Jump to content
IGNORERAD

Vad händer när Thai blir Svensk medborgare


Snucke

Recommended Posts

Hej.

Min exfru och hennes dotter vill bli svenska medborgare. Min fråga är då vad händer med hennes Thailänska medborgarskap och hennes Thailändska pass?

Vi har hört flera olika versioner. Vad jag förstår så får dom väl behålla sitt medborgarskap i Thailand och alltså få dubbelt medborgarskap? Men några av hennes väninnor säger att dom fått sina Thaipass klippta och makulerade.

Som ni förstår så känner man sig då mycket konfunderad.

Är det nån som har färsk info om detta så vore det tacksamt.

MVH

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Snucke,

Vad jag förstår är thailändska lagen lite oklar vad gäller detta. Helt klart är dock är att en thailändsk kvinna som gifter sig med en utländsk man får ta denna mans medborgarskap och samtidigt behålla sitt thailändska.

Vad som gäller för sambos eller ex sägs inte uttryckligt, men jag har aldrig hört talas om några klippta pass eller fråntagna medborgarskap. Vilket kanske inte säger så mycket, men eftersom du frågar på detta forum...

Fru Chang är min sambo och numera svensk medborgare, och vi får väl se vad som händer med hennes thaipass när hon åker till Thailand nästa gång. Det finns ju dock gott om vittnesmål från andra medlemmar att det inte är några problem.

Inom parentes sagt blir jag ibland lite bekymrad över de som kanske fäster för stor vikt vid vad som skrivs på detta och andra forum. Det är för all del OK att ställa en fråga här som första steget i att försöka ta reda på hur det ligger till med en viss fråga. Men jag uppmanar alla med en viktig fråga att gå vidare till relevanta myndigheter för ett förhoppningsvis korrekt svar. Det är ett alltför stort lotteri att lita på att man beroende på forumets dagsform får rätt svar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...