Jump to content
IGNORERAD

Wat Buddharama på Värmdö och i Fredrika


Skribenten

Recommended Posts

Lung Lennart

Utanför Templen i Bangkok står ofta försäljare som säljer infångade småfåglar i en bur. Thailändare som vill göra en god gärning köper fågeln och släpper den lös.

Tempelbygget i Fredrika behöver pengar, här är ett förslag.

Ortens ungdomar och bärplockarna ger sig ut i skogarna och sätter ut fällor för fjallämmel. Om inte bärplockarna hinner äta upp dem så placeras lämlarna i burar. Vid den stora munkstatyn som blickar ut över Viskasjön ställer sig så ungdomarna och bärplockarna och säljer lämlarna. Thai som kommer för att besöka den eviga byggarbetsplatsen köper en lämmel, släpper ut den i det fria och ”får merit”. Templets byggkassa får sitt tillskott, den skall naturligtvis ha royalty för varje försåld lämmel.

Detta är ett ”Win, win” koncept för hela bygden, Phramaha Boonthin får sitt tempel, Noi Gustafsson får gäster till sin restaurang och tjänar pengar. Bygdens ungdom och ditresta bärplockare fångar och säljer fjallämmel. Besökarna ”får merit”, Åsele kommun får skatteintäkter. Lämlarna får sin frihet åter, springer ut i skogen, fastnar förhoppningsvis i en fälla igen och säljs återigen när nästa busslass med besökare kommer. Därefter åker besökarna till Nois restaurang och äter wookad renskav med nudlar och till efterrätt hjortron med grädde från den lokala nötkreaturrasen, en korsning mellan fjällko och thaisebu. Byggkassan får royalty av Noi Gustafsson för varje såld portion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Skribenten

    7

  • gubben4906

    6

  • Lung Lennart

    5

  • Rospigg

    4

Mest aktiva i denna tråd

Jag har hört rykten om att Buhntin är utsedd av konungen av Thailand eller konungahuset, hur ligger det till med det? Är det lögn?

Jag har nog visat denna munkbild tidigare men den är för skön. Det visar bara att munkar är mänskliga.  :laugh:

MatleveranstillskolanibynochMunken-.jpg

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

  Noi Gustafsson får gäster till sin restaurang och tjänar pengar.

:D:D:D

Varför inte införa "nya" rätter på menyn tex.  lämmel  laap   Tomjam lämmel osv

Jag borde veta bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber att få tacka trådstartaren för en intressant genomgång av vad som hänt. Var det du som skrev om detta på TT -04 någon gång?

Vad beträffar föreningarna på västkusten så blir jag lite orolig över det som beskrivs som en korsning mellan buddism och livets ord. Den förening som fanns i Kungälv sprack för ett tag sedan och munkarna hamnade borta vid Landvetter flygplats. Jag hade den tveksamma förmånen att sammanträffa med Kungälvfraktionens ordförande strax innan den sprack. Detta var vid en begravning av en 11-månader gammal flicka i min släkt. Ordförandetanten gav mig riktiga skräckvibbar, en alldeles för dyr bil och en tonårig son med spritt ny värstingmobil. Jag fick direkt känslan av att hon inte höll isär föreningens ekonomi från sin egen.

Till Landvettermunkarnas försvar bör nämnas att mitt intryck av dem enbart är positivt. De skötte sitt uppdrag mycket bra och tog väl hand om sin församling, bla.a.  i samband med begravningen jag nämnde förut. Inte deras fel att föreningen som samlade in pengar i Kungälv luktade skunk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrivit förr: Dessa insamlingar till eventuellt tempel i en oviss framtid ter sig lite suspekta.

Enligt fru Chang går det annorlunda till i Isaan. Först går man runt med ett papper där folk skriver på och lovar en viss summa till vad som nu behöver göras för munkarna. När tillräckligt med pengar utlovats går man och beställer arbetet. Sen går man runt och samlar in utlovade pengar och visar upp papper på beställt arbete, vem som ska göra det och vad det kommer att kosta.

Jag och fru Chang ger inte en spänn till munkinsamlingarna i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt kan jag tillägga att en person vädjat två gånger via email till moderatorerna på detta forum att första inlägget ska tas bort då det skulle vara kränkande för munken i fråga.

Nu anser åtminstone jag att denna munk får anses vara en offentlig person, och därför får räkna med att viss kritik framförs mot honom. Och detta är Sverige, inte Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Toajoje !

Du skriver " Så kanske, nästan säkert, vilar ett tempel på en kulle i Fredrika i södra Lappland när 2005 går över i 2006. Och ut över Viskasjön och den milsvida granskogen blickar en Buddhastaty. "

Måste vara en flera år gammal text som klippts in, nu skriver vi 2008. Kan Du redovisa var orginaltexten kommer ifrån?

Hej.

Västerviks tidningen  Publicerad 2005-02-07 00:05

VT.se

Gammal men det var inte den jag letede efter men hittade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först en kommentar till Toajojjes inlägg:

Toajojje citerar ett gammalt dokument, men säger tyvärr inte var det kommer ifrån. Verkar som om det är skrivet av någon som har med Åsele kommun att göra. Det verkar vara skrivet efter tsunamin, jag gissar 1:a halvåret 2005.

Man hade tydligen höga visioner skriver om ett färdigt tempel årsskiftet 2005/2006. Nu skri-ver ni 2008, fortfarande inget tempel.

I dokumentet kan man även läsa att Phramaha Boonthin är ”Sveriges högste thailändske munk”, en lögn som flitigt används av Åsele kommun, traktens turistorganisationer och lokal-tidningsjournalister. Man får intrycket av att denna lögn medvetet används för att legitimera projektet. I Sverige har vi två Thailändska munkordnar, Maha Nikaya och Thammayut Nika-ya. I dagligt tal kallade Mahanikay och Thammayut.

Det är från Thammayut som merparten av Thaimunkarna i Sverige kommer. Endast  Wat Buddharama på Värmdö och det interimistiska villatemplet i Fredrika är bemannade av Ma-hanikay, resten av Thaitemplen i Sverige är bemannade av Thammayut.

Att kalla Phramaha Boonthin för ”Sveriges högste thailändske munk”, är betydligt överdrivet. Han är bara chef över sig själv och kanske två a’ tre munkar till på Värmdö och i  Fredrika, ibland även kanske några munkar på tillfälligt besök från Thailand.

”Hösten 2004 anmäler några medlemmar i thailändska buddhistiska föreningen Phtamahabo-ontin för förskingring. Men inget brott är begånget.” står det.

Detta är inte riktigt sant. Man anmälde händelsen, inte Phramaha Boonthin. Åklagaren sade att visst har brott inträffat. Men på grund av den något röriga administrationen av föreningen så kunde åklagaren inget annat göra än att lägga ner förundersökningen då han inte kunde peka ut någon specifikt skyldig. Sedan försökte man med civilmål, på grund av samma röra avvisades målet i både tingsrätt och hovrätt av formella skäl. Observera att skuldfrågan aldrig är prövad vare sig som brottmål eller civilmål.

Att gå vidare var ingen ide´. Man svarar helt enkelt med att gå till andra tempel, de få som fortfarande vill stödja Värmdö och Fredrika får väl göra det.

Som tidigare sagts, intresset för att stödja Värmdö och Fredrika är numera så gått som noll både i Sverige och i Thailand. Det är osannolikt att det blir ett tempel på grusplanen som Lung To fotograferat.

Sedan ett svar till SR 400:

Det finns så vitt jag vet 2 tempel och en etablering i Göteborgstrakten.

http://www.buddhasd.se/index2.html  = hemsidan för Wat Pha dessa tillhör Thammayut

http://watbuddha.dinstudio.se/    = Hemsidan för Wat Buddha-Udayana dessa har adressen Härryda, är det dem Du menar med Landvetter?  Även dessa tillhör Thammayut.

http://centers.dmky.ters/gothenburg  = Hemsida för Wat Buddha Gotenbourg med adress Hisings Backa, det är dessa som tillhör Dhamakayan.

Till sist svar till Herr Chang:

Hade själv funderingar åt det hållet. Fredrikatemplet har figurerat så mycket i pressen att det vore omöjligt att göra en generell omskrivning, allt skulle bli identifierbart ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag försökte kopiera in vart det kom ifrån och när redan vid första inlägget men det kom inte med.

Jag färglade även något som inte heller kom med.

Detta var ett urklipp ang tråden, inte något ställningstagande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Toajojje och jag har tydligen jobbat ganska parallallt. Vvisst förstod åtminståne jag att det var ett citat och inte Toajojjes eget inlägg. Men det ändrar  inget i sak av det jag skrev tidigare. Nu vet alla att det var Västervikstidningen det kom ifrån.

Sen ett svar till Gubben 4906, att Boonthin skulle vara utsänd av kungen ät uteslutet. Han tillhör Mahanikay. Det är Thammayut som är den kungliga munkorden. Man kan säga att alla munkar ur denna orden är utsända av kungen även om det är oerhört sällsynt att kungen själv specifikt sänder ut en munk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Först en kommentar till Toajojjes inlägg:

Toajojje citerar ett gammalt dokument, men säger tyvärr inte var det kommer ifrån. Verkar som om det är skrivet av någon som har med Åsele kommun att göra. Det verkar vara skrivet efter tsunamin, jag gissar 1:a halvåret 2005.

Man hade tydligen höga visioner skriver om ett färdigt tempel årsskiftet 2005/2006. Nu skri-ver ni 2008, fortfarande inget tempel.

I dokumentet kan man även läsa att Phramaha Boonthin är ”Sveriges högste thailändske munk”, en lögn som flitigt används av Åsele kommun, traktens turistorganisationer och lokal-tidningsjournalister. Man får intrycket av att denna lögn medvetet används för att legitimera projektet. I Sverige har vi två Thailändska munkordnar, Maha Nikaya och Thammayut Nika-ya. I dagligt tal kallade Mahanikay och Thammayut.

Det är från Thammayut som merparten av Thaimunkarna i Sverige kommer. Endast  Wat Buddharama på Värmdö och det interimistiska villatemplet i Fredrika är bemannade av Ma-hanikay, resten av Thaitemplen i Sverige är bemannade av Thammayut.

Att kalla Phramaha Boonthin för ”Sveriges högste thailändske munk”, är betydligt överdrivet. Han är bara chef över sig själv och kanske två a’ tre munkar till på Värmdö och i  Fredrika, ibland även kanske några munkar på tillfälligt besök från Thailand.

”Hösten 2004 anmäler några medlemmar i thailändska buddhistiska föreningen Phtamahabo-ontin för förskingring. Men inget brott är begånget.” står det.

Detta är inte riktigt sant. Man anmälde händelsen, inte Phramaha Boonthin. Åklagaren sade att visst har brott inträffat. Men på grund av den något röriga administrationen av föreningen så kunde åklagaren inget annat göra än att lägga ner förundersökningen då han inte kunde peka ut någon specifikt skyldig. Sedan försökte man med civilmål, på grund av samma röra avvisades målet i både tingsrätt och hovrätt av formella skäl. Observera att skuldfrågan aldrig är prövad vare sig som brottmål eller civilmål.

Att gå vidare var ingen ide´. Man svarar helt enkelt med att gå till andra tempel, de få som fortfarande vill stödja Värmdö och Fredrika får väl göra det.

Som tidigare sagts, intresset för att stödja Värmdö och Fredrika är numera så gått som noll både i Sverige och i Thailand. Det är osannolikt att det blir ett tempel på grusplanen som Lung To fotograferat.

Sedan ett svar till SR 400:

Det finns så vitt jag vet 2 tempel och en etablering i Göteborgstrakten.

http://watbuddha.dinstudio.se/     = Hemsidan för Wat Buddha-Udayana dessa har adressen Härryda, är det dem Du menar med Landvetter? 

Japp, Härryda har knappt någon hört talas om, dock något fler än de som känner till Fredrika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att läsa tråden, får mycket kunskap om de olika "fraktionerna" i Sverige. Det som retar mig när det gäller Budhismen i Sverige är dessa avarter som tar betalt när de anordnar kurser. Vad jag förstår så är kurser och mat "gratis" men man lägger pengar i en skål efter vad man har råd med. Det stämmer väl ni Budha-kunniga? 

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar till Gubben

På det Thaitempel vi brukar besöka går det till ungefär som Du beskriver, jag är nästan säker på att så även sker på alla andra Thaitempel.

Det är "inne" med meditation och annat som rör Ostasien just nu, meditationskurser och så kallade retreat är populära. Det är farang som gör affär av detta, åker till Kina eller Thailand och utbildar sig till meditationsinstruktör, kallar sig Buddhist, och kör meditationskurser som det tas bra betalt för.

Detta är en avart som är fjärran från den Buddhism som praktiseras i Thaitemplen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det oxå att templen i Thailand tar betalt när folk besöker dem eller gäller det "bara" faranger?

  :D gubben  :D

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Frivillig donation, ibland vill dom att man köper blommor och rökelse av säljarna som tillhör temple och offra dem där.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

När man besöker det berömda templet Doi Suthep i Chiang Mai tas det THB 30 i inträde av faranger. Det är ju en struntsumma, men det stör mig litegrann. Det har bara varit så dom senaste åren. Tidigare skilde man inte på besökare... och jag gillar inte att bli utsorterad vid ingången medan fru Chang går rakt in.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns munkar o munkar...  har några exempel på munkar som man inte kan ge nån respekt..

Jobbade i Taxfree på Arn, det kommer in en munk o han ger mig o en thaitanta som oxå jobbade där en liten blessing, han får ett "song"/kuvert med ett par hundringar.

därefter så går han o tjackar After shave till sig själv för pengarna, "Pha Sam som tantan heter var mäkta förgrymmad..

På begravning i Buriram för några år sen, en familj som jag känt sen -88 vi ser varandra som typ syskon  thaistyle hehe

hur som helst så kommer jag lite sent till templet o "mässan var i full gång på khmer.. 

när cereonin var klar så sa munken till min ena "syrra:  säg till "Prang"  (farangen) att  vi ska bygga ut lite,

han kan väl slänga upp 400.000 bathingar.. 

"syrran svarade snabbt att jag e hennes fattige bror,,,,      när ceremonin är klar så vill chefsmunken att jag ska sätta mig bredvid honom

han fortsätter  o tjata om 400.000...    att de e väl inga  stålar för en farang etc   

jag svarar honom att jag redan har vissa tempel som jag ger pengar tll, tempel som jag vet gör gott för fattiga etc, då blir han skitsur. 

:kort:

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luang thaa på Värmdö var bra och trevlig men sparka gärna den lille ersättaren som inte har någon karisma och som verkar oärlig. Vem vill åka och titta på en munkstaty i lappland med dagens bensin-priser?

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppmärksam läsare kan se att aetikeln i Länstidningen publicerades 13 juli 2007. Där stod en hel del om storslagna planer. Nu är det 2008, för 14 dagar sedan var detstora jippon i Ragunda. Kunde man läsa om några framsteg på meditationscentret? Jag har inte sett något har någon annan?

Det är Chollalongkornföreningen som står för centret, samma förening som var initiativtagare till Paviljongbygget. Samma förening som stämde Ragunda kommun, föreningen ansåg att man ägde paviljongen.  Så det är inte bara Värmdö som är struligt och som varit i rätten, även Paviljongbygget i Ragunda har figurerat i tingsrätten. Fortsättning följer (kanske).

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerat från evenemangssidan:

"Welcome to Summer festival in Bydergården Hemmesta Värmdö, Sweden. Saturday  16  Augusti  2008."

Den lille proselyten skall tydligen ha sommarfest, de som plaanerar gå dit bör läsa denna tråd och tänka sig för,

donationerna kommer säkert att gå till att betala Phramaha Boonthins skulder till tempelbygget i Fredrika.

Det är nog bättre att stanna hemma eller hitta på något annat denna lördag om man vill försäkra sig om att pengarna går till något nyttigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Verkar ju gå rätt bra för  Dhammakaya.dom har ju en egen tv- kanal som man även kan se i Sverige via parabol..  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var en väldigt tråkig läsning. Jag har träffat Phramaha Boonthin eller Logna som han kallar sig en hel del sista tiden och till och med sovit över i deras gäststuga. Jag har grymma problem med min Thailändska fru. Hon har varit så våldsam att jag fått tillkalla polisen tre gånger. Eftersom hon knappt förstår engelska, än mindre svenska så tänkte jag att hon skulle lyssna på munken i varje fall. Jag kontaktade Logna och kom ut och besökte templet. Han lyssnade på min aproblem och lovade att hjälpa till. Logna gav mig ett Buddgahalsband från stor-munken i Bangkok som endast fanns tre exemplar av i sverige, vilket jag uppfattade som väldigt hedrande. Min fru var med ut till templet en gång och Logna lyssnade på henne. Nu vägrar hon åka ut till templet igen, kanske jag får hämta Logna till henne istället. Sammanfattningsvis så har jag fått ett väldigt bra intryck av Logna och eftersom han pratar flytande svenska så var det lätt att få bra kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...