Jump to content
IGNORERAD

Estonia

clion

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Belos känner jag väl till och vad hon kan, och inte kan.

Naturligtvis är det inte helt omöjligt att bärga ett sjunket fartyg som Estonia. Allt handlar om tid, pengar och risker.

Det skulle krävas sådana enorma insatser och dessutom enorma risker för de inblandade så ändamålen skulle aldrig kunna helga medlen.

Titta t.ex på Costa Concordia-bärgningen. Det var ett fartyg som bara till dels låg under vatten (ganska varma vatten), det satt fast på en klippa och kunde inte röra sig ur fläcken (inga risker) och behövde bara rätas upp och lyftas någon meter från botten, enda syftet med att bärga henne var att få bort henne från ett känsligt naturområde och enbart för att skrota henne på ett varv sedan. Det mesta av bärgningsarbetet kunde genomföras ovan ytan utan dykare och de arbeten som krävde dykare var på några få meters djup, god visibilitet, ganska varmt vatten och precis invid land.
Dessutom lyckades man väl aldrig bärga alla kroppar vid förlisningen trots de gynnsamma dykförhållandena och fick vänta till bärgningen med att hitta de sista.
Bärgningen tog väl 2 år och blev världens genom tiderna dyraste bärgning (1.2 miljarder dollar)

Sätt det i perspektiv till förutsättningarna att bärga Estonia på 60-80 meters djup i iskallt vatten (4 grader året runt där nere) i totalt mörker med kort tid om året som inte väder hämmar arbetet eller gör det omöjligt.

Dessutom finns ägarna inte kvar (gick i konkurs)

Är det Mona som sagt detta till dig ?

Dela på andra sajter

Över 60 år sen fick de upp ett känt gammalt skepp... I och för sig halva vikten och halva djupet, men nog är det mera än ovilja än kompetens etc. som styr om Estonias bärgning blir av eller inte.

Gissar att vi får vänta över 300 år på den här bärgningen också. 

Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Jed:

Jag byggde hamnterminalen i Tallin åt Estline när det begav sig 1990, så nog känner jag igen många från både 
Nordström och Thulin samt Estline. Det stora problemet var egentligen när man bytte ut den svenska besättningen till "Estnisk", det bytet vart inte riktigt bra om man uttrycker sig så, jag känner fortfarande några var skeptiska till att det skulle gå så snabbt och sitter nu och säger " vad var det jag sa".

Han som var "chef" från N&T var William Dömstedt på den tiden, undrar vad som hände med han efteråt?

Så du byggde upp terminalen i Estland.Det var inte dåligt gjort 💪

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev jlh66:

Så du byggde upp terminalen i Estland.Det var inte dåligt gjort 💪

Det var ju några till som var med och räckte plankor när det behövdes bland annat :grin:

Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Jed:

Det var ju några till som var med och räckte plankor när det behövdes bland annat :grin:

Jag tänkte väl. Helt själv hade du nog inte fixat det 😁

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

Dykrobotens bilder ger svar: Inga tecken på explosion

bild.png.1ae4ca99fe732a46c29025f2e246793f.png

Sedan i onsdags har Statens haverikommission tillsammans med estniska kolleger filmat på Estonias bildäck med två undervattenrobotar. Bilderna visar bland annat de hål i skrovet som hittades vid inspelningen av en dokumentärfilm 2020 och som föranlett spekulationer om att en explosion kan ha orsakat förlisningen.

Utredare Daniel Söderman säger till TT att bilderna från insidan inte visar några tecken på det.

– Vi har inte sett någonting som skulle avvika på något konstigt sätt mer än att det är intryckt och buckligt, säger han.

– Nu får fler titta på det här, men det ser ut som att skadorna har blivit när hon slagit i botten.

Bland annat är skrovets vita färg intakt på insidan. Några mörka fläckar i närheten av hålen bedöms vara bakterietillväxt.

Innan den veckolånga undersökningen är klar ska haverikommissionen bogsera fartygets bogramp. Den 12 ton tunga fartygsdelen ska hissas upp med kedjor och särskilda lyftanordningar, skriver Aftonbladet.

bild.png.32ea0ab3b3a426852819ca930f84bec7.png

En bil på babordssidan av Estonia. Dykoperationen har försvårats av bilar och lastbilar som legat över varandra på bildäck.

bild.png.6a511a7ab560fda4934dc7b18745e293.png

En trasig hörna från bilrampen som sitter kvar på vraket. Resten av rampen har lossnat och kommer senare att bärgas.

bild.png.7cbc48b6e71705aca9ad593c2e427bd1.png

Delar av vraket har skurits loss för analys. Exempelvis en del av en balk intill det omdiskuterade hålet i skrovet.

https://omni.se/dykrobotens-bilder-ger-svar-inga-tecken-pa-explosion/a/rlyKL8

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Ehh om sanningen om Estonia skulle uppdagas så blir det nog väldigt ansträngt här omkring...

Och med omkring så menar jag inte i huset bredvid. Vidga vyerna lite, låt oss säga i den här delen av världen, Svea är inte det PK-land hon en gång var.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag är mest nyfiken på den kraftiga smäll som överlevande hörde innan allt gick över styr.

En bekant till mig som jobbade på båten men var ledig just denna dag undrade också detsamma.

Hon fick dock som anställd mkt lite info om saker å ting och tyckte det var konstigt.

Det kommer garanterat spekuleras om denna olycka i all framtid eller tills "någon" talar klarspråk.

Att bärga båten är genomförbart i ett stycke men mkt dyrt och inte enkelt.

Min kompis sade alltid "låt den ligga" och han var med och bärgade Alexander Kjälland i Norge.

Sanningen får vi nog aldrig veta vad den än må vara.

Veteran

Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Odin:

Ehh om sanningen om Estonia skulle uppdagas så blir det nog väldigt ansträngt här omkring...

Och med omkring så menar jag inte i huset bredvid. Vidga vyerna lite, låt oss säga i den här delen av världen, Svea är inte det PK-land hon en gång var.

Kan nog ligga något i det du antyder. Märkligt att man filmar 29 år senare.

Dela på andra sajter

Finns tyvärr många som trots att dom stirrar rakt in i sanningen vägrar att tro eller acceptera den utan griper efter varenda halmstrå dom kan finna....

Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Det finns ju även dom som blundar för att det finns andra lösningar än vad dom själva är övertygade om.

Veteran

Dela på andra sajter

Efraim Barkbit

Om jag kommer ihåg rätt så hade väl den estniska besättningen tagit över mindre än en månad tidigare samt att dom drog på i ca 17-19 knop i det vädret medans silja o viking körde i 10-12 knop pga vädret, har jobbat på Stena Saga som hade ett likadant bogvisir, vi skulle aldrig kört så fort i ett sådant väder pga visiret. Smällen som dom ”hört” kan bero på många anledningar tex vågor, när visiret slog mot skrovet innan det lossnade osv 

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Efraim Barkbit:

Om jag kommer ihåg rätt så hade väl den estniska besättningen tagit över mindre än en månad tidigare samt att dom drog på i ca 17-19 knop i det vädret medans silja o viking körde i 10-12 knop pga vädret, har jobbat på Stena Saga som hade ett likadant bogvisir, vi skulle aldrig kört så fort i ett sådant väder pga visiret. Smällen som dom ”hört” kan bero på många anledningar tex vågor, när visiret slog mot skrovet innan det lossnade osv 

Saga har jag också jobbat på.  När var du där? Jag var där på 80 talet. 

Och kom jag på, en sväng 2007.

Ändrades av Don Went
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Risifrutti:

Kan nog ligga något i det du antyder. Märkligt att man filmar 29 år senare.

Inte så märkligt, bättre utrustning nu ger bättre kvalitet på bilder, bilder från ställen man tidigare inte kunnat nå, etc.

Så bra o filma för att få slut på svammel om bomber, ubåtar och liknande, tex inlägget du citerar och liknande spekulationer.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

navion hispania

Första gången dom har riktig ROV, har ju mest varit  mindre saker vad jag sett.

Helst han Linus Andersson 37 år och "vrakexpert"  tänkte va fan är det för jävla leksaker och inte så imponerad av hans CV är jag heller, för att kunna kalla sig "expert".

Kör man in sjöberg  i  högfart 15- 16 knop  så nog fan smäller det ut av helvete.

Och i det här fallet  gick hela bogvisiret åt helvete vilket nog ger en jäkla smäll  fylls sedan  bildäck  med vatten/effekten av fria vätskeytor   tja då är det nog inte mycket stabilitet  kvar.

Stabilitet/ fria vätskeytor är ju  erkänt  problem med dessa Ro-Ro båtar,  exempel är Tricolor,  Herald of free enterprise.

Och färjor som har haft  med bog visir och portar är flera tex  Stena Jutlandica, Mariella, Diana 2.

Sjön är tuff och grejer slits och underhålls inte alltid  efter bästa förmåga eller kunskap.   

Har varit med då  sjöberg spolat bort det mest på backen eller det resulterat i  sprickor , spant kröks och en hel del ton  plåt som fått byttas. Främst då under åren på Nordsjön, nordatlanten och pacific.

Vilket  ibland resulterat  i att  det var den sista turn dessa skepparna gjorde. 

Sjökapten Hans Rosengren som  representerade  Sverige i  haverikommissionen  var ju erkänt duktig på stabilitet.

Så jag tror inte jag vill pissa på hans långa kunskap och erfarenhet , och helst inte som  maskinare/sjöingenjör.    

Gissar att dom  som har åsikter i frågan har läst rapporten och är väl förtrogna med terminologin.

• Ge karma 1
Dela på andra sajter

On 2023-07-24 at 04:23, skrev Soengsang:

Inte så märkligt, bättre utrustning nu ger bättre kvalitet på bilder, bilder från ställen man tidigare inte kunnat nå, etc.

Så bra o filma för att få slut på svammel om bomber, ubåtar och liknande, tex inlägget du citerar och liknande spekulationer.

Det är jättebra att dom äntligen filmar och visar upp hur det ser ut. Känns dock som att tekniken har funnits ett tag.

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Risifrutti:

Tror nog dom anhöriga nöjer sig med sanningen. Resten är oväsentligt.

En tidigare kollega till mig i flottan som var ombord den natten och överlevde är just nu med ombord på det fartyg som bärgat bogrampen som en av två överlevarrepresentanter. Får hoppas han känner sig nöjd med det som nu framkommer om hålen i sidan och bogrampen.

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev apknug:

Har han varit "inte nöjd" tidigare? 

Ja

https://www.gp.se/nyheter/sverige/överlevare-på-väg-mot-estonia-rätt-att-få-svar-1.105201156

Men han verkar mer positiv nu

https://sverigesradio.se/artikel/overlevare-om-undersokningen-mycket-kanslor

Ändrades av Tallviking

Dela på andra sajter

Efraim Barkbit
On 2023-07-24 at 02:57, skrev Don Went:

Saga har jag också jobbat på.  När var du där? Jag var där på 80 talet. 

Och kom jag på, en sväng 2007.

Ja var där 04-06

Dela på andra sajter

Haverikommissionen slår nu för första gången fast att Estonia inte var sjövärdig.

– Vi har gjort bedömningen att fartyget inte var sjövärdigt och inte borde ha fått gå på den här turen, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Haverikommissionen, till Ekot.

Han presenterar också en ny teori om varför fartyget sjönk så snabbt.

https://www.expressen.se/nyheter/slar-fast-estonia-var-inte-sjovardig/

• Ge karma 1

Dela på andra sajter

Kanske dags att göra en romantisk spelfilm om olyckan. 

Eller möjligen vänta 50år med det, men sedan går det bra. 

Dela på andra sajter

Måste bara kolla om jag missuppfattat ,men jag har läst någonstans att dom 2 maskinisterna som kröp ut via skorsterna såg på cctv innnan att bildäcksrampen var stängd ?

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...