Jump to content
IGNORERAD

Flera skottskadade vid protester i Thailand


peea

Recommended Posts

Flera skottskadade vid protester i Thailand

Minst fem personer har skottskadats i samband med protester i Thailands huvudstad Bangkok, uppger akutvården på sjukhuset Erawan.

Ytterligare omkring 35 människor har skadats, flera av dem sedan polis avfyrat tårgasgranater.

Sammandrabbningar mellan polis och demonstranter inträffade i Bangkok på tisdagen, men även bråk mellan personer som försvarar kungahuset och demonstranter har rapporterats.

Det finns inga bekräftade uppgifter om vem som avlossat skotten.

Protesterna inleddes i juli med krav på författningsändringar samt att premiärminister Prayuth Chan-Ocha avgår. Krav har också lyfts på att kungahusets makt ska inskränkas.

 

Källa https://www.dn.se/varlden/flera-skottskadade-vid-protester-i-Thailand/

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrämmande...

 

 

 

 

 

 

Hur lite vi medlemmar verkar bry oss om vad som händer i Thailand.

Jag skyller på Corona, jag menar om jag inte får åka dit så känns det inte så viktigt, det som händer där.

 

Vad vi (frugan och jag) bryr oss om är att förklara för vår dotter, 20 år gammal Universitetsstudent i BKK, att hon inte skall delta i protesterna, inte ens befinna sej i närheten.

Men hennes farbror har nog järnkoll på vad tösen gör.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/18/2020 at 9:43 PM, Tommy said:

Skrämmande...

 

 

 

 

 

 

Hur lite vi medlemmar verkar bry oss om vad som händer i Thailand.

Jag skyller på Corona, jag menar om jag inte får åka dit så känns det inte så viktigt, det som händer där.

 

Vad vi (frugan och jag) bryr oss om är att förklara för vår dotter, 20 år gammal Universitetsstudent i BKK, att hon inte skall delta i protesterna, inte ens befinna sej i närheten.

Men hennes farbror har nog järnkoll på vad tösen gör.

 

 

MVH

Visst kan det tyckas lite märkligt att det inte skrivs mer men som du säger; de allra flesta medlemmarna bor i Sverige och har inte varit i Thailand på ett tag. Dessutom skjuts det ju en hel del i Sverige också så många kanske inte tycker det är någon stor grej 😉.

 

Jag tror också ointresset har att göra med att protester de senaste 14 åren varit så vanligt förekommande att det är svårt att engagera sig. Den här gången är det också kanske svårare att välja sida då nog många upplever studenternas krav som aningen luddiga.

 

Även bland thailändare tycker jag intresset är klart mindre än när gula, röda eller Thai-färgade demonstrerade. Bland de jag känner så står de allra flesta bakom studenterna men samtidigt finns det inget intresse att aktivt delta; dels pga att de inte ser vad alternativet skulle vara men givetvis också pga att Kungahuset denna gång är inblandade i kraven.

 

Dottern har precis fyllt 15 så hon har inte varit ute på gatorna. Hon och de flesta av hennes kompisar nöjer sig med att ta ställning för studenterna på Instagram; inte helt olikt hur vi gubbar på MPR gör i diverse politiska spörsmål 😉. Om sanningen ska fram var hon nog minst 10 gånger bättre påläst angående det Amerikanska valet än den nuvarande politiska situationen i Thailand och det gäller nog de flesta ungarna på de internationella skolorna. Tyvärr.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Atom:

Visst kan det tyckas lite märkligt att det inte skrivs mer men som du säger; de allra flesta medlemmarna bor i Sverige och har inte varit i Thailand på ett tag. Dessutom skjuts det ju en hel del i Sverige också så många kanske inte tycker det är någon stor grej 😉.

 

Jag tror också ointresset har att göra med att protester de senaste 14 åren varit så vanligt förekommande att det är svårt att engagera sig. Den här gången är det också kanske svårare att välja sida då nog många upplever studenternas krav som aningen luddiga.

 

Även bland thailändare tycker jag intresset är klart mindre än när gula, röda eller Thai-färgade demonstrerade. Bland de jag känner så står de allra flesta bakom studenterna men samtidigt finns det inget intresse att aktivt delta; dels pga att de inte ser vad alternativet skulle vara men givetvis också pga att Kungahuset denna gång är inblandade i kraven.

 

Dottern har precis fyllt 15 så hon har inte varit ute på gatorna. Hon och de flesta av hennes kompisar nöjer sig med att ta ställning för studenterna på Instagram; inte helt olikt hur vi gubbar på MPR gör i diverse politiska spörsmål 😉. Om sanningen ska fram var hon nog minst 10 gånger bättre påläst angående det Amerikanska valet än den nuvarande politiska situationen i Thailand och det gäller nog de flesta ungarna på de internationella skolorna. Tyvärr.

Ja, etablerad media har, både i Sverige och Thailand, arbetat hårt för och  lyckats med att få stora delar av folket att bli  förbannade på Donald Trump istället för att engagera sig i de stora problemen i de egna länderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, ArneMorales said:

Ja, etablerad media har, både i Sverige och Thailand, arbetat hårt för och  lyckats med att få stora delar av folket att bli  förbannade på Donald Trump istället för att engagera sig i de stora problemen i de egna länderna.

Oavsett vilken media man konsumerar i Sverige och Thailand så lovar jag dig att det inte är några som helst problem att läsa om de problem vardera land står för. Tror att en väldigt liten minoritet i Thailand har någon större koll på Trump men tror de allra flesta har hyfsad koll på demonstrationerna.

 

Det är alltså inte bristen på information (förutom givetvis det som inte får nämnas) som gör att årets demonstrationer inte riktigt verkar engagera. Jag tror att det handlar om att man antingen måste få med sig Bangkoks medelklass (som bor här och har råd att ta några dagars ledigt) eller landsortens fattiga (som får lite ekonomisk ersättning); annars får man inte tillräcklig massa för att engagera. Min känsla är att merparten av Bangkoks medelklass håller med studenterna men de vill veta vad alternativet blir om Regeringen avgår, och ärligt talat så är det få av de troliga alternativen som lockar dem. Jag tror nog att Thanatorn skulle ha råd att bussa in folk från Isaan och Centrala Thailand (och förmodligen skulle han via sin polare Oak även kunna få hans far, Thaksin, att pytsa in en slant) men jag tror han vill försöka ta "the high road".  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...