Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

Guest Siam-Nilsson

Är det någon som har testat denna studiokamera?

Phase One IQ180

80 megapixel i nytt bakstycke från Phase One

IQ är namnet på Phase Ones nya serie digitala bakstycken. Till en början lanseras tre bakstycken i serien, bland annat Phase One IQ180 med 80 megapixel, 3,2 tums pekskärm och USB 3.0-anslutning.

post-5068-0-72479900-1296480735_thumb.jp

post-5068-0-63748900-1296480746_thumb.jp

http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/80-megapixel-i-nytt-bakstycke-fran-phase-one-1.387283.html

http://www.manager.co.th/CBiZReview/ViewNews.aspx?NewsID=9540000013324

http://www.phaseone.com/en/Digital-Backs/IQ180/IQ180-Tech-Specs.aspx

post-5068-0-72479900-1296480735_thumb.jp

post-5068-0-63748900-1296480746_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Skulle var en drömm att få känna på den kameran men den är nog lite i dyraste laget för mig , den ligger nog på ca 150-200.000 för bara bakstycket sedan ska man ju ha en kamera att sätta den på också. :whistle:

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag funderar lite på en Sony A55. Har ju precis köpt en bra videokamera, så nu behövs en systemkamera också :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Köp bästa instegs kameran för tillfället :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp bästa instegs kameran för tillfället .

Vilken är de då? :unsure:

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nikon D90.

Video stöd, feta tillbehör. kan köpa undervattenhus (kan man väl till de flesta) Tusen miljaaaaaaaaaaarder inställningsmöjligheter hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Vilken är de då? :unsure:

Mvh

Skibi

Enligt Digitalfoto och di andra blaskorna så e det för tillfället sonys A55

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

har du pengar köp canon 600D eller 60D.

Sen är väl hyfsat snabba gluggar som 17-40, och 24-70 vettiga köp.

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Varför är det ingen som rekommenderar Canon EOS550D.

Enligt specifikationerna bara en aning mindre vass än deras EOS7 som är en svindyr värsting.

Kameran är underbar, kan allt och känns mindre plastig än Nikons motsvarande modeller.

Tyvärr har jag inte kunskaper eller ork att lära mig utnyttja alla finesser

och det där med att hitta spännande motiv, det har man i sig eller som jag - inte.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Jag skulle vara lite försiktig med A55 av skälet att den är först ut med en ny och ganska avancerad teknik med fast spegel. Det är lite upplagt för en rad barnsjukdomar som kommer fixas till i senare modeller. Intressant teknik men lite mera gambling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vara lite försiktig med A55 av skälet att den är först ut med en ny och ganska avancerad teknik med fast spegel. Det är lite upplagt för en rad barnsjukdomar som kommer fixas till i senare modeller. Intressant teknik men lite mera gambling.

Oujeah!! :crazy:

Jag har tankt same, same!

Jag hadde nu kopt nagon med rorlig spegel, marke ar ju skit samma i dagens lage.

Vilken sitter bast i handen och vilken menu kanns bra.

Mvh

Skibi

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oujeah!! :crazy:

Jag har tankt same, same!

Jag hadde nu kopt nagon med rorlig spegel, marke ar ju skit samma i dagens lage.

Vilken sitter bast i handen och vilken menu kanns bra.

Mvh

Skibi

Hej,

Jag skulle rekomendera att du går ut och känner hur de olika märkena och modellerna ligger i "din näve", själv stod det mellan A55, 550D och D90. Det blev en D90 eftersom den var lite tyngre och låg bra i min hand.

Jag är mycket nöjd med den. DE90 är i och för sig en utgående modell, men ändå.

Lycka till i ditt val.

Rebnel

Det jag inte orkar göra idag tar vi en annan dag.

# Len

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Hej!

En fråga till Er som köpt en systemkamera. Har Ni ångrat Er! Tänkt som så att det är inte så stor skillnad mot en pocket-kamera. Eller har intresset ökat efter köpet?

Hans G

För ett par år sedan köpte jag en "nybörjar systemkamera" Sony a 330. Idag skulle jag med glädje byta ut den mot en Canon Powershot G 12. Tar lika bra bilder som de flesta kan ta med en enkel systemkamera men den är betydligt smidigare att ta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Guest Kenthamon

För ett par år sedan köpte jag en "nybörjar systemkamera" Sony a 330. Idag skulle jag med glädje byta ut den mot en Canon Powershot G 12. Tar lika bra bilder som de flesta kan ta med en enkel systemkamera men den är betydligt smidigare att ta med.

Jag har funderingar att köpa en bättre kamera än den jag har. Har inspirerats av alla fina bilder här på MPR. Jag har fastnat för Canon Powershot G 12, jag också.

Det är ju ingen systemkamera men skulle passa mig, tror jag.

Vore kul att höra lite vad ni kunniga anser om den kameran. Den får man för under 4000 kr nu. Bra köp eller inte?

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

säkert bra sen beror det på hur intresserad du är du kanske blir ännu mer inreserad när du får fina kort

och då kanske du ångrade dig att du inte tog en kamera där du kan byta objektiv kraftigare blixt mm mm

så det är nog bara du själv som vet hur mycket intresse du har

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

säkert bra sen beror det på hur intresserad du är du kanske blir ännu mer inreserad när du får fina kort

och då kanske du ångrade dig att du inte tog en kamera där du kan byta objektiv kraftigare blixt mm mm

så det är nog bara du själv som vet hur mycket intresse du har

Skulle intresset öka och jag vill ha nåt bättre så finns det alltid någon som vill köpa min gamla, kanske...

Å andra sidan behöver jag inte tänka på att köpa nya objektiv osv. Känns som en kamera som passar mig, tar skapliga bilder men inte för avancerad.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Känner till några "proffs" fotografer som faktiskt använder sin g12:a mer än systemkamerorna.

En riktigt bra kompakt kamera är det, om man nu kan kalla den kompakt.

EDIT:

Canons S95 är annars en smidigare kamera och billigare.

Dessa två är nog de två bästa på marknaden om man inte vill ha en leica

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Varför är det ingen som rekommenderar Canon EOS550D.

Enligt specifikationerna bara en aning mindre vass än deras EOS7 som är en svindyr värsting.

Kameran är underbar, kan allt och känns mindre plastig än Nikons motsvarande modeller.

Tyvärr har jag inte kunskaper eller ork att lära mig utnyttja alla finesser

och det där med att hitta spännande motiv, det har man i sig eller som jag - inte.

Kul att du tog upp den kameran. Jag funderar på att köpa den. Delvis för video kvaliteten är riktigt bra av det jag sett. Och den är väldigt prisvärd.

Upplever du den som klumpig? Jag kommer ju gå från en vanlig digitalkamera till denna om man nu köper den. Men jag är sugen på att skaffa en riktigt bra kamera. Och med denna slår man två flugor i en smäll p.g.a. väldigt bra videoupptagning och foto.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kul att du tog upp den kameran. Jag funderar på att köpa den. Delvis för video kvaliteten är riktigt bra av det jag sett. Och den är väldigt prisvärd.

Upplever du den som klumpig? Jag kommer ju gå från en vanlig digitalkamera till denna om man nu köper den. Men jag är sugen på att skaffa en riktigt bra kamera. Och med denna slår man två flugor i en smäll p.g.a. väldigt bra videoupptagning och foto.

Hur klumpig den upplevs, beror förstås på storleken av objektivet man väljer att sätta på.

Jag valde ett paket med ett relativt litet 18-135 objektiv men ändå är det såklart

lite initialt fibblande med att få kameran ut ur väskan och redo att skjuta.

Har inhandlat en väska som är lite för stor men i gengäld blir det lättare att få tag i kameran då.

Förut var jag lite återhållsam att börja vifta med systemkamera för att jag själv upplevde att "mina motiv"

började spänna sig så fort dom såg någon med en "riktig" kamera (jämfört med de vanliga små, alltså).

Det har jag kommit över.

Jag fotar nu djärvt och rätt i nyllet på de flesta och har märkt att om man bara låtsas vara kompetent fotograf

(tar 10 kort på samma motiv) så slappnar de flesta av relativt snart :-)

Har testat att spela in lite video (kräver f:ö ett extra snabbt minneskort - snåla inte på det)

men insåg snart, att utan stativ, är det inget verkligt alternativ.

Jag är jättenöjd med kameran, men saknar kunskap om mycket, t.ex. basala saker som hur man ställer in motljuskompensation.

Säg, motiv med ett fönster bakom och blixt framifrån.

På min urgamla, ej digitala Canon, fanns en dedikerad knapp som gjorde "att det ville bli bra" :-)

Men, som jag skriver ovan - inte ens en 150000 kronors Hasselblad kan kompensera

avsaknaden av förmåga att se de verkligt spännande motiv :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Hur klumpig den upplevs, beror förstås på storleken av objektivet man väljer att sätta på.

Jag valde ett paket med ett relativt litet 18-135 objektiv men ändå är det såklart

lite initialt fibblande med att få kameran ut ur väskan och redo att skjuta.

Har inhandlat en väska som är lite för stor men i gengäld blir det lättare att få tag i kameran då.

Förut var jag lite återhållsam att börja vifta med systemkamera för att jag själv upplevde att "mina motiv"

började spänna sig så fort dom såg någon med en "riktig" kamera (jämfört med de vanliga små, alltså).

Det har jag kommit över.

Jag fotar nu djärvt och rätt i nyllet på de flesta och har märkt att om man bara låtsas vara kompetent fotograf

(tar 10 kort på samma motiv) så slappnar de flesta av relativt snart :-)

Har testat att spela in lite video (kräver f:ö ett extra snabbt minneskort - snåla inte på det)

men insåg snart, att utan stativ, är det inget verkligt alternativ.

Jag är jättenöjd med kameran, men saknar kunskap om mycket, t.ex. basala saker som hur man ställer in motljuskompensation.

Säg, motiv med ett fönster bakom och blixt framifrån.

På min urgamla, ej digitala Canon, fanns en dedikerad knapp som gjorde "att det ville bli bra" :-)

Men, som jag skriver ovan - inte ens en 150000 kronors Hasselblad kan kompensera

avsaknaden av förmåga att se de verkligt spännande motiv :-)

Konstigt många av omdömena jag läst så är det fler som hyllar just videoupptagningen. Aja, får nog undersöka det lite mer noggrant då. För jag vill ha en bra kamera med bra videoupptagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Konstigt många av omdömena jag läst så är det fler som hyllar just videoupptagningen. Aja, får nog undersöka det lite mer noggrant då. För jag vill ha en bra kamera med bra videoupptagning.

Nej nej - lita inte på mitt omdöme av videomöjligheter...

Det har (ännu) inte mitt intresse och har därför bara testat lite sporadisk

så lyssna på andra som vet mer.

Jag gick igång på ordet "klumpig" :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Hur klumpig den upplevs, beror förstås på storleken av objektivet man väljer att sätta på.

Jag valde ett paket med ett relativt litet 18-135 objektiv men ändå är det såklart

lite initialt fibblande med att få kameran ut ur väskan och redo att skjuta.

Har inhandlat en väska som är lite för stor men i gengäld blir det lättare att få tag i kameran då.

Förut var jag lite återhållsam att börja vifta med systemkamera för att jag själv upplevde att "mina motiv"

började spänna sig så fort dom såg någon med en "riktig" kamera (jämfört med de vanliga små, alltså).

Det har jag kommit över.

Jag fotar nu djärvt och rätt i nyllet på de flesta och har märkt att om man bara låtsas vara kompetent fotograf

(tar 10 kort på samma motiv) så slappnar de flesta av relativt snart :-)

Har testat att spela in lite video (kräver f:ö ett extra snabbt minneskort - snåla inte på det)

men insåg snart, att utan stativ, är det inget verkligt alternativ.

Jag är jättenöjd med kameran, men saknar kunskap om mycket, t.ex. basala saker som hur man ställer in motljuskompensation.

.

På min urgamla, ej digitala Canon, fanns en dedikerad knapp som gjorde "att det ville bli bra" :-)

Men, som jag skriver ovan - inte ens en 150000 kronors Hasselblad kan kompensera

avsaknaden av förmåga att se de verkligt spännande motiv :-)

Kul att du bytt upp dig GD så nu väntar vi på alstren

Säg, motiv med ett fönster bakom och blixt framifrån

Då får du skaffa en extern blixt som du kan vinkla uppåt

ps Gå med i Fotosidan där får du många tipps

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kul att du bytt upp dig GD så nu väntar vi på alstren

Säg, motiv med ett fönster bakom och blixt framifrån

Då får du skaffa en extern blixt som du kan vinkla uppåt

ps Gå med i Fotosidan där får du många tipps

JAG HAR INTE BYTT UPP MIG - HAR HAFT DEN KAMERAN LÄNGE - hrmpf

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

JAG HAR INTE BYTT UPP MIG - HAR HAFT DEN KAMERAN LÄNGE - hrmpf

Har jag inte märkt :gasp: eller jo det va vist nåt från Laos :huh: för ett tag sen :15::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...