Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Vilken system kamera skulle passa mig av dom förslagen jag är intreserad av, har aldrig haft systemkamera men nu dax att inhandla en.

Är ingen foto guru men man måste ha en kamera för att börja lära sig, tycker dom verkar var lika för mig

Funderar på Sony DSLR-A380L eller Canon EOS 500D

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

oj hade lika svårt å bestämma mig sonyn har bildstabilisator i kamrahuset vilket inte canonmodelen har (tror jag)du får nästan gå in på fotoguiden å läsa jämföra sen e ju priset en faktor också köpte först en a330 på elgiganten för 6000kr

två dar efter såg jag en anonns hos japanfoto på en a380 för samma pris åkte tillbaka å hävde köpet hos elgiganten.

ett minus har jag haft å det var manualen finns bara på norska men jag har printatt ut den svenska på sonys hemsida (70 sidor) :diablo: men kan slänga 30%

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en minolta 5d som dog för några veckor sedans. ( se annan tråd) Men jag funderade och tvekade men till slut så hittade jag en Sony 380 på EG för 5995:-. Obs bara på webhandel. Har levt med den i snart en månad och trivs. HAr iofs inte varit ner till Thail. ännu med som det känns nu så är det en bra kamera till rätt pris. 14.4 mpix och antiskak i kamerhuset( ger billigare optik )

Nöjd ännu så länge.

kOLLADE NU eg HAR HÖJT DEN TILL 6990:- diablo.gif

Baan

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

jäkligt nöjd me min också.så priset har gått upp du får kolla runt eller vänta till mellandagsrean

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

jäkligt nöjd me min också.så priset har gått upp du får kolla runt eller vänta till mellandagsrean

Kolla här med www.fotosidan.se

Tycker du skall köpa Sony, då har du en bra kamere och kan köpa många fina beg. objektiv då även Minoltas passar till Sony

Lycka till

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Igår inhandlades en Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 MM objektiv på Net on net för 3990skr. Var öppningserbjudande på nya lagershopen.Första systemkameran för mej, är nybliven fotoentusiast och novis på systemkameror. Får tacka Kim, Enis och Clion mfl. för min nya hobby. Helt fantastiska fotoserier ni avfyrar här på MPR. Är väl bara att prova sej på fotograferandets ädla konst och försöka utvecklas från glad amatör till någorlunda skaplig amatör. :im_happy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Igår inhandlades en Canon EOS 1000D + EF-S 18-55 MM objektiv på Net on net för 3990skr. Var öppningserbjudande på nya lagershopen.Första systemkameran för mej, är nybliven fotoentusiast och novis på systemkameror. Får tacka Kim, Enis och Clion mfl. för min nya hobby. Helt fantastiska fotoserier ni avfyrar här på MPR. Är väl bara att prova sej på fotograferandets ädla konst och försöka utvecklas från glad amatör till någorlunda skaplig amatör. :im_happy:

ja det va ett kanonerbjudande det får man kalla klipp :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Funderar på att köpa en systemkamera, då jag märker att min skitkamera håller tillbaka det lilla fotointresse jag har. Efter att ha sett vad alla proffsfotografer här kan prestera så vänder jag mig till er med min undran vad jag ska köpa för kamera.. Är beredd att lägga 5-6000 kr på en för mig ordentlig kamera. Något som jag känner att jag vill kunna göra med en ny kamera är att ta foton på långt avstånd men ändå behålla skärpan. Är helt okunnig när det gäller kameror och fototeknik.. Men vad är det jag kan få för det priset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan absolut inte påstå att jag är någon fotoexpert, inhandlade efter lite undersökningar en Sony A 350 (numera A380) och har absolut inga klagomål

på denna. Dock verkar inte objektiven vara billigare trots att "skakdämpningen" sitter i kamrahuset. Det verkar vara en större produktion av objektiv

till Cannon och Nikkon varvid priset på dessa objektiv blir snarlika det till Sony.

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan absolut inte påstå att jag är någon fotoexpert, inhandlade efter lite undersökningar en Sony A 350 (numera A380) och har absolut inga klagomål

på denna. Dock verkar inte objektiven vara billigare trots att "skakdämpningen" sitter i kamrahuset. Det verkar vara en större produktion av objektiv

till Cannon och Nikkon varvid priset på dessa objektiv blir snarlika det till Sony.

Mvh

Amatören

Utbudet på objektiv, nya och gamla, är oerhört mycket större och bättre till Nikon och Canon. De är världsledande så det är ingen chockerande nyhet. Sony har egna objektiv, men om jag inte minns fel så kan man använda Minolta objektiv till Sony kamerahus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Utbudet på objektiv, nya och gamla, är oerhört mycket större och bättre till Nikon och Canon. De är världsledande så det är ingen chockerande nyhet. Sony har egna objektiv, men om jag inte minns fel så kan man använda Minolta objektiv till Sony kamerahus.

titta på sigmas objektiv exempl fotokungen japanfoto netonet köpte mitt tele 70/300? på netonet +att du kan gå in på fotoguiden å bli medlem (tips) +köpa tidningen Digitalfoto

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, tack för tipsen.. Men jag fattar ingenting :unsure: Kan någon vänlig själ tala om för mig vilken kamera som är lämplig för mig och varför... Vet att kunnandet finns här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

smaken e som baken delad gå in på fotoguiden där får du tipps.titta på sony canon nikon.men vänta till mellandagsrean så kan du plugga lite tills dess :drinks: skål på dig din bajrare

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg köpte för 2 månader sen en Sony A380. Mycket nöjd.

http://www.elgiganten.se/product/foto-video/digital-systemkamera/DSLRA380LKIT/sony-dslr-a380l-18-55mm-objektiv

Om du beställer den här för avhä'mtning i ditt eg varuhus så sparar du ca 1000:-

Kostar 8195 i vårt varuhus men bara 6990:- om jag beställer den här och hämtar ut den senast 24 timmar i mitt lokala vhus.

/ Ban

mai-mii, mai.mii mai.mii

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

sen kanske du ska tänka till lite innan köpet knasen.köper du en i 6000kr klassen så blir intresset för fotografering större å större.och då kanske du ångrar att du inte satsade på nåt dyrare från början.det dyraste du kan köpa är fullformatskamror

av nikon (dyrast) (canon) 2 eller som kim sonnys 900 enis 700 sonnys kamror e lite billigare än än nikon å canons. jag tänker

att om ditt intresse ökar (troligtsvis) så kanske du ångrar att du inte köpte det bästa från början eller näst bästa

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Clirre, jag måste ju ha råd att åka till Thailand också för att finna motiv till mina bilder :mdr:

reser inte du rabateratt som väsk kastare :blink:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

Hos mig är det också aktuellt att köpa en sytemkamera. I Udon kan jag köpa en Cannon EOS 500D för 31.900 bath då ingår minne samt fotoväska samt andra prylar i priset. Hos Scandinavian Photo kostar samma kamera 7.995 kr

Sedan detta med objektiv. Shopen här i Udon har föreslagit ett Cannon objektiv macroEF-S 10-22 3,5-4,5 USM Priset för detta i Thailand är 25.500 bath i

Sverige 8.795 kr.

Verkar detta vettigt för en nybörjare eller har ni andra förslag på kamera och objektiv. Förslag emotses tacksamt.

Som andra skribenter här på detta forum har jag blivit intresserad efter att sett alla eminenta foton på forumet.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det finns många kunniga här på forumet beträffande systemkameror. Ge mig råd och tips.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hos mig är det också aktuellt att köpa en sytemkamera. I Udon kan jag köpa en Cannon EOS 500D för 31.900 bath då ingår minne samt fotoväska samt andra prylar i priset. Hos Scandinavian Photo kostar samma kamera 7.995 kr

Sedan detta med objektiv. Shopen här i Udon har föreslagit ett Cannon objektiv macroEF-S 10-22 3,5-4,5 USM Priset för detta i Thailand är 25.500 bath i

Sverige 8.795 kr.

Verkar detta vettigt för en nybörjare eller har ni andra förslag på kamera och objektiv. Förslag emotses tacksamt.

Som andra skribenter här på detta forum har jag blivit intresserad efter att sett alla eminenta foton på forumet.

Hälsningar

Hans G

Hej.

Jag köpte min EOS 1000 med ett kitojektiv 18-55 IS.

Ett helt okej objektiv med vidvinkel och normalzoom.

Nu när jag fotat lite mer önskar jag att jag hade mer zoom.

Ett bra rese-allround objektiv är Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS

På Big Camera i Thailand kostar den gluggen 25 400 THB

Tänk på att köpa ett objektiv med IS - Image Stabilizer ( bildstabilisator)

Köp också ett motljusskydd och ett UV filter för att skydda linsen

Lycka till med fotandet

Göran

Ändrades av knifetown

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hos mig är det också aktuellt att köpa en sytemkamera. I Udon kan jag köpa en Cannon EOS 500D för 31.900 bath då ingår minne samt fotoväska samt andra prylar i priset. Hos Scandinavian Photo kostar samma kamera 7.995 kr

Sedan detta med objektiv. Shopen här i Udon har föreslagit ett Cannon objektiv macroEF-S 10-22 3,5-4,5 USM Priset för detta i Thailand är 25.500 bath i

Sverige 8.795 kr.

Verkar detta vettigt för en nybörjare eller har ni andra förslag på kamera och objektiv. Förslag emotses tacksamt.

Som andra skribenter här på detta forum har jag blivit intresserad efter att sett alla eminenta foton på forumet.

Hälsningar

Hans G

Låter som ett märkligt objektivval? Så vida det inte bara är landskap och interiörbilder du ska fota?

Skulle nog satsat på Canons 17-85 IS USM istället. Den är på utgående ur sortimentet, ersatt med en 15-85, och bör kunna fås för en 15-17 tusen battingar ifall du kan pruta bra hos fotonasaren.

Ett bra mycket mer allround objektiv än 10-22an.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...