Jump to content
IGNORERAD

Toaletten!


svampen

Recommended Posts

Om du tänker till lite så fattar du vad hon menar :whistle:

Stickrise äts med fingrar...alla fall om man är thai.

Och jag som trodde att Thailändare var som oss faranger och åt med munnen ;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    18

  • stefan5300

    10

  • Odin

    6

  • Magrood

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej på ER tänkte starta en tråd där man kan "lätta på trycket"!

Berätta om både goda minnen såväl som dåliga i Thailand?

Tyckte det behövdes en tråd eftersom det "lättas" på alla

trådar mer eller mindre.

Så den "lätta på trycket tråden" är här nu!

Hoppas den uppskattas?

MVH Svampen :wai:

Skit samma nästa gång tar jag med detta åter till ämnet! :yes:

post-4567-125932918443_thumb.jpg

post-4567-125932918443_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som trodde att Thailändare var som oss faranger och åt med munnen ;)

Absolut men färdsättet till munnen varierar beroende på kultur :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i alla fall att det är äckligt när dom knådar klibbriset i handflatan och när dom sitter på dom stora fyrkantiga träborden och alla plockar mat ur skålarna med fingrarna.

Man vet ju som sagt inte vad näven har varit 5 minuter innan och sen alla dessa flugor som brukar sitta i matskålarna, men lite skit rensar ju ur magen, men inte min mage.

Jag säger vänligt men bestämt nej till inbjudan till såna matbord

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med papperet är ju inte att det är så tunt utan att det faller i sär. Det verkar inte finnas något bindmedel i det. En anledning så god som någon annan att ha kortklippta naglar.

För något år sedan skulle jag besöka den dåvarande tjejens hemby utanför Buriram. Hon och en kvinnlig släkting på dryga 40 kom och hämtade mig på flygplatsen och sedan blev det ett stopp i Ayuthaya där vi skulle övernatta innan vi fortsatte vår färd nästa dag.

Magen var som vanligt i obalans efter resan och innan vi åkte iväg så blev det bara två koppar sötsliskigt pulverkaffe, äta skulle vi göra efter vägen, och det kaffet innehöll inte tillräckligt för att få fart på magen.

Vi stannade vid någon restaurang vid en flod och åt en kombinerad frukost/lunch. De åt givetvis som om de inte sett mat på flera dagar medan jag nöjde mig med fisk plus det de mot min vilja lassade på min tallrik.

Jag antar att de flesta känner till vad eventuella protester leder till så ni förstår säkert att det bara var för mig att sleva i mig av det som nu gjorde min fisk sällskap på tallriken. Eller min fisk, det var inte mycket jag hann få i mig av den innan det endast låg ett skelett kvar på fatet.

Hur som helst, när min tallrik var tom och magen full satt jag med brännande tunga och chilisvettig panna och petade tänderna när jag blev sugen på kaffe. Jag beställde kaffe medan damerna gjorde tabberas på de olika faten på bordet. Jag drack girigt ur den första koppen och hade glömt bort hur starkt kaffet kan vara. Men koffeinbegäret behövde stillas så jag beställde en kopp till.

När den var urdrucken till hälften och ciggarett nummer två var avslutad bubblade det plötsligt till i magen och av tidigare erfarenheter så förstod jag att nu var det bråttom. Jag hittade till toaletten och såg att det fanns två bås och öppnade ivrigt den första för att lika ivrigt stänga den igen. Det hade inte varit städdag den här dagen kunde jag konstatera där papper och annat låg i en pöl på golvet och en obeskrivlig sörja låg i vattnet och skvalpade. Snabbt in i bås nummer två som såg något bättre ut. Det var blött runt omkring men annars var den hyfsat fräsch.

Det tryckte på rätt duktigt nu och jag förbannade thaitoaletter i allmänhet och den här i synnerhet. Att bara sätta sig ner för en snabb tömning var ju inte alls att tänka på. Då hade en hel del av det blöta absorberats av tyget i mina byxor och det såg jag inte som ett tänkbart alternativ. Tack och lov fanns det en krok på väggen som jag kunde hänga byxor och kalsonger på. Under viss akrobatik och en hel del möda fick jag av mig klädesplaggen och tog sedan plats för att äntligen kunna lätta på trycket.

I samma sekund som jag förlöstes tyckte jag att jag hörde en gosskör sjunga "Halleluja" högt och klart men det kan ha varit något jag inbillade mig också. Att säga att det var skönt är en underdrift. Sedan började jag se mig omkring efter papper för i det akuta tillståndet jag tidigare befann mig så var inte papper det jag var i störst behov av. Det behovet hade jag däremot nu men det enda som fanns tillhands var en tunna med illaluktande vatten som det fanns en skopa i. Fler förbannelser över dessa s.k. toaletter snurrade snart runt i mitt huvud. Att använda vattnet från tunnan var ett alternativ men sedan då? Skulle jag stå och lufttorka?

Men som den någorlunda erfarne besökare man nu är kom jag på att jag brukar alltid ha med mig våtservetter i byxorna men kunde inte för mitt liv komma ihåg om jag hade försett mig med sådana redan. Bredbent gick jag med korta steg fram till mina byxor och kände efter i fickorna. Ett prassel från sedlar! Nog för att de är gjorda av papper men att använda 1000 bahtare var lite väl magstarkt. 20 bahtare kanske. Nästa ficka då? Ett prassel även den här gången men av plast. Plast runt om våtservetter! Jag tog fram dem men såg att det bara var två kvar men det räckte precis. Fast inte till händerna och det har man ju fått lära sig från barnsben hur viktigt det är.

Nåja, med en ren, fin och helt säkert en mycket väldoftande bakdel tog jag på mig igen och hoppades på att "den andra vågen" inte skulle komma inom kort. Utanför båset fanns det handfat och även en tvål. Jag tvagade omsorgsfullt mina händer och torkade sedan av dem på en av de skitigaste tygbitar jag någonsin sett. Efteråt luktade händerna snusk så jag tvättade dem en gång till och den här gången fick de lufttorka. När jag kom tillbaka till bordet hade damerna ätit klart och jag avstod från kaffet som var kvar i koppen. Jag vågade inte riskera något efter vad jag nyss varit med om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i alla fall att det är äckligt när dom knådar klibbriset i handflatan och när dom sitter på dom stora fyrkantiga träborden och alla plockar mat ur skålarna med fingrarna.

Man vet ju som sagt inte vad näven har varit 5 minuter innan och sen alla dessa flugor som brukar sitta i matskålarna, men lite skit rensar ju ur magen, men inte min mage.

Jag säger vänligt men bestämt nej till inbjudan till såna matbord

Varför tror du fågelinfluensan spred sej så fort i LOS????????

Och föressten Spisen så tackar jag ochså nej!

MVH Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

¨

hej

kan inte låta bli att svara på ditt inlägg

tycker du jag är okunnig för att jag fick som liten lära mig att äta med bestick.

sedan har jag en ovana att alltid tvätta hönderna efter ett besök på dasset

Nejdå...

Jag var bara på extra gött humör idag och försökte låtsas vara lite kaxig och "kunnig" med glimten i ögat.

Men det blev nog lite fel. :suicide:

Skulle aldrig falla mig in att på allvar lyfta upp mig själv som kunnig. :-)

Bäst att vara mitt vanliga jag i fortsättningen. :bag:

:wai:

Mvh

Magrood

Ps. Läste fel - Trodde att det var Svampen som tog illa upp.

Men såg nu att det var JanneGBG. Så då kan du strunta i mitt inlägg. Det är inte ämnat åt dig.

Att du tar illa upp är mer regel än undantag - så det är ingen idé att ens bry sig.

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i alla fall att det är äckligt när dom knådar klibbriset i handflatan och när dom sitter på dom stora fyrkantiga träborden och alla plockar mat ur skålarna med fingrarna.

Man vet ju som sagt inte vad näven har varit 5 minuter innan och sen alla dessa flugor som brukar sitta i matskålarna, men lite skit rensar ju ur magen, men inte min mage.

Jag säger vänligt men bestämt nej till inbjudan till såna matbord

Ja, inte är det särskilt aptitretande. Jag tackar också nej till dessa måltider ute på träborden.

Flugorna är speciellt motbjudande, jag fattar bara inte att man nöjer sig med loja och halvhjärtade försök att vifta bort dom...

Speciellt motbjudande var en gång då man mättna och belåtna lutade sig tillbaka efter att gemensamt inmundigat bland annat en stor portion som tam. Jag trodde i min enfald att nu var denna måltid över, men in kommer en lika stor portion som tam. Man häller över denna i befintlig skål på bordet, och då lyfter minst 100 flugor som gottat sig på resterna av förra portionen. Ingen utom jag reagerar på det, och man äter med god aptit från det nytillagade!

Själv hade jag lust att gå och kräkas någonstans...

OK, jag hävdar inte att man nödvändigtvis blir sjuk av att flugor varit på maten, men det är otroligt irriterande att ha dem flygande runt en hela tiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förklarade en gång när dom satt och åt med sina flugor. Att först sitter flugorna i koskiten på gatan, sen flyger dom och tvättar sina fötter i er mat som ni sitter och äter. Men dom bara tittade på mig och skrattade

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, inte är det särskilt aptitretande. Jag tackar också nej till dessa måltider ute på träborden.

Flugorna är speciellt motbjudande, jag fattar bara inte att man nöjer sig med loja och halvhjärtade försök att vifta bort dom...

Speciellt motbjudande var en gång då man mättna och belåtna lutade sig tillbaka efter att gemensamt inmundigat bland annat en stor portion som tam. Jag trodde i min enfald att nu var denna måltid över, men in kommer en lika stor portion som tam. Man häller över denna i befintlig skål på bordet, och då lyfter minst 100 flugor som gottat sig på resterna av förra portionen. Ingen utom jag reagerar på det, och man äter med god aptit från det nytillagade!

Själv hade jag lust att gå och kräkas någonstans...

OK, jag hävdar inte att man nödvändigtvis blir sjuk av att flugor varit på maten, men det är otroligt irriterande att ha dem flygande runt en hela tiden.

Herr Chang har talat.

Hahahahha..mums

Mvh Baabar crazy.gif

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

En biljon flugor kan ej ha fel, Ät skit :whistle:

Mvh anders

En biljon flugor... det är ju bara dom i Isaan.

Vad tycker resten av flugorna i Thailand?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En biljon flugor... det är ju bara dom i Isaan.

Vad tycker resten av flugorna i Thailand?

Herr Chang har talat.

Issan's flugor är nog inte så nogräknade, men tror inte dom skulle trivas i Göteborg. :crazy:

Grått o regnigt. :bag:

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Issan's flugor är nog inte så nogräknade, men tror inte dom skulle trivas i Göteborg. :crazy:

Grått o regnigt. :bag:

Baa

Flugfångare! :crazy:

post-4567-125960744358_thumb.jpg

post-4567-125960744358_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ps. Läste fel - Trodde att det var Svampen som tog illa upp.

Men såg nu att det var JanneGBG. Så då kan du strunta i mitt inlägg. Det är inte ämnat åt dig.

Att du tar illa upp är mer regel än undantag - så det är ingen idé att ens bry sig.

Men jannegbg passar allra bäst i en tråd som handlar om skitar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jannegbg passar allra bäst i en tråd som handlar om skitar!

hej babababoo

om du läser mitt inlägg så borde du förstå att jag tycker om bestick samt att jag fått lära mig att använda tvål o vatten efter ett besök på dasset.

var du har för uppfostran är icke mitt bord, men det finns en poäng med tvål o vatten.

ja jag kan äta med h/v hand för jag använder papper samt tvål o vatten för att inte bli magsjuk.

babianen vill du äta som en apa så okej, men jag vill äta med bestick

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

hej babababoo

om du läser mitt inlägg så borde du förstå att jag tycker om bestick samt att jag fått lära mig att använda tvål o vatten efter ett besök på dasset.

var du har för uppfostran är icke mitt bord, men det finns en poäng med tvål o vatten.

ja jag kan äta med h/v hand för jag använder papper samt tvål o vatten för att inte bli magsjuk.

babianen vill du äta som en apa så okej, men jag vill äta med bestick

Det var bland det mest racistiska och respeklösa jag läst här på MPR. :suicide:

Ser du på din fru som en babian också för jag antar att du har en fru som är från Thailand?

Då måste det svida i kropp och själv varje gång du ser henne eftersom hon representerar nått som du inte kan acceptera och respektera.

Man borde bli arg på dig men jag känner bara en uppgivenhet att det finns sådana inskränkta personer som du.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om flugor.

Man får anpassa.

Skita när flugorna är på matbordet och äta när flugorna är i toaletten och så :dance1:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag less på jannegbgs ständigt nedsättande uttalanden. Han passar inte på detta forum längre.

Stackars, stackars hans fru och omgivning.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

hej babababoo

om du läser mitt inlägg så borde du förstå att jag tycker om bestick samt att jag fått lära mig att använda tvål o vatten efter ett besök på dasset.

var du har för uppfostran är icke mitt bord, men det finns en poäng med tvål o vatten.

ja jag kan äta med h/v hand för jag använder papper samt tvål o vatten för att inte bli magsjuk.

babianen vill du äta som en apa så okej, men jag vill äta med bestick

Thailändare enligt min erfarenhet är att dom är väldigt noga med renligheten,

motsatsen till vissa FARANGER.

Se till dej själv borde skölja munnen oftare kanske Du inte använde såna

uttryck som BABIAN. :bag:

MVH Svampen :wai:

post-4567-125965035432_thumb.jpg

post-4567-125965035432_thumb.jpg

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är väl Thailändare mycket renliga av sig när det gäller kläder och kroppsligt. Men när det gäller mat så tycker jag att

det är lite si och så med det.

Igår torkade frugan fisk på ett par plåtar här i byn och den mängd med flugor som satt ibland fisken fick mig nästan att spy.

Jag tycker det är så vidrigt äckligt så den fisken kommer jag aldrig att stoppa i munnen.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är väl Thailändare mycket renliga av sig när det gäller kläder och kroppsligt. Men när det gäller mat så tycker jag att

det är lite si och så med det.

Igår torkade frugan fisk på ett par plåtar här i byn och den mängd med flugor som satt ibland fisken fick mig nästan att spy.

Jag tycker det är så vidrigt äckligt så den fisken kommer jag aldrig att stoppa i munnen.

Äter du rätter med Räkpasta? eller äter du torkade räkor som ingår exempelvis i somtham??

Jag antar att du inte protesterar när fisksås ingår i din mat...

Jag har sett hur det ser ut när räkor torkas på stranden på en pressenning, fy hundan man ser inte räkorna under alla flugor..

Fisksås är ju rutten pressad småfisk ligger några månader i solen i en tunna innan man pressar ut den delikata fisksåsen...

Men jag äter det iaf. stänger av den delen av hjärnan bara... :crazy:

Ändrades av Odin

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äter du rätter med Räkpasta? eller äter du torkade räkor som ingår exempelvis i somtham??

Jag antar att du inte protesterar när fisksås ingår i din mat...

Jag har sett hur det ser ut när räkor torkas på stranden på en pressenning, fy hundan man ser inte räkorna under alla flugor..

Fisksås är ju rutten pressad småfisk ligger några månader i solen i en tunna innan man pressar ut den delikata fisksåsen...

Men jag äter det iaf. stänger av den delen av hjärnan bara... :crazy:

Men det jag inte ser har jag inte så ont av. Jag har jobbat större delen av mitt liv som rörmokare och varit i många Svenska restaurangkök och reparerat saker.

Det händer att jag är och äter på Svenska restauranger ibland också. Där finns det saker jag har sett som får en att tappa hakan.

Nu är det så att jag tycker att flugor och spindlar är vidriga kräk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller renlighet på restauranger så kan jag inte uttala mig om de Thailänska, men efter att ha jobbat med leveranser till svenska restauranger i snart 30 år så vet jag att svenska restauranger inte är något jättebra föredömme när det gäller renlighet, naturligtvis inte alla men många.

Några exempel:

1. I restaurangköket ligger en man och bankar på biffar för att möra dem, PÅ GOLVET.

2. På serveringsdisken jagas en råtta bort mha en kvast.

3. Vid grönsakshackning faller en del ner på golvet, plockas upp och läggs i salladsskålen.

Så man vet var de värsta syndarna finns och de bästa, men naturligtvis vet man ju inte allt. Så det är bara att välja, antingen äter man utan att tänka på att bli sjuk eller så låter man bli att äta, men man kan bli rätt tunn då whistle.gif

När det gäller Thaidamer som gör mat så är det nog också rätt olika, men jag måste säga att min dam är mycket duktig på det här med renlighet i köket.

Mvh

BBJ

PS Kan bara tillägga att jag sett en del bilder här på forumet där personer dricker ur ölburkar. Det är något jag INTE gör om inte jag själv sköljt av burken mycket ordentligt först. Jag VET hur burkarna hanteras och det är inte direkt steril behandling. DS crazy.gif

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...