Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Den där Canon PowerShot G12 verkar mycket intressant, samt är ju mycket mindre. Skulle tro att en sådan räcker för min del. Det jag vill ha är en kamera med otrolig zoom på.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Gintonicman

Sa du ? Otrolig zoom !

då kanske denna kan passa , "Fujifilm FinePix HS10" 30x optisk zoom , 10 mp , HD film .

Kolla på cyberphoto.se priset 3500kr .

Den nyare HS20 kostar en lax till men är enligt testerna inte bättre .

post-3928-0-34902100-1300577648_thumb.jp

post-3928-0-34902100-1300577648_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Gintonicman

Ett exempel på Zoomen , i mitten på 2:a bilden finns en mast ( Umeå flygplats ) fotad på

ca 1 km avstånd .

1:a fotot är i full zoom .

Bägge är tagna fristående utan stativ .

post-3928-0-75642900-1300579432_thumb.jp

post-3928-0-07733900-1300579460_thumb.jp

post-3928-0-75642900-1300579432_thumb.jp

post-3928-0-07733900-1300579460_thumb.jp

Ändrades av Gintonicman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Lumberjack DP14
:great:

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver och stavar som en idi*t kommer du troligtvis bli betraktad som en sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Nej nej - lita inte på mitt omdöme av videomöjligheter...

Det har (ännu) inte mitt intresse och har därför bara testat lite sporadisk

så lyssna på andra som vet mer.

Jag gick igång på ordet "klumpig" :-)

Nej, jag får nog inte göra det. :)

Men det krävs iaf ett klass 6 kort för att kunna filma i 1080.

http://www.youtube.com/watch?v=8Wiqe_i25Jk&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är lite okunnig inom detta område, mycket okunnig. Men vad är det för fördelar med en systemkamera egentligen? Är det mycke bättre bildkvalitet än en "vanlig" digitalkamera?

Tex vad är det som skiljer på en Canon PowerShot G12 och en Sony A55, vilka är de två kameror jag funderar på. Jag behöver en ny kamera, men vet inte vad jag ska köpa och vet inte om en billig systemkamera, som Sony A55, är bra. Eller ens på vilket sätt en systemkamera är bättre än en vanlig hederlig liten digitalkamera.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag är lite okunnig inom detta område, mycket okunnig. Men vad är det för fördelar med en systemkamera egentligen? Är det mycke bättre bildkvalitet än en "vanlig" digitalkamera?

Tex vad är det som skiljer på en Canon PowerShot G12 och en Sony A55, vilka är de två kameror jag funderar på. Jag behöver en ny kamera, men vet inte vad jag ska köpa och vet inte om en billig systemkamera, som Sony A55, är bra. Eller ens på vilket sätt en systemkamera är bättre än en vanlig hederlig liten digitalkamera.

En systemkamera är en kamera med utbytbar optik.

I systemet ingår kamerahus, bakstycke, objektiv, filter, adaptrar, mellanringar...

Systemkameran har i regeln en större och mera ljuskänslig bildsensor än en kompaktkamera.

Den är oftast tyngre vilket gör den stadigare att hålla i, men också mera klumpig.

En vanlig typ av systemkamera är spegelreflexkameran men det finns andra.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sa du ? Otrolig zoom !

då kanske denna kan passa , "Fujifilm FinePix HS10" 30x optisk zoom , 10 mp , HD film .

Kolla på cyberphoto.se priset 3500kr .

Den nyare HS20 kostar en lax till men är enligt testerna inte bättre .

post-3928-0-34902100-1300577648_thumb.jp

Verkligen imponerande bilder du publicerade.:great:

Vill man handla i Tyskland kan man få denna kamera för endast 271,30 €, vilket måste vara ett riktigt bra pris för så pass mycket kamera.

http://direkt.jacob-...44.html?ref=109

Ändrades av tomurdoc

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Eftersom det blir dags att även i år åka till Thailand så bör man hålla traditionen att alltid köpa en ny kamera för varje tur.

Det finns som sagt nackdelar med alla slags kameror. Allt från pris till kvalitet och från smidigt till riktigt klumpigt.

Har funderat på en sony NEX-5 (Sony NEX-5 svart + SEL 16/2,8 Pancake + SEL 18-55/3,5-5,6).

Frågan är ju då om det är en dålig kompromiss åt alla håll. Inte tillräckligt smidig och inte bra nog?

Nåja, är ingen bättre fotograf, så det spelar ingen roll om jag köpte mig en Hasselbladare.

Gillar vidvinkel och HDR saker. HDR gör ju att man kan fuska till sig en riktigt snygg bild även om det nästan är bedrövligt från grunden.

Telekonverter på 0,62 går också att införskaffa. Panorama funktion har den kanske, men hur kul är det på rörliga föremål suicide.gif

Vad säger ni?

Att jag vill ha en sådan framför en kompaktare är mest för vidvinkeln. Crop faktor på 1,5 motverkas med 0,68 konvertern.

Tips eller annat tycke mottages gärna.

Såg att den bara hade +-2 på exponering. Hur är det när man tar bilder i RAW format. Är det noga med exponering, eller kan man fuska till det senare?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Eftersom det blir dags att även i år åka till Thailand så bör man hålla traditionen att alltid köpa en ny kamera för varje tur.

Det finns som sagt nackdelar med alla slags kameror. Allt från pris till kvalitet och från smidigt till riktigt klumpigt.

Har funderat på en sony NEX-5 (Sony NEX-5 svart + SEL 16/2,8 Pancake + SEL 18-55/3,5-5,6).

Frågan är ju då om det är en dålig kompromiss åt alla håll. Inte tillräckligt smidig och inte bra nog?

Nåja, är ingen bättre fotograf, så det spelar ingen roll om jag köpte mig en Hasselbladare.

Gillar vidvinkel och HDR saker. HDR gör ju att man kan fuska till sig en riktigt snygg bild även om det nästan är bedrövligt från grunden.

Telekonverter på 0,62 går också att införskaffa. Panorama funktion har den kanske, men hur kul är det på rörliga föremål suicide.gif

Vad säger ni?

Att jag vill ha en sådan framför en kompaktare är mest för vidvinkeln. Crop faktor på 1,5 motverkas med 0,68 konvertern.

Tips eller annat tycke mottages gärna.

Såg att den bara hade +-2 på exponering. Hur är det när man tar bilder i RAW format. Är det noga med exponering, eller kan man fuska till det senare?

Iphone 4 klara av allt detta. No worries mate! :mdr:

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det blir dags att även i år åka till Thailand så bör man hålla traditionen att alltid köpa en ny kamera för varje tur.

Det finns som sagt nackdelar med alla slags kameror. Allt från pris till kvalitet och från smidigt till riktigt klumpigt.

Har funderat på en sony NEX-5 (Sony NEX-5 svart + SEL 16/2,8 Pancake + SEL 18-55/3,5-5,6).

Frågan är ju då om det är en dålig kompromiss åt alla håll. Inte tillräckligt smidig och inte bra nog?

Nåja, är ingen bättre fotograf, så det spelar ingen roll om jag köpte mig en Hasselbladare.

Gillar vidvinkel och HDR saker. HDR gör ju att man kan fuska till sig en riktigt snygg bild även om det nästan är bedrövligt från grunden.

Telekonverter på 0,62 går också att införskaffa. Panorama funktion har den kanske, men hur kul är det på rörliga föremål suicide.gif

Vad säger ni?

Att jag vill ha en sådan framför en kompaktare är mest för vidvinkeln. Crop faktor på 1,5 motverkas med 0,68 konvertern.

Tips eller annat tycke mottages gärna.

Såg att den bara hade +-2 på exponering. Hur är det när man tar bilder i RAW format. Är det noga med exponering, eller kan man fuska till det senare?

Vill man verkligen ha en semesterkamera utan blixt? Tycker det verkar lite omständigt att behöva ta av och på blixten hela tiden.

Tycker att en Panasonic GF2 verkar smidigare men den kanske har andra nackdelar.

MVH

Nutteman

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Vill man verkligen ha en semesterkamera utan blixt? Tycker det verkar lite omständigt att behöva ta av och på blixten hela tiden.

Tycker att en Panasonic GF2 verkar smidigare men den kanske har andra nackdelar.

MVH

Nutteman

Den har ju någon typ av externblixt. Har ej kollat noggrannare på det

GF2:an verkar ha en crop faktor på 2,0. Undrar om inte alla micro 4/3 har det?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Iphone 4 klara av allt detta. No worries mate! :mdr:

Måste ju ha nåt att fota med medans man snackar i fånen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Måste ju ha nåt att fota med medans man snackar i fånen.

Ahh! Multitasking inte den starkaste när det gäller Iphone? Bao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP500/CP500A.HTM

Då hade jag nog hellre satsat på den senaste P500

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest wUThai

Själv köper jag nog nån av Canon EOS 600D eller 550D. Funderar fortfarande om prisskillnaden är värd det mellan dessa två. :)

Finns det nån bättre kamera runt den prisklassen som har lika bra videoupptagning och tar lika bra bilder som nån av dessa två så tar jag gärna emot tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag blivit sugen på en Canon EOS 60D!

Detta är ju svårt hehe

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Nu har jag blivit sugen på en Canon EOS 60D!

Detta är ju svårt hehe

Strålande val tycker jag. Den kameran skulle jag välja om köpa idag vore aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter över 50 år som urusel fotograf håller jag mig fortfarande till "instegsmodellerna". Det fick bli en Canon 600D som uppföljning till min lastgamla Canon 350D.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Canon 60D eller Nikon 7000D.

Vilken av dessa två och varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Canon 60D eller Nikon 7000D.

Vilken av dessa två och varför?

http://thediscerningphotographer.com/2011/01/20/nikon-d7000-vs-canon-60d/

Canonen relativt mkt billigare här i Thailand iaf. Men en rättvisare pris- och klassjämförelse är mellan Canon 7D och Nikon 7000 snarare än med 60 D.

Men huvudargumentet för att välja en Canon är att det inte är en Nikon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...