulle vi åka från Korat till Bangkok. Han startade morgonen med en Whisky och soda, han hade ont i benet. När vi gick ut i bilen så sa jag till att "cab-rådd no-no" för honom, "me cab-rådd". Konstigt nog så har han vant sig vid min inställning så han gick lungt och satte sig på passagerarsidan. Men mycket MPR blir det, varje dag.

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer just ihäg att igår var det en festival i Udon, och i min enfald stannade jag vid ett övergångställe

Ingen gick över!!!! Frugan fick veva ned fönstret och mana på dem, fast jag förstår dem! Jävla pucko som parkerar där. (jag alltså)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Gåller att hålla en jävla uppsikt, Sen går ju trafiken saktare än i sverige.

Värsta är ju mopeder i städerna, Sen ute på vägarna att nån kör på motsatt riktning kan få en att skaka på huvet...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär tre timmar sedan mötte jag en bil som blinkade som tusan med lyset, vad har hänt tänkte jag, poliskontroll eller vad?

Ca 200 m längre fram stod en stor buss stilla, halvvägs på väg att svänga in på en vänsterväg. Körde förbi sakta och upptäckte plötsligt att det låg en totalt livlös människa under bussen, bakom vänstra backdäcket. Lite längre fram såg jag till min fasa att det låg ytterligare en livlös människa under själva bakdäcket samt en moppe halvvägs in under bussen. Å nej, bara det inte är barn inblandade också var min tanke medan håret reste sig på kroppen av olust. Ett par människor stod och tittade lite på avstånd men jag såg ingen som försökte hjälpa eller ens var i närheten av dom olyckade. Jag befann mig dock i en lång bilkö och kunde inte annat göra än att passera för att inte orsaka trafikstockning.

Detta är baksidan av trafikeländet här i Thailand. Jag är livrädd varje gång jag är ute på vägarna. Vet inte hur många dödsolyckor jag bevittnat på dom mil jag kört på vägarna här. Har aldrig sett en dödsolycka i Sverige men många, många här. Så många att jag tappat räkningen. Brrrrr!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag aldrig skulle stanna vid en olycka i trafiken i Thailand.

Det kan lätt bli så att det huxflux är du som orsakat olyckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag aldrig skulle stanna vid en olycka i trafiken i Thailand.

Det kan lätt bli så att det huxflux är du som orsakat olyckan.

Hej..jag har bott i Thailand i över två år och lyckligtvis inte blivit inblandad i nån olycka vare sig mig själv eller som åskådare. Har hört från flera håll att det är som du säger. Nu vill jag ha expertutlåtande i denna fråga...

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krockade på flygplatsen i Udon Thani, Enkelriktad väg skulle in på parkeringen.

Ligger i högerfilen av den tvåfiliga enkelriktade vägen, Stor pil på vägen "Rakt fram och Höger" Blinkar då höger och svänger. PANG!!!

En mopedist med 2 pers på inga hjälmar heller kör in i sidan på mig bakifrån, Det gick bra med dom Max nått blå märke och lite skrap på hojen men det första jag får höra är. YOU NOT LOOK, och sen frågan om jag är försäkrad. Kommer en jeffla massa pers som skall hjälpa till med både det ena och det andra. Poliser och ta mig fan säkert en pilot på gatan till slut. Och alla tittar givetvis anklagande på mig. Jag pekar på gatan... HÖGER... inte fan hjälpte det haha...

Som tur var hade jag en bra hyrbilsfirma, Dom kom dit och sa till mig att flyga till sverige och dom sköter allt. Men man vart bra orolig där ett tag. förlora depositionen på 2000 bath och skulle gladeligen betalt mer för att slippa eventuellt strul iom mitt flyg gick bara nån timme senare. Dom 2000 bath skulle dom ge till mopedisten.

Nu vart det inga fysiska skador, Jag hade alla mina papper i ordning. Bra hyrbilsfirma... Men jag tänker nog inte hyra bil igen, En allvarligare olycka så sitter man nog i klistret och måste betala sig ur DYRT vare sig man är skyldig eller inte.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..jag har bott i Thailand i över två år och lyckligtvis inte blivit inblandad i nån olycka vare sig mig själv eller som åskådare. Har hört från flera håll att det är som du säger. Nu vill jag ha expertutlåtande i denna fråga...

Mvh Fritz..

Nja, att Du skulle anses som vållande om Du kommer till platsen efter det att olyckan inträffat förefaller knappast troligt, men, Du kan få böter ändå eftersom Du stannat Ditt fordon på en plats som inte är avsedd att vara uppställningsplats, beror nog på hur "mutsugen" BIB är just då.

Men generellt sett, stanna ALDRIG om Du inte är direkt inblandad och är det bara en lätt "touch" så stanna inte då heller, det är lättare att betala sig ur knipan om Du skulle bli upptäck än att försöka göra det på plats med alla penningahungriga Thailändare som vädrar "farangpengar".

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Thairobban

Bilkörning i Thailand är en upplevelse is sig. För några veckor när jag var och hälsade på tanten, vi tog flyget från Bkk till Ubon för att låna en bil under min semestern i Buriram, tanten bor i denna underbara stad och provins. Vi sov över i Ubon för att vara utvilade för hemresan till Buriram. Resan startade tidigt, efter en en timmas färd körde vi förbi en olycksplats, killen låg livlös i diket med moppen över sig, föraren i bilen stod på sidan och tittade utan hjälpa till, tanten sa till mig att köra därifrån då hon menade att vi / jag kunde bli inblandad, således inte bra för en farang att stanna till för att hjälpa till. Efter många om och men kom vi till Surin, och var nästan ute ur Surin då det hände, vi fick möte i vår del av körbanan, jag försökte hålla så långt till höger som möjligt, men jag lyckades inte så bra, vi körde på en backspegel på en parkerad bil, tanten ville att vi skulle köra därifrån, men svensk som man är stannade jag bilen för ägaren till den påkörda bilen var på plats, efter många samtal till hans märkesverkstad för att få reda på priset för en ny backspegel, kom vi till slut överens om att jag betalade honom 4,000 bath, när vi kom hem så var det bara att knalla över till grannen och be honom fixa till lånebilens backspegel, detta gick på ca 2,000 bath. Efter detta så åkte vi moppe runt Buriram, förutom när vi skulle till Big C och handla. 6,000 bath fattigare och en lektion i bilkörning i Thailand rikare blev det denna gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Thairobban! Du får absolut inte hålla till höger i Thailand whistle.gif

Fast jag kör alltid på höger sida då alla andra kör på vänster sidablink.gif

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...