Jump to content
IGNORERAD

Svenskt namn i PUT men Thai namn i passet?


JaiDi

Recommended Posts

Hej!

Frugan åker till Thailand själv och ska göra ett nytt pass i Thailand då hennes gamla går ut.

Sen till Svenska ambassaden och få PUT överfört i det nya passet.

Problemet är att vi är gifta i Sverige och hon har ett Svenskt efternamn så antagligen kommer PUT-klistermärket att ha hennes Svenska efternamn men i passet hennes Thai efternamn.

Funkar det?

Om inte, kan hon registrera giftermål och byta namn i Thailand själv, då jag inte kan följa med?

Eller bara byta sitt Thailändska efternamn utan att regga sig som gift?

Hon stannar inte så länge, och ska hälsa på släkten så det skulle vara skönt att slippa massa resor till Bangkok och ränna runt på myndigheter där.

Mycket tacksam för info.

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

När din fru ändå ska byta pass kan hon lika väl registrera äktenskapet hos amphur och ändra efternamnet - få ett nytt id-kort och ett nytt pass. Alla handlingar med rätt efternamn.

Det är inte så besvärligt.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaikonsult och tack för ett snabbt svar.

Så det är inget problem för henne att själv registrera ett äktenskap med mig! Hon åker ju ensam och jag blir kvar här i mörkret :(

Om det är möjligt är det ju bra, men krävs det ingen signatur från mig nånstans? Annars kan ju folk registrera äktenskap men vem dom vill :)

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska inte vara några problem då många tjejer registrerar sitt svenska äktenskap i Thailand före de söker UT. Den thailändska kommunen (amphur)registrerar äktenskapet, gör namnändringen och utfärdar ett nytt id-kort samtidigt som man är där. Söka ett nytt pass gör man hos passmyndigheten och det tar inte lång tid att få.

Här kan du läsa vad din fru ska ha med sig till ambassaden: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej så enkelt som Thaikonsult beskriver är det inte först ska du översätta erat vigselbevis till Thailändska sedan skall det in på Utrikespartimentet i Sverige sedan skall du ha ett Peronbevis där det framkommer vem du är gift med och där står även hennes efternamn allt det dära kan du få hjälp med av en översättningsbyrå i sverige Thai ambassaden har telefonnummret till henne sedan skall du skicka pappren till din fru i Thailand allternativ att hon tar dom med sig till Thailand när hon åker sedan skall hon till Thailändska Utrikesdepartimentet i Bangkok tror även att hon skall till Svenska ambassaden i Bangkok ochså ej säker på detta sedan skall hon till Kommunkontoret (Amphur) för nån registerering sedan skall hon få ett namnbytes papper därifrån sedan kan hon göra ett pass tar en vecka ungefär så enkelt är det

Cg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte speciellt svårt att registrera ett svenskt äktenskap i Thailand. En ev. registrering av namnbyte görs samtidigt. Det är dock lite papperhantering i form av översättning och legalisering som måste till i sammanhanget. Oftast anlitar tjejerna en översättningsbyrå söm sköter både översättning och legalisering. Det framgår ganska klart på svenska ambassadens hemsida hur en registrering går till: http://www.swedenabroad.com/Page____58762.aspx

Ta med dig ett personbevis för mannen som innehåller uppgifter om giftemålet inkl. ev. namnbyte och vigselbeviset i original till svenska ambassaden så får du ett intyg utskrivet av dem. Lämna därefter det av ambassaden utskrivna intyget till någon av översättningsbyråerna i huset för översättning och legalisering. Översättningsbyrån skickar sedan de översatta och legaliserade handlingarna med posten hem till din adress så du kan gå till ditt amphur och genomföra registreringen och ev. namanändringen. Har du ändrat ditt efternamnn får du även ett nytt id-kort av amphur. Därefter får du även ansöka om ett nytt pass med ditt nya efternamn hos passmyndigheten alt. att de stämplar in ditt nya efternamn i ditt gamla pass.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, och tack för all info!

Nu är frugan i Thailand och tack vare er är det inga problem, men...

Nu är det så att hon vill ta med sin son till Sverige och det blir ännu mer pappershantering.

Hon har en hel del andra bekymmer för tillfället och hon är stressad. I Januari måste hon åka hem till Sverige igen för att börja jobba,

därför undrar jag om nån vet nån slags visa-service därnere, helst nån svensk som för en vettig peng kan hjälpa henne att fylla i alla papper

och hjälpa till med visum ansökning till hennes son.

OBS: jag menar då en seriös firma och ingen halvalkis som bara vill ha lite extra pengar att bränna på NANA.

Mvh

JaiDi

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Hej igen, och tack för all info!

Nu är frugan i Thailand och tack vare er är det inga problem, men...

Nu är det så att hon vill ta med sin son till Sverige och det blir ännu mer pappershantering.

Hon har en hel del andra bekymmer för tillfället och hon är stressad. I Januari måste hon åka hem till Sverige igen för att börja jobba,

därför undrar jag om nån vet nån slags visa-service därnere, helst nån svensk som för en vettig peng kan hjälpa henne att fylla i alla papper

och hjälpa till med visum ansökning till hennes son.

OBS: jag menar då en seriös firma och ingen halvalkis som bara vill ha lite extra pengar att bränna på NANA.

Mvh

JaiDi

Titta i svaret ovanför dig! han verkar hyffsat seriös i min menig. I övrigt sök på forumet så finns det ngn Lasse rekommendreas av medlemmarna.

Själv har vi alltid skött dessa problem själva utan betalda råd, utan ngt problem. :?

/mvh

smile.gif

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, och tack för all info!

Nu är frugan i Thailand och tack vare er är det inga problem, men...

Nu är det så att hon vill ta med sin son till Sverige och det blir ännu mer pappershantering.

Hon har en hel del andra bekymmer för tillfället och hon är stressad. I Januari måste hon åka hem till Sverige igen för att börja jobba,

därför undrar jag om nån vet nån slags visa-service därnere, helst nån svensk som för en vettig peng kan hjälpa henne att fylla i alla papper

och hjälpa till med visum ansökning till hennes son.

OBS: jag menar då en seriös firma och ingen halvalkis som bara vill ha lite extra pengar att bränna på NANA.

Mvh

JaiDi

Du kan anlita jag har använt dem tidigare, men nu vet jag inte om de är igång för de svarar inte på mail. Jag har fått tipset att ringa direkt till Lasse istället för att maila.

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Kanske därför som du inte får svar.

Nya E-mail adresser

Vi får för närvarande mellan 400-600 spam varje dag och tyvärr så försvinner en del riktiga mail. Vi byter därför en del av våra E-mailadresser. De gamla kommer att finnas kvar till 1:a juli, men vi kommer inte att gå igenom spammen för att hitta eventuelt riktiga brev som klassats som spam.

Följande adresser är det som är berörda:

Info, Lasse och Visum alla med @thai-scan.com efter

Bytet blir följande:

Info blir tscinfo, lasse blir lars, och visum blir visa alla med @thai-scan.com efter respektive namn

Vänligen använd de nya adresserna omgående.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer du inte fram på mailen kan du ringa Lasse på ThaiScan. Han hjälper dig säkert. Du kan hälsa från mig om du vill.

Tel: +66(0)25532403

Mobil: +66(0)892202000

Mvh

Roffe på Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej!

Frugan åker till Thailand själv och ska göra ett nytt pass i Thailand då hennes gamla går ut.

Sen till Svenska ambassaden och få PUT överfört i det nya passet.

Problemet är att vi är gifta i Sverige och hon har ett Svenskt efternamn så antagligen kommer PUT-klistermärket att ha hennes Svenska efternamn men i passet hennes Thai efternamn.

Funkar det?

Om inte, kan hon registrera giftermål och byta namn i Thailand själv, då jag inte kan följa med?

Eller bara byta sitt Thailändska efternamn utan att regga sig som gift?

Hon stannar inte så länge, och ska hälsa på släkten så det skulle vara skönt att slippa massa resor till Bangkok och ränna runt på myndigheter där.

Mycket tacksam för info.

JaiDi

Hej varför byter hon inte ut passet här i Sverige och får det med nytt PUT instämplat direkt av migrationsverket borde inte var så svårt gissar att det går såväl snabbare som smidigare att slippa åka mellan så många olika myndigheter i Thailand, har för mig att de kan byta passen såväl på ambassaden i Stockholm som på konsulatet i Göteborg.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...