Jump to content
IGNORERAD

Sony alpha 900 fullformatscensorkamera


Kim

Recommended Posts

KIM,

jag gillar också dina bilder som du vet. Jag tipsad edig ju om boken för något år sedan. Hoppas det blev bra.

När det gäller dina kameratankar.

En tanke som slår mig: När du lägger så mycket pengar på en fullformatskamera, så kommer tyvärr de billiga (sämre kvalitet) objektiven inte hänga med? Dvs du får nog inte kameran utnyttjad till fullo, vilket är synd.

Om du nu ska köpa i Bkk, titta på Canon och Nikon. Större urval objektiv och det finns ju en stor marknad för beggade objektiv och andra tiibehör. Finns ju en del beggade hus också.

Inget fel på Sony förmodligen, men begränsat utbud av tillbehör och förmodligen av service om du reser mycket.

Några tankar bara!

Lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    10

  • Kim

    7

  • Enis

    2

  • nitramj77

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

KIM,

jag gillar också dina bilder som du vet. Jag tipsad edig ju om boken för något år sedan. Hoppas det blev bra.

När det gäller dina kameratankar.

En tanke som slår mig: När du lägger så mycket pengar på en fullformatskamera, så kommer tyvärr de billiga (sämre kvalitet) objektiven inte hänga med? Dvs du får nog inte kameran utnyttjad till fullo, vilket är synd.

Om du nu ska köpa i Bkk, titta på Canon och Nikon. Större urval objektiv och det finns ju en stor marknad för beggade objektiv och andra tiibehör. Finns ju en del beggade hus också.

Inget fel på Sony förmodligen, men begränsat utbud av tillbehör och förmodligen av service om du reser mycket.

Några tankar bara!

Lycka till!

Visst har du rätt, dina argument riktiga och går inte att argumentera mot rationellt . Det är bara det att jag är ibland är väldigt orationell samt märkestrogen. Började med en Minolta system 1984, en (film)Minolta till 2004, en digital KonicaMinolta 2005 och nu fortsätter jag med Sony som ju tagit över KM.

Men alpha 900 får 5 plus i betyg i alla tester jag läst så kameran är nog bra, objektivurvalet är dock aningen begränsat än så länge, men mycket är tydligen på gång.

Och jag funderar faktiskt på att ändra mig och ta ett fast 85 mm/1,4 Carl Zeiss för porträttfoto istället för det sämre objektiv jag nämner ovan. I Sverige kostar gluggen dryga 17 000 kr, men jag tror faktiskt det kanske kan räcka med hälften här i Thailand efter att mängdrabatter och VAT räknas bort.

Men 17 000 kr objektiv näms jag inte köpa flera på en gång och då får kassen med gamla objektiv duga medan en långsam uppgraderingen sker. Byter jag system helt står jag där utan, eller lägger ut en mindre förmögenhet på en gång.

Men jag ska i alla fall läsa på ordentligt ända fram till jul när 60 dgrs tidsgränsen infinner sig.

Clion... skillnaden mellan ett objektiv anpassat för en Sonykamera med fullformatscensor eller en utan är att med rätt objektiv så kan man med fullformatskameran ta bilder på 24,6 miljoner pixlar. Med ett objektiv anpassat för en kamera med mindre censor så klarar fullformatskameran bara av att ta bilder med 12 miljoner pixlar. Alltså halverar man kapaciteten med fel objektiv.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, du har en poäng.

Om du börjar använda bra fasta, snabba gluggar kommer du tyvärr tröttna på sega zoomar. Då kommer du jobba hårt och springa benen av dig för att köpa bättre gluggar. Tro mig, jag har varit där. i arbetet använder jag ofta zoomar då det behövs snabba beslut. för privata projekt använder jag uteslutande fasta gluggar på 1,2 1,4 2,0 numera.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sony Alpha-serien: Tips/förslag/frågor kring objektiv och tillbehör, Här diskuterar vi utrustning till din Sony Alpha kamera

Produkter kopplade till denna tråd

SanDisk Extreme FireWire Reader SDDRX4-CF (Minneskortläsare) [8306:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 0 1 annan tråd Lägsta pris 520:-

Sony/Konica Minolta AF 50/1,4 (Objektiv) [6463:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 4 1 annan tråd Lägsta pris 3508:-

Sony/Konica Minolta AF 50/1,7 (Objektiv) [135920:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 8 0 1 annan tråd Inga priser Medelbetyg: (10)

Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Sony/Konica Minolta (Objektiv) [11217:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 0 Lägsta pris 4360:-

Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF for Sony/Konica Minolta (Objektiv) [7007:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 0 1 annan tråd Lägsta pris 3675:-

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 for Sony/Konica Minolta (Objektiv) [12711:e populäraste produkten på MinHembio och Prisjakt] 1 0 Lägsta pris 4540:-

Koppla ny produkt till denna tråd

min hembio.com :blink: hittade jag denna info.ps kan du inte kränga dina gamla gluggar här eller mpr

Koppla produkt till forumtråd

Här kan du koppla ihop denna forumtråd med en produkt. På så sätt anger du att tråden handlar om produkten i fråga. Genom att koppla ihop bra trådar med produkter hjälper du andra att hitta information om produkten.

Produkt:

Sök på tillverkare och/eller modellbeteckning eller del därav

Ditt användarnamn lagras i samband med produktkopplingen. Missbruk av funktionen kan medföra varning eller avstängning från forumet.

Relaterade trådar (3 st)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, du har en poäng.

Om du börjar använda bra fasta, snabba gluggar kommer du tyvärr tröttna på sega zoomar. Då kommer du jobba hårt och springa benen av dig för att köpa bättre gluggar. Tro mig, jag har varit där. i arbetet använder jag ofta zoomar då det behövs snabba beslut. för privata projekt använder jag uteslutande fasta gluggar på 1,2 1,4 2,0 numera.

Jo det är ett bra tag sedan jag kom underfund med att objektivets kvalité gör betydligt större skillnad på bilderna än kamerahusets. En fotokompis inhandlade ett begagnat objektiv till sin Nikon F4 för 20 000 kr (ca 10 år sen) och vilka enormt skarpa bilder det blev med detta objektiv. Där och då insåg jag att det är på optik man ska lägga pengarna om man vill förbättra sina bilder. Trots det har jag ännu inte nämts lägga ned så stora pengar på ett enda objektiv. Men kanske det är läge för att göra åtminstone ett sådant kvalitétsinköp nu när man byter till ett fullformatshus.

Clion, förstår inte riktigt vad du menar men kanske du vill ha länkar till produkter som nämns?

Ett bra 24-70/2,8 zoomobjektiv http://www.sony.se/product/ddl-full-frame-lenses/sal-2470z

Ett bra 85/1,4 fast objektiv. http://www.sony.se/product/ddl-full-frame-lenses/sal-85f14z

Sony Alpha 850 http://www.sony.se/product/dss-digital-slr/dslr-a850

Sony Alpha 900 http://www.sony.se/product/dss-digital-slr/dslr-a900

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jo det är ett bra tag sedan jag kom underfund med att objektivets kvalité gör betydligt större skillnad på bilderna än kamerahusets. En fotokompis inhandlade ett begagnat objektiv till sin Nikon F4 för 20 000 kr (ca 10 år sen) och vilka enormt skarpa bilder det blev med detta objektiv. Där och då insåg jag att det är på optik man ska lägga pengarna om man vill förbättra sina bilder. Trots det har jag ännu inte nämts lägga ned så stora pengar på ett enda objektiv. Men kanske det är läge för att göra åtminstone ett sådant kvalitétsinköp nu när man byter till ett fullformatshus.

Clion, förstår inte riktigt vad du menar men kanske du vill ha länkar till produkter som nämns?

Ett bra 24-70/2,8 zoomobjektiv http://www.sony.se/product/ddl-full-frame-lenses/sal-2470z

Ett bra 85/1,4 fast objektiv. http://www.sony.se/product/ddl-full-frame-lenses/sal-85f14z

Sony Alpha 850 http://www.sony.se/product/dss-digital-slr/dslr-a850

Sony Alpha 900 http://www.sony.se/product/dss-digital-slr/dslr-a900

det jag undra över var om det är speciella objektiv för fullformatkamrer.men börjar förstå att det är skillnad på orginal(sony) kontra sigma (läste en test i fotoguiden) + dit svar om kompisen med nikonen.ps skulle vilja haft ett sånt objektiv som det från fotoafären men det är väll dyrt som attan

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

farligt å läsa :blink: det vattnar sig i truten :crazy: förstår dig nu kim

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

farligt å läsa :blink: det vattnar sig i truten :crazy: förstår dig nu kim

Clion!

Föreslår att du väntar lite med avancerade inköp tills du sett hur det fungerar med systemkameran i Thailand. Själv föredrar jag ju en kamera som kan läggas tillbaka i fickan efter varje fototillfälle man upplever som berusad. Det har ändå hänt att kameran varit kvar på bordet efter kep tang, och kan väl bara tacka all vänlig thailändsk personal som uppmärksammat mig på det.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...