Jump to content
IGNORERAD

Sony alpha 900 fullformatscensorkamera


Kim

Recommended Posts

Har haft en del problem med min några år gamla systemkamera den senaste tiden, antagligen pga fukt, och funderat starkt på att investera i ett nytt kamerahus. Har fortfarande 3 mån innan jag är tillbaka i Sverige och kan inte tänka mig att vara utan kamera så länge som 3 veckor, som dom ville ha för att fixa min nuvarande på en aktoriserad kameraverkstad här.

Sprang igår, av en slump, på en affär som hade det kamerahus jag skulle vilja ha, en Sony aplha 900 med fullformatscensor. Till min förvåning så var den rejält mycket billigare än i Sverige, närmare bestämt 96 000 baht mot det svenska priset på ca 29 900- 31 000 kr, beroende på var man köper.

Blir ju en nettovinst på dryga 9000 kr att köpa den här istället för hemma, dessutom gissar jag att jag kan få tillbaka ca 7-8 tusen baht i VAT på flygplatsen när vi sedan åker hem, så vinsten bör bli hela 10 000 kr jämfört med att vänta med inköpet tills jag är hemma igen.

1 års världsgaranti gällde vid köp här (jämfört med kanske 2 år hemma?), men den nackdelen kan jag nog ta om jag tjänar 10 000 spänn.

Har igår surfat runt på både svenska och thailändska Sony's hemsidor och upptäckte en not på den svenska över kamerans specifikationer att det kan skilja på funktioner mellan olika länder? Låter lite kufiskt, skulle det kunna vara så att en alpha 900 här inte har lika mycket lull-lull inuti som en svenskinköpt? Någon som vet?

Engelsk manual och menyer kan jag ta, inga problem, även om jag faktiskt tror att jag kan få menyerna på svenska (det kunde jag med ett tidigare inhandlat kamerahus i Thailand). Och svensk manual går nog att tanka ner från nätet om man mot förmodan skulle behöva det.

Har inköpstankar redan idag eftersom vi reser vidare i morgon bitti så snabba svar med tips eller "att tänka på" detaljer vore tacksamt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    10

  • Kim

    7

  • Enis

    2

  • nitramj77

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bara att slå till Kim ...

angående skillnad på Kamerahus så kan jag ju säga att den amerikanska A700 har greppsensor på hus och batterigrepp men inte den europeiska på grund av något EU-direktiv om nickel. Så om det är något skillnad på hus och hus så är det på den lilla nivån skulle jag tro.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det kostar å ligga i topp :o:o:o a380 :fie:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en del problem med min några år gamla systemkamera den senaste tiden, antagligen pga fukt, och funderat starkt på att investera i ett nytt kamerahus. Har fortfarande 3 mån innan jag är tillbaka i Sverige och kan inte tänka mig att vara utan kamera så länge som 3 veckor, som dom ville ha för att fixa min nuvarande på en aktoriserad kameraverkstad här.

Sprang igår, av en slump, på en affär som hade det kamerahus jag skulle vilja ha, en Sony aplha 900 med fullformatscensor. Till min förvåning så var den rejält mycket billigare än i Sverige, närmare bestämt 96 000 baht mot det svenska priset på ca 29 900- 31 000 kr, beroende på var man köper.

Blir ju en nettovinst på dryga 9000 kr att köpa den här istället för hemma, dessutom gissar jag att jag kan få tillbaka ca 7-8 tusen baht i VAT på flygplatsen när vi sedan åker hem, så vinsten bör bli hela 10 000 kr jämfört med att vänta med inköpet tills jag är hemma igen.

1 års världsgaranti gällde vid köp här (jämfört med kanske 2 år hemma?), men den nackdelen kan jag nog ta om jag tjänar 10 000 spänn.

Har igår surfat runt på både svenska och thailändska Sony's hemsidor och upptäckte en not på den svenska över kamerans specifikationer att det kan skilja på funktioner mellan olika länder? Låter lite kufiskt, skulle det kunna vara så att en alpha 900 här inte har lika mycket lull-lull inuti som en svenskinköpt? Någon som vet?

Engelsk manual och menyer kan jag ta, inga problem, även om jag faktiskt tror att jag kan få menyerna på svenska (det kunde jag med ett tidigare inhandlat kamerahus i Thailand). Och svensk manual går nog att tanka ner från nätet om man mot förmodan skulle behöva det.

Har inköpstankar redan idag eftersom vi reser vidare i morgon bitti så snabba svar med tips eller "att tänka på" detaljer vore tacksamt.

Hej Kim!

Kan ej svara på dina behov om hjälp om kameran.

Hittat svaret om VAT där av ändrat mitt svar

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att slå till Kim ...

angående skillnad på Kamerahus så kan jag ju säga att den amerikanska A700 har greppsensor på hus och batterigrepp men inte den europeiska på grund av något EU-direktiv om nickel. Så om det är något skillnad på hus och hus så är det på den lilla nivån skulle jag tro.

/Enis

Aha, det sådana skillnader det eventuellt handlar om. pga lagar och regler i olika länder. Då är det nog ingen fara att jag blir utan något här i Thailand.

En grej som får mig att tveka lite grann är den info jag läste om kompabilitet mot Sony/KonicaMinolta-objektiv var att en alpha 900 inte kunde garantera funktion med ett DT-objektiv. Och när jag läser på mitt mest använda 6700 kronors objektiv så står det just DT. hmmm!

Har objektiv värda ca 10-12 000 kr begagnade, att flytta över till det nya huset. Men försvinner värdet för mitt mest använda objektiv så blir det ju betydligt dyrare eftersom jag även måste inhandla mycket optik. Något affären ifråga dessvärre hade desto sämre utbud av.

Ett vertikalgrepp (i Sverige ca 3600 kr), ett 16 GB snabbt minneskort (ca 1500 kr i Sverige) samt ett extrabatteri (ca 800 kr i Sverige) behöver jag också köpa till, förutom eventuell optik då.

Men jag tror att jag ska promenera iväg nu på en gång och se om jag kan få prova kameran med min nuvarande dt-optik, samt höra om priset på dom andra tillbehören. Blir jag nöjd så blir det till att besöka insidan av ett bankkontor för att hämta ut runt 120 000 baht eller nåt sånt i eftermiddag, den summan får man ju inte ur en atm utan att överskrida veckouttaget tyvärr.

Mycket för en ej komplett kamera, ja, men jag använder i alla fall en kamera mycket så det är ingen dammsamlare det handlar om.

Clion, en fiskebåt med besättning i Thailand kostar också. ;) Var och en..

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att tänka mig att det skiljer sig i specar mellan olika länder, när kameran har exakt samma beteckning. Det skulle bli omöjligt med tester, internationella aktörer som BH Foto som säljer över hela världen. Det som kan skilja är väl naturliga skillnader som med nätadaptrar etc. Skulle det skilja tror jag man valt olika beteckningar, i Sverige kan skillnaden mellan två olika videokameror med olika beteckningar vara eå enkel som att i den ena ingår fjärrkontroll men inte i den andra. Dock bara mina enkla teorier så här på morgonkvisten i gråa Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den för under 26000 här i Sverige, om det är samma kamera vill säga.. Är inte så insatt i det tekniska.

http://www.prisjakt.kt.php?p=343439

Jodå, det är samma kamerahus. Och visst går det att hitta svenska återförsäljare som kränger huset en par tusenlappar billigare, fast hur seriösa är dom återförsäljarna att ha att göra med om något sedan krånglar?

Och även det absolut billigaste priset i Sverige kan inte matcha dom under 20 tusen kr jag klarar det på här om jag får dra av VAT för inköpet senare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som får mig att tveka lite grann är den info jag läste om kompabilitet mot Sony/KonicaMinolta-objektiv var att en alpha 900 inte kunde garantera funktion med ett DT-objektiv. Och när jag läser på mitt mest använda 6700 kronors objektiv så står det just DT. hmmm!

Har objektiv värda ca 10-12 000 kr begagnade, att flytta över till det nya huset. Men försvinner värdet för mitt mest använda objektiv så blir det ju betydligt dyrare eftersom jag även måste inhandla mycket optik. Något affären ifråga dessvärre hade desto sämre utbud av.

Hej, Kim!

Det här blir svårt, fullformatscensor kräver mera från objektiverna.

Same, Same hos alla kamera tillverkare, detta innebär dyrare objetiver! sad.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett objektiv för en DT/DX kamera täcker inte hela bildytan för ett fullformatshus, checka om det går att använda objektiven vid att skifta bildstorlek, t.e.x. en Nikon FX skiftar bildstorlek automatiskt till DX när ett DX objektiv sätts på.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DT-objektiv på en Alpha 900 måste väl vara som att köra en ferrari med cykelhjul

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh tusan, man måste lämna landet inom 60 dgr för att få VAT refund, och tyvärr dessutom med flyg från en internationell flygplats läser jag på din länk Poffa. Ja då kanske jag borde vänta med kamerainköpet en månad till. Hur som helst, tack för länken, tur att jag skrev här innan jag gick iväg och impulsköpte, värdefulla tips kan man aldrig för många av. great.gif

Synd att det inte räckte med att lämna landet så hade jag kunnat cykla från byn till gränsövergången mot Kambodja och få tillbaka pengarna snabbt, måste ändå snart göra min 90 dgrs visarun.

Har i alla fall nyss varit iväg och provfotat med kameran och mitt dt-objektiv och det funkade inte så bra eftersom det jag såg i sökaren inte kommer med på den färdiga bilden utan beskärs rejält. Testade också att ta några bilder inne i affären med dom objektiv affären tillhandahöll, b la en 16 mm fisheye. Och då blev resultatet så här med 500 ISO och fri hand.

post-3077-125906005232_thumb.jpg

Med dt-objektiv blir storleken på bilderna 3984x2656 pixlar och med ett objektiv som funkar för fullformat så blir det 6048x4032. Möjligen funkar det bättre att fota med dt-objektiven om man ställer ner bildkvalitén till mediumstorlek som Oscar skriver. Det missade jag att testa. Då kanske bilden blir som man ser den i sökaren. Men visst blir det lite som Enis skriver att köra ferrari med cykelhjul eftersom fullformatet inte kan nyttjas.

Men det vore ju i alla fall bra om man kunde fortsätta använda objektiv man redan har tills man hunnit investera i nya. Mitt relativt billiga 75-300 mm tele med Minoltafabrikat funkade dock utan problem till 900:an. Men det köpte jag ju till en fullformats vanlig kamera med film en gång i tiden så det kanske inte är så konstigt.

Fann dock även en fotobutik till som hade alpha 850 också, en kamera som är likadan som 900 fast utan fjärrkontroll samt med något långsammare bildtagning ( 3 bilder per sekund mot 900:ans 5), i övrigt identiska som jag förstått det. 69 990 baht kostade den och det var ju också väldigt intressant eftersom den går på ca 22 000 - 27 000 hos seriösa fotohandlare i Sverige. Ca 7000 kr billigare här alltså. Dessutom har jag blivit lovad ca 4% rabatt om jag handlar för över, eller runt, 100 000 baht. Med 7% VAT refund dessutom så blir det ju runt 10% bättre pris ytterligare än prislapparna visar (dvs om jag köper den om en månad och inte nu).

Dessvärre sa nästa affär att det inte finns någon världsgarantí på några Sonyprodukter utan det är 1 år i Thailand som gäller. Men det går ju att skicka den hit i värsta fall.

Vertikalgrepp kunde ingen av affärerna skaka fram på en gång utan det skulle ta någon dag att få fram. 16 gb högpresterande minne fanns inte heller utan det största var 8 GB som kostade 2390 baht. Det medföljde dock ett 4 GB till kamerahuset. Ett extrabatteri av kopiemodell gick lös på 1490 baht.

Kanske blir en alpha 850 + ett bra fullformatsobjektiv med tillbehör istället för en 900? Jag har ju tid att fundera en stund nu när jag vet att jag måste vänta tills 60 dgr före hemresa.

post-3077-125906005232_thumb.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

DT-objektiv på en Alpha 900 måste väl vara som att köra en ferrari med cykelhjul

Det finns ju 'cykelhjul' och 'cykelhjul'. Resultatet med ett D objektiv (finns dyra mycket bra sådana också) på en F-kamera blir ju knappast sämre än bilderna från den gamla D kameran. F med 24 MP eller D med 12 MP. Duger säkert till turistfotografering i Thailand.

Jag känner inte till Sonys kameror men det skulle förvåna mig om de inte har möjligheten att att använda D objektiv på en F kamera. Om man nu vill byta format så kan man köpa till behövliga stumpar senare. En kasse full med D objektiv kan väl kännas som en sorts broms men de går säkert att sälja när de inte behövs.

Nikon Professional User.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte min Canon Eos i Bkk för 3 år sedan och priset var betydligt billigare än i swe, Eos-kiss är för den japanska marknaden och Eos-rebell X, XS som är för den amerikanska marknaden ,dom som sälj för europa marknaden heter bara Eos ,kameran har ingen skillnad i mjukvara bortsett från språk och i XS finns ingen inbyggd blixt,valet blev Eos , fanns även med svensk språk .

Oavsett modell är alla tillverkade i japan enligt skylten i botten ,nu vet jag inte om det tillverkas modeller i TH men då är nog dessa stämplade med made in Thailand .

Samma är ju även objektiv priset som också är betydligt billigare än här .

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Aha, det sådana skillnader det eventuellt handlar om. pga lagar och regler i olika länder. Då är det nog ingen fara att jag blir utan något här i Thailand.

En grej som får mig att tveka lite grann är den info jag läste om kompabilitet mot Sony/KonicaMinolta-objektiv var att en alpha 900 inte kunde garantera funktion med ett DT-objektiv. Och när jag läser på mitt mest använda 6700 kronors objektiv så står det just DT. hmmm!

Har objektiv värda ca 10-12 000 kr begagnade, att flytta över till det nya huset. Men försvinner värdet för mitt mest använda objektiv så blir det ju betydligt dyrare eftersom jag även måste inhandla mycket optik. Något affären ifråga dessvärre hade desto sämre utbud av.

Ett vertikalgrepp (i Sverige ca 3600 kr), ett 16 GB snabbt minneskort (ca 1500 kr i Sverige) samt ett extrabatteri (ca 800 kr i Sverige) behöver jag också köpa till, förutom eventuell optik då.

Men jag tror att jag ska promenera iväg nu på en gång och se om jag kan få prova kameran med min nuvarande dt-optik, samt höra om priset på dom andra tillbehören. Blir jag nöjd så blir det till att besöka insidan av ett bankkontor för att hämta ut runt 120 000 baht eller nåt sånt i eftermiddag, den summan får man ju inte ur en atm utan att överskrida veckouttaget tyvärr.

Mycket för en ej komplett kamera, ja, men jag använder i alla fall en kamera mycket så det är ingen dammsamlare det handlar om.

Clion, en fiskebåt med besättning i Thailand kostar också. ;) Var och en..

du hade säkert tagit lika fina bilder med en 380.för dina bilder är toppen.men men vi väljer skälva vad vi lägger våra kulor

men men det e två thairesor tål å tänka på.mvh clion som är en impulsköpare.ha det bra kim

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

du hade säkert tagit lika fina bilder med en 380.för dina bilder är toppen.men men vi väljer skälva vad vi lägger våra kulor

men men det e två thairesor tål å tänka på.mvh clion som är en impulsköpare.ha det bra kim

Och hur många thairesor klirrar du upp på ett år?? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Och hur många thairesor klirrar du upp på ett år?? :whistle:

220krggr12=2640 en sista minuten om jag har tur :o:na:

det som jag vill framföra att det e inte så mycket kamran som den som e bakom som gör att ett foto blir bra och där är ju kim ett profs

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

det som jag vill framföra att det e inte så mycket kamran som den som e bakom som gör att ett foto blir bra och där är ju kim ett profs

En del av de som bergiper mer än du o jag vill köra fullformat. Då kostar det mer :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

va e skillnaden då?

nyfikne clion :blink:

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Kategori system

Tid sedan lansering 6 månader

Megapixel 14

Sensorstorlek 23,5 x 15,6

ISO 100–3200

Brännvidd, mm

(motsv. småbild)

Optiskt zoomomfång

Bildstabilisering ja

Ljusstyrka

Sökare spegelreflex

Skärm, storlek 2,7 tum

Skärm, vridbar ja

Blixtfäste ja

Råformat ja

Minne SD&MS

Vikt, gram 540

Mått, mm 128 x 97 x 71

Hitta bRek. pris 31 000 kr

Kategori system

Tid sedan lansering 14 månader

Megapixel 24,4

Sensorstorlek 35,9 x 24

ISO 200–6400

Brännvidd, mm

(motsv. småbild)

Optiskt zoomomfång

Bildstabilisering ja

Ljusstyrka

Sökare spegelreflex

Skärm, storlek 3 tum

Skärm, vridbar nej

Blixtfäste ja

Råformat ja

Minne CF&MS

Vikt, gram 930

Mått, mm 156 x 117 x 82

Testad nr/årjo den har ju mer iso bränvidd mm mm.men jag tror ju att vi inte skulle se skillnad om kim fota samma motiv med en 380 eller 900 men rätta mig om jag har fel?

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tack knasen då får jag väll börja spara då :angry:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Clion... Inget fel med en 380, blir mycket bra bilder med den också. Men visst är det skillnad mellan en proffs-, semiproffs-, och amatör-hus. Just nu kör jag med en semiproffsmodell och byter jag kamerahus byter jag gärna upp mig istället för ner, som det skulle bli till en 380.

Skillnad på en förminskad, komprimerad bild för internet blir inte stor mellan en 380 och en 900. Men tar du ut en planch för väggen märks skillnaden klart. Dessutom ger en proffsmodell betydligt fler möjligheter än en amatör-dito. Proffskameror har dock tidigare legat i prisklasser som varit omöjliga för vanliga människor som mig. Men nu har utvecklingen tagit dom så långt att även jag har råd med en. Och då vill jag förstås ha en. ;)

En proffsmodell idag kostar inte mer än min semiproffs gjorde för 5 år sen.

Tittade lite på fullformatsoptiken som finns tillgänglig på nätet men alla objektiv jag ville ha kostade lika mycket eller mer än kamerahuset. :) Så det får nog bli en lite allround, amatörlins till att börja med, samt den kasse gamla gluggar jag redan äger.

Gick till affären igår kväll och bad dom ta hem ett objektiv 24-105/3,5-4,5 som ska funka för fullformat samt ett vertikalgrepp till nästa månad så lovade jag att komma och köpa både hus, extrabatteri, minneskort, lins och vertikalgrepp runt jul (pga möjligheten att dra av VAT vid hemfärden). Till min förvåning ville dom då ha en deposit på över 10 000 baht nu på en gång. Jag sa att visst kan jag ge en deposit för att dom tar hem vertikalgrepp och lins från Bkk, men bara en tusing eller liknande för att visa att jag inte bluffar dom.

Fast det ville dom inte gå med på utan ville t o m ha 10% deposit för huset, som ju redan finns i affären. Suck!

Nej, nej sa jag, vad är det för jäkla villkor, då handlar jag direkt i Bangkok istället. Och så gick jag.

Så det blir en Bangkokinköpsresa runt jul alltså. Till dess får jag försöka klara mig med min krånglande 5 år gamla semiproffsmodell.

Nej, nu börjar det bli dags att packa ihop och köra hem till Surin nu, nästan 3 veckor på vift vid kusten är över för den här ggn. Ska bli skönt att få leva lugnt byliv ett tag nu.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

vad e skillnaden mellan fullformatsobjektiv kontra dina vanliga? typ 70-300 eller mitt dyraste 10-20mm F4-5.6 är skillnaden att du kan plåta bilder som du kan andvända som affischer :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...