Jump to content
IGNORERAD

Systemkamera ?


Guest Plätt

Recommended Posts

500d är ett mycket bra val, men se till att en normalzoom ingår i priset, EF-18-55is annars är det dyrt.)Du behöver ett normaloptik för vanlig fotografering, 18-55, eller 18-200IS.

EF-S 10-22 är väl inget macro, dock ett fantastikst supervidvinkel. Tycker du det är värt att lägga pengarna så satsa på det, är det ett macro du är ute efter skall du välja EF-S 60 macro (tycker jag... ;) Många söker bra tele för det är "fräckt" men i längden tror jag ett bra supervidvinkel är roligare och mer utvecklande.

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 294
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Avregistrerad clion

    50

  • andrejsdenruskige

    25

  • C-dude

    13

  • korp

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej!

Tack alla ni som gett mig råd angående köp av systemkamera och objektiv! Men jag skulle uppskatta mer råd samt erfarenter också angående kamera.

Tack på förhand.

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör själv med en tidigare modell i samma serie som jag relativt nöjd med. Det jag inte gillar på min modell är åtgärdat på 500 modellen, så det lär bli en 500 vilken dag som helt.

Kameran levereras normalt med ett 18-55 mm objektiv, som jag dock valde bort och ersatte med ett 18-200 mm. Trots att jag numera har en smärre hög objektiv tar jag fortfarande nästan alla bilder med 18-200 objektivet. Delvis av lättja (tungt att släpa på en massa objektiv), men mycket för att det objektivet täcker de flesta behov.

Det objektiv jag använder minst är mitt 10-20 mm objektiv. Extrema vidvinklar ger väldigt besynnerliga perspektiv och om man inte ska plåta hotellrum för charterkataloger där man vill få ett rum i garderobsstorlek att se ut som en smärre balsal är det sällan man har användning för ett så kort objektiv.

Börja med kameran med medföljande objektiv och avgör själv om nästa objektiv ska vara ett längre eller kortare. Prisavdragen vid köp utan objektiv lär vara mycket lågt.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Första frågan är vad vill du ut av din kamera.

Vill du kunna filma med full hdkvalite då är Canon 500D ett utmärkt val.

Mitt tips är att kolla vad den kostar med 28/55 objekt, contra 18/200.

Är inte priskillnaden alldeles för stor så köp ett 18/200.

Du får ut mycket mera av din kamera med 18/200 stort täckande område.

Själv har jag en Canon 500d, som jag trivs utmärkt med..

MVH FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En fråga till Er som köpt en systemkamera. Har Ni ångrat Er! Tänkt som så att det är inte så stor skillnad mot en pocket-kamera. Eller har intresset ökat efter köpet?

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En fråga till Er som köpt en systemkamera. Har Ni ångrat Er! Tänkt som så att det är inte så stor skillnad mot en pocket-kamera. Eller har intresset ökat efter köpet?

Hans G

Ångrat mig har jag inte, dock har jag alltid med mig en liten Casio S-10 kamera som väger i princip ingenting tar hyfsade bilder i de flesta sammanhang.

Problemet med systemkameran är ju att det kan bli hur mycket prylar som helst att asa på...

Därför skaffade jag en lagom stor kameraväska som rymmer en systemkamera och två extra objektiv. Allting ska få plats i denna väska och får det inte det så kan jag inte köpa det. Man får helt enkelt byta ut objektiven efter hand.

I väskan ryms finns just nu ett hus, ett Sigma 10-20, ett Tamron 28-75 samt en Panasonic SDR-10 videokamera. Vill jag fota tele så tar jag med en gammal 80-200 som väger 1.3 kilo i en bältesväska.

Men ifall du är osäker, köp en utgående modell eller en begagnad för ett prova på systemkamerafotografering?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har 2 kameror med mig, den lilla på stranden en pentax optio W60 som är vattentät..

Kvaliten på biderna är stor, med systemkameran kan man ta 3 bilder per sekund.

Stora skillnader när man tar i dåligt ljus, där är systemkaeran outstanding.

Så svar på din fråga har inte ångrat mig, köp en systemkamera, du får mycket mera glädje av den..

FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

För mig har intresset ökat.funderar på en sony 850 som kim har :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde det var en sån du hade , med tanke på vilka fina bilder du har levererat hit :whistle:

Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ju mer jag läser om olika kameror dessto mer obeslutsam blir jag. Nu har jag kikat på en Cannon 7D, men kanske den är för häftig för en nybörjare!

Kan ni också hjälpa mig med en bra webbadress så kan jag jämföra priser. Till sist så har jag förstått att någon form av "moms" betalas tillbaka på flygplatsen.

Hur många procent!

Alla råd och tips mottages tacksamt.

Hälsningar

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ju mer jag läser om olika kameror dessto mer obeslutsam blir jag. Nu har jag kikat på en Cannon 7D, men kanske den är för häftig för en nybörjare!

Kan ni också hjälpa mig med en bra webbadress så kan jag jämföra priser. Till sist så har jag förstått att någon form av "moms" betalas tillbaka på flygplatsen.

Hur många procent!

Alla råd och tips mottages tacksamt.

Hälsningar

Hans G

http://www.fotofile.net Priserna är inkl.Vat Refund 7% för turister

http://www.bigcamera.co.th

Svenska sidor

http://www.cyberphoto.se

https://www.scandinavianphoto.se

Du får mycket kamera för pengarna om du köper en Canon EOS 500D med kitobjektiv 18-55IS

Läs om VAT Refund

http://www.reseshopen.com/Destinationer/Thailand/Thailand.html

Ändrades av knifetown

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En fråga till Er som köpt en systemkamera. Har Ni ångrat Er! Tänkt som så att det är inte så stor skillnad mot en pocket-kamera. Eller har intresset ökat efter köpet?

Hans G

Intresset för att fota ökar mer o mer

Just nu sitter jag och läser Digital foto - Kameraguiden

Är bra sugen på en Canon EOS 50D eller 7D

Några häftiga objektiv och tillbehör står också på önskelistan.

Men det bästa "tillbehöret" jag köpt är en fotokurs om systemkamera på Medborgarskolan i Uppsala

Det är ingen ide att köpa en kamera om man inte lär sig hur den fungerar.

Den ger tyvärr inga garantier att bilderna blir bättre.

Nästa kurs som jag bokat in är om Photoshop

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Intresset för att fota ökar mer o mer

Just nu sitter jag och läser Digital foto - Kameraguiden

Är bra sugen på en Canon EOS 50D eller 7D

Några häftiga objektiv och tillbehör står också på önskelistan.

Men det bästa "tillbehöret" jag köpt är en fotokurs om systemkamera på Medborgarskolan i Uppsala

Det är ingen ide att köpa en kamera om man inte lär sig hur den fungerar.

Den ger tyvärr inga garantier att bilderna blir bättre.

Nästa kurs som jag bokat in är om Photoshop

Later kul! Ar helnojd med min 50 D som jag tycker racker langt bortom mina kunskaper. Skulle ocksa vilja lara mig mer om fototeknik och bildbehandling. Har forsokt lasa diverse bocker och tutorials men blir snabbt rastlos och lagger ned. Jag kor pa trail and error sa en kurs skulle nog passa mig - lite avundsjuk nu faktiskt ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ocksa vilja lara mig mer om fototeknik och bildbehandling.

Jag kor pa trail and error sa en kurs skulle nog passa mig - lite avundsjuk nu faktiskt wink.gif

Ja du, wille!

Jag ska på kurs under våren, jag! whistle.gif

Fotografering (2 x 2 timmar)

Kursen skall ge dig möjlighet att, med enkla medel, ta egna produktbilder som lämpar sig för produktblad, enklare tryck i dagspress eller webben. Teori varvas med praktiska övningar.

Vitbalans – hur får jag rätt färg?

ISO – ljuskänslighet

Hur får jag skärpan där jag vill?

Skärpedjup

Stativ – Måste jag ha det?

Fjärrkontroll

Radera, formatera och back-up

Ljus/Belysning

Inbyggd blixt – varför skall jag inte använda den?

Dagsljus

Fasta lampor

Studioblixtar

Bakgrund

Vit – För friläggning

Färgad – enfärgad/tonad

Miljö – ute eller inne

Produkten

Vinklar/Komposition

Blanka föremål

Snöre, tejp och ståltråd

Och sedan!

Photoshop ((4 x 4 timmar))

Traditionella programmet för bildhantering. Ej gratisprogram men under utbildningen använder du programmet utan kostnad i 1 månad.

Mvh

Kimmo

Ändrades av skibi695

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller på och lär mig Photoshop CS4 mer ingående med hjälp av en DVD jag köpt i LOS.

"Photoshop CS4 for photographers" av Chris Orwig.

Det är ett antal kapitel med filmer som visar olika moment. Rekommenderas varmt.

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Later kul! Ar helnojd med min 50 D som jag tycker racker langt bortom mina kunskaper. Skulle ocksa vilja lara mig mer om fototeknik och bildbehandling. Har forsokt lasa diverse bocker och tutorials men blir snabbt rastlos och lagger ned. Jag kor pa trail and error sa en kurs skulle nog passa mig - lite avundsjuk nu faktiskt ;)

Du behöver inga kurser det är vi som behöver dina föreläsningar

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja du, wille!

Jag ska på kurs under våren, jag! whistle.gif

Fotografering (2 x 2 timmar)

Kursen skall ge dig möjlighet att, med enkla medel, ta egna produktbilder som lämpar sig för produktblad, enklare tryck i dagspress eller webben. Teori varvas med praktiska övningar.

Vitbalans – hur får jag rätt färg?

ISO – ljuskänslighet

Hur får jag skärpan där jag vill?

Skärpedjup

Stativ – Måste jag ha det?

Fjärrkontroll

Radera, formatera och back-up

Ljus/Belysning

Inbyggd blixt – varför skall jag inte använda den?

Dagsljus

Fasta lampor

Studioblixtar

Bakgrund

Vit – För friläggning

Färgad – enfärgad/tonad

Miljö – ute eller inne

Produkten

Vinklar/Komposition

Blanka föremål

Snöre, tejp och ståltråd

Och sedan!

Photoshop ((4 x 4 timmar))

Traditionella programmet för bildhantering. Ej gratisprogram men under utbildningen använder du programmet utan kostnad i 1 månad.

Mvh

Kimmo

skibe köp fotoguiden som är ute nu där står allt rekomenderas varmt

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

skibe köp fotoguiden som är ute nu där står allt rekomenderas varmt

Hej clion!

Jag har den redan!

Bra grejer! great.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Här en bra sida för att lära sig photoshop!

Hälsningar

HansG

Och här är en sida för oss som "bara" har Photoshop Elements

Support your local Hill´s Angels

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Beträffande systemkamera så har Pentax K-7 som i mina ögon verkar vara ett bra val. Är det någon på detta forum som har en åsikt om denna kamera.

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ett problem med att köpa denna bok. Jag befinner mig i Thailand till april månad. Men finns det ingen som har en åsikt om Pentax K-7. Är den för bra som instegsmodel?

Hans G

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Du den får bra kritik tror att dom testade den i fotoguiden sök på fotoguiden å andra tidskrifter

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...