Jump to content
IGNORERAD

Två lite olika frågor om mat.


Tommy

Recommended Posts

3 hours ago, Tommy said:

Tack, lite billigare men knappast värt besväret.

 

Guben som sa att riset var billigare i Norge, påstod att det var nästan halva priset...

 

 

MVH

Det norska priset är ju utan mervärdesskatt....så det blir ju ännu en bit dyrare om man inte har ett företag att handla med!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    10

  • Alarik

    9

  • rolba

    4

  • Raggarn

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev thomas001:

Det norska priset är ju utan mervärdesskatt....så det blir ju ännu en bit dyrare om man inte har ett företag att handla med!

Vi gör av med 80-100kg ris i veckan, så visst har vi företag.

 

Priserna jag skrev var också före moms, jag fattade dock inte att dina länkar från Norge var utan moms...

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev GreenValley:

Jag beställde ett helt arsle d v s 2 skinkor (av ibericogris), den första skinkan lär ju ta slut innan jul.

Blir väl till att prova lite olika tjocka skivor, har aldrig ätit julskinka från iberico tidigare.

Har aldrig testat den heller men är väldigt exalterad över den spanska grisstjärten. Likadant med prinskorvarna. 
 

Hör av dig när Du testat första skinkan

med ett omdöme är Du snäll. 
 

Raggarn

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev lasseiudon:

I min familj äter vi inte Julskinka i november!

Inte heller semla i december eller kräftor till Påsk!

 

5 timmar sedan, skrev Alarik:

Helt rätt Lasse.

Julskinka äter man till jul

och till påsk äter man påskskinka.

Det som nu säljs som julskinka är faktiskt inte julskinka utan det är ju novemberskinka.

 

Skinkan jag kalasar på nu hette festskinka när jag köpte den för ett par veckor sedan.

Köpte den för att frun skulle få smaka innan hon åkte till Thailand igen.

34:-/kg. Helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev GreenValley:

Allra bäst blir det i sous vide

Vad är sous vide? är det sav från videbuskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev born41:

Vad är sous vide?

Foie gras.

Därtill Château d'Yquem. Gärna 2010.

 

Visst är väl franska språket underbart? Särskilt i samband med mat.

Men ok.

Fet lever från gäss eller ankor tillagade i en cirkulator

med ett sött, vitt vin till.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Finns det någonting överhuvudtaget som är billigare i Norge? 

Blöjor och målarfärg.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ris och blöjor sa guben jag pratade med...

"De är skattebefriade, tom polacker smugglar ut blöjor och ris från Norge!"

 

Ris verkar inte stämma, nån som har nylig erfarenhet av norska blöjpriser? 😏

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nicholas:

Finns det någonting överhuvudtaget som är billigare i Norge? 

 

Möjligen socker, pga EU. 

 

Blöjor är mycket billigare i norge, cirka halva priset jämfört med Sverige. 

 

I många år när jag jobbade i Norge hade jag 20-30 paket med blöjor med mig hem till polarna som var småbarnsföräldrar. 

 

Även köpt bottenfärg till båtar. Men det handlade nog mer om mängden metall och gift i färgen än priset. 

 

 

Ändrades av samet
Rättstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

Här får ni dagens pris här i Bergen Norge så slipper ni gissa och tro en massa ;)

20201114_111626.thumb.jpg.a4504c61d6d54b74c042a6099bfb021e.jpg

20201114_111650.thumb.jpg.1965561a9864247f5a2c246b268c5af7.jpg

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får ni dagens pris här i Bergen Norge så slipper ni gissa och tro en massa ;)

20201114_111626.thumb.jpg.a4504c61d6d54b74c042a6099bfb021e.jpg

 

20201114_111650.thumb.jpg.1965561a9864247f5a2c246b268c5af7.jpg

 

20201114_112502.thumb.jpg.8f9be2611326562eb4bb4084e6716a6d.jpg

 

20201114_112516.thumb.jpg.d1943c52abfc429606d568063d5ab0b2.jpg

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
On 2020-11-11 at 11:18, skrev GreenValley:

Allra bäst blir det i sous vide om man har en sådan, jag kör 69-70 grader i ca 12 timmar.

Förra årets, 2021, bästa skinka körde jag i Sous vide i 14 timmar till 64 grader, blev riktigt bra!

De drygt 40 kg färdigkokta skinkorna jag köpte från samma leverantör (Nybergs) (för 10kr/kg) är också bra, men betydligt "torrare", trots att även de tycks vara sous vide kokta men till betydligt högre temperatur, vilken temp vet jag inte, men troligtvis 72 grader...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tommy:

Förra årets, 2021, bästa skinka körde jag i Sous vide i 14 timmar till 64 grader, blev riktigt bra!

De drygt 40 kg färdigkokta skinkorna jag köpte från samma leverantör (Nybergs) (för 10kr/kg) är också bra, men betydligt "torrare", trots att även de tycks vara sous vide kokta men till betydligt högre temperatur, vilken temp vet jag inte, men troligtvis 72 grader...

 

 

MVH

 

Har varit frysta 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev wavis:

 

Har varit frysta 

Jo, fick tina den okokta rimmade skinkan i 4 dagar i kylskåpet.

De färdigkokta vet jag inte om de kokts från färskt eller ej.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-01-22 at 03:44, skrev Tommy:

Förra årets, 2021, bästa skinka körde jag i Sous vide i 14 timmar till 64 grader, blev riktigt bra!

De drygt 40 kg färdigkokta skinkorna jag köpte från samma leverantör (Nybergs) (för 10kr/kg) är också bra, men betydligt "torrare", trots att även de tycks vara sous vide kokta men till betydligt högre temperatur, vilken temp vet jag inte, men troligtvis 72 grader...

 

 

MVH

Jag har alltid trott att färdigkokta skinkorna man köper är så bra bara för att de inte kokar dem en endaste sekund i onödan. Förlorar vikt och kostar ju fläsk :rotfl:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus
13 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har alltid trott att färdigkokta skinkorna man köper är så bra bara för att de inte kokar dem en endaste sekund i onödan. Förlorar vikt och kostar ju fläsk :rotfl:

Nää de förlorar ingen vikt kokas i förpackningen.

Så vätskan blir kvar i förpackningen efter koket.

 

En del komersiella charkprodukter är jävl.. väldigt  salta. Rimmade råa produkter kan man lägga i blöt det hjälper något. 

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
  • 6 månader senare...

Då ligger årets första skinka i kastrullen!

2,95Kg, till 64 grader i 14 timmar är målet, detta receptet funkar för mig!

https://www.axenhorn.se/recept-julskinka-sous-vide/

 

(fast lite längre tid till lite lägre temperatur=😋)

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-11-10 at 19:02, skrev Tommy:

Fick höra av en gube som jag bara litar liiite på idag, att Thailändskt ris kostar ungefär hälften så mycket i Norge som i Sverige.

 

Nån som vet om det är sant?

Vad kostar en 20kg säck bra thailändskt jasminris i Norge?

Och kan man importera hit utan moms eller annan straffskatt?

20Kg bra ris kostar väl 250 kr, plus moms i Sverige, köpte på "REA" idag för 219:-

 

Nästa fråga är viktigare!

 

Hur tjock bör en skiva julskinka vara, för att vara som bäst, tycker ni?

För tunn, typ 1mm är kass, men mer än 5mm är för mycket för min smak.

 

Så kan vi enas om att ca 3mm är det optimala?

 

 

Ser fram emot era svar!

 

 

MVH

Prisskillnaden beror väl på EU's införselskatt från Thailand. Vi köpte förut av en tjej som hade en kille som jobbade i Norge. Han tog med ett gäng säckar varje gång han åkte. Nu var det ett gäng år sedan vi köpt av henne. 

Vi köpte däremot ganska nyligt en säck från Snabbgrossen (tror det var från Vietnam eller Laos) med bra pris. Vi köpte till en kompis som ville ha ett billigare jasminris. Enligt kompisen riktigt bra ris. Har för mig att det var ungefär en 100 kr billigare.

 

Julskinkan! Vill jag ha mellan 2 - 3 mm. Nu skär jag med kniv och det kan skilja någon hundradel mellan olika snitt. Men skulle jag skära med maskin skulle jag vilja ha 2,5mm. 

 

Ifjol hittade jag inte den lite dyrare skinkan jag brukar köpa. Köpte då en billigare variant. Totalt sämst av alla skinkor jag köpt. I år blir det ingen skinka, för vi är i Thailand. Där finns så mycket annat gott att jag kan avstå både skinkan och prinskorven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...