Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Men huvudargumentet för att välja en Canon är att det inte är en Nikon!

Du har ingen Nikon. Du har ingen Nikon. na.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Canon 60D eller Nikon 7000D.

Vilken av dessa två och varför?

Ja vill du lägga 2000kr för namnet canon Nikon.så kör

Annars kan du ju googla på sonys A55 Eller A35 för å inte tala om Nexus

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag Kim Enis kör Sony :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja vill du lägga 2000kr för namnet canon Nikon.så kör

Annars kan du ju googla på sonys A55 Eller A35 för å inte tala om Nexus

Har faktiskt kollat på a55 och nex serien. Bilder/sekund är ju på topp där men samtidigt så tror jag att deras "spegel" gör att den inte är lika ljusstark.

En annan nackdel är exponering från -2 till +2. Eftersom man är en dålig fotograf så kan man leka med HDR och då är det väl bättre om man kunde få lite vidare exponering på kameran. Kanske inte har någon betydelse om man kör RAW?????

Vidvinkel är också ett måste. Att Canon har 1,6 i cropfaktor medans Nikon och Sony har 1,5 är också något jag grämer mig över, man kan ju nästan inte sova om natten.

Men har det så stor inverkan som jag tror. Vilka vidvinkeloblektiv finns till A55:an? fast eller zoom spelar ingen roll

Är inte ens en amatör utan mest prylkåt och jagar siffror utan att egentligen förstå mig på dom.

Objektiv till kamerorna

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja jag har en sigma 24/70 som har fått toppbetyg carlzeis jena 85mm fast samma som Enis.Det är väll mina bästa eller dyraste

Men väljer du ett Sigma objektiv så är det som att välja mellan volvo Nikon eller canon där Nikon står för dyrast

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

så tror jag att deras "spegel" gör att den inte är lika ljusstark

Läs testerna i Digitalfoto Fotosidan mm mm

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

knifetown

Canon 60D eller Nikon 7000D.

Vilken av dessa två och varför?

Tidningen Digitalfoto nummer 4 2011

har en test av systemkameror för under 10 000kr med bl.a Canon 60D och Nikon D7000

Canon 60D bäst i testet.

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har en sigma 24/70 som har fått toppbetyg carlzeis jena 85mm fast samma som Enis.Det är väll mina bästa eller dyraste

Men väljer du ett Sigma objektiv så är det som att välja mellan volvo Nikon eller canon där Nikon står för dyrast

??? Vilka objektiv gör Volvo, har haft systemkamera i snart 40 år..

Inte har jag hittat objektiv som har namnet Volvo...

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion
:lol::na::na::na:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

:lol::na::na::na:

mvh fyllosen

ds snart champion liege :party1::54:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förklarar dina konstiga svar, så imorgon kan man få vettiga svar...

FF

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

555 :great::dance: jepp

Säger bara Chamiopns liege me Messi

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller det som de flesta av oss på detta forum fotar så skulle jag tro att ett kamerahus från canon, nikon, Sony eller XX, yyy från 2009 och senare spelar mindre roll. De flesta sensorerna är av hög klass. Antalet MP är numera stort, som gör att man kan beskära bilderna och även "leka" med dem. Men visst, det finns avvikelser. Det som med större sannolik spelar roll är objektiven och hur vi som personer använder kameran och dess funktioner, inställningar, objektiv. Lägg till att vi bearbetar bilderna i olika bildredigeringsprogram.

Bara några tankar.

Ändrades av dtbkk
Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ett svar är att Nikons och Canons objektiv är dubbelt så dyra som sigmas

sen gäller det och kolla om sigma har objektiv typ vidvinkel till Nikon och Canon

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att matchen börjar snart, så slipper man att tramsa bort denna seriösa tråd..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

När det gäller det som de flesta av oss på detta forum fotar så skulle jag tro att ett kamerahus från canon, nikon, Sony eller XX, yyy från 2009 och senare spelar mindre roll. De flesta sensorerna är av hög klass. Antalet MP är numera stort, som gör att man kan beskära bilderna och även "leka" med dem. Men visst, det finns avvikelser. Det som med större sannolik spelar roll är objektiven och hur vi som personer använder kameran och dess funktioner, inställningar, objektiv. Lägg till att vi bearbetar bilderna i olika bildredigeringsprogram.

Bara några tankar.

Mycke bra svar håller med till 100& ta en sån sak som steddy shott (skakningsefekt) en del har det i huset och vissa i objektivet (suddig bild eliminering)sen om huset och objektivet har samma så ska man stänga av stedddy shott i objektivet)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

så tror jag att deras "spegel" gör att den inte är lika ljusstark

Läs testerna i Digitalfoto Fotosidan mm mm

Då letade jag upp första bästa testoch fann detta.

"Sony har lyckats bra med att utnyttja den nya sensorn och A55 är liksom A580 en av de bästa systemkamerorna med APS-C-sensor

i dag. Spegeln i A55 stjäl ljus motsvarande 0,5 exponeringssteg. Det resulterar i att vi kan se ett aningen högre brus i A55 än i A580, men skillnaden är knappt synbar ens på extremt höga ISO."

Så exponeringen bör vara från -2,5 till + 1,5, eller har jag fattat fel igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

nitramj77

Ett svar är att Nikons och Canons objektiv är dubbelt så dyra som sigmas

sen gäller det och kolla om sigma har objektiv typ vidvinkel till Nikon och Canon

Sigma har ju ett grymt brett sortiment av optik, alla varianter finns alla gånger alltid till canon och nikon. De flesta finns även till Pentax och Sony, dock undantag för en del lite mer udda optik. Alltid samma optik oavsett fattning, i mitt tycke oftast mycket prisvärd optik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Det förklarar dina konstiga svar, så imorgon kan man få vettiga svar...

FF

Ursäkta om hern inte fattar.gjorde en jämförelse med volvo Bmw Kontra Mercedes.ta en volvo s80 och dom liknande modellerna hos Bmw Och Mercedes då kostar Bmw mer och Mercedesen ännu mer

Namnet förpliktar

ock liknande är det med sigmas 24/70 canons motsvarande och Nikons

mitt sigma 24/70 betala jag nästan 10.000kr för canons motsvarande kostar 10775kr på Hegethorns Foto Nikons 24/70 kostar 14480kr

För å inte tala om kamerahus där skiljer det ännu mer canon EOS 1D MK IV 41440kr Nikons D3X 59980kr sen sonys omkr 25000kr och dessa är ju flaggskeppen

visserligen är väl canons och Nikons något bättre brukar vinna olika tester.men frågan är ju om det är värt dom pengarna

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte har jag tänkt att köpa kamera i den klassen..

Möligtvis att jag byter upp mig till en Canon 7D, men min 500D får duga ett tag till..

Håller på fullt att lära mig hur man använder den fullt ut.

Vill inte ha en del oanändbara canonobjektiv om byter upp sig till en fullformatskamera.

Sen har jag inget större behov att göra förstoringar i A2 format..

post-5021-0-14415700-1304535164_thumb.jp

FF

post-5021-0-14415700-1304535164_thumb.jp

Ändrades av FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

FF. du bevisar med bilden på barnet i fönstret (ditt barn??) att det går att väldigt fina bilder med "enklare" systemkamera. Bevis inga toppmodeller på kamerahus.

DTbkk

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

FF. du bevisar med bilden på barnet i fönstret (ditt barn??) att det går att väldigt fina bilder med "enklare" systemkamera. Bevis inga toppmodeller på kamerahus.

DTbkk

Håller med mycket fint foto :great:

Och det var väll de jag ville säga att med en volvo för 300000kr eller en merca för 500000kr att dyrast behöver inte vara bäst

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Håller med mycket fint foto :great:

Och det var väll de jag ville säga att med en volvo för 300000kr eller en merca för 500000kr att dyrast behöver inte vara bäst

Nej men i detta falet blev det väl fel med din jämförelse.

Inte för att jag är någo Benz fanatiker. Men Volvo?????

Inte är väl Volvo en bättre bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Inte i mina ögon i alla fall :crazy:

men en volvoägare tycker nog annorlunda

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...