Tallviking Inlagd September 21, 2023 Dela Inlagd September 21, 2023 Ännu en undersökning som dels visar att dom "nya hålen" uppstått mot havet botten vid olyckan då hon slog i botten och dels att inget "ånyo" tyder på några andra orsaker till haveriet än det som framkom i den ursprungliga haveriutredningen Inga spår av att ha kolliderat med något annat fartyg/ubåt/föremål https://www.expressen.se/nyheter/hal-i-estonia-uppkom-sannolikt-pa-botten/ 2 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Oktober 8, 2023 Dela Inlagd Oktober 8, 2023 Nu går det på SVT play en bra film om hur det gick till! Mycket tydliga bilder hur hålet uppkom i sidan, det ligger hårt berg precis vid hålet! Nu är jag 100 % övertygad att man hade byggt ett fartyg som inte skulle gå i hård sjö där det gick 1994! 5 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Oktober 9, 2023 Dela Inlagd Oktober 9, 2023 Vilket jag hävdat hela tiden, sen att man bytte ut besättningen till Estländare som inte var like erfarna sjömän hjälpte ju inte till. 3 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Oktober 9, 2023 Dela Inlagd Oktober 9, 2023 11 timmar sedan, skrev audirs2: Nu går det på SVT play en bra film om hur det gick till! Mycket tydliga bilder hur hålet uppkom i sidan, det ligger hårt berg precis vid hålet! Nu är jag 100 % övertygad att man hade byggt ett fartyg som inte skulle gå i hård sjö där det gick 1994! En kapten sänker farten i sjön när det är hård sjö,för hyttpassagerarna skall sova lungt.Samt säkrare för fartyget. 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 Inte direkt oväntat resultat https://www.hd.se/2024-03-03/kommission-inget-sabotage-av-estonias-bogramp 2 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
p125 Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 Lite av... Titta här här finns inget att se. Titta absolut inte på det stora hålet på mitten. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Detta inlägg gillas... Scandinaviancorner Inlagd Mars 3, 2024 Detta inlägg gillas... Dela Inlagd Mars 3, 2024 Dåligt sjömanskap, kaptenen skulle ha slagit ner på farten i ett sånt väder. då hade det aldrig hänt, men den fan var rädd för rederiet 10 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 Precis nyss, skrev Scandinaviancorner: Dåligt sjömanskap, kaptenen skulle ha slagit ner på farten i ett sånt väder. då hade det aldrig hänt, men den fan var rädd för rederiet Han borde gjort som övriga färjor den natten och stannat i hamn. Speciellt med en båt byggd för skärgårdstrafiken på Ålandslinjen som inte ens var byggd för den rutt på öppet hav dom går på i Estlandsrutten. 4 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tallviking Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 2 minuter sedan, skrev apknug: Gick Mariella och Slja Europa ut ur hamn för när de hörde nödropen från Estonia? Dom gick på Helsinforslinjen och gick kustnära tills dom fick nödropet 1 Being nice is overrated - Garfield Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Soengsang Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 38 minuter sedan, skrev Tallviking: Dom gick på Helsinforslinjen och gick kustnära tills dom fick nödropet De gick inte direkt kustnära, man vill inte det då det blåser mot kusten, de gick sin normala rutt, men hade sjömanskap nog att anpassa farten till vädret. Estonia kördes för hårt, vad som kan hända då är ju tyvärr uppenbart. 2 Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jed Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 1 timme sedan, skrev apknug: Nordström och Thulin, de har blod på sina händer och de första de sa efter katastrofen var att vi har Försäkring.... Jag var med och byggde terminalen i Tallin 1990 (för Estonia och Estline) så dom har jag haft mycket att göra med. Jag skulle vilja påstå att det var snålheten som gjorde det hela, lönekostnaderna sjönk med 70 - 80 % efter vad jag hört. 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 Och ingen har suttit i fängelse en ända sekund för detta massmord! Skall åka över pölen nästa vecka till en begravning. Har inte bestämt ännu, med Viking eller Finnlines! Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 12 timmar sedan, skrev apknug: Fast nu har han ju sagt att de gick kustnära, då gjorde de väl det, trots att mitt inlägg ovan visar annat, han ljuger väl inte? Fast han skrev ju först att de låg i hamn. Satan vad de måste gasat för att komma fram till Estonia, ganska vågat i det vädret... 3 Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chevrolet-48 Inlagd Mars 3, 2024 Dela Inlagd Mars 3, 2024 1 timme sedan, skrev Benriach: Fast han skrev ju först att de låg i hamn. Satan vad de måste gasat för att komma fram till Estonia, ganska vågat i det vädret... Måste man kommentera detta sandlåda larv ? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Don Went Inlagd Mars 4, 2024 Dela Inlagd Mars 4, 2024 en ända sekund heter det väl fan inte😉 1 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nicholas Inlagd Mars 4, 2024 Dela Inlagd Mars 4, 2024 20 timmar sedan, skrev Soengsang: De gick inte direkt kustnära, man vill inte det då det blåser mot kusten, de gick sin normala rutt, men hade sjömanskap nog att anpassa farten till vädret. Estonia kördes för hårt, vad som kan hända då är ju tyvärr uppenbart. Silja Europa var väl något större samt typ nybyggd också. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
audirs2 Inlagd Mars 4, 2024 Dela Inlagd Mars 4, 2024 (ändrad) 5 timmar sedan, skrev Don Went: en ända sekund heter det väl fan inte😉 En enda "gånga har jag fel!😆 Ändrades Mars 4, 2024 av audirs2 1 1 Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benriach Inlagd Mars 4, 2024 Dela Inlagd Mars 4, 2024 13 timmar sedan, skrev chevrolet-48: Måste man kommentera detta sandlåda larv ? Nej det var dumt av dig. Skärpning... 1 2 Det fanns ett Sverige innan ekomjölken... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu